41 research outputs found

    As simple as it sounds?: The treatment of simple bone cysts in the proximal femur in children and adolescents: Retrospective multicenter EPOS study of 74 patients

    Get PDF
    Purpose:Simple bone cysts are among the most prevalent benign cystic tumor-like lesions in children. Proximal femoral simple bone cysts may require specific treatment because of increased fracture risk. With limited literature available on this specific localization, consensus regarding optimal treatment is lacking. We present a large international multicenter retrospective cohort study on proximal femoral simple bone cysts.Methods:All consecutive pediatric patients with proximal femoral simple bone cyst from 10 tertiary referral centers for musculoskeletal oncology were included (2000–2021). Demographics, primary treatment, complications, and re-operations were evaluated. Primary outcomes were time until full weight-bearing and failure-free survival.Results:Overall, 74 simple bone cyst patients were included (median age 9 years (range = 2–16), 56 (76%) male). Median follow-up was 2.9 years (range = 0.5–21). Index procedure was watchful waiting (n = 6), percutaneous procedure (n = 12), open procedure (n = 50), or osteosynthesis alone (n = 6). Median time until full weight-bearing was 8 weeks (95% confidence interval = 0.1–15.9) for watchful waiting, 9.5 (95% confidence interval = 3.7–15.3) for percutaneous procedure, 11 (95% confidence interval = −0.7 to 13.7) for open procedure, and 6.5 (95% confidence interval = 5.9–16.1) for osteosynthesis alone (p = 0.58). Failure rates were 33%, 58%, 29%, and 0%, respectively (p = 0.069). Overall failure-free survival at 1, 2, and 5 years was 77.8% (95% confidence interval = 68.2–87.4), 69.5% (95% confidence interval = 58.5–80.5), and 62.0% (95% confidence interval = 47.9–76.1), respectively.Conclusion:A preferred treatment for proximal femoral simple bone cysts remains unclear, with comparable failure rates and times until full weight-bearing. Watchful waiting may be successful in certain cases. If not feasible, osteosynthesis alone can be considered. Treatment goals should be cyst control, minimizing complications and swift return to normal activities. Therefore, an individualized balance should be made between undertreatment, with potentially higher complication risks versus overtreatment, resulting in possible larger interventions and accompanying complications.Level of evidence:Level IV, retrospective multicentre studyOrthopaedics, Trauma Surgery and Rehabilitatio

    Falsch-positive MRT Befunde in der Behandlung des Tenosynovialen Riesenzelltumors (TGCT)

    No full text

    Midterm results of high-dose-rate intraoperative Brachy-therapy in the treatment of soft tissue sarcomas

    No full text

    Pigmentierte villonoduläre Synovitis

    No full text
    Zusammenfassung Ziel In diesem Beitrag wird evaluiert, ob die radiologischen Diagnosekriterien ausreichen, um die Diagnose einer pigmentierten villonodulären Synovitis (PVNS) anhand eines Magnetresonanztomographie(MRT)-Befunds sicher stellen zu können und daraus eine Operationsindikation abzuleiten. Hierzu wurde überprüft, inwieweit die radiologische Diagnose mit dem histopathologischen Befund übereinstimmte. Methoden In einer retrospektiven Datenanalyse wurden 52 Patienten mit PVNS (22 männlich, 30 weiblich, mittleres Alter: 38 Jahre), die sich zwischen 1991 und 2019 einem operativen Eingriff unterzogen hatten, analysiert. Einschlusskriterien waren ein positiver MRT-Befund mit Hinweis auf Hämosiderin und anschließende Synovektomie sowie eine entsprechend dokumentierte histopathologische Aufarbeitung. Ergebnisse In 71 % der Fälle stimmten der MRT-Befund und das histologische Ergebnis überein, was jedoch darauf hindeutet, dass nach der radikalen Synovektomie in etwa 29 % der Fälle histologisch keine PVNS nachgewiesen werden konnte. Das Kniegelenk stellte sich als das am häufigsten betroffene Gelenk dar, gefolgt von Hüft- und Sprunggelenk. Diskussion Die PVNS tritt meist bei jungen Erwachsen auf. Frauen waren im eigenen Kollektiv etwas häufiger betroffen als Männer. In der aktuellen Literatur findet man keinen etablierten Algorithmus zur Behandlung einer PVNS. Im Zweifelsfall sollte unbedingt eine histologische Diagnosesicherung mittels arthroskopischer oder offener Biopsiegewinnung der radikalen Synovektomie vorgeschaltet werden. Schlussfolgerung Aufgrund der Invasivität der radikalen Synovektomie ist die präoperative Biopsie eine weitere Möglichkeit zur Diagnosesicherung und sollte im Zweifelsfall unbedingt eingesetzt werden. Eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit von Radiologen und Tumorradiologen ist hierbei essenziell. </jats:sec

    The additive value of intraoperative brachytherapy in the treatment of extremity leiomyosarcoma

    No full text

    Klassifikationssysteme auf dem Prüfstand. Beurteilung einer Fusion an der lumbalen Wirbelsäule

    No full text
    corecore