6 research outputs found

    Prävention von Übergewicht und Adipositas im Kindes- und Jugendalter: Identifikation von Teilnahmebarrieren unter besonderer Berücksichtigung von biologischen und psychosozialen Einflussfaktoren auf den Ernährungszustand

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    Einleitung: Übergewicht hat sich zu einem der wichtigsten Gesundheitsprobleme unserer Gesellschaft entwickelt. Es besteht dringende Notwendigkeit zur frühzeitigen Prävention. Das Ziel der Arbeit war es, Teilnahmebarrieren an dem Präventionsprogramms T.A.F.F. zu identifizieren. Methoden: Im Rahmen eines Screeningverfahrens der CrescNet-Datenbank wurden 3- bis 17-jährige Kinder und Jugendliche (N=4072) mit Übergewicht identifiziert. Den Familien wurde die Teilnahme am T.A.F.F.-Programm angeboten. 192 nichtteilnehmende und 241 teilnehmende Familien wurden hinsichtlich anthropometrischer Parameter, Lebensstil, psychologischer Konstrukte, sozialen Status und subjektiver Hindernisgründe untersucht. 231 Kinderärzte wurden zu ihrer Teilnahmebereitschaft befragt. Ergebnisse: Eltern sind erst bereit, ein Angebot in Anspruch zu nehmen, wenn ein massives Übergewicht beim Kind vorliegt. Mädchen sind eher zur Programmteilnahme bereit. Die nichtteilnehmenden Familien haben eine verzerrte Wahrnehmung ihres Gesundheitsverhaltens. Die Inanspruchnahme des Programms ist gering, wenn sich die Kinder in ihrem Körper wohl fühlen. Soziale Faktoren beeinflussen die Teilnahme. Der Zeitmangel ist ein wesentlicher Hindernisgrund. Die Bereitschaft der Kinderärzte zur Adipositasprävention ist hoch. Schlussfolgerungen: Intensive Aufklärungsarbeit ist nötig, um der mangelnden Risikowahrnehmung zu begegnen und das Bewusstsein für einen gesunden Lebensstil zu schärfen. Alters- und geschlechtsspezifische Besonderheiten müssen bei der Programmkonzeption berücksichtigt werden. Bei guter Lebensqualität sind Familien kaum empfänglich für Interventionen. Primärpräventive Maßnahmen und Verhältnisprävention sind daher unerlässlich, um dem Adipositasproblem zu begegnen

    Reasons for (Non)Participating in a Telephone-Based Intervention Program for Families with Overweight Children

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    Willingness to participate in obesity prevention programs is low; underlying reasons are poorly understood. We evaluated reasons for (non)participating in a novel telephone-based obesity prevention program for overweight children and their families. percentile) aged 3.5–17.4 years were screened via the CrescNet database, a representative cohort of German children, and program participation (repetitive computer aided telephone counseling) was offered by their local pediatrician. Identical questionnaires to collect baseline data on anthropometrics, lifestyle, eating habits, sociodemographic and psychosocial parameters were analyzed from 433 families (241 participants, 192 nonparticipants). Univariate analyses and binary logistic regression were used to identify factors associated with nonparticipation. percentile) was higher in participants (58.9% vs.38%,p<0.001). Participating girls were younger than boys (8.8 vs.10.4 years, p<0.001). 87.3% and 40% of participants, but only 72.2% and 24.7% of nonparticipants, respectively, reported to have regular breakfasts (p = 0.008) and 5 regular daily meals (p = 0.003). Nonparticipants had a lower household-net-income (p<0.001), but higher subjective physical wellbeing than participants (p = 0.018) and believed that changes in lifestyle can be made easily (p = 0.05).An important reason for nonparticipation was non-awareness of their child's weight status by parents. Nonparticipants, who were often low-income families, believed that they already perform a healthy lifestyle and had a higher subjective wellbeing. We hypothesize that even a low-threshold intervention program does not reach the families who really need it

    Factors associated with program participation.

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    <p>B = unstandardized coefficient.</p><p>Excluded variables: physical activity, gender.</p

    Baseline characteristics of parents of participating and nonparticipating children.

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    <p>Statistical significance was assessed with testing for categorical variables and t-tests for continuous variables.</p>*<p>P<0.05.</p

    Baseline characteristics of participating and nonparticipating children.

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    <p>(Baseline anthropometrics for 241 participants and 192 nonparticipants; additional parameters (completed questionnaires by mother-father-child-triads) for 110 participants and 100 nonparticipants).</p><p>Statistical significance was assessed with chi-square tests for categorical variables and t-tests for continuous variables. BMI-SDS: body mass index. SD: Standard deviation.</p>*<p>P<0.05.</p
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