5,526 research outputs found

    Alʔilbīrī’s Book of the rational conclusions. Introduction, Critical Edition of the Arabic Text and Materials for the History of the Ḫawāṣṣic Genre in Early Andalus

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    [eng] The Book of the rational conclusions, written perhaps somewhen in the 10th c. by a physician from Ilbīrah (Andalus), is a multi-section medical pandect. The author brings together, from a diversity of sources, materials dealing with matters related to drug-handling, natural philosophy, therapeutics, medical applications of the specific properties of things, a regimen, and a dispensatory. This dissertation includes three different parts. First the transmission of the text, its contents, and its possible context are discussed. Then a critical edition of the Arabic text is offered. Last, but certainly not least, the subject of the specific properties is approached from several points of view. The analysis of Section III of the original book leads to an exploration of the early Andalusī assimilation of this epistemic tradition and to the establishment of a well-defined textual family in which our text must be inscribed. On the other hand, the concept itself of ‘specific property’ is often misconstrued and it is usually made synonymous to magic and superstition. Upon closer inspection, however, the alleged irrationality of the knowledge of these properties appears to be largely the result of anachronistic interpretation. As a complement of this particular research and as an illustration of the genre, a sample from an ongoing integral commentary on this section of the book is presented.[cat] El Llibre de les conclusions racionals d’un desconegut metge d’Ilbīrah (l’Àndalus) va ser compilat probablement durant la segona meitat del s. X. Es tracta d’un rudimentari però notablement complet kunnaix (un gènere epistèmic que és definit sovint com a ‘enciclopèdia mèdica’) en què l’autor aplega materials manllevats (sovint de manera literal i no-explícita) de diversos gèneres. El llibre obre amb una secció sobre apoteconomia (una mena de manual d’apotecaris) però se centra després en les diferents branques de la medicina. A continuació d’uns prolegòmens filosòfics l’autor copia, amb mínima adaptació lingüística, un tractat sencer de terapèutica, després un altre sobre les aplicacions mèdiques de les propietats específiques de les coses, una sèrie de fragments relacionats amb la dietètica (un règim en termes tradicionals) i, finalment, una col·lecció de receptes mèdiques. Cadascuna d’aquestes seccions mostren evidents lligams d’intertextualitat que apunten cap a una intensa activitat sintetitzadora de diverses tradicions aliades a la medicina a l’Àndalus califal. El text és, de fet, un magnífic objecte sobre el qual aplicar la metodologia de la crítica textual i de fonts. L’edició crítica del text incorpora la dimensió cronològica dins l’aparat, que esdevé així un element contextualitzador. Quant l’estudi de les fonts, si tot al llarg de la primera part d’aquesta tesi és només secundari, aquesta disciplina pren un protagonisme gairebé absolut en la tercera part, especialment en el capítol dedicat a l’anàlisi individual de cada passatge recollit en la secció sobre les propietats específiques de les coses

    I was there!:Pop venues and festivals and their value in the ecosystem of live music

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    Information actors beyond modernity and coloniality in times of climate change:A comparative design ethnography on the making of monitors for sustainable futures in Curaçao and Amsterdam, between 2019-2022

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    In his dissertation, Mr. Goilo developed a cutting-edge theoretical framework for an Anthropology of Information. This study compares information in the context of modernity in Amsterdam and coloniality in Curaçao through the making process of monitors and develops five ways to understand how information can act towards sustainable futures. The research also discusses how the two contexts, that is modernity and coloniality, have been in informational symbiosis for centuries which is producing negative informational side effects within the age of the Anthropocene. By exploring the modernity-coloniality symbiosis of information, the author explains how scholars, policymakers, and data-analysts can act through historical and structural roots of contemporary global inequities related to the production and distribution of information. Ultimately, the five theses propose conditions towards the collective production of knowledge towards a more sustainable planet

