22 research outputs found

    Agreement between youth-reported and parent-reported psychopathology in a referred sample

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    Objective: The study examined parent-youth agreement regarding reports on psychopathology among adolescents suffering from psychiatric disorders. Method: A total of 1,718 patients between the age of 11 and 18, as well as their parents, were assessed using the child behavior checklist (CBCL), and the youth self-report (YSR). Results: Poor to low agreement between parent- and adolescent-reported problem behavior on the internalizing scale, the total problem scale and moderate agreement concerning the externalizing scale of the CBCL and the YSR were found. Independent from the amount of psychiatric diagnoses, adolescents reported significantly less behavioral problems than their parents. Concerning externalizing problems, parent-youth disagreement was stronger for patients suffering from comorbid psychiatric disorders, than for adolescents displaying only one psychiatric disorder. Conclusion: In clinically referred children, parents are likely to emphasize the severity of the difficulties, whereas adolescents’ under-report symptoms

    The German version of the Anorectic Behavior Observation Scale (ABOS)

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    Objective: To assess the performance of the German version of the Anorectic Behavior Observation Scale (ABOS) as a parent-report screening instrument for eating disorders (ED) in their children. Methods: Parents of 101 ED female patients (80 with Anorexia Nervosa; 21 with Bulimia Nervosa) and of 121 age- and socioeconomic status (SES)-matched female controls completed the ABOS. Results: Confirmatory factor analysis supported the original three-factor structure model of the ABOS. Cronbach’s alpha coefficients indicated good internal consistency for the three factors and the total score in the total sample. The best cut-off point (100% sensitivity and specificity) in the German version was ≥23. Conclusion: The ABOS may be a useful additional instrument for assessing ED

    Psychopathology and psychotherapy in adolescents with anorexia and bulimia nervosa

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    Abkürzungsverzeichnis………………………………………………………... 3 1\. Einleitung………………………………………………………………... 4 2\. Leistungssport als Risikofaktor………………………………………...7 3\. Psychiatrische Komorbidität…………………………………………… 9 3.1 Achse-I-Störungen nach DSM- IV…………………………………......9 3.2 Achse-II-Störungen nach DSM-IV……………………………………..11 4\. Krankheitsverleugnung…………………………………………………13 5\. Behandlung……………………………………………………………...15 5.1 Therapie der AN und BN im Jugendalter…………………………….15 5.2 Einbeziehung der Familie………………………………………………18 6\. Allgemeine Diskussion…………………………………………………21 7\. Zusammenfassung……………………………………………………...26 Literatur…………………………………………………………………………..29 Danksagung……………………………………………………………………..34 Erklärung…………………………………………………………………………36Anorexia Nervosa (AN) und Bulimia Nervosa (BN) stellen multifaktoriell bedingte Erkrankungen dar, die zu den häufigsten Krankheitsbildern in der Kinder- und Jugendpsychiatrie gehören. Ästhetische und gewichtsassoziierte Sportarten wurden in der Vergangenheit als soziokulturelle Risikofaktoren angesehen. In der vorliegenden Arbeit konnte erstmals gezeigt werden, dass keine erhöhte Gefährdung ästhetischer Leistungssportler, speziell rhythmischer Sportgymnastinnen, im Alter von 12 bis 18 Jahren für die Entwicklung einer Essstörung vorliegt. Das Vorliegen psychiatrischer Komorbiditäten wird eindeutig als prognostisch ungünstiger Faktor für die Entstehung und den Verlauf von Essstörungen angesehen. Diese Arbeit zeigt, dass psychiatrische Komorbiditäten bereits bei Jugendlichen mit AN sehr hoch sind und denen im Erwachsenenalter gleichen. Dabei unterscheiden sich die beiden Subtypen der AN nicht hinsichtlich der Auftretenshäufigkeit psychiatrischer Komorbiditäten voneinander. Zur Behandlung von jugendlichen Patienten mit Essstörungen gehören die somatische Rehabilitation, die psychotherapeutische Behandlung und die Integration der Familie. Da nur unzureichende Studien zur Wirksamkeit psychotherapeutischer Behandlungskonzepte bei Jugendlichen mit AN und BN vorliegen, wurde in dieser Arbeit die Effektivität der Dialektisch Behavioralen Therapie bei dieser Patientengruppe im stationären und ambulanten Setting untersucht und deren Wirksamkeit erstmals bestätigt. Die Einbeziehung der Familienangehörigen in den psychotherapeutischen Prozess stellt bei AN und BN eine wichtige Säule der Behandlung dar.Anorexia nervosa (AN) and bulimia nervosa (BN) are multifactorial diseases, which are among the most prevalent disorders in child and adolescent psychiatry. Aesthetic sports are often considered as a risk factor for the development of an eating disorder. The present professorial dissertation for the first time demonstrates no higher risk for competitive athletes aged 12 to 18 years to develop an eating disorder. Research shows that psychiatric comorbidity is a very unfavorable prognostic feature of outcome in AN. This work displays high psychiatric comorbidities in adolescents with AN, and found no differences between the amount of psychiatric comorbidities in adolescents compared to adults. A multimodal treatment approach is comprised of nutritional rehabilitation and treatment of medical complications, psychotherapeutic treatment and family counseling. To date, only a few randomized controlled trials of psychosocial interventions for adolescent outpatients exist. Therefore, the present professional dissertation examines for the first time the effectiveness of in- and outpatient Dialectical Behavior Therapy (DBT) in adolescents suffering from AN and BN. DBT has proven effective in the treatment of AN and BN in adolescence. The incorporation of family members in the treatment constitutes a main component of the treatment of eating disorders in adolescents

