79 research outputs found

    Neue Epidemiologie der akuten gastrointestinalen Blutung

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    Zusammenfassung: Die allgemeinen medizinischen, noch mehr aber die gastroenterologischen Fortschritte der letzten 25Jahre würden erwarten lassen, dass gastrointestinale Blutungen seltener und deren Letalität heute geringer sind. Die publizierten epidemiologischen Daten können dies insgesamt nicht oder nicht im erhofften Ausmaß bestätigen. Die Datenqualität vieler Studien ist aber unbefriedigend. So scheint es beispielsweise, dass fragwürdige Blutungsquellen wie Erosionen im oberen Gastrointestinaltrakt und Kolondivertikel oft wenig kritisch als definitive Ursache der Blutung bezeichnet werden. Klare Hinweise auf Veränderungen finden sich jedoch in Untergruppen. Nach dem Rückgang von H.pylori in der jüngeren Bevölkerung sind bei der Ulkusblutung heute vermehrt ältere Personen mit zusätzlichen Risikofaktoren wie schwerwiegenden Begleiterkrankungen sowie Einnahme von NSAR, Low-dose-Aspirin und Antikoagulantien betroffen. Nicht unerwartet findet sich in dieser Gruppe generell keine Veränderung oder sogar eine Verschlechterung der Prognose bei akuter Blutun

    Calcium ion uptake induced by cholinergic and α-adrenergic stimulation in isolated cells of rat salivary glands

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    Adrenaline (10-5M) and carbamylcholine (10-4M) stimulate 45Ca2+ uptake into isolated cells of rat submandibular galnd and parotid glands. In the presence of the alpha-adrenoreceptor blocking agent phentolamine, adrenaline stimulation of 45Ca2+ uptake is abolished. The beta-adrenergic stimulant isoproterenol has no effect on 45Ca2+ uptake. Carbamylcholine induced 45Ca2+ uptake is inhibited by atropine. The Ca2+ ionophore A23187 stimulates 45Ca2+ uptake, whereas dibutyryl cyclic adenosine 3',5'-monophosphate and dibutyryl cyclic guanosine 3',5'-monophosphate have no effect on 45Ca2+ uptake. A graphical analysis of the 45Ca2+ uptake curves reveals at least two phases: a fast phase and a slow phase, both of which are stimulated by adrenaline and carbamylcholine. The 45Ca-exchangeable pool size is increased by adrenaline and carbamylcholine in both the fast and the slow phases. These results suggest that alpha-adrenergic and cholinergic agonists act by increasing the rate of Ca2+ transfer into the cells of the parotid and submandibular salivary glands most probably through an increase of the cell membrane permeability for Ca2+

    Cation effects on acid secretion in rabbit gastric glands

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    Indomethacin and turnover of gastric mucosal cells in the rat

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    Sucralfate maintenance therapy in reflux esophagitis. Sucralfate Investigational Working Team

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    to prove in a double-blind placebo-controlled multinational trial the effects of sucralfate suspension 2 g BID and placebo in the prevention of recurrent reflux esophagitis. One hundred and eighty-four patients from 16 centers with reflux esophagitis Savary grade 1 and 2 were initially healed with antisecretory therapy before entering the study. They were randomly allocated to sucralfate suspension 2 g BID or placebo for 6 months. Symptoms were monitored monthly. Endoscopy was performed at the end of the trial or earlier in case of clinical suspension of relapse. The two treatment groups were well matched. We were able to analyze 88 sucralfate- and 93 placebo-treated patients. There was a significant reduction in the endoscopic relapse rate (31% in the sucralfate group vs. 65% in the placebo group, p < 0.001). This reduction was especially obvious for symptomatic relapses (10% vs. 34%, respectively, p < 0.001). This is the first study to show that sucralfate suspension is capable of preventing recurrent reflux esophagitis in patients with solitary or confluent erosions previously healed with antisecretory therap

    Acquisitions thérapeutiques 1997. Ulcère gastro-duodénal et Helicobacter pylori

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    L'augmentation de la résistance aux antibiotiques de Helicobacter pylori constitue la mauvaise nouvelle des acquisitions thérapeutiques de l'année 1997 pour ce chapitre, alors que l'efficacité du traitement de l'infection à Helicobacter pylori lors d'un ulcère perforé constitue la bonne nouvelle. L'efficacité de l'oméprazole dans la prévention primaire et secondaire de la gastropathie aux AINS a été confirmée
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