68 research outputs found

    The German version of the Mini Suffering State Examination (MSSE) for people with advanced dementia living in nursing homes

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    BACKGROUND: The Mini Suffering State Examination (MSSE) has been explicitly recommended to assess suffering in dementia patients. This study aimed to develop a German version of the MSSE and assess its psychometric properties involving people with advanced dementia (PAD) in a nursing home setting. METHODS:The MSSE was translated into German, and 95 primary nurses administered it cross-sectionally to 124 PAD in Zurich, Switzerland. The psychometric properties of the German MSSE version were calculated for this population. RESULTS: The mean age of the PAD was 83.3 years (SD = 9.1, range = 55-102 years), and 98 of them (79.0%) were women. The Kuder-Richardson Formula 20 coefficient for the entire scale (0.58), the eight items relating to objective health conditions (0.39), and the professional and family estimation of the patient's suffering (0.64) indicated low internal consistency. A confirmatory factor analysis indicated an unsatisfactory fit to a one-factor structure, with a comparative fit index and root mean square error of approximation of 0.71 and 0.08, respectively, and a Tucker-Lewis index of 0.64. The MSSE total score was significantly but moderately correlated with the total scores of the Symptom Management-End-of-Life with Dementia (SM-EOLD) scale (Pearson's correlation coefficient (r) = -0.44; p < 0.05), the physical suffering scores (r = 0.41; p < 0.05), and the psychological suffering scores (r = 0.55; p < 0.05). CONCLUSIONS: The German version of the MSSE questionnaire did not perform well in the nursing home setting involving PAD. The instrument had low internal consistency, doubtful validity, and could not discriminate between suffering and other distressing symptoms. We do not recommend its use in this population

    Similar dynamics of terminal functional decline in nursing home residents with and without dementia

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    Objective: This study investigates the functional health trajectories at the end-of-life in nursing home residents with no dementia, mild-to-moderate dementia, and severe dementia. Methods: 45803 deceased residents (mean age 87.49ys ± 7.14ys, 67.6% female, no dementia (N=18993), mild-to-moderate dementia (N=14687), and severe dementia (N=12123)) from 357 nursing homes across Switzerland were included in this retrospective cohort study. Activities of daily living (ADL) scores of the Resident Assessment Instrument - Minimum Dataset (RAI-MDS) were used to assess functional health. Multi-phase growth models spanning 24 months prior to death were calculated as a function of dementia status and severity. Results: The functional health trajectories follow a nonlinear pattern with a long period of mild decline with mean ADL score change of -0.118 points per months (95% CI -0.122 to -0.114) for the no dementia group, followed by a significant terminal drop (mean ADL change of -1.528, 95% CI -1.594 to -1.462) two to three months before death (transition point at -2.221, 95% CI -2.306 to -2.136). Residents with dementia had a steeper pre-terminal decline (-0.026, 95% CI -0.32 to -0.20 for mild-to-moderate dementia, - 0.056, 95% CI -0.062 to -0.051 for severe dementia) and less terminal decline (0.274, CI 0.211 to 0.337 for mild dementia, -0.230 to 0.336 for severe dementia). However, the transition point and the pattern of decline were similar across the dementia groups, though proceeding at different levels. Conclusions: The dynamics of terminal functional health decline in nursing home residents with and without dementia are similar

    A longitudinal, Bologna-compatible model curriculum "communicationand social competencies" : results of an interdisciplinary workshop of German-speaking medical schools

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    Zielsetzung: Ziel des Projekts ist es, ein longitudinales Modell-Curriculum "Kommunikative und soziale Kompetenzen" fĂŒr die medizinische Ausbildung zur Diskussion zu stellen. Vorgehen und Ergebnisse: Auf einem 2-tĂ€gigen Workshop wurde interfakultĂ€r und interdisziplinĂ€r auf der Grundlage des "Basler Consensus Statements: Kommunikative und soziale Kompetenzen im Medizinstudium" ein Curriculum entwickelt, das deutschsprachigen FakultĂ€ten bei der Planung und Implementierung als Vorlage dienen kann. Das Modell lĂ€sst sich als Gesamt-Curriculum oder in Teilmodulen implementieren. Es kann auch bei der Umstellung auf Bachelor- und MasterstudiengĂ€nge genutzt werden. Das longitudinale Modell-Curriculum weist neben 131 definierten Ausbildungszielen geeignete didaktische Konzepte und PrĂŒfungsformate auf und gibt VorschlĂ€ge, zu welchem Zeitpunkt die verschiedenen FĂ€cher die entsprechenden Lernziele vermitteln können. Fazit: Mit diesem longitudinalen "Modell-Curriculum Kommunikative und Soziale Kompetenzen" liegt fĂŒr den deutschen Sprachraum erstmalig ein curriculares Instrument vor, das breite Anwendung an einer Vielzahl deutscher, österreichischer und schweizerischer FakultĂ€ten finden und eine Umsetzung des Bologna-Prozesses auch fakultĂ€tsĂŒbergreifend vereinfachen kann. SchlĂŒsselwörter: Modell-Curriculum, kommunikative/soziale Kompetenzen, Basler Consensus Statement, medizinische Ausbildung, Didaktik, PrĂŒfung, Bologna-ProzessAim: The aim of the project is to present and discuss a longitudinal model curriculum "Communication and social competencies" for undergraduate medical education. Procedure and results: In a two-day workshop, a multidisciplinary, cross-faculty group of medical educators developed a curriculum model based on the "Basel Consensus Statement". It can now be used by German-speaking medical schools as a blueprint for curriculum planning and implementation processes. The modular structure enables it to be implemented either in whole or in part. The model can also be used to facilitate the conversion of medical education into Bachelor and Master degree programmes. The longitudinal model curriculum features 131 educational objectives and makes suggestions for didactic concepts and assessment tools. For various disciplines, it also recommends at what point in time specific topics should be taught. Conclusion: The longitudinal model curriculum "Communication and social competencies", based on the educational objectives of the "Basel Consensus Statement", is a new curricular instrument that can be used by German, Austrian and Swiss medical schools. It can help to simplify the realisation of the Bologna process, also across different faculties. Keywords: model curriculum, communication/social competencies, Basel Consensus Statement, undergraduate medical education, didactic, assessment, Bologna proces