    Annealing influence on the atomic ordering and magnetic moment in a Ni–Mn–Ga alloy.

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    4 figures.We have studied an alloy of composition Ni51Mn28Ga21 prepared by rapid quenching in the form of a ribbon, with transformation temperature TM=337 K below the magnetic-order temperature, TC=344 K. Annealing of the samples was performed at 600 K for different times. From magnetic characterization a clear increase of the saturation magnetization accompanied with an increase of TC (up to 20 K) and TM (about 10 K) has been observed. XMCD measurements of both as-quenched and annealed samples have revealed great changes for the Mn and also the existence of a strong Ni signal. These results point out a possible non-negligible role of Ni, through the polarization of the conduction band, into driving the interplay between annealing and the magnetic properties in these materials.Peer reviewe

    Psychische Auffälligkeiten bei Müttern von Patientinnen mit Essstörungen im Vergleich zu Müttern gesunder Mädchen

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    Einleitung: In den letzten Jahrzehnten wurde die Familienpsychopathologie als Risikofaktor zur Genese von Anorexia nervosa (AN) und Bulimia nervosa (BN) vor allem in US-amerikanischen Studien untersucht. Aufgrund der mangelnden Datenlage im deutschsprachigen Raum, soll die vorliegende Arbeit, als Fortführung der Studie von Woldt et al. (2010), psychische Auffälligkeiten bei Müttern jugendlicher Patientinnen mit AN und BN mit denen bei Müttern einer gesunden Kontrollgruppe vergleichen. Methode: Zur Erfassung von Achse-I-Störungen wurde das diagnostische Expertensystem für psychische Störungen (CIDI-DIA-X; Wittchen & Pfister, 1997) und zur Erfassung von Achse-II-Störungen das Strukturierte Klinische Interview für DSM-IV Persönlichkeitsstörungen (SKID-II; Wittchen, Zaudig & Fydrich, 1997) eingesetzt. Der diesbezügliche Vergleich zwischen ersten Pilotdaten von acht Müttern gesunder Mädchen zwischen 12 und 17 Jahren (MAlter = 15,1 ; SD = 2,2) und zwei Zufallsstichproben von jeweils 8 Müttern jugendlicher Patientinnen mit AN und BN wurde mittels ?2-Test berechnet. Diskussion/Ergebnisse: Die vorliegenden Pilotdaten zeigen keine signifikanten Unterschiede in der Auftrittshäufigkeit von Achse-I- und Achse-II-Störungen zwischen den Müttern gesunder Mädchen (50 % & 0 %) und Müttern von Patientinnen mit AN (87,5 % & 25 %) und BN (75 % & 12,5 %) auf. Angestrebt ist die Erhebung weiterer Daten um hinreichende Aussagen bezüglich der Familienpsychopathologie essgestörter Mädchen in Deutschland treffen zu können

    Dialectical behavior therapy of anorexia and bulimia nervosa among adolescents: A case series

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    The aim of this study was to describe a case series of adolescents (mean age = 16.5 years, SD = 1.0) with anorexia nervosa (AN) and bulimia nervosa (BN) who received dialectical behavior therapy (DBT). Twelve outpatients with AN and BN took part in 25 weeks of twice weekly therapy consisting of individual therapy and a skills training group. Family members were involved in the treatment. The patients were compared pre-and posttreatment on behavioral symptoms of AN and BN and symptoms of general psychopathology using standardized instruments (Structured Inventory for Anorectic and Bulimic Syndromes, Eating Disorder Inventory-2, The Symptom Checklist-90-Revised). Posttreatment, significant improvements in behavioral symptoms of eating disorder and symptoms of psychopathology were identified. The application of DBT adapted for the treatment of AN and BN among adolescents was associated with a decrease in behavioral symptoms of eating disorders and symptoms of general psychopathology. However, randomized controlled studies are required to prove the efficacy of this approach
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