    Multidisciplinary perspectives on Artificial Intelligence and the law

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    This open access book presents an interdisciplinary, multi-authored, edited collection of chapters on Artificial Intelligence (‘AI’) and the Law. AI technology has come to play a central role in the modern data economy. Through a combination of increased computing power, the growing availability of data and the advancement of algorithms, AI has now become an umbrella term for some of the most transformational technological breakthroughs of this age. The importance of AI stems from both the opportunities that it offers and the challenges that it entails. While AI applications hold the promise of economic growth and efficiency gains, they also create significant risks and uncertainty. The potential and perils of AI have thus come to dominate modern discussions of technology and ethics – and although AI was initially allowed to largely develop without guidelines or rules, few would deny that the law is set to play a fundamental role in shaping the future of AI. As the debate over AI is far from over, the need for rigorous analysis has never been greater. This book thus brings together contributors from different fields and backgrounds to explore how the law might provide answers to some of the most pressing questions raised by AI. An outcome of the Católica Research Centre for the Future of Law and its interdisciplinary working group on Law and Artificial Intelligence, it includes contributions by leading scholars in the fields of technology, ethics and the law.info:eu-repo/semantics/publishedVersio

    The Pragmatic Development of a Carbon Management Framework for UK SMEs

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    The UK's commitment to net-zero emissions by 2050 is challenged by critics citing current government strategies as inadequate, marked by a lack of concrete action and aspirational guidelines. Notably, businesses, including small and medium-sized enterprises (SMEs) which constitute about half of all business emissions, are pivotal to this goal. Yet, existing policies and standards often neglect the significant role of SMEs, who face barriers such as limited knowledge and resources in implementing carbon management practices. This thesis explores the development of a novel carbon management framework specifically designed for medium-sized organisations in the UK to address these problems. The research adopts a practical approach through collaboration with an industry partner, facilitating a case study for real-world application. Adopting a mixed-methods research design grounded in pragmatism, the study commenced with a qualitative study in the form of a focus group. This exploratory phase, critical for understanding SME challenges, yielded rich data revealing key management themes in strategy, energy, and data. The framework design was supported by a materiality assessment and input from key stakeholders on three major iterations. The final framework comprises three phases: establishing a baseline carbon footprint, creating a carbon reduction plan, and strategically implementing this plan. The validation process, conducted at Knowsley Safari, successfully tested the initial two phases but faced constraints in fully assessing the third phase due to time limitations. While the research achieved its primary aim of developing a novel carbon management framework for SMEs, it encountered limitations, notably in time and the generalisability of findings due to reliance on a single case study. Future research could test the framework across diverse SME settings to establish its broader applicability and effectiveness in aiding the UK's net-zero emission goals

    Language integrated relational lenses

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    Relational databases are ubiquitous. Such monolithic databases accumulate large amounts of data, yet applications typically only work on small portions of the data at a time. A subset of the database defined as a computation on the underlying tables is called a view. Querying views is helpful, but it is also desirable to update them and have these changes be applied to the underlying database. This view update problem has been the subject of much previous work before, but support by database servers is limited and only rarely available. Lenses are a popular approach to bidirectional transformations, a generalization of the view update problem in databases to arbitrary data. However, perhaps surprisingly, lenses have seldom actually been used to implement updatable views in databases. Bohannon, Pierce and Vaughan propose an approach to updatable views called relational lenses. However, to the best of our knowledge this proposal has not been implemented or evaluated prior to the work reported in this thesis. This thesis proposes programming language support for relational lenses. Language integrated relational lenses support expressive and efficient view updates, without relying on updatable view support from the database server. By integrating relational lenses into the programming language, application development becomes easier and less error-prone, avoiding the impedance mismatch of having two programming languages. Integrating relational lenses into the language poses additional challenges. As defined by Bohannon et al. relational lenses completely recompute the database, making them inefficient as the database scales. The other challenge is that some parts of the well-formedness conditions are too general for implementation. Bohannon et al. specify predicates using possibly infinite abstract sets and define the type checking rules using relational algebra. Incremental relational lenses equip relational lenses with change-propagating semantics that map small changes to the view into (potentially) small changes to the source tables. We prove that our incremental semantics are functionally equivalent to the non-incremental semantics, and our experimental results show orders of magnitude improvement over the non-incremental approach. This thesis introduces a concrete predicate syntax and shows how the required checks are performed on these predicates and show that they satisfy the abstract predicate specifications. We discuss trade-offs between static predicates that are fully known at compile time vs dynamic predicates that are only known during execution and introduce hybrid predicates taking inspiration from both approaches. This thesis adapts the typing rules for relational lenses from sequential composition to a functional style of sub-expressions. We prove that any well-typed functional relational lens expression can derive a well-typed sequential lens. We use these additions to relational lenses as the foundation for two practical implementations: an extension of the Links functional language and a library written in Haskell. The second implementation demonstrates how type-level computation can be used to implement relational lenses without changes to the compiler. These two implementations attest to the possibility of turning relational lenses into a practical language feature

