2,242 research outputs found

    Prioritisation in medicine – discussion of a reality

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    Welche gesellschaftlichen ZwĂ€nge wirken auf die Medizin und ihre Anwender ein? Wie ist das VerhĂ€ltnis von Ökonomie und medizinisch Gebotenem? Wie steht es mit der Finanzierung der nicht evidenzbasierten Behandlung? Stellen Rationierung und Rationalisierung die möglichen Prinzipien der Priorisierung dar? FĂŒhrt die Priorisierung zur QualitĂ€tsminderung oder gar Sorgfaltsverletzung? Diese Fragen behandelte der 4. Ärztetag am Dom in Frankfurt am Main. ...Which social constraints have an effect on medical care and its users? What is the relationship between economy and what is medically indicated? What about the financing of non-evidence-based treatment? Are rationing and rationalisation the possible principles of prioritisation? Does prioritisation lead to diminished quality or even to gross negligence? All of these questions were addressed at the "4. Ärztetag am Dom" in Frankfurt/Main. ..

    Expertenstudie ĂŒber die Wahrnehmung des Einkaufsverhaltens von SpitĂ€lern aus Sicht der Lieferanten : eine Studie des WIG - Winterthurer Instituts fĂŒr Gesundheitsökonomie - im Auftrag von ML Healthcare Partners

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    Die Entscheidungsprozesse und Verantwortlichkeiten im Spital haben sich ĂŒber die Jahre geĂ€ndert, um neuen Anforderungen des Gesundheitswesens gerecht zu werden. In der GeschĂ€ftsbeziehung zwischen Lieferanten und SpitĂ€lern sorgen diese verĂ€nderten Bedingungen immer hĂ€ufiger fĂŒr Unklarheiten in der Schnittstelle, die eine effiziente Zusammenarbeit beider Akteure verhindern. Vor diesem Hintergrund zielt die Studie im Auftrag von ML Healthcare Partners darauf ab, das Einkaufsverhalten von SpitĂ€lern aus der Sicht von Herstellern und HĂ€ndlern der Bereiche Pharma, Medizintechnik und Verbrauchsmaterialien sowie deren Zusammenarbeit mit diesen SpitĂ€lern zu erfassen und zu bewerten. Darauf basierend werden Handlungsempfehlungen abgeleitet, wie die Zusammenarbeit in Zukunft zu beiderseitigem Nutzen verbessert werden kann. In einer Online-Befragung wurden 695 Unternehmen in den genannten Bereichen zu ihren GeschĂ€ftsbeziehungen zu SpitĂ€lern und deren Einkaufsverhalten befragt. Die Antworten wurden mit den Ergebnissen einer frĂŒheren Befragung unter SpitĂ€lern verglichen, sodass Potenziale in der Zusammenarbeit in der Schnittstelle zwischen Lieferanten und SpitĂ€lern identifiziert werden konnten. Dabei zeigt sich, dass die EinschĂ€tzungen und Erwartungen der beiden Partner in einigen Bereichen voneinander abweichen. Die Studie kommt zu dem Ergebnis, dass die Lieferanten und SpitĂ€ler proaktiv eine bessere Kommunikation der eigenen BedĂŒrfnisse anstreben sollten, um solche Fehlwahrnehmungen zu beseitigen. Eine engere Kollaboration ermöglicht darĂŒber hinaus eine zielorientierte Zusammenarbeit mit klarem Mehrwert fĂŒr beide Partner. Um eine solche Zusammenarbeit zu erreichen, gibt die Studie anhand der identifizierten Potenziale sieben Handlungsempfehlungen fĂŒr Lieferanten und SpitĂ€ler

    Acupuncture randomized trials (ART) in patients with chronic low back pain and osteoarthritis of the knee - Design and protocols

