36 research outputs found

    Bacterial migration through punctured surgical gloves under real surgical conditions

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>The aim of this study was to confirm recent results from a previous study focussing on the development of a method to measure the bacterial translocation through puncture holes in surgical gloves under real surgical conditions.</p> <p>Methods</p> <p>An established method was applied to detect bacterial migration from the operating site through the punctured glove. Biogel™ double-gloving surgical gloves were used during visceral surgeries over a 6-month period. A modified Gaschen-bag method was used to retrieve organisms from the inner glove, and thus-obtained bacteria were compared with micro-organisms detected by an intra-operative swab.</p> <p>Results</p> <p>In 20 consecutive procedures, 194 gloves (98 outer gloves, 96 inner gloves) were examined. The rate of micro-perforations of the outer surgical glove was 10% with a median wearing time of 100 minutes (range: 20-175 minutes). Perforations occurred in 81% on the non-dominant hand, with the index finger most frequently (25%) punctured. In six cases, bacterial migration could be demonstrated microbiologically. In 5% (5/98) of outer gloves and in 1% (1/96) of the inner gloves, bacterial migration through micro-perforations was observed. For gloves with detected micro-perforations (n = 10 outer layers), the calculated migration was 50% (n = 5). The minimum wearing time was 62 minutes, with a calculated median wearing time of 71 minutes.</p> <p>Conclusions</p> <p>This study confirms previous results that bacterial migration through unnoticed micro-perforations in surgical gloves does occur under real practical surgical conditions. Undetected perforation of surgical gloves occurs frequently. Bacterial migration from the patient through micro-perforations on the hand of surgeons was confirmed, limiting the protective barrier function of gloves if worn over longer periods.</p

    Nosokomiale und Wundinfektion

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    Filamentous fungi and yeasts on mattresses covered with different encasings

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    Pitten FA, Scholler M, KrĂĽger U, Effendy I, Kramer A. Filamentous fungi and yeasts on mattresses covered with different encasings. European Journal of Dermatology. 2001;11(6):534-537.Besides mites, filamentous fungi and yeasts play an important role as domestic allergens. Among different allergen avoidance strategies the efficacy of synthetic mattress encasings has been demonstrated for the reduction of house dust mites. Whether these synthetic encasings arc also able to reduce the growth of fungi on the mattress under domestic conditions has not been assessed so far. To determine if the fungal growth on mattresses can be reduced by the use of synthetic encasings we assessed the fungal colonisation of mattresses covered either by conventional cotton encasings or by polyurethane encasings impermeable to particles > 3 mum. Within a 12-month period dust samples were obtained from the mattresses. Fungal quantities were measured by counting colonies on agar plates incubated at 20 degreesC and 37 degreesC. The counts of fungi were significantly higher on mattresses with cotton encasings. Penicillium spp. and Aspergillus spp. were isolated most frequently. Therefore the application of synthetic encasings with similar properties to the encasings used in this investigation is recommended as part of an allergen avoidance strategy for patients sensitised to fungal allergens

    Wirksamkeit von zwei Hautantiseptika auf Basis von Propan-2-ol auf talgdrĂĽsenreicher Haut in 2 und 10 Minuten

