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    Single beat 3D echocardiography for the assessment of right ventricular dimension and function after endurance exercise: Intraindividual comparison with magnetic resonance imaging

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Our study compares new single beat 3D echocardiography (sb3DE) to cardiovascular magnetic resonance imaging (CMR) for the measurement of right ventricular (RV) dimension and function immediately after a 30 km run. This is to validate sb3DE against the "gold standard" CMR and to bring new insights into acute changes of RV dimension and function after endurance exercise.</p> <p>Methods</p> <p>21 non-elite male marathon runners were examined by sb3DE (Siemens ACUSON SC2000, matrix transducer 4Z1c, volume rates 10-29/s), CMR (Siemens Magnetom Avanto, 1,5 Tesla) and blood tests before and immediately after each athlete ran 30 km. The runners were not allowed to rehydrate after the race. The order of sb3DE and CMR examination was randomized.</p> <p>Results</p> <p>Sb3DE for the acquisition of RV dimension and function was feasible in all subjects. The decrease in mean body weight and the significant increase in hematocrit indicated dehydration. RV dimensions measured by CMR were consistently larger than measured by sb3DE.</p> <p>Neither sb3DE nor CMR showed a significant difference in the RV ejection fraction before and after exercise. CMR demonstrated a significant decrease in RV dimensions. Measured by sb3DE, this decrease of RV volumes was not significant.</p> <p>Conclusion</p> <p>First, both methods agree well in the acquisition of systolic RV function. The dimensions of the RV measured by CMR are larger than measured by sb3DE. After exercise, the RV volumes decrease significantly when measured by CMR compared to baseline.</p> <p>Second, endurance exercise seems not to induce acute RV dysfunction in athletes without rehydration.</p