    Combined Nutrition and Exercise Interventions in Community Groups

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    Diet and physical activity are two key modifiable lifestyle factors that influence health across the lifespan (prevention and management of chronic diseases and reduction of the risk of premature death through several biological mechanisms). Community-based interventions contribute to public health, as they have the potential to reach high population-level impact, through the focus on groups that share a common culture or identity in their natural living environment. While the health benefits of a balanced diet and regular physical activity are commonly studied separately, interventions that combine these two lifestyle factors have the potential to induce greater benefits in community groups rather than strategies focusing only on one or the other. Thus, this Special Issue entitled “Combined Nutrition and Exercise Interventions in Community Groups” is comprised of manuscripts that highlight this combined approach (balanced diet and regular physical activity) in community settings. The contributors to this Special Issue are well-recognized professionals in complementary fields such as education, public health, nutrition, and exercise. This Special Issue highlights the latest research regarding combined nutrition and exercise interventions among different community groups and includes research articles developed through five continents (Africa, Asia, America, Europe and Oceania), as well as reviews and systematic reviews

    Effects of municipal smoke-free ordinances on secondhand smoke exposure in the Republic of Korea

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    ObjectiveTo reduce premature deaths due to secondhand smoke (SHS) exposure among non-smokers, the Republic of Korea (ROK) adopted changes to the National Health Promotion Act, which allowed local governments to enact municipal ordinances to strengthen their authority to designate smoke-free areas and levy penalty fines. In this study, we examined national trends in SHS exposure after the introduction of these municipal ordinances at the city level in 2010.MethodsWe used interrupted time series analysis to assess whether the trends of SHS exposure in the workplace and at home, and the primary cigarette smoking rate changed following the policy adjustment in the national legislation in ROK. Population-standardized data for selected variables were retrieved from a nationally representative survey dataset and used to study the policy action’s effectiveness.ResultsFollowing the change in the legislation, SHS exposure in the workplace reversed course from an increasing (18% per year) trend prior to the introduction of these smoke-free ordinances to a decreasing (−10% per year) trend after adoption and enforcement of these laws (β2 = 0.18, p-value = 0.07; β3 = −0.10, p-value = 0.02). SHS exposure at home (β2 = 0.10, p-value = 0.09; β3 = −0.03, p-value = 0.14) and the primary cigarette smoking rate (β2 = 0.03, p-value = 0.10; β3 = 0.008, p-value = 0.15) showed no significant changes in the sampled period. Although analyses stratified by sex showed that the allowance of municipal ordinances resulted in reduced SHS exposure in the workplace for both males and females, they did not affect the primary cigarette smoking rate as much, especially among females.ConclusionStrengthening the role of local governments by giving them the authority to enact and enforce penalties on SHS exposure violation helped ROK to reduce SHS exposure in the workplace. However, smoking behaviors and related activities seemed to shift to less restrictive areas such as on the streets and in apartment hallways, negating some of the effects due to these ordinances. Future studies should investigate how smoke-free policies beyond public places can further reduce the SHS exposure in ROK

    Rethink Digital Health Innovation: Understanding Socio-Technical Interoperability as Guiding Concept