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    Background: We report on the study design and protocols of two randomized controlled trials (Acupuncture Randomized Trials = ART) that investigate the efficacy of acupuncture in the treatment of chronic low back pain and osteoarthritis of the knee, respectively. Objective: To investigate whether acupuncture is more efficacious than (a) no treatment or (b) minimal acupuncture in the treatment of low back pain and osteoarthritis. Design: Two randomized, controlled, multicenter trials with three treatment arms and a total follow-up time of 52 weeks. Setting: 30 practitioners and outpatient units in Germany specialized in acupuncture treatment. Patients: 300 patients will be included in each study. In the low back pain trial, patients will be included according to clinical diagnosis. In the osteoarthritis pain trial, patients will be included according to the American College of Rheumatology criteria. Interventions: Patients are randomly assigned to receive either (1) semi-standardized acupuncture (150 patients), (2) minimal acupuncture at non-acupuncture points (75 patients), or (3) no treatment for two months followed by semi-standardized acupuncture (75 patients, waiting list control). Acupuncture treatment consists of 12 sessions per patient over a period of 8 weeks. Main Outcome Measure: The main outcome measure is the difference between baseline and the end of the 8-week treatment period in the following parameters: pain intensity as measured by a visual analogue scale (VAS; 0-100 mm) in the low back pain trial and by the Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Score (WOMAC) in the osteoarthritis trial. Outlook: The results of these two studies (available in 2004) will provide health care providers and policy makers with the information needed to make scientifically sound assessments of acupuncture therapy

    Finanzierung von medizinischen VerbrauchsgĂŒtern bei Spitex-Dienstleistern : wie geht es weiter?

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    Seit Januar 2018 mĂŒssen die Krankenversicherungen medizinische VerbrauchsgĂŒter, die von Fachpersonen an Patienten/Patientinnen zu Hause angewendet werden, nicht mehr bezahlen. Dieser Artikel untersucht die Implikationen dieser verĂ€nderten VergĂŒtungspraxis. Werden die Spitex-Organisationen diese Kosten selber tragen mĂŒssen? Werden die Kantone in die Rolle als Restfinanzierer treten, und welches VergĂŒtungssystem werden sie allenfalls einfĂŒhren? Welche Konsequenzen wird der Systemwechsel fĂŒr die Versorgung im Bereich der Pflege zu Hause haben? Der Artikel gibt einen Überblick ĂŒber die politische und rechtliche Entwicklung auf Bundesebene und zeigt, wie sich die Situation der verschiedenen Akteure im Bereich Pflege zu Hause dadurch verĂ€ndert hat. Auch werden Hypothesen unter der PrĂ€misse aufgestellt, dass die seit Januar 2018 geltende Regelung in Zukunft beibehalten wĂŒrde, und parlamentarische Vorstösse somit erfolglos blieben. Dies fĂŒhrt zum Ergebnis, dass der kantonale Spielraum bei der Gestaltung eines VergĂŒtungssystems zu heterogenen Lösungen fĂŒhren könnte. Pauschale BeitrĂ€ge der Kantone fĂŒr Pflegematerial (pro Patient/Patientin und Tag) hĂ€tten stĂ€rkere Fehlanreize fĂŒr die Leistungserbringer als differenzierte VergĂŒtungssysteme (nach Patiententyp/Pflegematerial) und könnten die Versorgung beeinflussen. Die QualitĂ€t der angewendeten medizinischen VerbrauchsgĂŒter könnte dadurch sinken und der Grundsatz «ambulant vor stationĂ€r» ausgehebelt werden. Aus Sicht der Leistungserbringer wĂ€re damit zu rechnen, dass der finanzielle Druck ansteigt und dass Einsparungspotentiale konsequenter genutzt werden mĂŒssten, um das ökonomische Bestehen zu sichern

    Das Schweizer Spitalwesen : Eine Managementperspektive, Edition 2016 - 2017

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    StudieDie Gesundheitsbranche ist geprĂ€gt von einer Vielzahl von Akteuren, einer starken Fragmentierung und einem hohen KomplexitĂ€tsgrad. Dieser Branchenreport setzt sich zum Ziel, eine Auswahl wichtiger Daten zur Entwicklung der Spitalbranche zu bĂŒndeln und aufzubereiten. Dabei sollen einige Kernthemen der Schweizer Spitalbranche beleuchtet und diskutiert werden

    The impact of the AO foundation on fracture care : an evaluation of 60 years AO foundation

