24 research outputs found

    A shift from travel-associated cases to autochthonous transmission with Berlin as epicentre of the monkeypox outbreak in Germany, May to June 2022

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    By 22 June 2022, 521 cases of monkeypox were notified in Germany. The median age was 38 years (IQR: 32–44); all cases were men. In Berlin, where 69% of all cases occurred, almost all were men who have sex with men. Monkeypox virus likely circulated unrecognised in Berlin before early May. Since mid-May, we observed a shift from travel-associated infections to mainly autochthonous transmission that predominantly took place in Berlin, often in association with visits to clubs and parties.Peer Reviewe

    Resurgence of an international hepatitis A outbreak linked to imported frozen strawberries, Germany, 2018 to 2020

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    Following outbreaks linked to frozen strawberries in Sweden and Austria in 2018, 65 cases linked to the same hepatitis A virus strain were detected in Germany between October 2018 and January 2020, presenting in two waves. Two case-control studies and a comparison of cases' consumption frequencies with purchase data from a large consumer panel provided strong evidence for frozen strawberry cake as the main vehicle of transmission. Of 46 cases interviewed, 27 reported consuming frozen strawberry cake and 25 of these identified cake(s) from brand A spontaneously or in product picture-assisted recall. Trace back investigations revealed that the Polish producer involved in the previous outbreaks in Sweden and Austria had received frozen strawberries from Egypt via a wholesaler that also delivered frozen strawberries to manufacturer of brand A. Phylogenetic analyses linked the outbreak strain to similar strains formerly isolated from sewage, stool and strawberries in Egypt. Complete trace back and timely recall of products with strong evidence of contamination is important to control an outbreak and prevent later resurgence, particularly for food items with a long shelf life. Continued molecular surveillance of hepatitis A is needed to identify outbreaks and monitor the success of food safety interventions

    Entdeckung eines Pseudoausbruches mit Carbapenem-resistenten Acinetobacter baumannii

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    Am Nationalen Referenzzentrum für gramnegative Krankenhauserreger wurde im November und Dezember 2020 das gehäufte Auftreten von Isolaten des Acinetobacter baumannii-Komplex mit Carbapenemresistenz beobachtet. Der Beitrag beschreibt die in Kooperation mit dem Robert Koch-Institut durchgeführte Ausbruchsuntersuchung und die Aufklärung als Pseudoausbruch.Peer Reviewe

    Peptides derived from hookworm anti-inflammatory proteins suppress inducible colitis in mice and inflammatory cytokine production by human cells

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    A decline in the prevalence of parasites such as hookworms appears to be correlated with the rise in non-communicable inflammatory conditions in people from high- and middle-income countries. This correlation has led to studies that have identified proteins produced by hookworms that can suppress inflammatory bowel disease (IBD) and asthma in animal models. Hookworms secrete a family of abundant netrin-domain containing proteins referred to as AIPs (Anti-Inflammatory Proteins), but there is no information on the structure-function relationships. Here we have applied a downsizing approach to the hookworm AIPs to derive peptides of 20 residues or less, some of which display anti-inflammatory effects when co-cultured with human peripheral blood mononuclear cells and oral therapeutic activity in a chemically induced mouse model of acute colitis. Our results indicate that a conserved helical region is responsible, at least in part, for the anti-inflammatory effects. This helical region has potential in the design of improved leads for treating IBD and possibly other inflammatory conditions

    Molecular epidemiology of methicillin-resistant staphylococci of the intermedius group

