15 research outputs found

    Quality of human-computer interaction - results of a national usability survey of hospital-IT in Germany

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Due to the increasing functionality of medical information systems, it is hard to imagine day to day work in hospitals without IT support. Therefore, the design of dialogues between humans and information systems is one of the most important issues to be addressed in health care. This survey presents an analysis of the current quality level of human-computer interaction of healthcare-IT in German hospitals, focused on the users' point of view.</p> <p>Methods</p> <p>To evaluate the usability of clinical-IT according to the design principles of EN ISO 9241-10 the IsoMetrics Inventory, an assessment tool, was used. The focus of this paper has been put on suitability for task, training effort and conformity with user expectations, differentiated by information systems. Effectiveness has been evaluated with the focus on interoperability and functionality of different IT systems.</p> <p>Results</p> <p>4521 persons from 371 hospitals visited the start page of the study, while 1003 persons from 158 hospitals completed the questionnaire. The results show relevant variations between different information systems.</p> <p>Conclusions</p> <p>Specialised information systems with defined functionality received better assessments than clinical information systems in general. This could be attributed to the improved customisation of these specialised systems for specific working environments. The results can be used as reference data for evaluation and benchmarking of human computer engineering in clinical health IT context for future studies.</p

    Informationsplattform Arzneimittelsicherheit

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    Hochdosiertes Vitamin D zur Behandlung von COVID-19

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    Sex zwischen Männern als Zulassungskriterium zur Blutspende

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    Pflanzliche Mittel zur Behandlung von unkomplizierter rezidivierender Urozystitis

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    Restless-Legs-Syndrom - helfen nicht-medikamentöse Verfahren?

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    Systematische Übersichtsarbeit unter Verwendung des HTA Core Model® for Rapid Relative Effectiveness Assessment

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    Background: Stool DNA testing for early detection of colorectal cancer (CRC) is a non-invasive technology with the potential to supplement established CRC screening tests. The aim of this health technology assessment was to evaluate effectiveness and safety of currently CE-marked stool DNA tests, compared to other CRC tests in CRC screening strategies in an asymptomatic screening population.Methods: The assessment was carried out following the guidelines of the European Network for Health Technology Assessment (EUnetHTA). This included a systematic literature search in MED-LINE, Cochrane and EMBASE in 2018. Manufacturers were asked to provide additional data. Five patient interviews helped assessing potential ethical or social aspects and patients' experiences and preferences. We assessed the risk of bias using QUADAS-2, and the quality of the body of evidence using GRADE.Results: We identified three test accuracy studies, two of which investigated a multitarget stool DNA test (Cologuard®, compared fecal immunochemical test (FIT)) and one a combined DNA stool assay (ColoAlert®, compared to guaiac-based fecal occult blood test (gFOBT), Pyruvate Kinase Isoenzyme Type M2 (M2-PK) and combined gFOBT/M2-PK). We found five published surveys on patient satisfaction. No primary study investigating screening effects on CRC incidence or on overall mortality was found. Both stool DNA tests showed in direct comparison higher sensitivity for the detection of CRC and (advanced) adenoma compared to FIT, or gFOBT, respectively, but had lower specificity. However, these comparative results may depend on the exact type of FIT used. The reported test failure rates were higher for stool DNA testing than for FIT. The certainty of evidence was moderate to high for Cologuard® studies, and low to very low for the ColoAlert® study which refers to a former version of the product and yielded no direct evidence on the test accuracy for ad-vanced versus non-advanced adenoma.Conclusions: ColoAlert® is the only stool DNA test currently sold in Europe and is available at a lower price than Cologuard®, but reliable evidence is lacking. A screening study including the current product version of ColoAlert® and suitable comparators would, therefore, help evaluate the effectiveness of this screening option in a European context.Hintergrund: Stuhl-DNA-Tests zur Früherkennung des kolorektalen Karzinoms (KRK) sind nicht-invasiv und können etablierte KRK-Screening-Verfahren ergänzen. Ziel dieses Health Technology Assessment war die Untersuchung der Wirksamkeit und Sicherheit von CE-zertifizierten Stuhl-DNA-Tests im Vergleich zu anderen Tests für ein Screening einer asymptomatischen KRK-Screening-Population.Methodik: Das Assessment wurde nach den Richtlinien des Europäischen Netzwerks für Health Technology Assessment (EUnetHTA) durchgeführt und schloss eine systematische Literaturrecherche in MEDLINE, Cochrane und EMBASE ein, durchgeführt 2018. Die Hersteller wurden bezüglich der Übermittlung von weiteren Daten kontaktiert. Fünf Patienteninterviews halfen in der Einschätzung möglicher ethischer oder sozialer Aspekte sowie von Patientenerfahrungen und -präferenzen. Wir bewerteten das Verzerrungsrisiko mit QUADAS-2 und verwendeten GRADE, um die Qualität der Evidenz zu bewerten.Ergebnisse: Wir identifizierten drei Studien zur Testgenauigkeit; zwei untersuchten einen Multitarget-Stuhl-DNA-Test (Cologuard®, im Vergleich zu einem fäkalen immunchemischen Test (FIT)) und eine Studie einen kombinierten DNA-Stuhltest (ColoAlert®, im Vergleich zu einem guajakbasierten Stuhlbluttest (gFOBT), Pyruvate Kinase Isoenzyme Typ M2 (M2-PK) und kombiniertem gFOBT/M2-PK). Wir fanden fünf publizierte Erhebungen zur Patientenzufriedenheit, jedoch keine Primärstudien zu den Auswirkungen eines Screenings mit den beiden Tests auf KRK oder die Gesamtmortalität. Beide Stuhl-DNA-Tests zeigten im direkten Vergleich eine höhere Sensitivität für den Nachweis von KRK und (fortgeschrittenen) Adenomen als FIT beziehungsweise gFOBT, wiesen aber eine geringere Spezifität auf. Diese Ergebnisse könnten jedoch vom genauen Typ des jeweils verwendeten FIT abhängen. Die berichteten Testausfallraten waren beim Stuhl-DNA-Test höher als beim FIT. Die Stärke der Evidenz war moderat bis hoch für die Cologuard®-Studien und niedrig bis sehr niedrig für die ColoAlert®-Studie, die sich auf eine frühere, nicht mehr am Markt befindliche Version des Produkts bezieht und die in den Ergebnissen zur Testgenauigkeit nicht zwischen fortgeschrittenen und nicht-fortgeschrittenen Adenomen differenzierte.Schlussfolgerungen: ColoAlert® ist der einzige derzeit in Europa am Markt befindliche Stuhl-DNA-Test und ist zu einem niedrigeren Preis als Cologuard® erhältlich, jedoch fehlt zuverlässige Evidenz. Eine Screening-Studie mit Implementierung der aktuellen Produktversion von ColoAlert® und geeigneten Komparatoren würde daher helfen, diese Screening-Option im europäischen Kontext zu evaluieren

    Adaptive Mesh Refinement with Discontinuities for the Radiosity Method

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    The radiosity method simulates the interaction of lightbetween diffuse reflecting surfaces, thereby accurately predicting global illumination effects. One of the main problems of the original algorithm is the inability to represent correctly the shadows cast onto surfaces. Adaptive subdivision techniques were tried but the results are not good enough for general purposes. The conceptually different discontinuity meshing algorithm produces exact pictures of shadow boundaries but is computationally expensive. The newly presented adaptive discontinuity meshing method combines the speed of adaptive subdivision with the quality of the discontinuity meshing method
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