11 research outputs found

    Vorgestalten und Selbstkorrumpierung auf dem Weg zum Affektdelikt

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    Der Beitrag erörtert, aufbauend auf früheren Überlegungen, die Begriffe Vorgestalt und Selbstkorrumpierung im Kontext der psychiatrischen Begutachtung affektiv akzentuierter Delikte. In beiden Fällen handelt es sich um komplexe psychopathologische Phänomene, die auf den Beurteilungsebenen des Querschnitts (Befund zu einem bestimmten Zeitpunkt) und Längsschnitts (Entwicklung über die Zeit bis hin zur Tathandlung) erfasst werden müssen. Vorgestalten meint hier kognitiv mehr oder weniger strukturierte, imaginierte Vorwegnahmen wesentlicher Elemente eines später real eingetretenen, stark affektiv geprägten Tatzusammenhangs. Sie können im Einzelfall für oder gegen die Annahme einer erheblich eingeschränkten Steuerungsfähigkeit sprechen. Welche Indikatorfunktion sie haben, hängt vom psychopathologischen Kontext ab. Der nicht wertfreie Begriff Selbstkorrumpierung bezeichnet eine komplexe, nicht leicht erkennbare Alteration des individuellen Wertgefüges im (möglicherweise jahrelangen) Vorfeld der Tat. Auch dieses Phänomen kann für die forensische Beurteilung einer affektiv akzentuierten Straftat hilfreich sein, sofern es kritisch reflektiert verwendet wird. Der psychopathologischen Perspektive kommt in dieser Debatte eine kardinale Bedeutung zu. Dies gilt freilich nur dann, wenn die Psychopathologie sich in ihrem Selbstverständnis klar jenseits der bloßen Symptomerhebung bewegt und dabei die wissenschaftstheoretische und wissenschaftshistorische Perspektive aktiv einbezieht. This paper addresses imaginative preoccupations (“Vorgestalten”) and mechanism of self-corruption prior to a crime of passion (“Affektdelikt”). Both are complex psychopathological issues which have to be evaluated for cross-sectional and longitudinal dimensions. Imaginative preoccupations indicate cognitive and affective precursors of significant elements of the later aggressive criminal behaviour. Depending on the given psychopathological context, they may be indicative for or against diminished criminal responsibility. Self-corruption is definitely a (negatively) value-laden term and addresses a gradual alteration of the individual value system prior to the actual aggressive behaviour which can, but does not necessarily have to be of forensic relevance. Generally speaking, the psychopathological perspective is of major importance here, if and only if psychopathology clearly reaches beyond mere description of symptoms and systematically includes epistemology and conceptual history of psychiatry

    Intermediate-dose cytarabine plus mitoxantrone versus standard-dose cytarabine plus daunorubicin for acute myeloid leukemia in elderly patients

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    Background: The combination of intermediate-dose cytarabine plus mitoxantrone (IMA) can induce high complete remission rates with acceptable toxicity in elderly patients with acute myeloid leukemia (AML). We present the final results of a randomized-controlled trial comparing IMA with the standard 7+3 induction regimen consisting of continuous infusion cytarabine plus daunorubicin (DA). Patients and methods: Patients with newly diagnosed AML>60 years were randomized to receive either intermediate-dose cytarabine (1000 mg/m(2) twice daily on days 1, 3, 5, 7) plus mitoxantrone (10 mg/m(2) days 1-3) (IMA) or standard induction therapy with cytarabine (100 mg/m(2) continuously days 1-7) plus daunorubicin (45 mg/m(2) days 3-5) (DA). Patients in complete remission after DA received intermediate-dose cytarabine plus amsacrine as consolidation treatment, whereas patients after IMA were consolidated with standard-dose cytarabine plus mitoxantrone. Results: Between February 2005 and October 2009, 485 patients were randomized; 241 for treatment arm DA and 244 for IMA; 76% of patients were >65 years. The complete response rate after DA was 39% [95% confidence interval (95% CI): 33-45] versus 55% (95% CI: 49-61) after IMA (odds ratio 1.89, P = 0.001). The 6-week early-death rate was 14% in both arms. Relapse-free survival curves were superimposable in the first year, but separated afterwards, resulting in 3-year relapse-free survival rates of 29% versus 14% in the DA versus IMA arms, respectively (P = 0.042). The median overall survival was 10 months in both arms (P = 0.513). Conclusion: The dose escalation of cytarabine in induction therapy lead to improved remission rates in the elderly AML patients. This did not translate into a survival advantage, most likely due to differences in consolidation treatment. Thus, effective consolidation strategies need to be further explored. In combination with an effective consolidation strategy, the use of intermediate-dose cytarabine in induction may improve curative treatment for elderly AML patients
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