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    Background: Recent research suggests that specific ethanol-based skin antiseptics exhibit their efficacy on the resident skin flora of the forehead in only 2.5 minutes. We have now looked at the efficacy of two skin antiseptics based on 63% (w/w) propan-2-ol (iso-propanol) and applied for 10 and 2 minutes on skin with a high density of sebaceous glands. Methods: Each experiment was performed in a reference-controlled cross-over design with at least 20 participants. Application of isopropanol (70%, v/v) for 10 minutes to the forehead served as the reference treatment. Pre-values and post-values (immediately after the application and after 30 min) were obtained by swabbing a marked area of 5 cm2 for about 10 s. Swabs were vortexed in tryptic soy broth containing valid neutralizing agents. After serial dilution aliquots were spread on tryptic soy agar. Colonies were counted after incubation of plates at 36°C for 48 h. The mean log10 reduction of bacteria was calculated. The Wilcoxon matched-pairs signed-ranks test was used for a comparison of treatments.Results: Skin antiseptic A applied for 10 min (one experiment) was equally effective to the reference treatment. When applied for 2 min (two experiments) it was still equally effective to the reference treatment immediately after application (e.g. 1.6 versus 1.4 log10 reduction) and after 30 min (1.7 versus 1.4 log10 reduction). Skin antiseptic B applied for 10 and 2 min (one experiment each) was also equally effective to the reference treatment both immediately after application and after 30 min.Conclusions: The clear and coloured skin antiseptics applied for 2 min on the skin of the forehead fulfilled the national efficacy requirements for skin antisepsis. The shorter application time on skin with a high density of sebaceous glands will allow acting more efficiently in clinical practice.Zielsetzung: Aktuelle Forschungsergebnisse zeigen, dass bestimmte ethanolische Hautantiseptika ihre Wirksamkeit auf die residente Flora der Stirn in nur 2,5 Minuten ausüben. Wir haben nun die Wirksamkeit von zwei Hautantiseptika auf Basis von 63% (w/w) Iso-Propanol bei Einwirkzeiten von 2 und 10 Minuten auf talgdrüsenreicher Haut untersucht.Methode: Jeder Versuch wurde im Referenz-kontrollierten Überkreuzdesign mit mindestens 20 Teilnehmern durchgeführt. Das Referenzverfahren war die Anwendung von 70% Iso-Propanol (v/v) über 10 Minuten auf die Stirn. Vorwerte und Nachwerte (unmittelbar nach der Anwendung sowie nach 30 Minuten) wurden von dem markierten Areal (5 cm2) mittels Tupferabstrichmethode über 10 Sekunden bestimmt. Die Tupfer wurden in Trypton-Soya-Bouillon mit validierten Neutralisierungssubstanzen geschüttelt. Aus der anschließenden Verdünnungsreihe wurden Aliquots auf Trypton-Soya-Agar ausgespatelt. Nach der Bebrütung der Platten über 48 h bei 36°C wurden die Kolonien gezählt. Die mittlere log10-Reduktion der Bakterien wurde berechnet. Der Wilcoxon matched-pairs signed-ranks Test wurde zum Vergleich von Behandlungen verwendet.Ergebnisse: Die Anwendung von Hautantiseptikum A über 10 Minuten (1 Versuch) war im Vergleich zum Referenzverfahren gleichwertig wirksam. Bei Anwendung über 2 Minuten (2 Versuche) war das Hautantiseptikum A noch immer zum Referenzverfahren gleichwertig wirksam, sowohl unmittelbar nach der Anwendung (z.B. 1,6 versus 1,4 log10 Reduktion) und nach 30 Minuten (1,7 versus 1,4 log10 Reduktion). Hautantiseptikum B war nach 10 und 2 Minuten (jeweils 1 Versuch) ebenso zum Referenzverfahren gleichwertig wirksam, sowohl unmittelbar nach der Anwendung als auch nach 30 Minuten.Fazit: Die ungefärbten und gefärbten Hautantiseptika erfüllten bei einer Einwirkzeit von 2 Minuten die nationalen Anforderungen an die Wirksamkeit von Hautantiseptika. Die kürzere Einwirkzeit auf talgdrüsenreicher Haut wird eine rationellere klinische Praxis ermöglichen

    Einfluss der Flächendesinfektion mit Wasserstoffperoxid auf die Prävalenz Vancomycin-resistenter Enterokokken (VRE) auf Krankenstationen

