37 research outputs found

    [(18)F]Fluoroethyltyrosine- positron emission tomography-guided radiotherapy for high-grade glioma

    Get PDF
    BACKGROUND: To compare morphological gross tumor volumes (GTVs), defined as pre- and postoperative gadolinium enhancement on T1-weighted magnetic resonance imaging to biological tumor volumes (BTVs), defined by the uptake of (18)F fluoroethyltyrosine (FET) for the radiotherapy planning of high-grade glioma, using a dedicated positron emission tomography (PET)-CT scanner equipped with three triangulation lasers for patient positioning. METHODS: Nineteen patients with malignant glioma were included into a prospective protocol using FET PET-CT for radiotherapy planning. To be eligible, patients had to present with residual disease after surgery. Planning was performed using the clinical target volume (CTV = GTV union or logical sum BTV) and planning target volume (PTV = CTV + 20 mm). First, the interrater reliability for BTV delineation was assessed among three observers. Second, the BTV and GTV were quantified and compared. Finally, the geometrical relationships between GTV and BTV were assessed. RESULTS: Interrater agreement for BTV delineation was excellent (intraclass correlation coefficient 0.9). Although, BTVs and GTVs were not significantly different (p = 0.9), CTVs (mean 57.8 +/- 30.4 cm(3)) were significantly larger than BTVs (mean 42.1 +/- 24.4 cm(3); p < 0.01) or GTVs (mean 38.7 +/- 25.7 cm(3); p < 0.01). In 13 (68%) and 6 (32%) of 19 patients, FET uptake extended >or= 10 and 20 mm from the margin of the gadolinium enhancement. CONCLUSION: Using FET, the interrater reliability had excellent agreement for BTV delineation. With FET PET-CT planning, the size and geometrical location of GTVs and BTVs differed in a majority of patients

    Iodine-125 brachytherapy for brain tumours - a review

    Get PDF
    Iodine-125 brachytherapy has been applied to brain tumours since 1979. Even though the physical and biological characteristics make these implants particularly attractive for minimal invasive treatment, the place for stereotactic brachytherapy is still poorly defined

    Ergebnisse zervikaler Dekompression-Operationen beim älteren Patienten

    No full text

    Langzeitverlauf bei MS-Tremor nach VIM-Stimulation

    No full text

    Operative Therapie der lumbalen Spinalkanalstenose bei älteren Patienten

    No full text

    Behandlung einer zervikofazialen Dystonie mittels tiefer Hirnstimulation mit Auswirkung auf die spasmodische Dysphonie

    No full text
    Einleitung: Die spasmodische Dysphonie im Rahmen zervikofazialer Dystonien stellen eine besondere Herausforderung in der Behandlung fokaler Dystonien dar. Konventioneller Weise besteht die Therapie in der lokalen Injektion von Botulinum-Toxin-A (BTX-A). Es wird über die unmittelbar postoperativen Ergebnisse und das klinische Follow-up bei 2 Patienten nach tiefer Hirnstimulation (deep brain stimulation, DBS) des Globus pallidus internus (GPI) bei zervikofazialer Dystonie berichtet, die zusätzlich an einer schweren pharyngolaryngealen Dystonie mit spasmodischer Dysphonie leiden. Methoden: Beide Patienten (Pat. I: weiblich, 56 J.; Pat. II: männlich, 52 J.) leiden an einer schweren zervikofazialen Dystonie mit spamodischer Dysphonie und wurden über lange Zeit, temporär erfolgreich, zuletzt jedoch mit nicht ausreichendem Erfolg mittels lokaler BTX-A Injektionen behandelt. Die Implantation der Elektroden zur tiefen Hirnstimulation erfolgte unter Propofol Anästhesie und MRI-navigiertem, stereotaktischem Vorgehen. Die Elektrodenlage wurde post-operativ mittels MRI kontrolliert. Das klinische Outcome wurde mit dem Tsui-Score, nach den Skalen GRBASI sowie VHI und Videolaryngostroboskopie bewertet. Ergebnisse: Die post-operative Bildgebung bestätigte die korrekte Elektrodenlage im GPI bei beiden Patienten. Es ergab sich eine signifikante Verbesserung im Tsui-Score bei beiden Patienten. Darüber hinaus ergab sich eine deutliche Verbesserung in den Bewertungsskalen GRBASI und VHI ohne dass weitere Injektionen von BTX-A notwendig wurden. Es sind keine Komplikationen aufgetreten. Zusammenfassung: Die tiefe Hirnstimulation des Globus pallidus internus scheint eine sehr effektive und sichere Behandlungmethode der zervikofazialen Dystonien und spamodischer Dysphonien darzustellen. Weitere Untersuchungen sind im Rahmen einer prospektiven Studie geplant
    corecore