228 research outputs found

    Ornamentika Ă©s modernizmus

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    Az Ernst MĂșzeum hĂĄrom „ornamentika-kiĂĄllĂ­tĂĄsĂĄhoz” kapcsolĂłdĂłan 2006 elejĂ©n ,Ornamentika Ă©s modernizmus’ cĂ­mmel konferenciĂĄt rendeztek. ÖsszeĂĄllĂ­tĂĄsunkban az ott elhangzott elƑadĂĄsok közĂŒl vĂĄlogattunk

    A pécsi ANT Martyn Ferenc MƱvészeti Szabadiskola növendékeinek Hangzó tårlata

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    Korunk, az ezredfordulĂł legdivatosabb tudomĂĄnya, a vizuĂĄlis kultĂșratudomĂĄnyok feltĂĄrjĂĄk jĂłszerĂ©vel mindazokat a lĂĄtĂĄsunkat „meghosszabbĂ­tó” szerkezeteket, talĂĄlmĂĄnyokat, kĂ©szĂŒlĂ©keket, melyek a mai kultĂșrĂĄt megelƑlegeztĂ©k, melyeknek Ă©s utĂłdaiknak köszönhetƑen lĂĄtĂĄsunk mĂĄr rĂ©g nem olyan, mint lehetett egykor. (SajnĂĄlatos mĂłdon auditĂ­v, kinetikus Ă©s mĂĄs, Ă©rzĂ©kelĂ©ssel kapcsolatos kultĂșratudomĂĄnyok nincsenek.

    Role of the soluble epoxide hydrolase and cytochrome P450-derived epoxyeicosatrienoic acids in hypoxic pulmonary vasoconstriction and hypoxia-induced pulmonary vascular remodelling

