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    Editorial Comment for Kaplan et al.

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    Transperitoneale laparoskopische Heminephrektomie bei einer doppelt angelegten Niere: die Erfahrung eines Zentrums

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    Purpose: The standard treatment for a duplex kidney with poorly functioning upper pole moiety is ipsilateral upper pole heminephrectomy. This procedure is usually performed by open surgery, but with recent developments in techniques of uro-laparoscopy, it can be done with it, safely. In this study we evaluated the results and safety of laparoscopic heminephrectomy in our consecutive cases.Materials and Methods: From February 2001 to May 2007 fourteen unilateral laparoscopic heminephrectomy were performed in our center. Patients' characteristics, presenting symptoms, operative time, and blood loss, early and late complications were all collected retrospectively. Using pre-operative ultrasonography, intravenous pyelography (IVP) and CT scanning, unilateral upper pole hydronephrosis was detected in all cases. By DMSA isotope scan hypofunctioning of ipsilateral moieties was detected in all cases.Results: Mean operative time was 203±80 minutes. No major intra-operative or early complications were identified. Mean hospital stay was 4.1 days. On mean follow-up of 32 months no disturbing symptoms or episodes of urinary tract infections (UTIs) were detected. Atrophic kidney was detected in one case in post-operative IVP.Conclusion: Laparoscopic heminephrectomy is a valuable minimal invasive procedure that can be performed safely in experienced hands without any important complication. Perfect renal pedicles vascular system manipulation is important for the preservation of renal function post-operatively.Ziel der Studie: Bei doppelt angelegter Niere mit einer verminderten funktionierenden oberen Hälfte ist die ipsilaterale Heminephrektomie des oberen Pols Standard. Dieses Verfahren wird in der Regel im offenen Abdomen durchgeführt, aber neuere Entwicklungen in der Technik der mikroskopischen Laparoskopie zeigen, dass es auch laparoskopisch sicher durchgeführt werden kann. In dieser Studie wurden die Ergebnisse und die Sicherheit der laparoskopischen Heminephrektomie in den durchgeführten Fällen evaluiert. Material und Methoden: Von Februar 2001 bis Mai 2007 wurden 14 unilaterale laparoskopische Heminephrektomien durchgeführt. Die Patientendaten mit den aufgezählten Symptomen, mit Operationsdauer, mit Blutverlust und die frühen und späten Komplikationen wurden retrospektiv erfasst. Mit Hilfe präoperativer Ultrasonographie, durch intravenöse Pyelographie (IVP) und mit CT-Untersuchungen wurde in allen Fällen eine unilaterale Hydronephrose im oberen Nierenpol festgestellt. Durch DMSA-Isotopescanning wurde auf der ipsilateralen Hälfte eine Unterfunktion in allen Fällen festgestellt.Ergebnisse: Die mittlere Operationsdauer betrug 203±80 Minuten. Es wurden keine größeren intraoperativen oder frühen Komplikationen festgestellt. Die mittlere Aufenthaltsdauer im Krankenhaus betrug 4,1 Tage. Die Nachfolgeuntersuchung über 32 Monate zeigte keine Symptome einer Störung oder Episoden von Harnwegsinfektionen, in einem Fall wurde postoperativ eine atrophierte Niere im intravenösen Pyelogramm festgestellt. Schlussfolgerung: Die laparoskopische Heminephrektomie ist eine wertvolle minimal invasive Prozedur, die in erfahrenen Händen sicher und ohne Komplikationen durchgeführt werden kann. Eine perfekte Versorgung des renalen Gefäßsystems ist wichtig für die Erhaltung der Nierenfunktion im postoperativen Stadium

    Fluoroscopy-free ultrasonography-guided percutaneous nephrolithotomy in pediatric patients: a single-center experience

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    Objectives: To present the safety and efficacy of fluoroscopy-free ultrasound-guided PCNL for the treatment of renal calculi in pediatric patients of all ages. Methods: 30 children with mean age of 5 years (6 months–12 years) underwent totally ultrasound-guided PCNL from March 2013 to August 2016. The pyelocalyceal system was punctured in prone position using only ultrasonography guidance, and the tract was dilated using a single shot dilation technique. No fluoroscopy was used during any of the stages of renal access. The procedure was performed using adult-sized instruments. Results: The mean stone size was 27.1 ± 8.7 mm. Mean access time was 4.3 ± 2 min. Mean nephroscopic time was 34.6 ± 15.2 min. Mean hospital stay of patients was 3 days (range 2–5). 21 patients were stone-free after the procedure (70 success rate). Only four patients out of 30 experienced postoperative complications. Conclusions: The results of this study showed that fluoroscopic-free ultrasound-guided PCNL in pediatric patients of all ages is safe, highly efficient, and minimizes potential radiation exposure risks associated with the procedure. © 2018, Springer-Verlag GmbH Germany, part of Springer Nature
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