45 research outputs found

    The impact of childhood deprivation on adult neuropsychological functioning is associated with ADHD symptom persistence

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    Background: Institutional deprivation in early childhood is associated with neuropsychological deficits in adolescence. Using 20-year follow-up data from a unique natural experiment – the large scale adoption of children exposed to extreme deprivation in Romanian institutions in the 1980s – we examined, for the first time, whether such deficits are still present in adulthood and whether they are associated with deprivation-related symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and autism spectrum disorder (ASD).Methods: Adult neuropsychological functioning was assessed across five domains (inhibitory control, facial emotion recognition, decision-making, prospective memory and IQ) in 70 previously-institutionalized adoptees (mean age= 25.3, 50% female) and 22 non-deprived UK adoptees (comparison group, mean age= 24.6, 41% female). ADHD and ASD symptoms were assessed using parent-completed questionnaires.Results: Early institutionalization was associated with impaired performance on all tasks in adulthood. Prospective memory deficits persisted after controlling for IQ. ADHD and ASD symptoms were positively correlated. After controlling for ASD symptoms, ADHD symptoms remained associated with deficits in IQ, prospective memory, proactive inhibition, decision-making quality and emotionrecognition. ASD symptoms were not independently associated with neuropsychological deficits when accounting for their overlap with ADHD symptoms. Multiple regression analysis revealed that the link between childhood deprivation and adult ADHD symptoms was statistically explained by deprivation-related differences in adult IQ and prospective memory.Conclusions: These results represent some of the most compelling evidence to date of the enduring power of early, time-limited childhood adversity to impair neuropsychological functioning across the lifespan – effects that are linked specifically to deprivation-related adult ADHD symptoms

    Developing the Premonitory Urges for Tic Disorders Scale–Revised (PUTS-R)

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    Background: Patients with Gilles de la Tourette syndrome (GTS) or chronic tic disorders frequently experience premonitory urges prior to tics. The ‘Premonitory Urges for Tic Disorders Scale’ (PUTS) is commonly used in order to assess urge severity in patients with tics. Several studies suggest that the PUTS might measure more than one dimension of urges. These include the quality and severity of premonitory urges. Methods: This study aims to replicate and extend previous findings concerning the psychometric properties of the PUTS and its underlying dimensions in a large sample of 241 patients with GTS including both adults (n=93; mean age=34.2±12.84; 73 male) and minors (n=148; mean age=11.8±2.86; 123 male), pooled from three different recruitment sites. Results: Data analysis confirmed good reliability across the PUTS items for both minors and adults and acceptable item characteristics for items 2–8. A factor analysis of items 1–8 confirmed the existence of two factors in both age groups. Conclusions: The results suggest that the PUTS might benefit from several further small modifications, such as rephrasing items 1 and 9 to increase convergence with the overall construct of the scale. Finally, we propose a revised version of the PUTS, consisting of two subscales: one for urge severity and another one for urge quality by including several new items

    Neuronale Korrelate der Belastung durch chronischen Tinnitus

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    Subjektiver Tinnitus bezeichnet eine GerĂ€uschwahrnehmung in Abwesenheit einer objek- tivierbaren Schallquelle. Etwa 5% der Bevölkerung sind von chronischem Tinnitus betroffen, von denen etwa 17% stark unter dem OhrgerĂ€usch leiden. Dieses Leiden hĂ€ngt dabei nur schwach mit der Lautheit des Tinnitus zusammen. Unter anderem werden Aufmerksamkeitsfokus auf den Tinnitus und seine dysfunktionale Bewertung als Bedingungen fĂŒr die Tinnitusbelastungsentstehung und -aufrechterhaltung gesehen. Verschiedene neurophysiologische Modelle betonen eine Rolle limbischer Regionen bei Tinntusbelastung. Daneben sollen frontale Regionen und der Precuneus eine Rolle spielen, wobei mehrere Studien besonders eine Beteiligung frontaler und limbischer Areale bei Tinnitusbelastung unterstĂŒtzen.ErgĂ€nzend zu Resting-State Studien sollten neuronale Korrelate von Tinnitusbelastung erstmalig in einem aufgabengeleiteten (task-driven) Ansatz mittels funktioneller Magnetreso- nanztomographie untersucht werden. In zwei Studien wurden hoch und niedrig belastete Tinni- tusbetroffene sowie gesunde Kontrollprobanden untersucht Die Aktivierung von Hirnregionen, die mit Tinnitusbelastung assoziiert sind, sollte in Studie 1 ĂŒber die Darbietung negativer tinni- tusbezogener SĂ€tze angeregt werden. In Studie 2 wurde ein Emotional Stroop Task eingesetzt, um Prozesse selektiver Aufmerksamkeit auf tinnitusbezogene Wörter und deren emotionale Verarbeitung zu untersuchen.In Studie 1 zeigte die hoch belastete Gruppe stĂ€rkere Aktivierungen in frontalen und lim- bischen Arealen gegenĂŒber gesunden Kontrollprobanden, sowie im Vergleich zu niedrig belaste- ten Tinnitusbetroffenen im linken mittleren frontalen Gyrus. Tinnitusbelastung korrelierte erwar- tungskonform mit der StĂ€rke der AktivitĂ€t limbischer und frontaler Regionen. In Studie 2 zeigte sich auf Verhaltensebene kein Interferenzeffekt fĂŒr tinnitusbezogene Wörter bei hoch belasteten Probanden. Neuronal zeigten hoch belastete Tinnitusbetroffene stĂ€rkere Aktivierungen in der rechten Insula und frontalen Arealen gegenĂŒber der niedrig belasteten Gruppe. Es gab keine hypothesenkonformen Unterschiede im Vergleich zu gesunden Kontrollprobanden. Die Höhe der Tinnitusbelastung korrelierte allerdings erwartungskonform mit der StĂ€rke der AktivitĂ€t in der rechten Insula und dem rechten inferioren frontalen Gyrus.Übereinstimmend fand sich in beiden Studien eine Beteiligung des linken mittleren und des rechten inferioren frontalen Gyrus sowie der zentralen Insula. Der linke mittlere frontale Gyrus könnte eine Funktion bei der Aufrechterhaltung negativer tinnitusbezogener Information im ArbeitsgedĂ€chtnis haben, wĂ€hrend der rechte inferiore frontale Gyrus mit der Salienz von Reizen in Verbindung gebracht wird. Der zentrale Teil der Insula ist mit Interozeption assoziiert, die eng mit emotionaler Verarbeitung in Beziehung steht. Der linke mittlere und der rechte infer- iore frontale Gyrus könnten sich als Zielregionen fĂŒr neuromodulatorische AnsĂ€tze eignen. Zu- kĂŒnftige Studien sollten hochbelastete Tinnitusbetroffene vor und nach einer belastungsreduzie- renden kognitiven Verhaltenstherapie mittels funktioneller Magnetresonanztomographie untersuchen

    It takes a city

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