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    Hypoxic pulmonary vasoconstriction (HPV) redistributes pulmonary blood flow from areas of low oxygen partial pressure to areas of normal or relativity high oxygen availability, thus optimising the matching of perfusion to ventilation and preventing arterial hypoxemia. Generalised alveolar hypoxia results in a sustained increase in pulmonary artery pressure which in turn leads to structural changes in the walls of the pulmonary vasculature (pulmonary vascular remodelling). Recent findings have indicated a role for cytochrome P450 (CYP) epoxygenase-derived epoxyeicosatrienoic acids (EETs) in hypoxia-induced pulmonary vasoconstriction. Given that the intracellular concentration of EETs is determined by the soluble epoxide hydrolase (sEH), which metabolises EETs to their less active dihydroxyeicosatrienoic acids (DHETs), we assessed the influence of the sEH and EETs on pulmonary artery pressure, acute and chronic HPV, and pulmonary vascular remodelling in the mouse lung. In isolated lungs from wild-type mice, acute HPV was significantly increased by sEH inhibition, an effect abolished by pre-treatment with CYP epoxygenase inhibitors and the EET antagonist 14,15-EEZE. The acute hypoxia-induced vasoconstriction and EET production were greater in lungs from sEH-/- mice than from wild-type mice and sEH inhibition had no further effect on HPV in lungs from the former animals, while MSPPOH (CYP epoxygenase inhibitor) and 14,15-EEZE decreased the response. Exogenous application of 11,12-EET increased pulmonary artery pressure in a concentration-dependent manner and enhanced acute HPV in wild-type lungs, while 14,15-EET and 11,12-DHET were without significant effect on pulmonary artery pressure. 5-HT2A receptor antagonism or Rho kinase inhibition shifted the EET concentration-response curve to the right and abrogated the EET- and sEH inhibition-induced potentiation of acute hypoxic vasoconstriction. In lungs from wild-type and sEH-/- mice, hypoxic preconditioning (hypoxic ventilation for 10 minutes) enhanced the 5-HT response. 1-Adamantyl-3-cyclohexylurea (ACU), a sEH inhibitor, further amplified the hypoxia-induced 5-HT-hypersensitivity in wild-type mice. However, after hypoxic preconditioning, the sEH-/- lungs displayed a striking leftward shift in the 5-HT response. 11,12-EET can activate TRPC6 channels in endothelial cells by eliciting its translocation to the plasma membrane, more specifically to membrane domains enriched with the caveolae marker caveolin-1. This effect was also observed in rat pulmonary artery smooth muscle cells overexpressing the channel. Exposure of the latter cells to acute hypoxia also stimulated the intracellular translocation of TRPC6 to caveolae, an effect that was sensitive to the EET antagonist. The EET-induced translocation of TRPC6 channels was prevented by a 5-HT2A receptor antagonist but not by a Rho kinase inhibitor. Moreover, while acute hypoxia and 11,12-EET increased pulmonary pressure in lungs from TRPC6+/- mice, lungs from TRPC6-/- mice did not respond to either stimuli. These results indicate that the sEH and CYP-derived EETs are involved in acute HPV and that EET-induced pulmonary contraction under normoxic and hypoxic conditions involves a TRPC6 channel, a 5-HT2A receptor-dependent pathway and Rho kinase activation. In the second part of the study the role of the sEH in the development of pulmonary hypertension and vascular remodelling induced in mice by exposure to hypoxia (10% O2) for 21 days was analysed. In wild-type mice, chronic hypoxia decreased the pulmonary expression/activity of the sEH, induced right heart hypertrophy and erythropoiesis, and increased the number of partially and fully muscularised pulmonary resistance arteries (by 3-fold). Moreover, in HEK 293 cells, hypoxia (1% O2 up to 24 h) decreased sEH promoter activity by 50%. In isolated lungs, pre-exposure to chronic hypoxia significantly increased baseline perfusion pressures and potentiated the acute HPV. While an sEH inhibitor, ACU, potentiated acute HPV in lungs from mice maintained in normoxic conditions, it had no effect on HPV in lungs from mice exposed to hypoxia. The EET antagonist, 14,15-EEZE, abolished the sEH inhibitor-dependent increase in acute HPV in normoxic lungs and decreased HPV in chronic hypoxic lungs. Hypoxia-induced right heart hypertrophy and erythropoiesis were more pronounced in sEH-/- than in wild-type mice. Under normoxic and hypoxic conditions the muscularisation of resistance pulmonary arteries was greater in lungs from sEH-/- mice than in lungs from wild-type mice. sEH-/- mice also displayed an enhanced acute HPV, compared to that observed in wild-type mice and chronic exposure to hypoxia did not further potentiate acute HPV. However, in the presence of 14,15-EEZE responses returned to levels observed in normoxic lungs from wild-type animals. Furthermore, immunohistochemistry demonstrated an extensive expression of the sEH in the medial wall of pulmonary arteries from human donor lungs. Whereas sEH expression was not detectable in samples from pulmonary hypertension patients, indicating that the sEH is involved in hypoxia-induced pulmonary vascular remodelling and hypoxic pulmonary vasoconstriction. Taken together, the results presented in this thesis indicate that the expression/activity of the sEH is an important determinant of the magnitude of acute and chronic hypoxia-induced pulmonary vasoconstriction and pulmonary vascular remodelling by inactivating vasoconstrictor CYP-derived EETs. As sEH inhibitors are currently being developed for the treatment of human systemic hypertension, it should be noted that these compounds may even promote the development of pulmonary hypertension.Die akute hypoxische pulmonale Vasokonstriktion (HPV) ist ein physiologischer