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    Chapter 4 – Health Apps and Specific Challenges

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    Die verbreitet gesehenen Potenziale von Apps, entlang der Versorgungskette im Gesundheitswesen zu Kosteneinsparungen und Qualitätsverbesserungen zu führen, erscheinen oft plausibel, sind jedoch nach wissenschaftlichen Standards regelhaft nicht belegt. Bisherige Erfahrungen zeigen insbesondere potenziellen Nutzen beim Einsatz als Adhärenz-fördernder Therapiebestandteil bei Patientinnen und Patienten mit chronischen Erkrankungen sowie beim Monitoring von Gesundheitszuständen, das die Versorgungsqualität steigern und den Kostenaufwand senken kann. Die Vielzahl der Apps mit unterschiedlichsten Funktionen und Einsatzgebieten bietet die Chance, dass besondere Personengruppen spezifische Unterstützungsmöglichkeiten für ihre jeweiligen Problemsituationen erhalten. Qualitativ hochwertige Apps, die ihre Zweckbestimmung verlässlich erfüllen und ausreichende Sicherheit für die Nutzung gewährleisten, bleiben jedoch nach ersten Erfahrungen eher die Ausnahme im Markt. Es bestehen für die Nutzerinnen und Nutzer erhebliche Schwierigkeiten, gute und individuell zweckmäßige Apps zu finden. Entscheidend für die Bedeutung von Apps in der Gesundheitsversorgung scheint die Anknüpfung an bestehende Versorgungsstrukturen und -prozesse zu sein, bei der die Gesundheits-Apps einen definierten Wertbeitrag innerhalb der Versorgungskette leisten.The often recognized potential of apps for cost savings and quality improvements along the supply chain in healthcare seems plausible enough, but is usually not verified according to scientific standards. Previous experiences show particular potential benefits when apps are used as adherence-promoting therapy components in patients with chronic diseases and in the monitoring of health conditions, which can both increase the quality of care and reduce costs. The multitude of apps with diverse functions and application areas offers the chance that special populations receive specific support options for their respective problematic situations. High-quality apps that fulfill their purpose reliably and ensure adequate security when used can are rather considered as an exception in the market. For users, finding good and individually appropriate apps is often difficult. A decisive factor for the success of apps in healthcare seems to be the link with existing supply structures and processes. Only then can health apps provide a defined value contribution within the supply chain

    Which strategies might improve local primary healthcare in Germany? An explorative study from a local government point of view

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    Abstract Background Facing rising inequities and poorer accessibility of physicians in rural areas, new healthcare delivery structures are being considered to support local healthcare in German communities. To better understand perspectives on and attitudes towards different supplementary models, we examined attitudes among local politicians in the German federal state of Lower Saxony towards the suitability of supplementary care models. Methods As part of a cross-sectional study, we surveyed local politicians in Lower Saxony at the local authority and district levels (n = 449) by mail questionnaire. We asked for an assessment of four potential supplementary healthcare models at the local level: the use of trained medical assistants, patients’ buses, mobile physicians’ offices, and telemedicine. Results The response rate was 71.0% for mayors (n = 292) and 81.6% (n = 31) for county administrators. In summary, 72.4% of respondents supported the use of trained medical assistants, 48.9% voted for patients’ buses, 22.0% for mobile physicians’ offices, and 13.9% for telemedicine. Except for telemedicine, the politicians’ approval of the supplementary models in rural areas was higher than in urban areas. The assessment regarding the suitability of each model was not significantly connected with indicators of a positively or negatively assessed local healthcare situation. The analyses showed that the use of trained medical assistants was associated with the positive effects of division of labor and potential to relieve physicians. In contrast, there was skepticism about technical support via telemedicine, mostly due to concerns about its unsuitability for elderly people and the potential lower quality of healthcare delivery. Conclusion Local politicians widely accept the use of trained medical assistants, whereas the applicability of technical solutions such as telemedicine is perceived with skepticism. Therefore, the knowledge gap between evidence for and prejudices against telemedicine needs to be addressed more effectively. Reasons for the assessments of the presented models are more likely traceable to personal views than to assessments of the actual estimated local primary care situation

    Nutzenbewertung von digitalen Gesundheitsprodukten (Digital Health) im gesellschaftlichen Erstattungskontext

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    Albrecht U-V, Kuhn B, Land J, Amelung VE, von Jan U. Nutzenbewertung von digitalen Gesundheitsprodukten (Digital Health) im gesellschaftlichen Erstattungskontext. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz. 2018;61(3):340-348.Die Realisierung der Erstattungsfähigkeit ist für Digital-Health-Anwendungen bislang aus verschiedenen Gründen verhältnismäßig schwer zu erreichen. Der Nutzennachweis stellt hier eine Hürde dar. Die bewährten und allgemein akzeptierten Verfahren, vor allem der Parallelgruppenvergleich in randomisiert kontrollierten Studien (RCT) zur (klinischen) Nutzenbewertung, sind primär auf Fragen des medizinischen (Mehr‑)Nutzens ausgelegt. Anders als bei Arzneimitteln oder klassischen Medizinprodukten profitieren Anwender im digitalen Bereich jedoch stärker durch Souveränitätsgewinne, Förderung der Sensibilisierung und Achtsamkeit, höhere Transparenz von Versorgungsprozessen und Komfortverbesserungen in der Therapie. Digitale Lösungen mit interventionellem Charakter, die klinische Ziele bedienen, sind ebenso verfügbar (z. B. für die Indikationen Magersucht und Depression, aber insgesamt seltener). Die üblichen Nutzenbewertungen berücksichtigen primär medizinische Outcomes wie Morbidität und Mortalität, ohne jedoch die digital-health-inhärenten, darüber hinausgehenden nutzbringenden Aspekte entsprechend zu würdigen. Die Herausforderung ist es daher, eine die Besonderheiten von Digital Health berücksichtigende Evaluation zu entwickeln, ohne allerdings eine Reduktion der Aussagekraft (insbesondere in Richtung Sicherheit) zu befördern. Es werden zunehmend Konzepte benötigt, die sowohl fortlaufende Feedbackschleifen zur Anpassung und Verbesserung einer Anwendung erhalten und gleichzeitig ausreichende Evidenz zur komplexen Nutzenbewertung generieren. Hierdurch kann das Verhältnis zwischen Chancen und Risiken bei der Einführung digitaler Innovationen im Gesundheitswesen besser beurteilt werden

    Additional file 3: of Which strategies might improve local primary healthcare in Germany? An explorative study from a local government point of view

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    Binary logistic regression model of the suitability of the supplement models. The regression model investigates possible connections regarding the suitability of supplement models with with indicators of a positively or negatively assessed local healthcare situation. (DOCX 15 kb
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