    Model of the intact male Callithrix jacchus

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    Die vorliegende Arbeit beschĂ€ftigt sich mit der Frage, inwieweit die prĂ€natale Knochenentwicklung von der Dexamethasongabe beeinflusst wird. Die Glukokortikoidtherapie ist weit verbreitet und ihre Nebenwirkungen sind hinreichend bekannt. Auch die Wirkung auf den Knochenstoffwechsel wurde intensiv erforscht, allerdings nicht in Bezug auf die prĂ€natale Therapie. Die Verabreichung von Dexamethason zur Vorbeugung des Atemnotsyndroms betrieb man zeitweise sehr intensiv. Mit Zunahme der Forschung auf diesem Gebiet, stellten sich allerdings erhebliche Auswirkungen auf die prĂ€- und postnatale Entwicklung der Kinder heraus. Deswegen ist der Einsatz zur RDS-Prophylaxe heute relativ zurĂŒckhaltend. Zu diesem Zweck wurden 30 mĂ€nnliche Nachkommen der Spezies Callithrix jacchus, deren MĂŒtter wĂ€hrend der Schwangerschaft zu unterschiedlichen Zeitpunkten eine Dexamethasonapplikation erhielten, untersucht. Es erfolgte eine Einteilung in drei Gruppen: frĂŒhe Applikation, spĂ€te Applikation und in die Kontrollgruppe. WĂ€hrend der ersten beiden Lebensjahre wurden KörpergrĂ¶ĂŸe und Körpergewicht in regelmĂ€ĂŸigen AbstĂ€nden dokumentiert. Im Alter von 2 Jahren wurden die Tiere euthanasiert. Als Untersuchungsobjekte dienten Oberschenkel- und Schienbein-knochen. Es wurden die Kortikalisdicke, die FlĂ€chenverhĂ€ltnisse von Trabekeln, rotem Knochenmark und gelben Fettmark analysiert sowie die Knochendichte ermittelt. Die Ergebnisse zeigen eine deutlich reduzierte diaphysale Kortikalisdicke beider Knochen in der Gruppe mit frĂŒher Dexamethasonapplikation. In der spĂ€ten Appli-kationsgruppe dagegen fand man eine stĂ€rker ausgeprĂ€gte Kortikalis diaphysal, aber eine reduzierte im metaphysalen Bereich. Diese SchwĂ€chung kann besonders im Alter Frakturen im Oberschenkelhals begĂŒnstigen, vor allem wenn eine hormonell bedingte Osteoporose als Begleiterkrankung hinzukommt. In beiden Versuchsgruppen kann eine deutliche SchwĂ€chung der Knochensubstanz im Bereich der Knie, in diesem Fall die Hauptbelastungszone der Tiere, bedingt durch den VierfĂŒĂŸlergang, nachgewiesen werden. Der Oberschenkel reagiert auf die Dexamethasonapplikation am sensitivsten. Des Weiteren sind VerĂ€nderungen der FlĂ€chenverhĂ€ltnissen aufgetreten. Bei der frĂŒhen Applikation von Dexamethason ist eine deutlich reduzierte Anzahl an rotem Knochenmark zu finden, wĂ€hrend bei der spĂ€ten Applikation eine vermehrte Anzahl nachweisbar ist. Dies zeigt, dass Dexamethason auch Auswirkungen auf die Blutbildung und das Immunsystem mit sich bringt. Die Ergebnisse dieser Arbeit sollten dazu anregen, weiter auf diesem Gebiet zu forschen, da die Anzahl an Publikationen noch limitiert ist. BezĂŒglich der RDS-Prophylaxe ist ĂŒber eine strengere Indikationsstellung nachzudenken
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