47 research outputs found

    Blood donor deferral policies across Europe and characteristics of men whohave sex with men screened for human immunodeficiency virus in bloodestablishments: data from the European Men-who-have-sex-with-men Internet Survey (EMIS).

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    BACKGROUND: The predominant mode of transmission of human immunodeficiency virus (HIV) in Europe is male-to-male transmission. Men who have sex with men (MSM) are deferred from donating blood in many countries, but nevertheless do donate blood. Based on data from 34 countries, we estimated the proportion of MSM screened for HIV in the context of a blood donation and identified individual factors associated with this HIV screening in order to propose possible public health interventions. MATERIALS AND METHODS: In 2010, the first European MSM Internet Survey (EMIS) collected self-reported data on HIV testing from >180,000 MSM in 38 European countries. Using logistic regression, demographic and behavioural factors associated with screening for HIV in blood establishments were identified. Stratified by European sub-region, we analysed the proportion of MSM screening in blood establishments by time elapsed since last negative HIV test. RESULTS: Donor eligibility criteria for MSM vary across Europe with most countries using permanent deferral. The Western region had the lowest (2%) proportion of MSM screened in blood establishments and the Northeastern region had the highest (14%). Being <25 years old, not disclosing sexual attraction to men, never having had anal intercourse with a man, having a female partner, living in a rural area, and certain European sub-regions or countries of residence increased the likelihood of being screened in blood establishments. DISCUSSION: In spite of deferral policies, MSM are screened for HIV in the context of blood donations. Gay-friendly testing services are rare in rural areas, and young men might be reluctant to disclose their sexual orientation. Recent developments, such as home sampling, might offer new testing possibilities for those not reached by established services yet wishing to know their HIV status. Donor selection procedures should be improved. Both interventions might help to further reduce the risk of transfusion-transmitted infections

    Epidemiologie der Virushepatitiden A bis E in Deutschland

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    Mit Virushepatitis A bis E werden verschiedene infektiöse Entzündungen des Leberparenchyms bezeichnet, die durch die Hepatitisviren A bis E (HAV, HBV, HCV, HDV und HEV) ausgelöst werden. Zwar ähneln sich die Krankheitsbilder, die Erreger gehören jedoch zu verschiedenen Virusfamilien und unterscheiden sich bezüglich der Pathogenese, der Übertragungswege, des klinischen Verlaufs und der Präventions- und Therapiemöglichkeiten. In Deutschland besteht eine namentliche Meldepflicht nach Infektionsschutzgesetz (IfSG) für den direkten oder indirekten Nachweis und für Verdacht, Erkrankung und Tod. Die Daten werden an das Robert Koch-Institut übermittelt. In diesem Beitrag wird die Epidemiologie der Hepatitiden A bis E anhand publizierter Studien und Meldedaten beschrieben und es werden aktuelle Herausforderungen und Präventionsansätze aufgezeigt. Letztere bestehen insbesondere in der verbesserten Umsetzung bereits bestehender Impfempfehlungen (Hepatitis A und B), dem verbesserten Zugang zu Prävention, Testung und Versorgung, einschließlich Therapie mit antiviralen Medikamenten (Hepatitis B, C und D), und der Erkennung und Verhinderung lebensmittelbedingter Infektionen und Ausbrüche und Verbesserungen auf dem Gebiet der Lebensmittelsicherheit (Hepatitis A und E).Viral hepatitis A to E describes various infectious inflammations of the liver parenchyma that are caused by the hepatitis viruses A to E (HAV, HBV, HCV, HDV, and HEV). Although the clinical pictures are similar, the pathogens belong to different virus families and differ in terms of pathogenesis, transmission routes, clinical course, prevention, and therapy options. In Germany, there is mandatory reporting according to the Infection Protection Act (IfSG) for direct or indirect laboratory evidence and for suspicion, illness, and death of viral hepatitis. The data are transmitted to the Robert Koch Institute. In this article, on the basis of published studies and notification data, we describe the epidemiology of hepatitis A to E as well as current challenges and prevention approaches. In particular, the latter contains the improvement of existing vaccination recommendations (hepatitis A and B); improvement of access to prevention, testing, and care including therapy with antiviral drugs (hepatitis B, C, and D) and the detection and prevention of foodborne infections and outbreaks; and improvements in the field of food safety (hepatitis A and E).Peer Reviewe

