6 research outputs found

    The working alliance in a randomized controlled trial comparing online with face-to-face cognitive-behavioral therapy for depression

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    Background: Although numerous efficacy studies in recent years have found internet-based interventions for depression to be effective, there has been scant consideration of therapeutic process factors in the online setting. In face-to face therapy, the quality of the working alliance explains variance in treatment outcome. However, little is yet known about the impact of the working alliance in internet-based interventions, particularly as compared with face-to-face therapy. Methods: This study explored the working alliance between client and therapist in the middle and at the end of a cognitive-behavioral intervention for depression. The participants were randomized to an internet-based treatment group (n = 25) or face-to-face group (n = 28). Both groups received the same cognitive behavioral therapy over an 8-week timeframe. Participants completed the Beck Depression Inventory (BDI) post-treatment and the Working Alliance Inventory at mid- and post- treatment. Therapists completed the therapist version of the Working Alliance Inventory at post-treatment. Results: With the exception of therapists' ratings of the tasks subscale, which were significantly higher in the online group, the two groups' ratings of the working alliance did not differ significantly. Further, significant correlations were found between clients' ratings of the working alliance and therapy outcome at post-treatment in the online group and at both mid- and post-treatment in the face-to-face group. Correlation analysis revealed that the working alliance ratings did not significantly predict the BDI residual gain score in either group. Conclusions: Contrary to what might have been expected, the working alliance in the online group was comparable to that in the face-to-face group. However, the results showed no significant relations between the BDI residual gain score and the working alliance ratings in either group

    Contributions to e-mental health treatment approaches for depression in adulthood and old age

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    The overall focus of this doctoral thesis was to investigate new psychotherapeutic approaches for the treatment of depression, which is one of the most frequent mental disorders. It is known from epidemiological research that treatment rates in this context are low. Moreover, the symptomatology of depression changes with age, moving towards milder forms in old age. Hence, the development or adaptation of certain interventions is highly relevant. The two studies that are reported in papers 2 and 3 of this cumulative thesis focused on two specific psychotherapeutic methods: life-review intervention and cognitive behavioural therapy. Furthermore, these methods were investigated including different age groups (adults and older adults) in specific settings, so-called internet-supported therapeutic interventions. One study (presented in paper 2) investigated the working alliance in a randomized controlled trial with an online intervention group vs. a face- to-face control group for a cognitive behavioural treatment of depression (including adults). The results showed that the working alliance was comparable in these two groups, but did not function as predictor with regard to outcome (N = 53). The second study (presented in paper 3) investigated a life-review intervention for depressive older adults (65 or over) in a randomized controlled trial (intervention vs. waiting list control group). The life-review intervention was conducted in a face-to-face setting with additional use of two modules of the e-mental health Butler system. The results indicated positive effects of the intervention on depressive symptoms, well-being, self-esteem and obsessive reminiscence, but not on life-satisfaction and integrative reminiscence (N = 36). Since the use of new media in psychotherapeutic settings (e- mental health) for older adults is rather new, we conducted a review in this context (paper 1), highlighting that research in this field is promising but of inconsistent quality. As highlighted in the synopsis, internet-supported therapeutic interventions in general and life-review intervention in particular are promising settings and approaches for the treatment of mental disorders, particularly depression, but show certain limitations and potential for future research. Aus epidemiologischen Studien ist bekannt, dass die Depression zu den häufigsten psychischen Erkrankungen zählt, gleichzeitig aber die Behandlungsraten niedrig sind. Weiter zeigen sich Besonderheiten der Symptomatik bei älteren Stichproben, hin zu einer subsyndromalen oder leichteren Form. Diesen Erkenntnissen zu Grunde liegend, befasste sich die vorliegende Arbeit mit der Untersuchung neuer psychotherapeutischer Ansätze zur Depressionsbehandlung im Erwachsenen- und höheren Lebensalter. In zwei Studien, die in Artikel 2 und 3 dargestellt werden, kamen zwei psychotherapeutische Verfahren zur Anwendung: Lebensrückblicksintervention und kognitive Verhaltenstherapie, die in einem Internet- gestützten Setting eingesetzt wurden. Eine Studie, die in Artikel 2 dargestellt wird, hatte zum Ziel die therapeutische Allianz in einer randomisierten Kontrollgruppenstudie (online vs. face-to-face Interventionsgruppe) zur Behandlung von Depression im Erwachsenenalter (kognitive Verhaltenstherapie mit ergänzendem Lebensrückblicksmodul) zu untersuchen. Es zeigten sich keine signifikanten Unterschiede hinsichtlich der therapeutischen Allianz zwischen den beiden Gruppen, was darauf schliessen lässt, dass diese ebenso gut in einem online Setting hergestellt werden kann (N = 53). Allerdings konnte die therapeutische Allianz nicht als Prädiktor für Depression identifiziert werden. In der zweiten Studie, die in Artikel 3 dargestellt ist, wurde ebenfalls in einem randomisierten Kontrollgruppendesign (Interventions- vs. Wartelistenkontrollgruppe) eine Lebensrückblicksintervention für depressive ältere Menschen ab 65 Jahren untersucht. Die Intervention fand in einem face-to-face Setting mit ergänzendem Einsatz zweier Module des e-mental health Computersystems „Butler“ statt. Es zeigten sich positive Effekte der Intervention auf die Depression, weiter auf Wohlbefinden, Selbstwertgefühl und obsessive Reminiszenz, aber nicht auf die Lebenszufriedenheit und die integrative Reminiszenz (N = 36). In einem weiteren Artikel (Artikel 1) ist ein Review über Literatur zum Einsatz neuer Medien in psychotherapeutischen Settings und zu gesundheitsfördernden Massnahmen (e-mental health) im Alter dargestellt. Es zeigte sich, dass dies ein relativ neues Forschungsgebiet ist, mit vielversprechenden Ergebnissen der eingeschlossenen Studien, aber auch mit qualitativen Kritikpunkten. Ein Überblick und Ausblick zum Thema der Dissertation wird in einer anfänglichen Synopse dargestellt. Abschliessend lässt sich sagen, dass Internet-gestützte therapeutische Interventionen generell und Lebensrückblicksintervention im speziellen vielversprechende Settings und Methoden zur Depressionsbehandlung sind, aber auch eine Reihe von Kritikpunkten und daraus folgenden Implikationen für weitere Forschung aufweisen, die am Ende der Synopse diskutiert werden