Mechanismus, der es erlaubt, den lokalen Blutfluss der Lunge an alveolaren O2- Mangel anzupassen. Durch die Hypoxie-bedingte Widerstandserhöhung besteht die Möglichkeit, die Durchblutung schlecht ventilierter Lungenbezirke einzuschrĂ€nken und den Blutstrom in gut ventilierte Gebiete zu leiten. Die HPV wurde erstmals im Jahr 1946 durch von Euler und Liljestrand beschrieben und ist bis heute Gegenstand intensiver Forschung. Dennoch sind die Signaltransduktionswege und die Sauerstoff-Sensoren, die in die HPV involviert sind, weitgehend unbekannt. Als Sensoren werden unter anderem die Mitochondrien und die NADPH-Oxidasen diskutiert. Allerdings konnten neuere Studien zeigen, dass die glatten Muskelzellen der pulmonalen WiderstandsgefĂ€ĂŸe Effektorzellen darstellen. Des Weiteren konnte nachgewiesen werden, dass Mediatoren - wie 5-Hydroxytryptamin (5-HT) und Endothelin-1 - die akute HPV modulieren und ein nicht selektiver Kationen-Kanal (TRPC6-Kanal) sowie die Aktivierung der Rho-Kinase wesentlich an der akuten HPV beteiligt sind. Bei chronischer Hypoxie, wie sie z. B. bei dauerhaftem Aufenthalt in großen Höhen entsteht, kommt es zu einer globalen Vasokonstriktion der Lunge. Die Folge ist ein pulmonaler Bluthochdruck mit einer Hypertrophie der glatten Muskulatur der PulmonalgefĂ€ĂŸe („pulmonales vaskulĂ€res Remodelling“). Hinzu kommt, dass eine dauerhafte Hypoxie zur Produktion von endothelialen Substanzen fĂŒhrt, die sowohl die KontraktilitĂ€t als auch die Proliferation der glatten Muskelzellen beeinflussen. Es konnte in mehreren Studien nachgewiesen werden, dass eine chronische Hypoxie zu einer verminderten Bildung von Stickstoffmonoxid und Prostazyklinen sowie zu einer vermehrten Produktion von 5-HT, Endothelin-1 und verschiedenen Wachstumsfaktoren fĂŒhrt. Über eine Beteiligung des 5-HT-Transporters, der TRPC-KanĂ€le und der Rho-Kinase in der chronischen Hypoxie-bedingten pulmonalen Hypertension wird ebenfalls diskutiert. Enzyme der Cytochrom P450 (CYP)-Epoxygenase-Familie werden extrahepatisch vor allem im Herz, dem GefĂ€ĂŸsystem, dem Gastrointestinaltrakt, der Niere und der Lunge exprimiert. Diese liefern durch Metabolisierung von ArachidonsĂ€ure vier verschiedene Isomere der EpoxyeicosatriensĂ€uren (5,6-, 8,9-, 11,12-, und 14,15-EETs), die sowohl den GefĂ€ĂŸtonus modulieren als auch antiinflammatorische und angiogenetische Eigenschaften haben. Nach ihrer Synthese stehen den EETs zwei Wege offen: Zum einen können sie in Phospholipide inkorporiert, zum anderen durch die Cyclooxygenase (5,6-EET) und die lösliche Epoxidhydrolase (sEH; 8,9-, 11,12- und 14,15-EET) zu ihren weniger aktiven DihydroxyeicosatriensĂ€uren (DHETs) metabolisiert werden. In Koronar- und Nierenarterien unterschiedlicher Spezies stellen EETs den sogenannten endothelialen hyperpolarisierenden Faktor dar, der zur Hyperpolarisation und Relaxation der glatten GefĂ€ĂŸmuskulatur fĂŒhrt. KĂŒrzlich konnte unsere Arbeitsgruppe nachweisen, dass 11,12-EET die Agonisten-induzierte endotheliale Hyperpolarisation durch Translokation des TRRPC6-Kanals in mit Caveolin-1 angereicherte Membrangebiete, erhöht. Des Weiteren legen verschiedene Untersuchungen eine Verbindung zwischen der sEH und kardiovaskulĂ€ren Erkrankungen nahe, da eine Hemmung dieses Enzyms der Entstehung einer Hypertonie entgegenwirkt. Dagegen ist die Rolle von CYP-Epoxygenase-generierten EETs und der sEH in der pulmonalen Zirkulation weitgehend unbekannt. Hierzu wurden in den letzten Jahren widersprĂŒchliche Ergebnisse publiziert. Jedoch konnte unsere Arbeitsgruppe vor kurzem nachweisen, dass eine CYP-Epoxygenase in die HPV und das chronische Hypoxie-induzierte pulmonale vaskulĂ€re Remodelling involviert ist. Ziel der vorliegenden Arbeit war es daher, ausfĂŒhrlich die Rolle der sEH und der CYP-Epoxygenase-generierten EETs in der akuten und chronischen HPV sowie im Hypoxie-bedingten pulmonalen vaskulĂ€ren Remodelling zu analysieren. Dazu wurden CYP-Epoxygenase-Inhibitoren, ein EET-Antagonist und sEH-Inhibitoren verwendet. Um den molekularen Mechanismus der Hypoxie- und EET-induzierten pulmonalen Vasokonstriktion und des pulmonalen vaskulĂ€ren Remodelling zu untersuchen, wurden kultivierte pulmonale glatte Muskelzellen, Promotor-AktivitĂ€ts-Assays und genetisch verĂ€nderte Tiere (sEH-/- und TRPC6-/- MĂ€usen) verwendet. ZunĂ€chst wurde die Rolle der sEH und EETs in der akuten HPV anhand der isolierten perfundierten Mauslunge untersucht. In Lungen von Wildtyp-MĂ€usen fĂŒhrte eine Hemmung der sEH zu einer deutlichen Steigerung der Amplitude der akuten HPV. DarĂŒber hinaus konnte nachgewiesen werden, dass eine vorherige Inkubation mit CYP-Epoxygenase-Inhibitoren oder dem EET-Antagonisten 14,15-EEZE den Effekt der sEH-Inhibitoren auf die akute HPV signifikant reduzierte. Im Vergleich zu Lungen von Wildtyp-MĂ€usen zeigten sEH-/--Lungen eine deutlich erhöhte akute Hypoxie-bedingte Vasokonstriktion. ErwartungsgemĂ€ĂŸ hatte eine Hemmung der sEH in Lungen von sEH-/--MĂ€usen keine Wirkung, wĂ€hrend MSPPOH, ein CYP-Epoxygenase-Inhibitor, und 14,15-EEZE die gesteigerte HPV signifikant reduzierten. Weiterhin konnte in der vorliegenden Arbeit bewiesen werden, dass eine hypoxische Inkubation (1% O2, 10 Minuten) von Maus-Lungenmikrosomen die EET-Produktion erheblich steigerte. Dieser Effekt war deutlich potenziert in Lungenmikrosomen von sEH-/--MĂ€usen. Eine exogene Applikation von 11,12-EET in der isolierten perfundierten Mauslunge steigerte signifikant den basalen pulmonalarteriellen Druck und die akute HPV, wĂ€hrend 14,15-EET und 11,12-DHET keine Effekte auf den pulmonalarteriellen Druck ausĂŒbten. Eine Inhibition des 5-HT2A-Rezeptors oder der Rho-Kinase fĂŒhrte sowohl zu einer deutlichen Reduktion der 11,12-EET-induzierten Vasokonstriktion, als auch zu einer signifikanten Hemmung der durch die EET und sEH-Inhibition gesteigerten akuten