4 research outputs found
Recommended from our members
The fatal outcome of an individual with anorexia nervosa and Sheehan's syndrome as a result of acute enterocolitis: A case report
Objectives: To illustrate the close association between a disturbed psychosocial up-bringing, frequent physical illness, and medical interventions. Method: We report a case of a 44-year-old woman with anorexia nervosa (AN) and Sheehan's syndrome who died as a result of a toxic cardiac arrest. Results: The patient presented with a BMI of 13.6 kg/m2. She refused any intensive-care treatment and died from toxic cardiac arrest. Postmortem examination revealed an acute gastroenterocolitis. Discussion: The history of this patient illustrates how psychological deprivation led to eating disturbances, early pregnancy, and the life-threatening delivery of twins. This resulted in a diagnosis of Sheehan's syndrome, hepatitis C, and a ventricular ulcer. A psychosocial event triggered a late exacerbation of her AN. A helpful alliance between patient and staff did not occur as she rejected it
Psychodynamic mechanism and weight reduction in obesity group therapy – first observations with different attachment styles
Objectives: Successful long-term results are extremely rare in non-surgical obesity treatment. Interactional difficulties with the attending physicians and the limited compliance of obese patients are a frequently described dilemma in repeated psychotherapeutic group treatment attempts. The type of relationship initiation and the attachment behavior probably play a central role in this connection but have not yet been systematically investigated
Attachment style contributes to the outcome of a multimodal lifestyle intervention
<p>Abstract</p> <p>Background & Aims</p> <p>The long-term success of life-style interventions in the treatment of obesity is limited. Although psychological factors have been suggested to modify therapeutic effects, specifically the implications of attachment styles and the patient-therapist relationship have not been examined in detail yet.</p> <p>Methods</p> <p>This study included 44 obese patients who participated in a one-year multimodal weight-reduction program. Attachment style was analyzed by the Adult Attachment Prototype Rating (AAPR) inventory and its relation to a one-year weight reduction program was studied. The patient-therapist-relationship was assessed using the Helping Alliance Questionnaire.</p> <p>Results</p> <p>Attachment style was secure in 68% of participants and insecure (preoccupied and dismissing) in 32%. Interestingly a significantly higher weight-reduction was found in securely (SAI) compared to insecurely attached individuals (UAI; p < 0.05). This estimation correlated positively also to the quality of helping alliance (p = 0.004).</p> <p>Conclusions</p> <p>The frequency of insecure attachment in obese individuals was comparable to that of the normal population. Our data suggest a greater weight-reduction for SAI than for UAI, and the patient-therapist relationship was rated more positively. The conclusion can be drawn that a patient's attachment style plays a role in an interdisciplinary treatment program for obesity and has an influence on the effort to lose weight.</p
The influence of attachment style on therapy success of pre-obese and obese in a one year weight reduction program
Einleitung und Fragestellung: Adipositas ist eine weltweit zunehmende
Erkrankung mit gravierenden Folgen fĂĽr die Betroffenen und die
Gesundheitssysteme. Die Adipositasgenese ist multifaktoriell, was die
Behandlung erschwert. Therapieerfolge bleiben weit hinter den Erwartungen der
Patienten und Therapeuten zurĂĽck, was oft Forschungsgegenstand war. In der
vorliegenden Untersuchung ist erstmals der Bindungsstil adipöser Patienten und
dessen Einfluss auf die Ergebnisse eines einjährigen
Gewichtsreduktionsprogrammes evaluiert worden. Auch die Patient-Therapeuten-
Beziehung und interpersonale Probleme wurden geprĂĽft und in Beziehung zum
Therapieerfolg und Bindungsstil gesetzt. Dabei wurde insbesondere der
Fragestellung nachgegangen, ob unsicher gebundene Patienten von einem solchen
Gruppenprogramm profitieren und zukĂĽnftige Behandlungs-konzepte abgeleitet
werden können. Methodik: Zunächst wurde eine Pilotstudie mit 44 Teilnehmern
durchgefĂĽhrt. Mit Hilfe eines halbstandardisierten Interviews (EBPR) wurden
der Bindungsstil und mittels Fragebogens (HAQ) die Patient-Therapeuten-
Beziehung erhoben und in Beziehung zur Gewichtsreduktion gesetzt. Die
Hauptstudie umfasste 107 Patienten. Hier standen die interpersonalen Muster
(IIP-D, HAQ, Bindungsstil) und die psychische Belastung (BSI) im Mittelpunkt.