    LebensrĂĽckblick als Modul eines Computerprogramms

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    Immer häufiger und sehr erfolgreich werden in der psychotherapeutischen Beratung und Behandlung verschiedenster psychischer Störungen die sog. Neuen Medien eingesetzt, sodass sich ein neuer Begriff herausgebildet hat: E-Mental Health („E“ für „electronic“). E-Mental-Health ist ein Teilgebiet des rasch wachsenden Bereichs der E-Health. Kunstbegriffe wie E-Health, Telemedizin, Online-Health, Cybermedizin oder Health 2.0 sind noch immer vor allem Modewörter und nicht gut definiert. Sie wurden eingeführt, um zu signalisieren, dass aus der Konvergenz von Internet und (medizinischer) Therapie etwas Neues entstanden war, verbunden sowohl mit Chancen als auch mit Risiken für alle Akteure. Zu den Chancen gehören eine leichtere Erreichbarkeit für alle (Niederschwelligkeit) sowie die mögliche Zeiteffizienz. Zu den Risiken gehören der Missbrauch von vertraulichen Informationen und technikbezogene Illusionen wie die, dass alles Technische an sich schon besser ist. Bei der teilweise rasanten Entwicklung von E-(Mental-)Health-Angeboten zeigte sich zudem häufig ein kurzlebiger Aktionismus: Ständig wurden neue Programme entwickelt, die dann aber nicht in einen Dauereinsatz überführt wurden. Diese „Projektitis“ kam auch zustande, weil die Gesundheitsindustrie und Forschungsförderungsagenturen zwar Neuentwicklungen großzügig fördern, nicht aber deren Überführung in den diagnostischen oder therapeutischen Routineeinsatz. Im Folgenden soll eine Übersicht geben werden, wie Neue Medien in der Biografiearbeit mit gesunden Menschen oder im therapeutischen Rahmen als Interventionen sinnvoll eingesetzt werden können

    Confronting Realities – First Steps Working on Cinematic Autosociobiographies

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    This paper provides a case study of the artistic research project Confronting Realities – First Steps. Working on Cinematic Autosociobiographies conducted at the Film Academy Vienna/ mdw – University of Music and Performing Arts Vienna, Austria as well as a reflection on the relationship between its research approaches, theory and criticism. Drawing from literary autosociobiographies of Ernaux (Les AnnĂ©es, 2008) and Éribon (Retour Ă  Reims, 2009), the aim was to explore, describe and produce cinematic autosociobiographies - autobiographies in regard to and contextualized within the frame of social class and larger historical developments. Over the course of 10 months a multi-level project was designed and conducted to explore the format of cinematic autosociobiographies within the course “Research Project II” of MA and BA Students for Directing, Script Writing as well as Film and Media Studies. A group of 8 external performers from various backgrounds joined the project. The project was designed on four levels: Level (1) of Autosociobiographical Exploration that created three exploration groups with varying composition – 14 artist researchers/ film and acting students from Europe, refugee artists from Iran and Syria -  to explore, make accessible and contextualize one’s sociobiography. Level (2) of Cinematic Forms and Techniques intended to develop narratives, cinematic techniques and formats of cinematic autosociobiographies - 2 short films were produced in that context that show the diversity of cinematic form and content on the levels of visuals, framing, audio, editing as well as in the narrative and the narrative development. Level (3) of Interdisciplinary and Theoretical Contextualization intended to build a strong interconnection between artistic, theoretical and interdisciplinary research about social class, cinematic forms and collaborative strategies of film production. Level (4) of Reflection and Evaluation intended to create a reflective framework, especially focusing on the collaborative aspect of filmmaking, ethical aspects of working with autosociobiographies and of researching/ creating in an intimate way in an academic environment. Cinematic autosociobiographies have shown to provide unique artistic research approaches and tools to convey collective movements, to find relations between different realities as well as creating ways of making them accessible. Further research is still needed and planned