HPV. In isolierten Lungen von Wildtyp- und sEH-/--MĂ€usen fĂŒhrte eine hypoxische PrĂ€konditionierung (hypoxische Ventilation der isolierten Lunge fĂŒr 10 Minuten) zu einer VerstĂ€rkung der 5-HT-induzierten Vasokonstriktion. Der Verlust der sEH-AktivitĂ€t, entweder durch Einsatz spezifische Hemmstoffe oder durch genetische Deletion, fĂŒhrte zu einer weiteren deutlichen VerstĂ€rkung der 5-HT Dosiswirkungskurve nach hypoxischer Vorbehandlung. In pulmonalarteriellen glatten Muskelzellen, die TRPC6 ĂŒberexprimieren, konnte nachgewiesen werden, dass 11,12-EET diesen Kanal durch Translokation in mit Caveolin-1 angereicherte Membrangebiete, aktiviert. DarĂŒber hinaus fĂŒhrte eine akute Hypoxie in TRPC6-ĂŒberexprimierenden glatten Muskelzellen ebenfalls zu einer TRPC6-Kanal-Translokation. Dieser Effekt wurde durch den EET-Antagonisten deutlich gehemmt. Ferner konnte gezeigt werden, dass die EET-induzierte TRPC6-Translokation durch einen 5-HT2A-Rezeptor-Antagonisten reduziert wurde, wogegen ein Rho-Kinase-Inhibitor ohne Effekt war. Außerdem bewirkte eine akute Hypoxie und die Zugabe von 11,12-EET einen Anstieg des pulmonalarteriellen Drucks in isolierten perfundierten Lungen von TRPC6+/--MĂ€usen. TRPC6-/--MĂ€use reagierten auf keinen der beiden Stimuli. Diese Befunde zeigen, dass die AktivitĂ€t der sEH und CYP-Epoxygenase-generierte EETs die akute HPV modulieren und die EET-induzierte Kontraktion unter normoxischen und hypoxischen Bedingungen ĂŒber einen TRPC6-Kanal-, einen 5-HT2A-Rezeptor-abhĂ€ngigen Signaltransduktionsweg und die Aktivierung der Rho-Kinase verlĂ€uft. Ein weiteres Ziel der vorliegenden Arbeit war, die Rolle der sEH in der Entwicklung einer Hypoxie-bedingten pulmonalen Hypertension und des pulmonalen vaskulĂ€ren Remodelling aufzuklĂ€ren. DafĂŒr wurden MĂ€use 21 Tage in Hypoxie-Kammern hypoxischen Bedingungen (10% O2) ausgesetzt oder unter normoxischen Bedingungen gehalten. Eine chronische Hypoxie fĂŒhrte in Wildtyp-MĂ€usen zu einer verminderten pulmonalen Expression und folglich auch AktivitĂ€t der sEH. ZusĂ€tzlich induzierte eine dauerhafte Hypoxie eine Rechtsherzhypertrophie und HĂ€matopoese in Wildtyp-MĂ€usen und erhöhte signifikant die Anzahl der teil- und vollmuskularisierten pulmonalen WiderstandsgefĂ€ĂŸe. In isolierten perfundierten Lungen aus chronisch hypoxischen MĂ€usen war der Basisdruck signifikant erhöht und die akute HPV deutlich potenziert. WĂ€hrend der sEH-Inhibitor 1-Adamantyl-3-Cyclohexylurea die akute HPV in Lungen von Tieren, die unter normoxischen Bedingungen gehalten wurden, steigerte, hatte er keinen Effekt auf die Antwort in Lungen von chronisch hypoxischen MĂ€usen. Der EET-Antagonist 14,15-EEZE hemmte signifikant den sEH-Inhibitor-induzierten Anstieg der akuten HPV in normoxischen Lungen und reduzierte die potenzierte akute HPV in Lungen von chronisch hypoxischen Tieren. sEH-/--MĂ€use zeigten im Vergleich zu Wildtyp-MĂ€usen eine verstĂ€rkte Hypoxie-induzierte Rechtsherzhypertrophie und HĂ€matopoese. DarĂŒber hinaus konnte in Lungen von hypoxischen und normoxischen sEH-/--MĂ€usen eine erhöhte Muskularisierung der pulmonalen WiderstandsgefĂ€ĂŸe nachgewiesen werden. Außerdem zeigten sEH-/--Lungen eine verstĂ€rkte akute HPV. Eine vorherige hypoxische Exposition hatte keinen potenzierenden Effekt auf die akute HPV. Allerdings reduzierte 14,15-EEZE die akute HPV in sEH-/--Lungen auf das Niveau der HPV von normoxischen Wildtyp-Lungen. Überdies fĂŒhrte Hypoxie (1% O2, 24 Stunden) in humanen embryonalen Nierenzellen (HEK 293), die mit sEH Promotor-Konstrukten transfiziert wurden, zu einer verminderten sEH-Promotor-AktivitĂ€t. Über die Expression der sEH in Lungen von Patienten mit pulmonaler Hypertonie ist bisher wenig bekannt. In pulmonalen Gewebeschnitten des lungengesunden Kontrollkollektivs konnte eine starke sEH-Expression in der Media der Pulmonalarterien nachgewiesen werden, wĂ€hrend in Gewebeschnitten von Patienten mit pulmonaler Hypertonie keine sEH-Expression detektiert werden konnte. Zusammenfassend legen die Resultate des zweiten Teils dieser Arbeit nahe, dass die sEH in die Entstehung der Hypoxie-bedingten pulmonalen Hypertension und des daraus folgenden pulmonalen vaskulĂ€ren Remodellings involviert ist. Die Ergebnisse der vorliegenden Arbeit zeigen, dass die AktivitĂ€t/Expression der sEH die akute hypoxische Vasokonstriktion sowie die chronische HPV und die damit einhergehenden VerĂ€nderungen der pulmonalen GefĂ€ĂŸe beeinflusst. Ihren Effekt vermittelt die sEH ĂŒber den Abbau der vasokonstringierenden EETs - vor allem ist hier 11,12-EET relevant - zu weniger aktiven Diolen. Außerdem konnte hier nachgewiesen werden, dass an der EET-induzierten Vasokonstriktion unter normoxischen und unter akut hypoxischen Bedingungen der TRPC6-Kanal, der 5-HT2A-Rezeptor und die Rho-Kinase an der Signaltransduktion beteiligt sind. Wie chronische Hypoxie die AktivitĂ€t/Expression der sEH und folglich auch die Entwicklung einer pulmonalen Hypertension und des pulmonalen vaskulĂ€ren Remodelling beeinflusst, bleibt offen. Gleiches gilt fĂŒr eine Involvierung des fĂŒr die akute HPV beschriebenen Signaltransduktionsweges (5-HT2A-Rezeptor, TRPC6-Kanal) in diese Prozesse. In verschiedenen Studien wurde nachgewiesen, dass TRPC6-KanĂ€le in pulmonaler Hypertension verstĂ€rkt exprimiert werden. TRPC6-/--MĂ€use zeigten im Vergleich zu Wildtyp-MĂ€usen jedoch keine Unterschiede in der Entwicklung einer chronisch Hypoxie-induzierten pulmonalen Hypertension. sEH-Inhibitoren werden momentan fĂŒr den Einsatz in der Therapie der Hypertonie entwickelt. Angesichts der Tatsache, dass eine CYP-Epoxygenase, EETs und die AktivitĂ€t/Expression der sEH in die HPV und in das chronische Hypoxie-induzierte pulmonale vaskulĂ€re Remodelling involviert sind, besteht die Möglichkeit, dass diese Substanzen die Entwicklung einer pulmonalen Hypertension fördern