    Gekommen, um zu bleiben? Bei autochthonen West-Nil-Virus-Infektionen steht regional die Saison 2022 vor der Tür

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    Im Jahr 2020 wurden in Deutschland 20 autochthone symptomatische und zwei asymptomatische Infektionen mit dem West-Nil-Virus (WNV) bei Menschen festgestellt und gemäß Infektionsschutzgesetz (IfSG) gemeldet; ein älterer Patient verstarb. 2021 sank die Fallzahl auf vier gemäß IfSG gemeldete autochthone Fälle und einen nach Transfusionsgesetz gemeldeten Fall, möglicherweise assoziiert mit einem relativ kühlen Sommer. Da WNV in Deutschland in Stechmücken überwin¬tern kann, ist davon auszugehen, dass es auch 2022 zur Zirkulation des Virus zwischen Stechmü-cken und Vögeln und vor allem in dem in Vorjah¬ren betroffenen Gebiet vereinzelt auch zu mücken-übertragenen Infektionen bei Menschen und Pferden kommt. Eine Änderung bzw. Ausweitung des betroffenen Gebietes von Jahr zu Jahr ist möglich, insbesondere auch in wärmeren Sommern.Peer Reviewe

    Serologische Untersuchung von Blutspenden auf Antikörper gegen SARS-CoV-2 (SeBluCo- Studie) – Blutspendedienste unterstützen die Pandemieüberwachung

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    Blutspendeproben können die SARS-CoV-2-Serosurveillance unterstützen, um Maßnahmen zur Infektionskontrolle anzupassen. In einer wiederholten Querschnittsstudie von April 2020 bis April 2021, September 2021 und April / Mai 2022 wurden aus 13 Blutspendeeinrichtungen 134.510 Proben in 28 Regionen auf Antikörper gegen SARS-CoV-2 getestet. Die Seroprävalenz lag bis Dezember 2020 unter 2 % und stieg im April 2021 auf 18,1 %, im September 2021 auf 89,4 % und im April / Mai 2022 auf 100 %. Die Untererfassung lag in den ersten beiden Wellen der Pandemie zwischen 5,1 und 1,1 und blieb danach unter 2, was auf eine angemessene Teststrategie und ein funktionierendes Meldesystem in Deutschland hinweist.Blood donor samples can support SARS-CoV-2 serosurveillance to adapt infection control measures. In a repeated cross-sectional study 134,510 specimens from 13 blood establishments in 28 study regions were tested for antibodies against SARS-CoV-2 from April 2020 to April 2021, September 2021, and April / May 2022. The SARS-CoV-2 seroprevalence remained below 2 % until December 2020 and increased to 18.1 % in April 2021, 89.4 % in September 2021, and to 100 % in April / May 2022. Underreporting ranged between 5.1 and 1.1 in the first two waves of the pandemic and remained below 2 afterwards, indicating an adequate test strategy and notification system in Germany

    Good Feasibility of the New German Blood Donor Questionnaire

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    Background: We assessed the effect of the uniform donor questionnaire (UDQ) on deferral rates in first-time and repeat donors. We focused on the introduced question about unprotected sexual contact with a new partner. Another goal was a stratified comparison of the deferral rates of the donor questionnaire (DQ) and UDQ. Methods: Data on donors and deferrals using the DQ and UDQ were collected at four blood establishments. The comparison included a 2-year period by questionnaire version. For the comparison of the questionnaires, an adjusted multinomial logistic regression was performed. Results: The analysis included 260,848 donations. First-time (FTD) and repeat donations (RD) showed higher deferral rates with the UDQ (FTD +5.4%, RD +1.4%). Deferral due to a new partner was 3.0% in first-time and 0.4% in repeat donors. The majority of these occurred in the youngest age groups. The most frequent deferral criterion was ‘disease' (5.1%). Conclusion: The regression revealed stronger predictors for deferral than the questionnaire version. Especially younger age carried a higher and independent risk for deferral. The additional deferrals of mainly young first-time donors due to a new sexual partner may identify those donors with potential heterosexual risk behavior who would otherwise not be identified