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    Methicillin-resistente Staphylokokken haben seit einiger Zeit aufgrund ihrer zahlreichen Resistenzen gegenüber häufig verwendeten Antiinfektiva sowie ihrer steigenden Prävalenzen in der Tiermedizin an Bedeutung gewonnen. In der tiermedizinischen Praxis treten seit kurzem vermehrt Methicillin-resistente Staphylococcus pseudintermedius (MRSP) auf, die den behandelnden Tierarzt aufgrund ihrer häufigen Multiresistenz vor große therapeutische Herausforderungen stellen. S. pseudintermedius, eine erst seit 2005 eigenständig anerkannte Spezies, wurde in der Vergangenheit häufig fälschlicherweise als S. intermedius identifiziert und hat sich auch in dieser Arbeit als klinisch bei Kleintieren, insbesondere Hunden, als bedeutendste Spezies der Staphylococcus intermedius-Gruppe (SIG) erwiesen. Neben Otitiden, Dermatitiden und Harnwegsinfektionen sind MRSP in dieser Arbeit auch als mögliche Erreger nosokomialer Wundinfektionen bei Kleintieren und auch Pferden identifiziert worden. Die Anwendung molekulargenetischer Typisierungsverfahren wie Multilocus Sequenztypisierung (MLST), spa-Typing und Pulsfeldgel- Elektrophorese (PFGE) konnte zeigen, dass klinische MRSP-Isolate insgesamt eine geringe Diversität zeigen. Diese initialen Daten deuten daraufhin, dass sich einzelne Genotyp-Linien in Deutschland und anderen europäischen Ländern weit verbreitet haben. Die PCR-basierte Typisierung des mobilen Resistenzelements SCCmec zeigt für den Großteil der Isolate homologe Ergebnisse und legt einen gemeinsamen Ursprung der Methicillin-Resistenz nahe. Phänotypische Resistenztestungen gegenüber einem breiten Spektrum gebräuchlicher Antiinfektiva konnten zudem für fast alle untersuchten MRSP eine außerordentlich umfangreiche Multiresistenz nachweisen, die die therapeutischen Optionen oft erheblich einschränkt. Systematische Surveillance und Infektions-Kontroll-Programme sind in der Tiermedizin dringend benötigt, um die Verbreitung multiresistenter Erreger wie MRSP nachvollziehen und geeignete Präventionsmaßnahmen entwickeln zu können.During the last few years, methicillin-resistant staphylococci have gained in importance within veterinary medicine due to their vast resistance towards a wide range of frequently used antimicrobial agents and their increasing prevalence in veterinary medicine. In recent times, methicillin-resistant Staphylococcus pseudintermedius (MRSP) is observed with increasing frequency in veterinary clinical facilities, often causing serious therapeutic challenges due to a common multiresistance. S. pseudintermedius, a species first described in 2005, was often confused with S. intermedius in the past and within this work it turned out to be the most important clinical species of the intermedius group in small animals, especially in dogs. Beside infections of the skin, ear and the urinary tract, MRSP of this work were also identified as a possible cause of nosocomial wound infections in small animals and in horses. Using molecular typing approaches like multilocus sequence typing (MLST), spa-Typing, and macrorestriction analysis via pulsed-field gel electrophoresis (PFGE), clinical MRSP isolates were shown to be of rather limited diversity. This initial data implies that certain genotypes are widely distributing in Germany and other European countries. PCR-based typing of the mobile genetic element SCCmec shows homologue results for most of the isolates, strongly indicating a common origin of methicillin-resistance. Furthermore, phenotypic resistance testing for a wide range of frequently used antimicrobials revealed a remarkable multiresistance of almost all isolates which substantially delimitates therapeutic options. Systematic surveillance and infection-control programs are urgently needed in veterinary medicine to retrace the spread of multiresistant pathogens like MRSP and to develop proper strategies for prevention

    Herausforderungen durch Infektionen und mehrfach-resistente Bakterien bei alten Menschen in Heimen

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    Nosokomiale Infektionen betreffen nicht nur Patienten, die im Rahmen von Krankenhausaufenthalten behandelt werden, sondern auch Menschen, die im Bereich der stationären und ambulanten Pflege versorgt werden. Da dies in der Regel ältere Menschen sind, birgt der demografische Wandel in Deutschland eine Vielzahl neuer Herausforderungen im Bereich der Infektionsprävention. Der Alterungsprozess des Menschen geht mit einigen physiologischen Veränderungen einher, die die individuelle Disposition gegenüber Infektionskrankheiten erhöhen können. Für alte Menschen, die in Heimen leben, ergeben sich durch den Gemeinschaftsalltag, durch pflegerische Maßnahmen und den teils inadäquaten Einsatz von Antibiotika mitunter zusätzliche Infektionsrisiken. Bakterien, die Resistenzen gegenüber gebräuchlichen antimikrobiellen Wirkstoffen erworben haben, sind auch bei Bewohnern von Pflegeeinrichtungen inzwischen verbreitet. Die Einrichtungen müssen sich im Rahmen ihrer Präventionskonzepte der Aufgabe stellen, eine geeignete Balance zwischen der Wahrung des häuslichen Lebensumfelds und dem Infektionsschutz zu finden, und fühlen sich hierbei vielfach allein gelassen. Der vorliegende Beitrag soll einen Einblick geben in die Charakteristika der Infektionen des alten Menschen, insbesondere im Hinblick auf die stationäre Pflege.Healthcare-associated infections not only affect patients in acute care hospitals but also patients in need of long-term care. As the elderly are generally most affected, the demographic change in Germany faces a range of increasing challenges in the field of infection control. The ageing process itself is accompanied by several physiological and pathological changes which may result in an increase in the risk of infectious diseases. Elderly living in long-term care facilities (LTCFs) may in addition be exposed to further risks due to their everyday life in a community, nursing care and the, to some extent, inappropriate use of antibiotics. Bacteria that have become resistant to commonly used antimicrobial agents are meanwhile prevalent in nursing homes. Caregivers often feel left alone when facing the task of achieving a balance between the need for a comfortable familiar environment and the application of infection control measures according to a resolute prevention strategy. This review aims to give an overview about the characteristics of infections among the elderly, especially with respect to long-term care

