9 research outputs found

    Vergleich des objektiv gemessenen Riechvermögens mit der subjektiven Einschätzung desselben bei Patienten mit chronischer Rhinosinusitis

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    Einleitung: In einer Querschnittsstudie wurde das bei Pat. mit chronischer Rhinosinusitis (CRS) im Riechtest erzielte Ergebnis mit der subj. Einschätzung des Riechvermögens durch den Patienten verglichen. Es wurde weiter der Zusammenhang zwischen subj. Einschätzung des Riechvermögens und sinusitisbezogener Lebensqualität (LQ) untersucht.Methoden: Untersucht wurden 90 Pat. mit CRS. Zur Messung der LQ nutzen wir den von Baumann et al. validierten, spez. Fragebogen Snot-20 GAV. Die subj. Einschätzung des Riechvermögens erfolgte mit Hilfe einer im Snot-20 GAV enthaltenen Frage zur Riechminderung. Das Riechvermögen wurde mit Hilfe des Sniff'n Sticks Tests gemessen. Das Kollektiv wurde anhand des Ergebnis des Sniff'n Sticks Test in zwei Gruppen eingeteilt. In einer Gruppe befanden sich Patienten ohne Beeinträchtigung des Riechvermögens (n=34), in einer zweiten Patienten mit Hyp- oder Anosmie (n=56). Ergebnisse: Die subj. Einschätzung des Riechvermögens beider Gruppen war mit einer mittleren Differenz von 1.08 Punkten signifikant unterschiedlich (± 3.74; 95%-CI 0.34, 1.82; p=0.005). Weiter war die negative Korrelation beider Werte signifikant (r=-4.17; P<0.001). Bezüglich der LQ ergaben sich keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Gruppen. Teilte man das Kollektiv anhand des subjektiv bewerteten Riechvermögens in zwei Gruppen ein, ergab sich ein signifikanter Unterschied bezüglich des Mittels der LQ beider Gruppen von 14.39 Punkten ( ±2.78; 95%-CI 8.88, 19.89; p<0.001).Schlussfolgerung: In unserer Studie zeigt sich eine signifikante Korrelation zwischen in obj. und subj. Riechtests erzielten Ergebnissen. Die obj. messbare Riechleistung scheint keinen Einfluss auf die sinusitisbezogene LQ zu haben. Subj. vermindertes Riechvermögen scheint mit verminderter LQ einherzugehen.Der Erstautor gibt keinen Interessenkonflikt an

    Interleukin 17 drives vascular inflammation, endothelial dysfunction, and arterial hypertension in psoriasis-like skin disease

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    OBJECTIVE: Interleukin (IL)-17A is regarded as an important cytokine to drive psoriasis, an inflammatory skin disease marked by increased cardiovascular mortality. We aimed to test the hypothesis that overproduction of IL-17A in the skin leading to dermal inflammation may systemically cause vascular dysfunction in psoriasis-like skin disease. APPROACH AND RESULTS: Conditional overexpression of IL-17A in keratinocytes caused severe psoriasis-like skin inflammation in mice (K14-IL-17A(ind/+) mice), associated with increased reactive oxygen species formation and circulating CD11b(+) inflammatory leukocytes in blood, with endothelial dysfunction, increased systolic blood pressure, left ventricular hypertrophy, and reduced survival compared with controls. In K14-IL-17A(ind/+) mice, immunohistochemistry and flow cytometry revealed increased vascular production of the nitric oxide/superoxide reaction product peroxynitrite and infiltration of the vasculature with myeloperoxidase(+)CD11b(+)GR1(+)F4/80(-) cells accompanied by increased expression of the inducible nitric oxide synthase and the nicotinamide dinucleotide phosphate (NADPH) oxidase, nox2. Neutrophil depletion by anti-GR-1 antibody injections reduced oxidative stress in blood and vessels. Neutralization of tumor necrosis factor-alpha and IL-6 (both downstream of IL-17A) reduced skin lesions, attenuated oxidative stress in heart and blood, and partially improved endothelial dysfunction in K14-IL-17A(ind/+) mice. CONCLUSIONS: Dermal overexpression of IL-17A induces systemic endothelial dysfunction, vascular oxidative stress, arterial hypertension, and increases mortality mainly driven by myeloperoxidase(+)CD11b(+)GR1(+)F4/80(-) inflammatory cells. Depletion of the GR-1(+) immune cells or neutralization of IL-17A downstream cytokines by biologicals attenuates the vascular phenotype in K14-IL-17A(ind/+) mice

    Olfaction in Chronic Rhinosinusitis

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    Olfactory dysfunction is a frequent complaint in chronic rhinosinusitis patients and has a significant impact on quality of life. Therefore, it is essential that clinicians are aware of the importance of olfactory dysfunction in chronic rhinosinusitis (CRS) patients and know how to deal with it. Notably, the evaluation of olfactory function (i.e., using psychophysical testing) and imagery of olfactory bulb play an important role in the evaluation of patients and give essential information about the "baseline" olfactory function. Because the high impact of olfactory function on quality of life and medical and/or surgical treatment should be proposed to patients. However, it remains difficult to predict the outcome of treatment as well as long-term efficacy. The first section of this review is dedicated to the assessment of olfactory function. Secondly, we will discuss the etiopathology of olfactory dysfunction in CRS with and without nasal polyps. Finally, we will review literature findings about the efficacy of different treatments on olfactory function
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