    Routine Outcome Monitoring zur Qualitätssicherung in der Traumatherapie

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    Psychotherapie ist eine anerkannte Behandlungsform und die First-Line-Empfehlung zur Behandlung psychischer Erkrankungen wie der Posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS). Zu den häufig eingesetzten Therapien gehören die kognitive Verhaltenstherapie (KVT), die prolongierte Expositionstherapie (PE), EMDR und die traumafokussierte kognitive Therapie ­(TF-KVT). Insbesondere die traumafokussierte Psychotherapie hat sich in vielen Studien als wirksam erwiesen und wird in der Leitlinie zur Behandlung der Posttraumatischen Belastungsstörung, die federführend von der Deutschsprachigen Gesellschaft für Psychotraumatologie (DeGPT) herausgegeben wird, empfohlen (Schäfer et al., 2019). Das Ausmaß des therapeutischen Nutzens ist jedoch individuell sehr unterschiedlich, und einige Patient:innen sprechen sehr gut, andere hingegen weniger oder nicht auf die Behandlung an (Schottenbauer et al., 2008). Darüber hinaus sind die Drop-out-Raten hoch und schwanken in der Behandlung der PTBS zwischen 16 und 18 %, (Imel et al., 2013; Lewis et al., 2020). Eine routinemäßige Überwachung der Behandlungsergebnisse (Routine Outcome Monitoring, ROM) der Psychotherapie stellt daher ein wertvolles Instrument zur Verbesserung der Qualität der Versorgung und der Behandlungsergebnisse dar. In diesem Artikel erörtern wir die Vorteile und Mechanismen von ROM und geben Beispiele für das Monitoring während der Therapie und dafür, wie dies in der Traumatherapie angewendet werden kann. Wir schließen den Artikel mit der Beschreibung eines Projekts (»DeGPT-Digi-App-Projekt«), das derzeit von der DeGPT geplant wird. Das Projekt wird mit dem Ziel durchgeführt, niedergelassenen Psychotherapeut:innen (Mitgliedern der DeGPT) eine App (»DeGPT Digi App«) an die Hand zu geben, die ihnen eine Auswahl validierter Fragebögen mit Bezug zur Psychotraumatologie zur Verfügung stellt und dabei hilft, den therapeutischen Prozess psychodiagnostisch zu begleiten und damit zu verbessern

    Life-review therapy with computer supplements for depression in the elderly: A randomized controlled trial

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    Life-review therapy has been recognized as an effective therapeutic approach for depression in older adults. Additionally, the use of new media is becoming increasingly common in psychological interventions. The aim of this study was to investigate a life-review therapy in a face-to-face setting with additional computer use. This study explored whether a six-week life-review therapy with computer supplements from the e-mental health Butler system constitutes an effective approach to treat depression in older adults aged 65 and over. A total of 36 participants with elevated levels of depressive symptoms were randomized to a treatment group or a waiting-list control group and completed the post-assessment. Fourteen individuals in the intervention group completed the follow-up assessment. Analyses revealed significant changes from pre- to post-treatment or follow-up for depression, well-being, self-esteem, and obsessive reminiscence, but not for integrative reminiscence and life satisfaction. Depressive symptoms decreased significantly over time until the three-month follow-up in the intervention group compared to the control group (pre to post: d = 1.13; pre to follow-up: d = 1.27; and group × time effect pre to post: d = 0.72). Furthermore, the therapy led to an increase in well-being and a decrease in obsessive reminiscence among the participants in the intervention group from pre-treatment to follow-up (well-being: d = 0.70; obsessive reminiscence: d = 0.93). Analyses further revealed a significant but small group × time effect regarding self-esteem (d = 0.19). By and large, the results indicate that the life-review therapy in this combined setting could be recommended for depressive older adults
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