150 research outputs found

    the Performative Cohesion of Organizing Visions

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    We link the concept of an ‘organizing vision’ to the idea of ‘performativity’ in order to better understand the challenges associated with implementing integrated care, i.e. the usage of ICT in order to coordinate medical treatments of the same patient by multiple medical professionals. More specifically, we focus on how medical autonomy affects the performativity of an organizing vision. Through an inductive case study of one German integrated care provider, we indicate that medical autonomy seems to be positively related to adoption decisions of ICT by medical professionals if an ICT-based business model embraces medical autonomy. However, through looking at the first four years of the implementation process, we also find that medical autonomy seems to be negatively related to important ICT-related outcomes of integrated care. Our study implies that a focus only on how actors translate organizing visions may run the risk of underemphasizing context factors that affect the adoption of integrated care on the organizational level. To depict how such contexts influence the degree at which an organizing vision is performative, we introduce the concept of ‘performative cohesion’.1. Auflag

    The Emergence and Dynamics of Electronic Health Records – A Longitudinal Case Analysis of Multi-Sided Platforms from an Interoperability Perspective

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    Emerging health record platforms are interesting examples of the ongoing process of digitalization and the great opportunities they provide for innovation and additional services. Incumbent players are under increasing pressure from new entrants to offer their customers a user experience they have become familiar with through platforms such as Apple and Google. The emergence of the digital German health record is shown as a case-study, harnessing a longitudinal database and adopting a process-sensitive perspective. Important events are structured into individual episodes and phases and discussed in-depth. The study shows how platform owners of health records respond to changes in the highly regulated healthcare system and its digitalization in Germany. Contrasting with extant knowledge about interoperability as a relevant precondition for platforms, our study shows the important role played by interoperability as a design parameter for emerging platforms, which results in seven interoperability challenges for respective stakeholders

    Organizational Hubris in Entrepreneurial ICT Settings

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    The objective of this paper is to determine symptoms of organizational hubris in entrepreneurial ICT settings and to examine whether the environmental conditions of the ICT sector particularly trigger these symptoms. For this purpose, a theoretical framework is developed to transfer existing findings related to organizational hubris in large and established organizations to entrepreneurial ICT settings. The empirical analysis is based on an in-depth case study of an ICT Start-Up where five distinct symptoms of organizational hubris are determined. Moreover, the promising dynamic environment, the complex knowledge base required to exploit business ideas as well as crucial technological choices prior to market entry are identified as triggers of the ICT sector for the occurrence of organizational hubris. In addition to existing findings in literature, functional effects of organizational hubris such as general triggers to launch a business and sufficient self-confidence to attract key partners are determined

    Bringing Institutions in

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    This paper advances Picot and Baumann’s (2009) central paper on how organization and management theory (OMT) can enhance business infor-mation systems engineering (BISE). In particular, we extend their focus in three ways. We introduce the industry and inter-organizational relations as levels of analysis, which are of interests to BISE and we show specific methods to ad-vance the links between OMT and BISE. We exemplify these points by a case study on BreatheCorp., a multinational company that recently entered into the provision of eHealth-based ventilation care services in Germany. Through our empirical study, we can also contribute to theorizing the role of context for in-ter-organizational information systems (IOIS)

    Eine Konzeption (re-) konfigurierbarer Servicemodule im Gesundheitswesen; Projekt Bea@Home

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    Auf den Daten einer systematischen Literaturrecherche und des Forschungsverbundprojekts „Beatmungspflege@Zuhause (Bea@Home)“ als qualitative Fallstudie basierend, untersuchen wir die Auswirkungen von derzeitig erkennbaren sowie zukünftig möglichen Governancestrukturen und –mechanismen auf verschiedene Versorgungssituationen und die beteiligten Akteure. Im Fokus steht dabei das im Rahmen des Forschungsverbundprojekts „Bea@Home“ entwickelte, prototypisch umgesetzte und evaluierte integrierte, IT- unterstützte Versorgungskonzept für langzeitbeatmete Patienten in Deutschland. Da die Diffusion von integrierten, IT-unterstützten Versorgungsmodellen immer wichtiger wird, um den aktuellen Herausforderungen des deutschen Gesundheitswesens (demographischer Wandel, steigende Anzahl chronischer Krankheiten und multimorbider Patienten, zunehmender Fachkräftemangel an Fachärzten und Pflegekräften, (medizinischer/informations-) technologischer Fortschritt) geeignet begegnen zu können, besteht ein zunehmender Bedarf, die Auswirkungen von Governancestrukturen und –mechansimen auf die Versorgung zu verstehen. In dem Diskussionsbeitrag beschreiben und analysieren wir sowohl die derzeitige Versorgungssituation mit getrennten Versorgungssektoren als auch drei Vertragsmodelle eines zukünftig möglichen intersektoral- integrierten, IT-unterstützten Versorgungskonzepts für langzeitbeatmete Patienten in Deutschland