Zudem wurden die Auswirkungen der Bindungsstile auf die interaktionelle
Gruppentherapie untersucht und der Einfluss des Bindungsstils auf den
Therapieerfolg nach 12 Monaten dargestellt. Ergebnisse: In der Pilotstudie
konnte gezeigt werden, dass der Bindungsstil einen positiven Einfluss auf den
Therapieerfolg und die Qualität der Patient-Therapeuten-Beziehung hat. Dieser
Zusammenhang konnte in der Hauptstudie nur fĂĽr die Patient-Therapeuten-
Beziehung, nicht aber für den Therapieerfolg bestätigt werden. Bei den
unsicher Gebundenen zeigten sich zu Beginn eine erhöhte Introvertiertheit und
soziale Vermeidung sowie zu Beginn und am Ende des Programms eine erhöhte
psychische Belastung. Nach Einbezug der psychischen Belastung als Kovariate
unterschieden sich die Gruppen jedoch nicht mehr bezĂĽglich der IIP-D-Skala
„introvertiert/sozial vermeidend“. In Bezug auf die Gewichtsreduktion,
unabhängig vom Bindungsstil, war das Programm erfolgreich. Eine Verbesserung
der Patient-Therapeuten-Beziehung im Verlauf des Programms zeigte einen
positiven Einfluss auf den Erfolg. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse der Studie
zeigen, dass Bindungs- und Beziehungsvariablen relevante Marker fĂĽr
erfolgreiche Gewichtsreduktionsprogramme sind und diese entsprechend
modifiziert werden sollten. Zunächst sollten der Bindungsstil und die weitere
psychische Belastung erhoben und danach eine individuelle, auf die BedĂĽrfnisse
der Patienten zugeschnittene Therapieplanung erfolgen. Bei unsicher gebundenen
Patienten sollten dann durch Einzel- oder Gruppenangebote zunächst eine
Erhöhung der sicheren Bindungsanteile erreicht, psychische Belastung und
interpersonale Probleme reduziert und die GefĂĽhlsregulierung verbessert
werden. In einem zweiten Schritt sollte dann auf die Gewichtsabnahme
fokussiert werden. Eine Gruppe von sicher gebundenen Patienten, die psychisch
nicht belastet ist, könnte dagegen bereits von Kurzzeittherapien profitieren.
Vor der Etablierung im klinischen Alltag sind jedoch weitere Untersuchungen
erforderlich.Introduction: Obesity is a worldwide growing disease with serious consequences
for persons affected and for healthcare systems. As the genesis of obesity is
multifactorial, its treatment is complicated. Therapeutic success remains far
below expectations of patients and therapists which has already been studied
extensively. In this research, the attachment style of obese patients and its
influence on the outcome of a one-year weight reduction program has been
evaluated for the first time. Also the patient-therapist-relationship and
interpersonal problems have been examined and set in relation to therapy
success and attachment. In particular, we tested if insecurely attached
patients can profit from such a group program and if future treatment concepts
could be deduced. Methods: We conducted a pilot study with 44 participants.
The attachment style was examined with a semi-standardized interview (AAPR)
and the patient-therapist-relationship with a questionnaire (HAQ).
Subsequently we related both to weight reduction. The following main study
included 107 patients. We focused on interpersonal patterns (IIP-D, HAQ,
attachment style) and psychological strain (BSI). Additionally we analyzed the
effects of attachment on the interactional group therapy and described the
influence of attachment on the therapy success after 12 months. Results:
During the pilot study we could demonstrate the positive influence of secure
attachment on therapy success and the patient-therapist-relationship. In the
main study this effect could only be confirmed for the patient-therapist-
relationship. For the insecurely attached persons an increased
introversion/social inhibition was found starting the program and an increased
psychological strain starting and ending the program. After including the BSI-
score as covariate the two groups did not differ anymore in regard to the
IIP-D-scale „introversion/inhibition“. Regarding weight reduction the program
was successful independently from attachment style. An improvement of patient-
therapist-relationship during the program showed a positive influence on the
program success. Conclusion: The results of this research show the relevance
of attachment and relationship variables for successful weight reduction
programs which should be modified accordingly. The attachment style and extent
of psychological strain should initially be measured to develop secondly an
individual therapy plan that meets these patients’ needs. Within the group of
insecurely attached, an increase of secure-attachment patterns should be
achieved, the psychological strain and interpersonal problems should be
reduced and the regulation of emotions should be improved. The focus on weight
reduction should then follow secondly. Securely attached patients however, who
show no or only little psychological strain, could profit even from short-time
therapies. But before such an approach could be established in a clinical
routine, further research is required