    11,12-EET stimulates the association of BK channel α and ÎČ(1) subunits in mitochondria to induce pulmonary vasoconstriction

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    In the systemic circulation, 11,12-epoxyeicosatrienoic acid (11,12-EET) elicits nitric oxide (NO)- and prostacyclin-independent vascular relaxation, partially through the activation of large conductance Ca2+-activated potassium (BK) channels. However, in the lung 11,12-EET contributes to hypoxia-induced pulmonary vasoconstriction. Since pulmonary artery smooth muscle cells also express BK channels, we assessed the consequences of BKÎČ1 subunit deletion on pulmonary responsiveness to 11,12-EET as well as to acute hypoxia. In buffer-perfused mouse lungs, hypoxia increased pulmonary artery pressure and this was significantly enhanced in the presence of NO synthase (NOS) and cyclooxygenase (COX) inhibitors. Under these conditions the elevation of tissue EET levels using an inhibitor of the soluble epoxide hydrolase (sEH-I), further increased the hypoxic contraction. Direct administration of 11,12-EET also increased pulmonary artery pressure, and both the sEH-I and 11,12-EET effects were prevented by iberiotoxin and absent in BKÎČ1−/− mice. In pulmonary artery smooth muscle cells treated with NOS and COX inhibitors and loaded with the potentiometric dye, di-8-ANEPPS, 11,12-EET induced depolarization while the BK channel opener NS1619 elicited hyperpolarization indicating there was no effect of the EET on classical plasma membrane BK channels. In pulmonary artery smooth muscle cells a subpopulation of BK channels is localized in mitochondria. In these cells, 11,12-EET elicited an iberiotoxin-sensitive loss of mitochondrial membrane potential (JC-1 fluorescence) leading to plasma membrane depolarization, an effect not observed in BKÎČ1−/− cells. Mechanistically, stimulation with 11,12-EET time-dependently induced the association of the BK α and ÎČ1 subunits. Our data indicate that in the absence of NO and prostacyclin 11,12-EET contributes to pulmonary vasoconstriction by stimulating the association of the α and ÎČ1 subunits of mitochondrial BK channels. The 11,12-EET-induced activation of BK channels results in loss of the mitochondrial membrane potential and depolarization of the pulmonary artery smooth muscle cells