    eine Analyse aktueller sowie zukünftig möglicher Governancestrukturen und -mechnismen

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    Auf den Daten einer systematischen Literaturrecherche und des Forschungsverbundprojekts „Beatmungspflege@Zuhause (Bea@Home)“ als qualitative Fallstudie basierend, untersuchen wir die Auswirkungen von derzeitig erkennbaren sowie zukünftig möglichen Governancestrukturen und –mechanismen auf verschiedene Versorgungssituationen und die beteiligten Akteure. Im Fokus steht dabei das im Rahmen des Forschungsverbundprojekts „Bea@Home“ entwickelte, prototypisch umgesetzte und evaluierte integrierte, IT- unterstützte Versorgungskonzept für langzeitbeatmete Patienten in Deutschland. Da die Diffusion von integrierten, IT-unterstützten Versorgungsmodellen immer wichtiger wird, um den aktuellen Herausforderungen des deutschen Gesundheitswesens (demographischer Wandel, steigende Anzahl chronischer Krankheiten und multimorbider Patienten, zunehmender Fachkräftemangel an Fachärzten und Pflegekräften, (medizinischer/informations-) technologischer Fortschritt) geeignet begegnen zu können, besteht ein zunehmender Bedarf, die Auswirkungen von Governancestrukturen und –mechansimen auf die Versorgung zu verstehen. In dem Diskussionsbeitrag beschreiben und analysieren wir sowohl die derzeitige Versorgungssituation mit getrennten Versorgungssektoren als auch drei Vertragsmodelle eines zukünftig möglichen intersektoral- integrierten, IT-unterstützten Versorgungskonzepts für langzeitbeatmete Patienten in Deutschland

    Capability Development in Interorganizational Projects

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    We examine how capabilities emerge in repeated interorganizational projects and how they affect project development. A multifaceted understanding of project capabilities in interorganizational projects is important, because project management research emphasizes capabilities’ contribution to project performance, but has also stressed their tendency to grow rigid. We review the literature on interorganizational project collaboration to identify the foundations and drivers of project capabilities in project networks and to outline their potentially ambiguous consequences. Our systematic overview of these studies provides a basis for further empirical research and project management practice

    Projekt Bea@Home

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    Auf den Daten einer systematischen Literaturrecherche und des Forschungsverbundprojekts „Beatmungspflege@Zuhause (Bea@Home)“ als qualitative Fallstudie basierend, analysieren wir adäquate Geschäftsmodelle und Wertschöpfungsarchitekturen für innovative intersektorale, IT-unterstützte Versorgungsmodelle. Im Fokus steht dabei das im Rahmen des Forschungsverbundprojekts „Bea@Home“ entwickelte, prototypisch umgesetzte und evaluierte integrierte, IT-unterstützte Versorgungskonzept für langzeitbeatmete Patienten in Deutschland. In dem Diskussionsbeitrag werden die ökonomische Bedeutung intersektoraler, IT-unterstützter Versorgungskonzepte aus einer betriebswirtschaftlichen Perspektive analysiert und eine Typologie möglicher tragfähiger Geschäftsmodelle für solche Versorgungskonzepte entwickelt sowie entsprechende Wertschöpfungsarchitekturen abgeleitet. Auf dieser empirisch und konzeptionell gestützten Grundlage können abschließend Empfehlungen für die Adaptionen der Geschäftsmodelle und Wertschöpfungsarchitekturen auf andere Indikationsbereiche, Regionen und Gesundheitssysteme getroffen werden
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