    Healthcare-associated infections and antimicrobial use in long term care facilities (HALT-2)

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    Infektionsprävention und Strategien zum angemessenen Einsatz von Antibiotika in Pflegeeinrichtungen haben vor dem Hintergrund des demografischen Wandels nicht nur in Deutschland eine große Bedeutung. Zur Schaffung einer verlässlichen Datenbasis und zur Identifikation relevanter infektionspräventiver Aspekte in diesem Bereich hat das European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) im Jahr 2013 die zweite Punktprävalenzerhebung zum Vorkommen von Infektionen und zum systemischen Antibiotikaeinsatz in europäischen Langzeitpflegeeinrichtungen initiiert (HALT-2). Neben methodischen Anpassungen zur Infektionserfassung wurde in dieser zweiten Erhebung das erfassende Personal im Vorfeld intensiv in der Erfassung und der Methodik geschult. Aus Deutschland haben sich 221 Einrichtungen an dieser Erhebung beteiligt, sodass Daten von insgesamt 17.208 Bewohnern erfasst werden konnten. Gut etablierte Strukturen der regionalen MRE-Netzwerke haben die Rekrutierung der Teilnehmer sowie die Vorbereitung der Erhebung deutlich erleichtert. Die Medianprävalenz des systemischen Antibiotikaeinsatzes war mit 1,1 % (95 %-CI 0,7–1,6) in den deutschen Heimen erneut vergleichsweise niedrig. Die am häufigsten eingesetzten Wirkstoffgruppen waren jedoch neben den Beta-Laktamen (Penicilline 18,2 %, andere Beta-Lactame 17,2 %) wieder vor allem Fluorchinolone (28,2 %). Die Erfassung der Infektionen erfolgte symptombasiert anhand von detaillierten Algorithmen entsprechend der kürzlich überarbeiteten McGeer-Surveillancekriterien und ergab eine Medianprävalenz von 1,7 % (95 %-CI 1,1–2,2). Symptomatische Harnwegsinfektionen (28,4 %), Haut- und Weichgewebeinfektionen (27,9 %) und Atemwegsinfektionen (24,7 %) wurden sowohl als häufigste Infektionsarten als auch als häufigste Indikationen für systemische Antibiotikabehandlungen identifiziert. Klinische Implikationen ergeben sich insbesondere durch den hohen Einsatz von Fluorchinolonen. Auf pflegerischer Seite besteht weiter im Bereich der Händehygienecompliance Verbesserungspotenzial.Prevention of infections and strategies for the prudent use of antimicrobials in long-term care facilities have gained importance in view of the demographic changes, not only in Germany. To generate appropriate data and to identify relevant aspects of infection prevention in this field, the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) launched the second point prevalence survey of healthcare-associated infections and antimicrobial use in European long-term care facilities in 2013 (HALT-2). Despite methodical adjustments in the collection of data on healthcare-associated infections, in this second survey healthcare workers in the participating facilities were intensively trained in methodology and data collection. Overall, 221 German facilities participated and collected data from 17,208 residents. Well-established structures of regional networks facilitated the recruitment of participants as well as the preparations for training and survey. The median prevalence of residents receiving at least one antimicrobial agent was 1.1 % (95 %-CI 0,7–1,6)), which is remarkably low. However, the most frequently used antimicrobials in German facilities beside beta-lactams (penicillins 18.2 %, other beta-lactams 17.2 %) were quinolones (28.2 %). Data collection of infections was performed based on signs and symptoms in detailed decision algorithms according to the recently updated McGeer surveillance criteria and yielded a median prevalence of 1.7 % (95 %-CI 1,1–2,2). Symptomatic urinary tract infections (28.4 %), skin and soft tissue infection (27.9 %), and respiratory tract infections (24.7 %) were identified both as the most common types of infections and the most common indications for the use of systemic antimicrobials. Clinical implications evolve mainly from the high use of quinolones. In terms of infection prevention measures, compliance of health care workers with a hand hygiene regimen revealed further potential for improvement

    Healthcare-associated infections and antimicrobial use in long-term care facilities. German results of the third European point prevalence survey HALT-3