    Difficulties, health problems and professional support of divorced fathers living separately from their children - experiences in Hungary

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    Introduction. The situation of divorced men who live separetely children is difficult in Hungary, as well as in many other countries. The effects of divorce on all family members is considerable, therefore, the topic seems worth investigating. Aim. The aim of our study was to examine the situation, difficulties and problems of divorced Hungarian fathers who live separately from their children, and their need for professional help. Material and methods. The research was conducted among men of legal age who had undergone divorce for the first time, had at least one child together with their ex-wife, and the divorce had taken place in the last 1 to 5 years. A self-made questionnaire composed of four parts (6 open and 60 closed questions) was presented to the participants. The questionnaire was available online between 21/11/2015 and 20/01/2016. 100 fathers who filled in the questionnaire correctly were included in the study. Results. Only 18.0% of the fathers had not noticed any physical, mental or behavioural symptoms after divorce. 49.0% of them noticed all three types of symptoms. Several fathers' work performance declined. One third (32.0%) of the fathers had such serious symptoms that they decided to consult a medical specialist. 80.0% of the fathers were not satisfied with financial support offered to them, 76.0% of them were not satisfied with the social allowances available to them, and 74.0% were not satisfied with the psychological and psychiatric support they are offered. Conclusions. Fathers are not prepared to face the divorce. Physicians should be increasingly aware that divorce can be the source of physical symptoms. Fathers feel the lack of financial, social and psychological support, as well as of legal support. They would like to be involved in the family care of the Hungarian health visitors' network after divorce. © 2016 Borgis

