25 research outputs found

    Complement as an Endogenous Adjuvant for Dendritic Cell-Mediated Induction of Retrovirus-Specific CTLs

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    Previous studies have demonstrated the involvement of complement (C) in induction of efficient CTL responses against different viral infections, but the exact role of complement in this process has not been determined. We now show that C opsonization of retroviral particles enhances the ability of dendritic cells (DCs) to induce CTL responses both in vitro and in vivo. DCs exposed to C-opsonized HIV in vitro were able to stimulate CTLs to elicit antiviral activity significantly better than non-opsonized HIV. Furthermore, experiments using the Friend virus (FV) mouse model illustrated that the enhancing role of complement on DC-mediated CTL induction also occurred in vivo. Our results indicate that complement serves as natural adjuvant for DC-induced expansion and differentiation of specific CTLs against retroviruses

    Best practice for motor imagery: a systematic literature review on motor imagery training elements in five different disciplines

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>The literature suggests a beneficial effect of motor imagery (MI) if combined with physical practice, but detailed descriptions of MI training session (MITS) elements and temporal parameters are lacking. The aim of this review was to identify the characteristics of a successful MITS and compare these for different disciplines, MI session types, task focus, age, gender and MI modification during intervention.</p> <p>Methods</p> <p>An extended systematic literature search using 24 databases was performed for five disciplines: Education, Medicine, Music, Psychology and Sports. References that described an MI intervention that focused on motor skills, performance or strength improvement were included. Information describing 17 MITS elements was extracted based on the PETTLEP (physical, environment, timing, task, learning, emotion, perspective) approach. Seven elements describing the MITS temporal parameters were calculated: study duration, intervention duration, MITS duration, total MITS count, MITS per week, MI trials per MITS and total MI training time.</p> <p>Results</p> <p>Both independent reviewers found 96% congruity, which was tested on a random sample of 20% of all references. After selection, 133 studies reporting 141 MI interventions were included. The locations of the MITS and position of the participants during MI were task-specific. Participants received acoustic detailed MI instructions, which were mostly standardised and live. During MI practice, participants kept their eyes closed. MI training was performed from an internal perspective with a kinaesthetic mode. Changes in MI content, duration and dosage were reported in 31 MI interventions. Familiarisation sessions before the start of the MI intervention were mentioned in 17 reports. MI interventions focused with decreasing relevance on motor-, cognitive- and strength-focused tasks. Average study intervention lasted 34 days, with participants practicing MI on average three times per week for 17 minutes, with 34 MI trials. Average total MI time was 178 minutes including 13 MITS. Reporting rate varied between 25.5% and 95.5%.</p> <p>Conclusions</p> <p>MITS elements of successful interventions were individual, supervised and non-directed sessions, added after physical practice. Successful design characteristics were dominant in the Psychology literature, in interventions focusing on motor and strength-related tasks, in interventions with participants aged 20 to 29 years old, and in MI interventions including participants of both genders. Systematic searching of the MI literature was constrained by the lack of a defined MeSH term.</p

    Aphagie bei Pharynxnekrose als SpÀtfolge nach Radiochemotherapie eines Carcinoms der Pharynxhinterwand

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    Hintergrund: Schluckstörungen sind hĂ€ufige und z.T. schwerwiegende Folgen einer onkologischen Behandlung im Kopf-Hals-Bereich und stellen einen Risikofaktor fĂŒr Malnutrition dar. Insbesondere Tumore der Mundhöhle und des Oropharynx sind assoziiert mit einer schlechteren Schluckfunktion. 12-20% der pharyngealen Plattenepithelcarcinome sind an der Rachenhinterwand lokalisiert und werden an dieser Lokalisation hĂ€ufig erst in fortgeschrittenen Tumorstadien diagnostiziert. Nach Radiochemotherapie von fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren bestehen hĂ€ufig noch Jahre nach der Therapie schwere Schluckstörungen.Material und Methoden: Wir berichten ĂŒber einen 61-jĂ€hrigen Patient mit der Erstdiagnose eines cT4b cN0 cM0 Plattenepithelcarcinoms der Rachenhinterwand und lateralen Pharynxwand rechts (G2, p16 negativ) im Februar 2017. Bei Ummauerung der Arteria carotis erfolgte die Entscheidung zur primĂ€ren Radiochemotherapie. In der ersten Kontrollpanendoskopie unmittelbar nach Radiatio wurde ein Ulkus im oberen Oropharynx diagnostiziert. Eine logopĂ€dische Therapie der Dysphagie erfolgte im Rahmen einer stationĂ€ren Rehabilitation im Juni 2018. Hier bestand bereits eine ausgeprĂ€gte zervikale MobilitĂ€tseinschrĂ€nkung. Aufgrund einer progredienten Schmerzsymptomatik wurde der Patient unmittelbar nach der Rehabilitation 2018 notfallmĂ€ĂŸig in der HNO-Klinik vorstellig, worauf ein Restaging mit einer Panendoskopie und CT des Halses erfolgte. Hierbei wurde eine Progredienz des Ulkus festgestellt mit freiliegendem vorderen LĂ€ngsband, bzw. der VorderflĂ€che der Halswirbelkörper. Bei schwerer Dysphagie mit Kachexie wurde 08/18 eine perkutane endoskopische Gastrostomie durchgefĂŒhrt. Im MĂ€rz 2019 wurde bildgebend eine postradiogene Osteonekrose der Massa lateralis des Atlas rechts und des vorderen Atlasbogens mit ischĂ€mischer Fraktur diagnostiziert, welche durch eine dorsale Fusion vom Occiput bis C4 versorgt wurde.Eine phoniatrische Vorstellung einschließlich FEES erfolgte im Herbst 2019. Eine ambulante Physiotherapie und Inhalationen mit Solelösung erbrachten eine leichte Linderung der Beschwerden.Ergebnisse: Die o.g. Pharynxnekrose und zervikale Fibrose fĂŒhrten zu einer irreversiblen Aphagie.Diskussion: Die LebensqualitĂ€t wird durch die AbhĂ€ngigkeit von einer PEG-Sonde und einer fehlenden oralen ErnĂ€hrung nachhaltig beeintrĂ€chtigt. In unserer Klinik wurde ein Dysphagiescreening fĂŒr alle Kopf-Hals-Tumorpatienten implementiert, um eine Dysphagie frĂŒhzeitig festzustellen und zu behandeln, und damit sowohl die Prognose als auch die LebensqualitĂ€t zu verbessern.Fazit: Aufgrund der hĂ€ufigen Schluckstörungen unter und nach der Therapie von Kopf-Hals-Tumoren ist eine interdisziplinĂ€re Betreuung von herausragender Bedeutung fĂŒr die LebensqualitĂ€t des Patienten. Diese sollte bereits vor Therapie beginnen und regelmĂ€ĂŸige interdisziplinĂ€re Kontrollen gewĂ€hrleisten, um frĂŒhestmöglich einen Interventionsbedarf bei FunktionsbeeintrĂ€chtigungen aufzudecken
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