5 research outputs found
Neuropsychosocial profiles of current and future adolescent alcohol misusers
A comprehensive account of the causes of alcohol misuse must accommodate individual differences in biology, psychology and environment, and must disentangle cause and effect. Animal models1 can demonstrate the effects of neurotoxic substances; however, they provide limited insight into the psycho-social and higher cognitive factors involved in the initiation of substance use and progression to misuse. One can search for pre-existing risk factors by testing for endophenotypic biomarkers2 in non-using relatives; however, these relatives may have personality or neural resilience factors that protect them from developing dependence3. A longitudinal study has potential to identify predictors of adolescent substance misuse, particularly if it can incorporate a wide range of potential causal factors, both proximal and distal, and their influence on numerous social, psychological and biological mechanisms4. Here we apply machine learning to a wide range of data from a large sample of adolescents (n = 692) to generate models of current and future adolescent alcohol misuse that incorporate brain structure and function, individual personality and cognitive differences, environmental factors (including gestational cigarette and alcohol exposure), life experiences, and candidate genes. These models were accurate and generalized to novel data, and point to life experiences, neurobiological differences and personality as important antecedents of binge drinking. By identifying the vulnerability factors underlying individual differences in alcohol misuse, these models shed light on the aetiology of alcohol misuse and suggest targets for prevention
Correlation of serum oxytocin concentration and empathy in a sample of 14 year-old adolescents
Einleitung Die Pubertät als eine bedeutende Entwicklungsphase des Menschen,
ist eine Zeit der Chancen und Risiken zur Prävention und psychischer
Erkrankungen. Ein wichtiger protektiver Faktor ist die Einbindung eines
Individuums in soziale Strukturen. Das Hormon Oxytocin steht im Verdacht
insbesondere prosoziales Verhalten und zwischenmenschliche Bindungen zu
fördern und zu erhalten. Soziale Kognitionen dienen der Umsetzung
zwischenmenschlicher Interaktionen. Zielstellung und Methodik Ziel dieser
Arbeit ist die Ausprägung von Empathie, als eine der wichtigen sozialen
Kognitionen, bei Jugendlichen sowie die Feststellung eines möglichen Zusammen-
hanges dieser mit dem endogenen Oxytocinsystem. Untersucht wurden 75 Berliner
Jugendliche im Alter von 14 Jahren mittels eines Empathietestes im Rahmen der
IMAGEN-Studie. Der multidimensionale Empathie-Test (MET) stellte dabei das
zentrale Testinstrument dar. Es wurden dabei drei Empathie-Qualitäten erhoben:
die kognitive Empathie (C), die emotionale Empathie (ED) und das emotionale
Arousal (EA). Die Aktivität des endogenen Oxytocinsystems wurde mittels
Serumoxytocinkonzentration erfasst. Ergebnisse Die Ergebnisse zeigen einen
signifikanten Geschlechtsunterschied für die emotionalen Empathie (ED p<0,001;
ED+ p=0,003, ED- p<0,001) und dem emotionalen Arousal (EA p=0,007; EA+
p=0,025, EA- p=0,002). Weibliche Probanden weisen in beiden Subgruppen höhere
Empathiefähigkeit im Vergleich zu den männlichen Probanden auf. Für die
kognitive Komponente (C p=0,384; C+ p=0,212, C- p=0,526) zeigt sich keine
Geschlechtsunterschied. Bezüglich der Serumoxytocinkonzentration ließ sich
kein Geschlechtsunterschied nachweisen (p=0,542). Mädchen mit Einnahme von
oraler Kontrazeption haben signifikant höhere Oxytocinserumwerte als Mädchen
und Jungen ohne Medikamenteneinnahme (p<0,001). Der Zusammenhanges zwischen
Serumoxytocinkonzentration und Empathieskalen zeigte sich für männliche
Probanden eine positive signifikante Korrelation von
Serumoxytocinkonzentration und positiver kognitiver Empathie (dem Erkennen
positiver Emotionen, C+ r=0,341, p=0,027). Für die weiblichen Probanden konnte
ein positiver signifikanter Zusammenhang von Serumoxytocinkonzentration mit
positiver emotionaler Empathie (ED+ r=0,524 p=0,004), also dem Maß für das
„Mitfühlen“ von positiven Emotionen dokumentiert werden. Schlussfolgerung Die
Korrelationsanalyse zur Serumoxytocinkonzentration und Empathie zeigt nicht
den erwarteten deutlichen Zusammenhang. Die Anwendung von Serumoxytocin-
konzentration als Surrogat-Parameter für die Aktivität des endogenen
Oxytocinsystems sollte in Folgeuntersuchungen auf den Prüfstand gestellt
werden. Die Überlegenheit der Mädchen hinsichtlich der emotionalen Empathie
(ED) und dem emotionalen Arousal (EA) erfüllt bekannte Rollenstereotypen. Der
fehlende Geschlechtsunterschied der kognitiven Empathie (C) bestätigt sich in
Vergleichsstudien unter Verwendung des MET. Die Vielzahl an Messmethoden der
kognitiven Empathie limitiert die Vergleichbarkeit der Studienergebnisse,
demnach wäre eine Vereinheitlichung der Empathiedefinition und der
dazugehörigen Messmethode hilfreich. Orale Kontrazeption scheint ein wichtiger
Einflussfaktor der Serumoxytocinkonzentration zu sein, dieses Phänomen sollte
weiter untersucht werden. Limitiert wird die Aussagekraft der Studie durch die
geringe Probandenzahl und die eingeschränkte Aussagekraft der
Serumoxytocinkonzentration.Introduction Adolescence is a crucial stage in human development with risks
and opportunities to trigger or prevent mental health problems. Human
affiliation is one of the most important external factors to avoid mental
health diseases/problems. Oxytocin as a neurotransmitter and hormon is
suspected to faciliate prosocial behavior and bonding. Social cognition and
particularly empathy is necessary to develop interpersonal bonding, which is
required to encourage or sustain social interactions. Empathy as a
multidimensional contruction enables humans to understand the internal state
of other individuals and helps them to get in touch with each other.