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    Hintergrund und Ziel Die wichtige Rolle der Maßnahmen zur Infektionsprävention und -kontrolle in Langzeitpflegeeinrichtungen ist im Kontext der aktuellen SARS-CoV-2-Pandemie besonders deutlich geworden. Um eine verlässliche Datenbasis zu nosokomialen Infektionen und Antibiotikaanwendung zu gewinnen, hat das European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) 2016–2017 die dritte Punkt-Prävalenz-Erhebung in europäischen Langzeitpflegeeinrichtungen (HALT-3) initiiert. Material und Methoden In Deutschland nahmen 131 Einrichtungen mit 10.565 Bewohnern teil. An einem Stichtag 2016 wurden die Anzahl von nosokomialen Infektionen, die Antibiotikaanwendung sowie Pflegecharakteristika und Risikofaktoren der Bewohner erhoben. Infektionen wurden symptombasiert anhand von Algorithmen entsprechend der McGeer-Surveillance-Definitionen für Pflegeeinrichtungen erfasst. Ergebnisse Bei 177 Bewohnern wurde eine nosokomiale Infektion dokumentiert, was einer Prävalenz von 1,7 % (95 %-KI: 1,3–2,1) entspricht und im europäischen Vergleich (Mittelwert 3,9 %) ein eher niedriger Wert ist. Harnwegsinfektionen waren mit knapp 50 % die häufigsten Infektionen, gefolgt von Atemwegs‑, Haut- und Weichgewebeinfektionen. Die häufigsten Indikationen für eine Antibiotikaanwendung entsprechen den erfassten Infektionen. Bei 143 Bewohnern wurde eine Antibiotikaanwendung dokumentiert (Prävalenz 1,4 %, 95 %-KI: 1,1–1,7). Auffällig war der hohe Einsatz von Fluorchinolonen mit über 20 % aller Verordnungen. Diskussion Der Aufbau einer einrichtungsbasierten Surveillance von nosokomialen Infektionen und Antibiotikaanwendung könnte zusammen mit der Zurverfügungstellung von spezifisch auf die geriatrische Population zugeschnittenen Leitlinien zur Verbesserung der Infektionsprävention und zum rationaleren Einsatz von Antibiotika beitragen sowie die Qualität und Sicherheit in der Pflege erhöhen.Background and objective The essential role of infection prevention in long-term care facilities has become evident during the current SARS-CoV‑2 pandemic. In order to obtain a reliable database on nosocomial infections and antibiotic use, the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) initiated the third point prevalence survey in European long-term care facilities from 2016 to 2017 (HALT-3). Material and methods In Germany, 131 facilities with 10,565 residents participated voluntarily. On a single day in 2016, the number of nosocomial infections and/or uses of antibiotics as well as care characteristics and risk factors of the residents were recorded. Infections were documented based on symptoms using an algorithm in accordance with the McGeer surveillance criteria for long-term care facilities. Results A nosocomial infection was documented in 177 residents, which corresponds to a prevalence of 1.7% (95% CI: 1.3–2.1), still low in comparison with the European prevalence (mean value 3.9%). Urinary tract infections were the most common infections at almost 50%, followed by respiratory, skin, and soft-tissue infections. The type of infection was consistent with the most common indications for antibiotic use. Antibiotic use was documented in 143 residents (prevalence of 1.4%, 95% CI: 1.1–1.7). The frequent use of fluoroquinolones with over 20% of all prescriptions was noticeable. Conclusions The establishment of facility-based surveillance of the most common infections and antibiotic consumption, together with the creation of guidelines specifically tailored to the geriatric population, could contribute to improving infection prevention and control as well as a more rational use of antibiotics, thus increasing the quality and safety of care.Peer Reviewe

    Dating apps and websites as tools to reach anonymous sexual contacts during an outbreak of hepatitis A among men who have sex with men, Berlin, 2017

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    Background In an outbreak of hepatitis A among men who have sex with men (MSM) in Berlin (2016 and 2017), patients frequently reported anonymous sex and use of dating applications to meet sexual contacts, hampering tracing and vaccination of contacts. Aim Our objective was to evaluate dating apps and websites as a means of spreading prevention messages among MSM during the ongoing outbreak. Methods Advertisements in different formats were placed on three MSM dating apps and eight websites for anonymous dating during three weeks in March and April 2017. We calculated frequency of ads shown and click-through rates (CTR) and investigated the independent effect of format and platform on the number of clicks using a negative binomial regression model. We evaluated the campaign’s impact using a survey among visitors of a large gay-lesbian street-festival in Berlin. Results Overall, 1,920,180 ads were shown and clicked on 8,831 times (CTR = 0.46%). The multivariable model showed significantly more clicks on one dating app (incidence rate ratio (IRR) = 9.5; 95% confidence interval (CI): 7.7–12.2) than on websites and on full-screen ads (IRR = 3.1; 95% CI: 2.5–3.8) than on banner ads. Of 266 MSM who participated in the survey, 190 (71%) knew about the outbreak and 39 (15%) declared to have been vaccinated recently because of the campaign. Conclusions Dating apps provided a means to rapidly reach and influence a substantial number of MSM in Berlin and should complement case-based contact tracing among MSM in outbreak settings. Clicking on ads depended on platform and format used.Peer Reviewe
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