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    Objectives Sixty years ago, the Association of Osteosynthesis (AO) was founded with the aim to improve fracture treatment and has since grown into one of the largest medical associations worldwide. Aim of this study was to evaluate AO's impact on science, education, patient care and the MedTech business. Design/methods Impact evaluations were conducted as appropriate for the individual domains: Impact on science was measured by analyzing citation frequencies of publications promoted by AO. Impact on education was evaluated by analyzing the evolution of number and location of AO courses. Impact on patient care was evaluated with a health economic model analyzing cost changes and years of life gained through the introduction of osteosynthesis in 17 high-income countries (HICs). Impact on MedTech business was evaluated by analyzing sales data of AO-associated products. Results Thirty-five AO papers and 2 major AO textbooks are cited at remarkable frequencies in high ranking journals with up to 2000 citations/year. The number of AO courses steadily increased with a total of 645'000 participants, 20‘000 teaching days and 2‘500 volunteer faculty members so far. The introduction of osteosynthesis saved at least 925 billion Swiss Francs [CHF] in the 17 HICs analyzed and had an impact on avoiding premature deaths comparable to the use of antihypertensive drugs. AO-associated products generated sales of 55 billion CHF. Conclusion AO's impact on science, education, patient care, and the MedTech business was significant because AO addressed hitherto unmet needs by combining activities that mutually enriched and reinforced each other

    Dental indications for the instrumental functional analysis in additional consideration of health-economic aspects

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    Background Besides clinical and radiological examination instrumental functional analyses are performed as diagnostic procedures for craniomandibular dysfunctions. Instrumental functional analyses cause substantial costs and shows a considerable variability between individual dentist practices. Objectives On the basis of published scientific evidence the validity of the instrumental functional analysis for the diagnosis of craniomandibular dysfunctions compared to clinical diagnostic procedures; the difference of the various forms of the instrumental functional analysis; the existence of a dependency on additional other factors and the need for further research are determined in this report. In addition, the cost effectiveness of the instrumental functional analysis is analysed in a health-policy context, and social, legal and ethical aspects are considered. Methods A literature search is performed in over 27 databases and by hand. Relevant companies and institutions are contacted concerning unpublished studies. The inclusion criteria for publications are (i) diagnostic studies with the indication "craniomandibular malfunction", (ii) a comparison between clinical and instrumental functional analysis, (iii) publications since 1990, (iv) publications in English or German. The identified literature is evaluated by two scientists regarding the relevance of content and methodical quality. Results The systematic database search resulted in 962 hits. 187 medical and economic complete publications are evaluated. Since the evaluated studies are not relevant enough to answer the medical or health economic questions no study is included. Discussion The inconsistent terminology concerning craniomandibular dysfunctions and instrumental functional analyses results in a broad literature search in databases and an extensive search by hand. Since no relevant results concerning the validity of the instrumental functional analysis in comparison to the clinical functional analysis are found, it is impossible to make relevant statements concerning the underlying research questions. Conclusion Studies comparing the instrumental functional analysis to the clinical functional analysis for the diagnosis of craniomandibular dysfunctions are missing. So far the instrumental functional analysis is not systematically and independently validated in comparison to the clinical functional analysis as the reference standard. It is uncertain, whether conducting an instrumental functional analysis with a clinical functional analysis for the diagnostics of craniomandibular dysfunctions is recommendable. Further research is strongly recommended.Hintergrund Neben der klinischen Untersuchung und bildgebenden Verfahren werden instrumentelle Funktionsanalysen als Untersuchungsverfahren bei kraniomandibulĂ€ren Funktionsstörungen (Fehlregulationen der Muskel- oder Kiefergelenkfunktion) durchgefĂŒhrt. Die instrumentellen Funktionsanalysen sind derzeit nicht im Leistungskatalog der Gesetzlichen Krankenversicherung (GKV) abrechnungsfĂ€hig und weisen ausgesprochene PraxisvariabilitĂ€t auf. Fragestellung Im Rahmen dieser Arbeit soll auf der Basis der derzeitigen publizierten wissenschaftlichen Evidenz festgestellt werden, wie aussagekrĂ€ftig (valide) die instrumentelle Funktionsanalyse zur Diagnose kraniom andib ulĂ€rer Funktionsstörungen im Vergleich zu klassischen Untersuchungsverfahren ist; ob sich verschiedene Formen der instrumentellen Funktionsanalyse unterscheiden; ob dabei eine AbhĂ€ngigkeit von anderen Faktoren besteht; und ob weiterer Forschungsbedarf besteht. Außerdem sollen die Kosten-EffektivitĂ€t der instrumentellen Funktionsanalyse im Zusammenhang gesundheitspolitischer Entscheidungen analysiert werden sowie soziale, juristische und ethische Implikationen Beachtung finden. Methodik Die Literaturrecherche erfolgt in ĂŒber 27 Datenbanken sowie per Handrecherche. Relevante Unternehmen und Institutionen werden bezĂŒglich unveröffentlichter Studien angeschrieben. Einschlusskriterien sind (i) diagnostische Studien zur Indikation "kraniomandibulĂ€re Funktionsstörung", (ii) Vergleich zwischen klassischer und instrumenteller Funktionsanalyse, (iii) Publikationen ab 1990, (iv) Publikationen in Englisch oder Deutsch. Die identifizierte Literatur wird von zwei Wissenschaftlern hinsichtlich inhaltlicher Relevanz und methodischer QualitĂ€t beurteilt. Ergebnisse Systematische Datenbankrecherchen ergeben 962 Treffer. Als Volltexte werden 187 medizinische und ökonomische Publikationen bewertet. Die Beurteilung aller Publikationen ergibt, dass weder fĂŒr die medizinischen noch fĂŒr die gesundheitsökonomischen Fragestellungen Studien eingeschlossen werden können. Diskussion Die uneinheitliche Terminologie kraniomandibulĂ€rer Funktionsstörungen und instrumenteller Funktionsanalysen fĂŒhrt zu einer breiten Literatur- sowie zu einer umfangreichen Handrecherche. Da keine relevanten Ergebnisse zur Beantwortung der ValiditĂ€t der instrumentellen im Vergleich zur klinischen Funktionsanalyse gefunden werden, ist es nicht möglich, relevante Aussagen zu den Forschungsfragen zu treffen. Schlussfolgerung Studien, die die instrumentelle Funktionsanalyse zur Diagnose von kraniomandibulĂ€ren Funktionsstörungen im Vergleich zur klinischen Funktionsanalyse beurteilen, fehlen. Die instrumentelle Funktionsanalyse ist gegenĂŒber der klinischen als Referenzstandard bisher nicht systematisch und unabhĂ€ngig validiert. Es ist unklar, ob die DurchfĂŒhrung einer instrumentellen neben einer klinischen Funktionsanalyse empfehlenswert zur Diagnostik von kraniomandibulĂ€ren Funktionsstörungen ist. Es besteht weiterhin unbedingter Forschungsbedarf