    Changes in cardiac function after endurance exercise

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    Hintergrund: Die EinflĂŒsse von erschöpfenden LangstreckenlĂ€ufen auf das Herz sind Gegenstand kontroverser Diskussionen. Die drei hier dargestellten Arbeiten geben Einblick in akute VerĂ€nderungen der rechts- sowie linksventrikulĂ€ren Funktion nach einem Ausdauerlauf und evaluieren die Bedeutung ausgewĂ€hlter kardialer Biomarker zur AbschĂ€tzung von akutem oder chronischem Myokardschaden. Methoden: Die kardiale Funktion von 21 mĂ€nnlichen MarathonlĂ€ufern wurde vor und nach einem 30 Kilometer Lauf mit neuer 3D- Echokardiografie sowie kardialer Magnetresonanztomografie aufgezeichnet und analysiert. 89 prĂ€- und postmenopausale LĂ€uferinnen wurden vor und nach einem Marathonlauf und nach zwei weiteren Wochen echokardiografisch untersucht. Sowohl bei den LĂ€uferinnen als auch bei den LĂ€ufern wurden Blutproben genommen und die Herzenzyme NT-proBNP sowie Troponin T bestimmt. Die Blutproben der MĂ€nner wurden zudem auf VerĂ€nderungen des Biomarkers Galectin-3, der auf eine Fibrose hinweist, untersucht und mit einer Kontrollgruppe in Relation gesetzt. Um den Ursprung von Serum-Galectin-3 bei LĂ€ufern nĂ€her einzugrenzen, wurde anschließend ein Mausmodel herangezogen, bei dem die mRNA Expression sowohl im Herz- als auch Skelettmuskel von ruhenden mit dem von aktiven MĂ€usen verglichen wurde. Ergebnisse: Die Ejektionsfraktion des rechten sowie linken Ventrikels war bei den MĂ€nnern nach dem Lauf nicht signifikant reduziert. Die kardialen Volumina nahmen ab, wĂ€hrend der Herzindex bei erhöhter Herzfrequenz zunahm. Bei den Frauen zeigte sich direkt nach dem Lauf eine Abnahme der systolischen und auch der diastolischen Funktion, die sich jedoch nach zweiwöchiger Regeneration wieder auf das Ausgangsniveau anstiegen. NT-proBNP und Troponin T zeigten unabhĂ€ngig von Alter und Trainingsstand nach dem Lauf einen signifikanten Anstieg, hatten sich jedoch bei den Frauen nach zwei Wochen wieder normalisiert. Die im Vergleich zur Kontrollgruppe vor dem Lauf bereits erhöhten Galectin-3-Werte der mĂ€nnlichen LĂ€ufer stiegen durch den Lauf weiter an. Eine vermehrte myokardiale Fibrose wurde jedoch magnetresonanztomografisch nicht gesehen. Im Mausmodel zeigte sich bei trainierten MĂ€usen im Skelettmuskel ein fĂŒnffach höherer Anstieg der mRNA- Expression fĂŒr Galectin-3 als im Herzmuskel. Schlussfolgerung: Weder bei den LĂ€ufern noch bei den LĂ€uferinnen wurde eine andauernde BeeintrĂ€chtigung der systolischen sowie diastolischen Funktion gemessen. Obwohl es zu einem Anstieg der kardialen Enzyme im Blut der LĂ€ufer kam, konnte kein Anhalt fĂŒr einen myokardialen Schaden festgestellt werden. Weiterhin war der Biomarker Galectin-3 bei den LĂ€ufern bereits vor dem Lauf erhöht und stieg durch den Lauf weiter an. Eine myokardiale Fibrose wurde jedoch bei keinem der LĂ€ufer gesehen. Der Ursprung des Galectin-3 ist am ehesten im Skelettmuskel gelegen.Background: The role of long distance running in the development of cardiac pathologies is still controversially discussed. The three manuscripts presented in this work give insight into acute changes of right and left ventricular function as well as of cardiac biomarkers representing myocardial damage and fibrosis after exercise. Methods: Cardiac function was assessed using new 3D echocardiography and cardiac magnetic resonance imaging (CMR) in 21 male marathon experienced runners after a run of 30 kilometers. 89 pre- and postmenopausal women were examined at baseline, after a marathon race and two weeks after the race using echocardiography. Blood samples were taken from both male and female runners and the cardiac markers NT-proBNP and troponin were determined. Galectin-3, a marker for myocardial fibrosis, was measured in the male runners’ blood and compared to a control group. To determine the origin of galectin-3 in the runners’ blood a mouse model of exercise was studied. Results: Right and left ventricular ejection fraction was not significantly reduced in male runners after the run. Cardiac volumes decreased while the cardiac index and heart rate increased. In female runners a reduction of systolic and diastolic function could be detected directly after the race. All echocardiographic parameters returned to baseline after two weeks. Galectin-3 values in male runners at baseline were already higher than values seen in the control group. Values increased even more due to the run. However, in CMR myocardial fibrosis could not be seen. The mouse model showed a five-fold higher increase of mRNA-expression in skeletal muscle than in cardiac muscle in active compared to sedentary mice. Conclusion: Sustained detrimental effects on systolic and diastolic function could not be detected in male and female runners. Although there was an increase of myocardial enzymes in the blood samples, there was no proof of myocardial damage. Galectin-3 was elevated compared to a control group before the run already. It increased even more due to the race. Myocardial fibrosis however could not be detected in any runner. Galectin-3 in runners seems primarily to be of skeletal muscular origin

    Left Atrial Function in Preclinical Diastolic Dysfunction: Two-Dimensional Speckle-Tracking Echocardiography–Derived Results from the BEFRI Trial

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    Brecht A, Oertelt-Prigione S, Seeland U, et al. Left Atrial Function in Preclinical Diastolic Dysfunction: Two-Dimensional Speckle-Tracking Echocardiography–Derived Results from the BEFRI Trial. Journal of the American Society of Echocardiography. 2016;29(8):750-758

    Normative reference data, determinants, and clinical implications of right atrial reservoir function in women assessed by 2D speckle-tracking echocardiography

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    Brand A, Bathe M, HĂŒbscher A, et al. Normative reference data, determinants, and clinical implications of right atrial reservoir function in women assessed by 2D speckle-tracking echocardiography. Echocardiography. 2018;35(10):1542-1549
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