12 research outputs found

    Balancing engagement and neutrality in technology assessment

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    Should technology assessment take a stance – when, on what, and how? How to deal with its neutrality paradigm in times of anti-democratic tendencies

    Normativität in der Technikfolgenabschätzung. Einleitung in das TATuP-Thema

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    Neutralität galt lange als unhinterfragte Grundlage im Selbstverständnis von Technikfolgenabschätzung (TA). Dieser Fokus verstellte allerdings den Blick darauf, dass normative Aspekte nicht außer Acht gelassen werden dürfen – sei es in den Ergebnissen von TA-Analysen oder in normativen Setzungen, die im TA-Prozess auftreten. Im TATuP-Thema dieses Heftes wird „Normativität in der TA“ auf drei Ebenen adressiert: in der Funktion von TA als Politikberatung, im Kontext des TA-Forschungsprozesses und in der Auseinandersetzung um ihren „normativen Kern“. Angesichts manch autoritärer Tendenzen auch in westlichen Demokratien ist die Debatte um die Rolle von Normativität in der TA heute besonders aktuell.Neutrality has long been considered a key prerequisite of technology assessment (TA). The need to stay neutral often obscured the importance of normative aspects of TA – be it in the findings or in normative settings in the TA process. The special topic addresses normativity in TA at three levels: (1) regarding TA’s role as policy advisor, (2) in the context of the research process, and (3) with respect to its “normative core”. The problem of normativity in TA gains significance in the light of recent authoritarian tendencies also in Western democracies

    Some technique-dependent patterns of collateral flow during cerebral angiography

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    During selective transfemoral catheter cerebral angiography, anastomoses between external carotid branches and the vertebral artery, between the vertebral and deep or ascending cervical arteries, and between the middle meningeal and ophthalmic arteries can be demonstrated fairly frequently in patients with no known vascular abnormalities. One can occasionally show bidirectional filling of these anastomoses depending on the vessel injected. Visualization of these anastomoses occurs to a variable degree and is sometimes entirely technique-dependent, reflecting a transient increase in the intraluminal pressure during the injection of contrast medium.-Thus, demonstration of extracranial collateral arterial flow during cerebral angiography should not necessarily be interpreted as an abnormal phenomenon, such as may be seen with arterial occlusive disease, vascular malformation, or a very vascular tumor. Au cours de l'angiographie cérébrale parcathétérismes sélectifs par voie fémorale, peuvent apparaître des anastomoses entre des branches carotidiennes externes et l'artère vertébrale, entre l'artère vertébrale et les artères cérébrales profondes ou ascendantes et entre l'artère méningée moyenne et l'artère ophtalmique. Occasionnellement, on peut mettre en évidence un remplissage bidirectionnel de ces anastomoses, en rapport avec le vaisseau injecté. La visualisation de ces anastomoses se produit de facon variable dépend parfois entièrement de la technique, reflétant une augmentation transitoire de la pression dans l'artère durant l'injection du produit de contraste. Par conséquent, l'observation d'une circulation artérielle collatérale extracrânienne pendant une angiographie cérébrale ne représente pas nécéssairement un phénomène anormal tel qu'on le rencontre dans les troubles artériels occlusifs, dans les malformations vasculaires et dans les tumeurs vascularisées. Während der selektiven transfemoralen Katheter-Angiographie können sich Anastomosen zwischen Externa-Gefäßen und der A. vertebralis, zwischen der A. vertebralis und tiefen oder aufsteigenden cervicalen Arterien und zwischen der A. meningica media und der A. ophthalmica darstellen. Diese Befunde finden sich auch bei Patienten, bei denen keine Gef:aßanomalien vorliegen. Gelegentlich wird ein bidirektionaler Kontrastmitteldurchfluß durch diese Anastomosen nachgewiesen, dabei ist die Kontrastmittelfüllung von der Lokalisation der Kontrastmittelinjektion abhängig. Es zeigt sich also, daß diese unterschiedlichen Durchströmungen technisch bedingt werden können und nicht immer als abnormales Phänomen gedeutet werden können.Peer Reviewedhttp://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/2027.42/46671/1/234_2004_Article_BF00341594.pd

    Seeing Again. Dementia, Personhood and Technology

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    Pacita proceedings: Technology assessment and policy areas of great transitions

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    Using narrative methodology, we assess the feasibility of the active and independent patient, an image portrayed in Dutch government papers and contested by patient organizations, medical occupational groups and political parties. 109 stories about hospital care from 103 patients were collected online. Storyline analysis resulted in nine experience types that describe prototypical situations in which patients find themselves in the hospital. These nine types offer a rich picture of patient perspectives on quality and safety of hospital care. Being in the hospital creates a tension for the patient. On the one hand, many patients are scared and become silent. On the other hand, many patients feel the need to speak out, and to be involved in their own care trajectory. We argue that this tension cannot be taken away, as it is a part of being a patient in a hospital. Instead, we propose that the hospital system should be designed in such a way that sensitivity for this tension is taken into account. Patient narratives could be fruitfully deployed for this purpose. Our study shows that narrative research is a promising method for TA as it offers a tool for identifying contextualised dilemma’s experienced by stakeholders and users of large socio-technical systems
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