    Digital Health - Revolution oder Evolution? : strategische Optionen im Gesundheitswesen

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    Bedeutung des Prozessreifegrads fĂŒr die Patientenorientierung im Gesundheitswesen

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    Aim Excellent organization of the internal processes is essential for a well-functioning health care system. Particularly, the process of treatment and interaction with the patients is important because the perception of treatment and interaction has a direct relation to the patients’ satisfaction. The latter has a strong influence on the recovery of the patients. The impact of the maturity level of the treatment and interaction process on patient orientation is investigated at the example of an extensive survey of hospital managers in Ukraine. Method The analysis is based on an empirical data collection conducted with hospital managers and their deputies in a large Ukrainian city, which is acknowledged as a ‘model city’ with regard to a comprehensive health care reform in the country. By means of the Business Process Maturity Model (BPMM) we have tested our hypothesis that a high level of process maturity leads to a high level of patient orientation. For this purpose, we have developed a scale for measuring the level of process maturity and have checked the method on validity and reliability. A total of 79 hospital managers and deputies, who represent all public health care facilities of the city (hospitals, primary care clinics, etc.), participated in the study. Results The study reveals a clear relationship between the level of maturity of the treatment and interaction process and the level of patient orientation of the respective health care facility. The variance, which is explained by the independent variable process maturity level, is 16.3 %. All formative dimensions have a strong significant influence on the construct “patient orientation”. Likewise the maturity level of the treatment and interaction process shows a strong significant influence on patient orientation. Conclusion For health care facilities it is of great importance to achieve a high maturity level of the treatment and interaction process to live up to the claim of being patient oriented. The maturity of the process can be tested using the questionnaire developed in the course of our study
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