    Saison stechmückenübertragener Krankheitserreger beginnt

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    Wie schon in den Vorjahren jeweils im Mai und Juni wird auch dieses Jahr im Epidemiologischen Bulletin 22/2023 auf die beginnende Saison stechmückenübertragener Krankheitserreger hingewiesen. Seit mindestens 2018 zirkuliert in einem Endemiegebiet in Ostdeutschland saisonal das von heimischen (Culex-)Stechmücken übertragene West-Nil-Virus (WNV) zwischen Stechmücken und Vögeln, wobei Menschen und Pferde gelegentlich als Fehlwirte infiziert werden. Im Jahr 2022 wurden in Deutschland 13 autochthone Fälle von WNV-Infektionen übermittelt, die die deutsche Referenzdefinition erfüllten, sowie vier asymptomatische autochthone Infektionen. In Deutschland breitet sich außerdem die Asiatische Tigermücke (Ae. albopictus) immer weiter aus. Sie kann grundsätzlich exotische saisonale Krankheitserreger wie das Chikungunya-, Dengue- oder Zika-Virus auf Menschen übertragen, wenn sie diese Viren zuvor von infizierten Reiserückkehrenden aus Endemiegebieten aufgenommen hat. Dies ist bislang in Deutschland nicht beobachtet worden, mit möglichen autochthonen menschlichen Chikungunya-Virus-Infektionen ist im Sommer jedoch zu rechnen und aufgrund des Klimawandels dürfte auch die Wahrscheinlichkeit von autochthonen Dengue-Virus-Infektionen eher zunehmen

    Seroepidemiologische Studien zu SARS-CoV-2 in Stichproben der Allgemeinbevölkerung und bei Blutspenderinnen und Blutspendern in Deutschland – Ergebnisse bis August 2021

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    Seroepidemiologische Studien geben Aufschluss über den Bevölkerungsanteil, der bereits eine SARS-CoV-2-Infektion durchgemacht hat und schließen dabei auch nicht erkannte Infektionen (Untererfassung) ein¬. Die hier zusammengestellten Ergebnisse zur Sero¬prävalenz von SARS-CoV-2 basieren auf Zufalls¬stichproben der erwachsenen Allgemeinbevölke¬rung in Deutschland und liegen für verschiedene Zeiträume der Pandemie aus 20 Studien vor. Die geringe und im Pandemieverlauf deutlich ge¬sunkene Untererfassung in Deutschland zeigt, dass SARS-CoV-2-Infektionen gut im Meldesystem abgebildet werden.Peer Reviewe

    Blut – aber sicher!

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    The National Advisory Committee ‚Blood‘—a valuable body in the field of transfusion medicine

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    Human immunodeficiency virus, hepatitis C and hepatitis B infections among blood donors in Germany 2000-2002: risk of virus transmission and the impact of nucleic acid amplification testing.

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    Blood and plasma donations in Germany are collected by several institutions, namely the German Red Cross, community and hospital-based blood services, private blood centres, commercial plasma donation sites and transfusion services of the army. All blood donation centres are required to report quarterly data on infection markers to the Robert Koch Institute, thus providing current and accurate epidemiological data. The prevalence and incidence of relevant viral infections are low in the blood donor population in Germany, with a decreasing trend for hepatitis C infections in new and repeat donors since 1997. The implementation of mandatory nucleic acid amplification technique (NAT) testing for hepatitis C virus (HCV) in 1999 has markedly improved transfusion safety. HIV-NAT became mandatory in 2004 but was done voluntarily by the majority of the blood donation services before then. The potential benefit of hepatitis B virus (HBV) minipool NAT is not as clear because chronic HBV carriers with very low virus levels might donate unidentified. The residual risk of an infectious window period donation inadvertently entering the blood supply can be estimated using a mathematic model which multiplies the incidence rate by the number of days during which an infection may be present but not detectable, i.e. the length of the window period. The risk of an undetected infection without NAT testing was estimated to be 1 in 2,770,000 for HIV, 1 in 670,000 for HCV and 1 in 230,000 for HBV in 2001/2002. This contrasts with 1 in 5,540,000 for HIV, 1 in 4,400,000 for HCV and 1 in 620,000 for HBV with minipool NAT testing. This demonstrates that NAT testing can further reduce the already very small risk of infectious donations entering the blood supply
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