    Carsharing in the Brussels region

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    The aim of this fact sheet is to highlight the differences and commonalities between the user profiles of station-based and free-floating carsharing services based on the analysis of a survey of 5 375 car sharing users in Brussels. The analysis shows that free-floating users have a higher rate of car ownership, higher share of males and they are slightly younger. Both types of services cater to individuals with a high level of education and are used approximately 1 to 3 times a month. The two services clearly serve different purposes, with a greater variety of travel motives stated by the users of free-floating services and the rates of car ownership much higher. In addition, users reportedly reduce their car use once they become members, while the impact on public transport use remains unclear, with free-floating users replacing public transport trips partly with carsharing.Cette fact sheet vise Ă  mettre en Ă©vidence les diffĂ©rences et les points communs entre les profils des usagers des services d’autopartage avec stations et des services d’autopartage en « flotte libre », en s’appuyant sur l’analyse d’une enquĂȘte menĂ©e auprĂšs de 5 375 usagers bruxellois. Il en ressort que chez ceux des services en flotte libre, qui sont quelque peu plus jeunes, le pourcentage de propriĂ©taires de voiture(s) est plus important, tout comme le nombre d’hommes. Les deux types de services s’adressent Ă  des personnes disposant d’un niveau d’instruction Ă©levĂ© et sont utilisĂ©s une Ă  trois fois par mois environ. Ils servent manifestement Ă  des fins diffĂ©rentes, sachant que les usagers de l’autopartage en flotte libre ont fait Ă©tat de motifs de dĂ©placement plus variĂ©s et sont nettement plus nombreux Ă  possĂ©der une voiture. Par ailleurs, si apparemment les usagers une fois inscrits utilisent moins souvent leur voiture, il reste difficile d’en dĂ©terminer les rĂ©percussions au niveau de l’utilisation des transports publics, car les usagers des services en flotte libre dĂ©laissent partiellement les trajets en transports publics au profit de l’autopartage.Het doel van deze factsheet is om de punten van verschil en overeenkomst tussen de gebruikersprofielen van station-based en free-floating autodeeldiensten te belichten op basis van de analyse van een enquĂȘte bij 5 375 gebruikers van autodeeldiensten in Brussel. Uit de analyse blijkt dat bij free-floating autodelen meer gebruikers een eigen wagen bezitten en van het mannelijke geslacht zijn en dat ze iets jonger zijn. Beiden soorten van autodeeldiensten trekken hoogopgeleiden aan en worden ongeveer Ă©Ă©n tot drie keer per maand gebruikt. Alle twee de diensten worden duidelijk om verschillende redenen gebruikt, maar bij de gebruikers van free-floating autodelen zien we dat hun verplaatsingsredenen uiteenlopender zijn en dat meer van hen een eigen wagen bezit. Daarnaast verklaren de gebruikers dat ze minder vaak een privĂ©wagen gebruiken sinds ze lid geworden zijn van een autodeeldienst. De impact op het openbaar vervoer blijft onduidelijk, hoewel de free-floating autodelers hun verplaatsingen met het openbaar vervoer deels hebben vervangen door autodelen

    L’autopartage en rĂ©gion bruxelloise

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    Cette fact sheet vise Ă  mettre en Ă©vidence les diffĂ©rences et les points communs entre les profils des usagers des services d’autopartage avec stations et des services d’autopartage en « flotte libre », en s’appuyant sur l’analyse d’une enquĂȘte menĂ©e auprĂšs de 5 375 usagers bruxellois. Il en ressort que chez ceux des services en flotte libre, qui sont quelque peu plus jeunes, le pourcentage de propriĂ©taires de voiture(s) est plus important, tout comme le nombre d’hommes. Les deux types de services s’adressent Ă  des personnes disposant d’un niveau d’instruction Ă©levĂ© et sont utilisĂ©s une Ă  trois fois par mois environ. Ils servent manifestement Ă  des fins diffĂ©rentes, sachant que les usagers de l’autopartage en flotte libre ont fait Ă©tat de motifs de dĂ©placement plus variĂ©s et sont nettement plus nombreux Ă  possĂ©der une voiture. Par ailleurs, si apparemment les usagers une fois inscrits utilisent moins souvent leur voiture, il reste difficile d’en dĂ©terminer les rĂ©percussions au niveau de l’utilisation des transports publics, car les usagers des services en flotte libre dĂ©laissent partiellement les trajets en transports publics au profit de l’autopartage.Het doel van deze factsheet is om de punten van verschil en overeenkomst tussen de gebruikersprofielen van station-based en free-floating autodeeldiensten te belichten op basis van de analyse van een enquĂȘte bij 5 375 gebruikers van autodeeldiensten in Brussel. Uit de analyse blijkt dat bij free-floating autodelen meer gebruikers een eigen wagen bezitten en van het mannelijke geslacht zijn en dat ze iets jonger zijn. Beiden soorten van autodeeldiensten trekken hoogopgeleiden aan en worden ongeveer Ă©Ă©n tot drie keer per maand gebruikt. Alle twee de diensten worden duidelijk om verschillende redenen gebruikt, maar bij de gebruikers van free-floating autodelen zien we dat hun verplaatsingsredenen uiteenlopender zijn en dat meer van hen een eigen wagen bezit. Daarnaast verklaren de gebruikers dat ze minder vaak een privĂ©wagen gebruiken sinds ze lid geworden zijn van een autodeeldienst. De impact op het openbaar vervoer blijft onduidelijk, hoewel de free-floating autodelers hun verplaatsingen met het openbaar vervoer deels hebben vervangen door autodelen.The aim of this fact sheet is to highlight the differences and commonalities between the user profiles of station-based and free-floating carsharing services based on the analysis of a survey of 5 375 car sharing users in Brussels. The analysis shows that free-floating users have a higher rate of car ownership, higher share of males and they are slightly younger. Both types of services cater to individuals with a high level of education and are used approximately 1 to 3 times a month. The two services clearly serve different purposes, with a greater variety of travel motives stated by the users of free-floating services and the rates of car ownership much higher. In addition, users reportedly reduce their car use once they become members, while the impact on public transport use remains unclear, with free-floating users replacing public transport trips partly with carsharing