Objectives and outcome measures This thesis aims to clarify how empathy is
distributed among adolescents and to analyse, whether there is a potential
correlation/coherence between plasma oxytocin level and empathy. The current
study was part of a European research project–IMAGEN. Participants were a
group of 75 adolescents, aged 14 years and lived in Berlin City. The
Multifaceted Empathy Test (MET) was used as measuring instrument. The MET
enables the detection of different qualities of empathy: cognitive empathy
(C), emotional empathy (ED) and emotional arousal (EA). The activity of the
endogeneous oxytocin system was investigated via the plasma oxytocin level.
Results A significant gender difference for emotional empathy and emotional
arousal was documented. Regarding the cognitive empathy (C p=0,384; C+
p=0,212, C- p=0,526) no gender effects was found. Girls showed higher scores
for ED (ED<0,001; ED+ p=0,003, ED- p<0,001), e.g. sharing emotions and EA (EA
p=0,007; EA+ p=0,025, EA- p=0,002) e.g. being more attached by emotional
pictures. Referring to the boys a positive correlation between the plasma
oxytocin level and cognitive empathy was documented (C+; r=0,341, p=0,027).
Girls with higher oxytocin levels were more attached by positive emotions than
girls with lower plasma oxytocin levels (ED+ r=0,524 p=0,004). Additionally
girls taking oral contrazeption had higher plasma oxytocin concentrations then
girls and boys without medication (p<0,001). Discussion Against expectation
few significant correlation of plasma oxytocin level and Empathy were found.
The validity of plasma oxytocin level as a fundamental marker of the
endogeneous oxytocin system is suggested to be reevaluated. The superiority of
girls for emotional empathy is in line with empathy research and most likely
influenced by gender stereotypes. Missing sex difference of cognitive Empathy
is in line with other investigation using the MET. Limitations of this
investigation were the small sample size, the methodical problem of measuring
and interpreting plasma oxytocin levels and the missing comparability of
studies on empathy or oxytocin research
Persönliche Freiheit und Sicherheit im Internet. Podiumsveranstaltung in Kooperation mit dem Politik-Prüfungskurs des 12. Jahrgangs des Ratsgymnasiums Osnabrück am 27. November 2014 in der Aula der Universität
Textdokumentation zur Veranstaltung der Osnabrücker Friedensgespräche am 27. November 201
Caesarean Section. Guideline of the DGGG, OEGGG and SGGG (S3-Level, AWMF Registry No. 015/084, June 2020).
Purpose This is an official S3-guideline of the German Society of Gynaecology and Obstetrics (DGGG), the Austrian Society of Gynaecology and Obstetrics (ÖGGG) and the Swiss Society of Gynaecology and Obstetrics (SGGG). The guideline contains evidence-based information and recommendations on indications, complications, methods and care associated with delivery by caesarean section for all medical specialties involved as well as for pregnant women. Methods This guideline has adapted information and recommendations issued in the NICE Caesarean Birth guideline. This guideline also considers additional issues prioritised by the Cochrane Institute and the Institute for Research in Operative Medicine (IFOM). The evaluation of evidence was based on the system developed by the Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN). A multi-part nominal group process moderated by the AWMF was used to compile this S3-level guideline. Recommendations Recommendations on consultations, indications and the process of performing a caesarean section as well as the care provided to the mother and neonate were drawn up