4 research outputs found

    Chapter 9 – Health Apps and Ethics

    Get PDF
    Das Thema der gesundheitlichen Selbstvermessung stellt kein neues Thema der Medizin dar, vielmehr haben Menschen schon lange ein Interesse daran, den Körper mit seinen Funktionen, Einschränkungen und Erkrankungen genau zu beobachten, zu messen und zu dokumentieren. Der aktuell boomende Bereich der mobilen Gesundheits-Applikationen, die eine Vielzahl von Anwendungsgebieten aufweisen, fußt auf diesem Trend. Die neue Technik allerdings bringt einige Besonderheiten mit sich, wie z.B. die Umfänglichkeit und Ubiquität der erhobenen Daten, so dass sie nicht nur einer wissenschaftlichen und juristischen Diskussion ihrer Chancen und Risiken bedarf. Vielmehr erscheint auch eine Debatte über die moralischen Dimensionen von mHealth Anwendungen notwendig. Der Beitrag geht der Frage nach, welche medizinethischen Standards derzeit im mHealth Bereich diskutiert werden und prüft anhand eines Fallbeispiels die reale Repräsentation der diskutierten Werte und Normen. Der Text benennt dabei die in der Literatur derzeit diskutierten spezifischen ethischen Grundproblematiken im Bereich der mHealth Applikationen, die vor allem in den Zielkonflikten zwischen Privatheit und Transparenz sowie Autonomie und Kontrolle angeordnet zu sein scheinen, und schlägt auf dieser Grundlage Eckpunkte für mögliche zukünftige medizinethische Richtlinien im Umgang mit mHealth Systemen vor.Measuring the body of man is by far not a new topic in the history of medicine. Body functions and structures have been measured since the beginning of medicine. The current boom of mobile health apps follows this tradition. However, the associated new technologies as well as the concept of mHealth bear with them new chances and risks that have not existed before (like the mass and ubiquity of data collected). These risks include moral hazards resulting in a debate about the ethics of mHealth. The text addresses the current discussion of the ethical aspects of mHealth. We reconstruct the current standards of medical ethics put forward in the debate and analyse with the help of a case study in how far these standards are addressed or challenged in existing applications and their contexts. The main goal conflicts discussed in today’s moral debates include the tensions between privacy and transparency as well as between autonomy and control in the use of data collected via mHealth apps. On the basis of the reconstruction of the main values considered in the existing discussion of the ethical implications of mHealth-applications we finally offer a starting point for the development of ethical guidelines for their further use and development

    Comoedien, Curen, Correctionen: Ulms Fundenkinder in der FrĂĽhen Neuzeit

    No full text
    Zwischen ausgehendem Mittelalter und frühem 19. Jahrhundert existierte das Ulmer Fundenhaus (= Findelhaus) mindestens 450 Jahre lang als fester Bestandteil der frühneuzeitlichen reichstädtischen Armenfürsorgelandschaft. Neben seiner Hauptfunktion als Schutzraum für unversorgte Kinder entwickelte es sich im Laufe der Jahrhunderte immer mehr zum regionalen „Kinderexperten“: Das Fundenhaus wurde zum Ort der Strafe für delinquente Kinder und Jugendliche an der Schwelle zur Strafmündigkeit, aber auch zur Stätte medizinischer Versorgung und Pflege in- und externer Kranker und Behinderter. In seiner Funktion als eine Art protopädiatrische Anstalt mit seit dem frühen 17. Jahrhundert etablierter systematischer Krankenversorgung lassen sich Gesundheits-Krisen als Promotoren für die Entwicklung neuer Versorgungsmodelle und Innovationen in Therapie und Pflege kranker Kinder nachvollziehen

    Kapitel 9. Gesundheits-Apps und Ethik

    No full text
    Fangerau H, Griemmert M, Albrecht U-V. Kapitel 9. Gesundheits-Apps und Ethik. In: Albrecht U-V, ed. Chancen und Risiken von Gesundheits-Apps (CHARISMHA). Braunschweig/Hannover: Peter L. Reichertz Institut fĂĽr Medizinische Informatik der TU Braunschweig und der Medizinischen Hochschule Hannover; 2016: 194-213

    Position Paper of The AG Digital Health DNVF on Digital Health Applications: Framework Conditions For Use in Health Care, Structural Development and Science

    No full text
    The term digitalhealth is currently the most comprehensive term that includes all information and communication technologies in healthcare, including e-health, mobile health, telemedicine, big data, health apps and others. Digital health can be seen as a good example of the use of the concept and methodology of health services research in the interaction between complex interventions and complex contexts. The position paper deals with 1) digital health as the subject of health services research; 2) digital health as a methodological and ethical challenge for health services research. The often-postulated benefits of digital health interventions should be demonstrated with good studies. First systematic evaluations of apps for treatment support show that risks are higher than benefits. The need for a rigorous proof applies even more to big data-assisted interventions that support decision-making in the treatment process with the support of artificial intelligence. Of course, from the point of view of health services research, it is worth participating as much as possible in data access available through digital health and big data. However, there is the risk that a noncritical application of digital health and big data will lead to a return to a linear understanding of biomedical research, which, at best, accepts complex conditions assuming multivariate models but does not take complex facts into account. It is not just a matter of scientific ethical requirements in health services care research, for instance, better research instead of unnecessary research (reducing waste), but it is primarily a matter of anticipating the social consequences (system level) of scientific analysis and evaluation. This is both a challenge and an attractive option for health services research to present itself as a mature and responsible scientific discipline
    corecore