    Autodelen in het Brussels Gewest

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    Het doel van deze factsheet is om de punten van verschil en overeenkomst tussen de gebruikersprofielen van station-based en free-floating autodeeldiensten te belichten op basis van de analyse van een enquĂȘte bij 5 375 gebruikers van autodeeldiensten in Brussel. Uit de analyse blijkt dat bij free-floating autodelen meer gebruikers een eigen wagen bezitten en van het mannelijke geslacht zijn en dat ze iets jonger zijn. Beiden soorten van autodeeldiensten trekken hoogopgeleiden aan en worden ongeveer Ă©Ă©n tot drie keer per maand gebruikt. Alle twee de diensten worden duidelijk om verschillende redenen gebruikt, maar bij de gebruikers van free-floating autodelen zien we dat hun verplaatsingsredenen uiteenlopender zijn en dat meer van hen een eigen wagen bezit. Daarnaast verklaren de gebruikers dat ze minder vaak een privĂ©wagen gebruiken sinds ze lid geworden zijn van een autodeeldienst. De impact op het openbaar vervoer blijft onduidelijk, hoewel de free-floating autodelers hun verplaatsingen met het openbaar vervoer deels hebben vervangen door autodelen.Cette fact sheet vise Ă  mettre en Ă©vidence les diffĂ©rences et les points communs entre les profils des usagers des services d’autopartage avec stations et des services d’autopartage en « flotte libre », en s’appuyant sur l’analyse d’une enquĂȘte menĂ©e auprĂšs de 5 375 usagers bruxellois. Il en ressort que chez ceux des services en flotte libre, qui sont quelque peu plus jeunes, le pourcentage de propriĂ©taires de voiture(s) est plus important, tout comme le nombre d’hommes. Les deux types de services s’adressent Ă  des personnes disposant d’un niveau d’instruction Ă©levĂ© et sont utilisĂ©s une Ă  trois fois par mois environ. Ils servent manifestement Ă  des fins diffĂ©rentes, sachant que les usagers de l’autopartage en flotte libre ont fait Ă©tat de motifs de dĂ©placement plus variĂ©s et sont nettement plus nombreux Ă  possĂ©der une voiture. Par ailleurs, si apparemment les usagers une fois inscrits utilisent moins souvent leur voiture, il reste difficile d’en dĂ©terminer les rĂ©percussions au niveau de l’utilisation des transports publics, car les usagers des services en flotte libre dĂ©laissent partiellement les trajets en transports publics au profit de l’autopartage.The aim of this fact sheet is to highlight the differences and commonalities between the user profiles of station-based and free-floating carsharing services based on the analysis of a survey of 5 375 car sharing users in Brussels. The analysis shows that free-floating users have a higher rate of car ownership, higher share of males and they are slightly younger. Both types of services cater to individuals with a high level of education and are used approximately 1 to 3 times a month. The two services clearly serve different purposes, with a greater variety of travel motives stated by the users of free-floating services and the rates of car ownership much higher. In addition, users reportedly reduce their car use once they become members, while the impact on public transport use remains unclear, with free-floating users replacing public transport trips partly with carsharing
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