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    Objective: Vancomycin-resistant enterococci (VRE) are of major concern in infection control. Although broad infection control actions to check VRE have been implemented, VRE remain part of daily infection prevention in clinical settings. Cleaning procedures in the inanimate ward environment might play a key role in controlling VRE. In order to optimize infection control management at University Hospital Frankfurt, Germany (UHF), this study evaluates the impact of H2O2-containing cleaning wipes compared to Glucoprotamin containing wipes on VRE prevalence in intensive care wards.Methods: Retrospective analyses were conducted of the VRE prevalence on environmental materials obtained from three intensive care units (ICU) at UHF for 17 months prior to (T1) and during the 25 months after (T2) the implementation of H2O2-containing cleaning wipes from January 2016 to June 2019. The bactericidal power of the two disinfectants against VRE was compared using the 4-field test according to EN 16615 (2015).Results: At T1 and T2, n=666 and n=710 environmental samples, respectively, were obtained. At T1, 24.2% (n=161/666; 95% confidence interval: 21.0-27.6) and at T2, 6.9% (n=49/710; 5.1-9.0) samples were positive for VRE. In vitro disinfectant testing did not reveal any superiority of H2O2 over glucoprotamin. No effect on the VRE prevalence in patients' rectal screening materials was observed.Conclusion: Though Glucoprotamin and H2O2 were in vitro equally effective against VRE, the prevalence of VRE in ICU environment at UHF decreased after implementation of H2O2-containig wipes. This might be due to multiple factors, of which we consider the impact of the Hawthorne effect to be the strongest. Success of infection control strategies might depend on the compliance of the persons critically involved. Transparent information on infection control strategies is suggested to increase compliance and should therefore be considered both in daily infection control and outbreak management.Hintergrund: Vancomycin-resistente Enterokokken (VRE) stellen zunehmend eine krankenhaushygienische Herausforderung dar. Wenngleich für VRE bereits umfangreiche Empfehlungen zur Infektionsprävention implementiert wurden, bleibt VRE weiterhin ein fester Bestandteil der täglichen Infektionsprävention im klinischen Setting. Reinigungs- und Desinfektionsmaßnahmen der unbelebten Stationsumgebung könnten dabei eine Schlüsselrolle bei der Eindämmung von VRE darstellen. Mit dem Ziel, eine optimierte krankenhaushygienische Herangehensweise zur Eindämmung von VRE am Universitätsklinikum Frankfurt (UKF) zu schaffen, untersucht diese Arbeit den Einfluss von H2O2-enthaltenden im Vergleich zu Glucoprotamin-enthaltenden Reinigungstüchern auf die VRE-Prävalenz in Umweltmaterialien am UKF.Methodik: Retrospektive Analyse der VRE-Prävalenz in Umweltmaterialien dreier Intensivstationen (ITS) am UKF 17 Monate vor (T1) und in den ersten 25 Monate nach (T2) Umstellung auf H2O2-enthaltende Wischtücher zur Oberflächendesinfektion (Zeitraum: Januar 2016 bis Juni 2019). Mittels 4-Felder-Tests (EN 16615; 2015) Vergleich von H2O2 und Glucoprotamin bezüglich ihrer Wirksamkeit auf VRE. Ergebnis: In T1 und T2 wurden n=666 bzw. n=710 Umweltmaterialien untersucht. In T1 wurde VRE in 24,2% der Materialien (n=161/666; 95%-Konfidenzintervall: 21,0-27,6) und in T2 in 6,9% (n=49/710; 5, -9,0) nachgewiesen. Die Desinfektionsmitteltestung in vitro erbrachte keine Überlegenheit von H2O2 gegenüber Glucoprotamin. Die VRE-Prävalenz in Screeningmaterialien von am UKF behandelten Patienten derselben Zeiträume blieb unverändert. Schlussfolgerung: Die VRE-Prävalenz in Umweltmaterialien der ITS am UKF nahm seit Umstellung auf H2O2-getränkte Wischtücher zur Oberflächendesinfektion signifikant ab. Hinsichtlich der antimikrobiellen Wirksamkeit zeigten sich im 4-Felder-Test äquivalente Ergebnisse für Glucoprotamin und H2O2. Die dargestellte Dynamik scheint daher auf multifaktorielle Aspekte zurückzuführen zu sein, wovon wir den Einfluss des Hawthorne Effect am stärksten einschätzen. Der Erfolg von Strategien zur Infektionsprävention hängt nach unserer Erfahrung essenziell von der Compliance der involvierten Personen ab. Diese kann durch eine transparente Informationspolitk im täglichen krankenhausyhgienischen Geschäft wie auch im Ausbruchsfalle gestärkt werden
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