10 research outputs found

    S1 Guideline onychomycosis

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    Onychomycosis is a fungal infection of the fingernails and toenails. In Europe, tinea unguium is mainly caused by dermatophytes. The diagnostic workup comprises microscopic examination, culture and/or molecular testing (nail scrapings). Local treatment with antifungal nail polish is recommended for mild or moderate nail infections. In case of moderate to severe onychomycosis, oral treatment is recommended (in the absence of contraindications). Treatment should consist of topical and systemic agents. The aim of this update of the German S1 guideline is to simplify the selection and implementation of appropriate diagnostics and treatment. The guideline was based on current international guidelines and the results of a literature review conducted by the experts of the guideline committee. This multidisciplinary committee consisted of representatives from the German Society of Dermatology (DDG), the German‐Speaking Mycological Society (DMykG), the Association of German Dermatologists (BVDD), the German Society for Hygiene and Microbiology (DGHM), the German Society of Pediatric and Adolescent Medicine (DGKJ), the Working Group for Pediatric Dermatology (APD) and the German Society for Pediatric Infectious Diseases (DGPI). The Division of Evidence‐based Medicine (dEBM) provided methodological assistance. The guideline was approved by the participating medical societies following a comprehensive internal and external review

    Tinea der freien Haut

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    Seebacker C, Korting HC, Abeck D, et al. Tinea der freien Haut. Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft (JDDG). 2005;3(11):921-926

    Candidose der Haut

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    Seebacher C, Abeck D, Brasch J, et al. Candidose der Haut. Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft (JDDG). 2006;4(7):591-596

    S1 guidelines: Tinea capitis

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    Mayser P, Nenoff P, Reinel D, et al. S1-Leitlinie Tinea capitis. Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft. 2020;18(2):161-180.Tinea capitis describes a dermatophyte infection of scalp and hair that predominately occurs in children. The diagnostic workup includes microscopic examination, culture and/or molecular tests. Treatment is guided by the specific organism involved and should consist of systemic agents as well as adjuvant topical treatment. The aim of the present update of the interdisciplinary German S1 guidelines is to provide dermatologists, pediatricians and general practitioners with a decision tool for selecting and implementing appropriate diagnostic and therapeutic measures in patients with tinea capitis. The guidelines were developed based on current international guidelines, in particular the 2010 European Society for Pediatric Dermatology guidelines and the 2014 British Association of Dermatologists guidelines, as well as on a review of the literature conducted by the guideline committee. This multidisciplinary committee consists of representatives from the German Society of Dermatology (DDG), the German-Speaking Mycological Society (DMykG), the German Society for Hygiene and Microbiology (DGHM), the German Society of Pediatric and Adolescent Medicine (DGKJ) and the German Society for Pediatric Infectious Diseases (DGPI). The Division of Evidence-based Medicine (dEBM) provided methodological assistance. The guidelines were approved by the participating medical societies following a comprehensive internal and external review.Die Tinea capitis ist eine durch Dermatophyten hervorgerufene, vor allem im Kindesalter auftretende Mykose der behaarten Kopfhaut. Die Diagnostik erfolgt mittels mikroskopischer, kultureller und/oder molekularer Methoden. Die Therapie sollte systemisch und begleitend topisch erfolgen und ist abhĂ€ngig von dem jeweiligen Erreger. Das Ziel des Updates dieser interdisziplinĂ€ren deutschen S1-Leitlinie ist es, vor allem Dermatologen, KinderĂ€rzten und Allgemeinmedizinern eine Entscheidungshilfe fĂŒr die Auswahl sowie DurchfĂŒhrung einer geeigneten und suffizienten Diagnostik und Therapie fĂŒr Patienten mit Tinea capitis zur VerfĂŒgung zu stellen. Die Leitlinie wurde unter BerĂŒcksichtigung aktueller internationaler Leitlinien, insbesondere der Leitlinien der European Society for Pediatric Dermatology 2010 sowie der British Association of Dermatologists 2014 und den Ergebnissen einer Literaturrecherche durch die Leitlinienkommission erstellt. Diese Kommission ist multidisziplinĂ€r und besteht aus Vertretern der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft (DDG), der Deutschsprachigen Mykologischen Gesellschaft (DMykG), der Deutschen Gesellschaft fĂŒr Hygiene und Mikrobiologie (DGHM), der Deutschen Gesellschaft fĂŒr Kinder- und Jugendmedizin e.V. (DGKJ) und der deutschen Gesellschaft fĂŒr PĂ€diatrische Infektiologie (DGPI). Methodisch wurde die Leitliniengruppe durch die Division of Evidence-based Medicine (dEBM) begleitet. Die Leitlinie wurde nach einem umfangreichen internen und externen Review durch die beteiligten Fachgesellschaften freigegeben

    Onychomykose

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    Seebacher C, Brasch J, Abeck D, et al. Onychomycosis. Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft (JDDG). 2007;5(1):61-66.Dt. Version erschienen u.d.T.: Onychomykose ([https://doi.org/10.1111/j.1610-0387.2007.06134_supp.x]( https://doi.org/10.1111/j.1610-0387.2007.06134_supp.x)

    Tinea of glabrous skin

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    Seebacher C, Korting HC, Abeck D, et al. Tinea of glabrous skin. Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft. 2010;8(7):549-554

    S1 Guideline onychomycosis

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    Nenoff P, Reinel D, Mayser P, et al. S1-Leitlinie Onychomykose. Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft. 2023;21(6):678-694.Die Onychomykose ist eine Pilzinfektion des Nagelorgans und betrifft sowohl Finger- als auch ZehennĂ€gel. Sie wird in Europa vor allem durch Dermatophyten verursacht. Die Diagnostik erfolgt mittels direktmikroskopischer, kultureller und/oder molekularer Methoden aus Nagelmaterial (NagelspĂ€ne). Eine Lokaltherapie mit antimykotischem Nagellack wird bei leichten oder mĂ€ĂŸig ausgeprĂ€gten Nagelinfektionen empfohlen. Bei mittelschwerer und schwerer Onychomykose wird empfohlen – falls keine Kontraindikationen bestehen – stets oral (systemisch) zu behandeln. Eine antimykotische Kombinationstherapie – oral und topisch – sollte dabei angestrebt werden. Ziel dieser Aktualisierung der deutschen S1-Leitlinie ist es, Auswahl und DurchfĂŒhrung von geeigneter Diagnostik und Therapie zu vereinfachen. Die Leitlinie wurde unter BerĂŒcksichtigung aktueller internationaler Leitlinien und den Ergebnissen einer Literaturrecherche durch die Experten der Leitlinienkommission erstellt. Die Leitlinienkommission besteht aus MandatstrĂ€gern der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft (DDG), des Berufsverbandes der Deutschen Dermatologen (BVDD), der Deutschsprachigen Mykologischen Gesellschaft (DMykG), der Deutschen Gesellschaft fĂŒr Hygiene und Mikrobiologie (DGHM), der Deutschen Gesellschaft fĂŒr Kinder- und Jugendmedizin e.V. (DGKJ), der Arbeitsgemeinschaft pĂ€diatrische Dermatologie (APD) und der deutschen Gesellschaft fĂŒr PĂ€diatrische Infektiologie (DGPI). Methodisch wurde die Leitliniengruppe durch die Division of Evidence-based Medicine (dEBM) begleitet. Die Leitlinie wurde nach einem umfangreichen internen und externen Review durch die beteiligten Fachgesellschaften freigegeben
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