103 research outputs found

    Einfluss der Reabsorption von Retinol-RBP-Komplexen auf die tubulärerenale Schädigung und Regeneration nach Ischämie-Reperfusion

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    Retinoide spielen eine wichtige Rolle bei der Differenzierung von Epithelien sowie deren Regeneration. Retinoid bindendes Protein (RBP) - Retinol-Komplexe werden unter physiologischen Bedingungen glomerulär filtriert und vollständig im proximalen Tubulus mittels Rezeptor-vermittelter Endozytose via Megalin rückresorbiert. In der vorliegenden Arbeit wurde untersucht, welche Auswirkungen die Reabsorption von Retinol-RBP-Komplexen auf die tubuläre renale Schädigung als auch auf die Regeneration der Tubulusepithelien nach Ischämie-Reperfusion hat. Hierfür wurden RBP knockout und cre-lox Megalin knockout Mäuse sowie Wildtyp Kontrollen einer renalen Ischämie mit nachfolgender Reperfusion unterzogen und die Nieren anschließend mittels histochemischer, immunhistochemischer, morphometrischer und molekularer Methoden untersucht. Es zeigte sich, dass RBP-KO-Mäuse eine signifikant eingeschränkte tubuläre Regenerationsfähigkeit nach ischämischer Schädigung aufwiesen als die Kontrolltiere. Megalin-KO-Mäuse wiesen eine etwa 50%ige Restexpression des Endozytoserezeptors auf und bestätigten diese Daten, indem sie hinsichtlich der erhobenen Parameter konsistent zwischen der Wildtyp- und RBP-KO-Gruppe lagen. Überraschend war darüber hinaus, dass die Infiltration von CD3+- sowie regulatorischen T-Lymphozyten in der RBP-KO-Gruppe signifikant vermindert war. Daraus ergibt sich die Schlussfolgerung, dass Retinoide über die protektive Wirkung am Tubulusepithel direkt auch längerfristige Organ-weite Effekte durch eine gesteigerte Rekrutierung von T-Lymphozyten und darüber hinaus regulatorischen T-Lymphozyten vermitteln. Im Zellkulturexperiment mit proximalen Tubulusepithelzellen konnten wir unter Einsatz von 9-cis-Retinolsäure eine Expressionssteigerung des Chemokins RANTES zeigen, das Antigen-unabhängig T-Lymphozyten rekrutiert und aktiviert. Aufgrund dieser Ergebnisse folgern wir, dass die Megalin-vermittelte Reabsorption von Retinol-RBP-Komplexen in den proximalen Tubulusepithelien der Niere bei einem Ischämie-Reperfusion-Schaden eine protektive Rolle einnimmt, indem es zu einer gesteigerten Expression von RANTES durch das Tubulusepithel kommt, wodurch die Infiltration und Aktivierung von T-Lymphozyten gesteigert wird. Da das geschädigte Tubulusepithel aufgrund von Polaritäts- und Differenzierungsstörungen (welche wiederum Retinoid-abhängig sind) filtrierte Retinol-RBP-Komplexe nur eingeschränkt aufnimmt, stellen Retinoide eine Therapieoption bei tubulärer renaler Schädigung durch Ischämie-Reperfusion und möglicherweise anderen Schädigungsmechanismen dar

    Retrieval of floating clot in the internal carotid artery: extracranial SAVE technique (eSAVE)

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    Acutely ruptured atherosclerotic plaques with adjacent floating clot within the internal carotid artery in patients suffering from extra-/intracranial tandem lesions are often treated with stent-assisted balloon angioplasty. We present a strategy to retrieve the extracranial thrombus using the “stent retriever assisted vacuum-locked extraction” (SAVE) method, which initially was described for the intracranial vasculature. The extracranial SAVE (eSAVE) method could be an additional tool for the treatment of acute tandem lesions

    Functional aplasia of the contralateral A1 segment influences clinical outcome in patients with occlusion of the distal internal carotid artery

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    Background: The importance of an A1 aplasia remains unclear in stroke patients. In this work, we analyze the impact of an A1 aplasia contralateral to an acute occlusion of the distal internal carotid artery (ICA) on clinical outcomes. Methods: We conducted a retrospective study of consecutive stroke patients treated with mechanical thrombectomy at 12 tertiary care centers between January 2015 and February 2021 due to an occlusion of the distal ICA. Functional A1 aplasia was defined as the absence of A1 or hypoplastic A1 (>50% reduction to the contralateral site). Functional independence was measured by the modified Rankin Scale (mRS ≤ 2). Results: In total, 81 out of 1068 (8%) patients had functional A1 aplasia contralateral to distal ICA occlusion. Patients with functional contralateral A1 aplasia were more severely affected on admission (median NIHSS 18, IQR 15–23 vs. 17, IQR 13–21; aOR: 0.672, 95% CI: 0.448–1.007, p = 0.054) and post-interventional ischemic damage was larger (median ASPECTS 5, IQR 1–7, vs. 6, IQR 3–8; aOR: 1.817, 95% CI: 1.184–2.789, p = 0.006). Infarction occurred more often within the ipsilateral ACA territory (20/76, 26% vs. 110/961, 11%; aOR: 2.482, 95% CI: 1.389–4.437, p = 0.002) and both ACA territories (8/76, 11% vs. 5/961, 1%; aOR: 17.968, 95% CI: 4.979–64.847, p ≤ 0.001). Functional contralateral A1 aplasia was associated with a lower rate of functional independence at discharge (6/81, 8% vs. 194/965, 20%; aOR: 2.579, 95% CI: 1.086–6.122, p = 0.032) and after 90 days (5/55, 9% vs. 170/723, 24%; aOR: 2.664, 95% CI: 1.031–6.883, p = 0.043). Conclusions: A functional A1 aplasia contralateral to a distal ICA occlusion is associated with a poorer clinical outcome

    “Shelf” Technique Using a Novel Braided Self-Expandable Stent for the Treatment of Wide-Necked Bifurcation Aneurysms

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    Background!#!Different endovascular techniques exist for treatment of cerebral wide-necked bifurcation aneurysms (WNBA). We present the 'shelf' technique with the novel woven LVIS EVO stent, which enables forming a buttress at the level of the aneurysm neck to prevent coil prolapse and additional stenting.!##!Methods!#!Single-center retrospective analysis of patients treated with the 'shelf' technique by using LVIS EVO stent in incidental WNBAs between January 2020 and March 2021. Inclusion criteria were saccular aneurysms with neck width ≥4 mm or a dome/neck ratio ≤2. Primary endpoint was a favorable navigation to the target vessel and successful deployment of the LVIS EVO stent with forming a buttress that enables aneurysm occlusion by subsequent coiling. Secondary endpoints were aneurysm occlusion on follow-up, procedure-related complications and clinical outcome.!##!Results!#!A total of 15 patients were included. The primary end point was reached in 100% of cases. A complete aneurysm occlusion at the end of the procedure was achieved in 14/15 patients (93%). No intraprocedural complications occurred. All patients except one were discharged with an modified Rankin Scale (mRS) of 0. Procedure-related morbidity was 7%. Median follow-up imaging was 115 days (7-419 days) and available for 11/15 (73%) of the patients. Of those, 10 (91%) individuals had a complete aneurysm occlusion and 1 showed a residual neck. In all patients, the covered branch was patent and no ischemic complications occurred during follow-up.!##!Conclusion!#!This study demonstrates the 'shelf' technique with LVIS EVO stents as a feasible and safe treatment option for WNBAs with very good short-term occlusion rates

    Some restrictions on dietary restraint

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