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    Diese Dissertation sucht nach einem theoretischem Grundgerüst, um komplexe, digitale Gesundheitsinnovationen so zu entwickeln, dass sie bessere Erfolgsaussichten haben, auch in der alltäglichen Versorgungspraxis anzukommen. Denn obwohl es weder am Bedarf von noch an Ideen für digitale Gesundheitsinnovationen mangelt, bleibt die Flut an erfolgreich in der Praxis etablierten Lösungen leider aus. Dieser unzureichende Diffusionserfolg einer entwickelten Lösung - gern auch als Pilotitis pathologisiert - offenbart sich insbesondere dann, wenn die geplante Innovation mit größeren Ambitionen und Komplexität verbunden ist. Dem geübten Kritiker werden sofort ketzerische Gegenfragen in den Sinn kommen. Beispielsweise was denn unter komplexen, digitalen Gesundheitsinnovationen verstanden werden soll und ob es überhaupt möglich ist, eine universale Lösungsformel zu finden, die eine erfolgreiche Diffusion digitaler Gesundheitsinnovationen garantieren kann. Beide Fragen sind nicht nur berechtigt, sondern münden letztlich auch in zwei Forschungsstränge, welchen ich mich in dieser Dissertation explizit widme. In einem ersten Block erarbeite ich eine Abgrenzung jener digitalen Gesundheitsinnovationen, welche derzeit in Literatur und Praxis besondere Aufmerksamkeit aufgrund ihres hohen Potentials zur Versorgungsverbesserung und ihrer resultierenden Komplexität gewidmet ist. Genauer gesagt untersuche ich dominante Zielstellungen und welche Herausforderung mit ihnen einhergehen. Innerhalb der Arbeiten in diesem Forschungsstrang kristallisieren sich vier Zielstellungen heraus: 1. die Unterstützung kontinuierlicher, gemeinschaftlicher Versorgungsprozesse über diverse Leistungserbringer (auch als inter-organisationale Versorgungspfade bekannt); 2. die aktive Einbeziehung der Patient:innen in ihre Versorgungsprozesse (auch als Patient Empowerment oder Patient Engagement bekannt); 3. die Stärkung der sektoren-übergreifenden Zusammenarbeit zwischen Wissenschaft und Versorgungpraxis bis hin zu lernenden Gesundheitssystemen und 4. die Etablierung daten-zentrierter Wertschöpfung für das Gesundheitswesen aufgrund steigender bzgl. Verfügbarkeit valider Daten, neuen Verarbeitungsmethoden (Stichwort Künstliche Intelligenz) sowie den zahlreichen Nutzungsmöglichkeiten. Im Fokus dieser Dissertation stehen daher weniger die autarken, klar abgrenzbaren Innovationen (bspw. eine Symptomtagebuch-App zur Beschwerdedokumentation). Vielmehr adressiert diese Doktorarbeit jene Innovationsvorhaben, welche eine oder mehrere der o.g. Zielstellung verfolgen, ein weiteres technologisches Puzzleteil in komplexe Informationssystemlandschaften hinzufügen und somit im Zusammenspiel mit diversen weiteren IT-Systemen zur Verbesserung der Gesundheitsversorgung und/ oder ihrer Organisation beitragen. In der Auseinandersetzung mit diesen Zielstellungen und verbundenen Herausforderungen der Systementwicklung rückte das Problem fragmentierter IT-Systemlandschaften des Gesundheitswesens in den Mittelpunkt. Darunter wird der unerfreuliche Zustand verstanden, dass unterschiedliche Informations- und Anwendungssysteme nicht wie gewünscht miteinander interagieren können. So kommt es zu Unterbrechungen von Informationsflüssen und Versorgungsprozessen, welche anderweitig durch fehleranfällige Zusatzaufwände (bspw. Doppeldokumentation) aufgefangen werden müssen. Um diesen Einschränkungen der Effektivität und Effizienz zu begegnen, müssen eben jene IT-System-Silos abgebaut werden. Alle o.g. Zielstellungen ordnen sich dieser defragmentierenden Wirkung unter, in dem sie 1. verschiedene Leistungserbringer, 2. Versorgungsteams und Patient:innen, 3. Wissenschaft und Versorgung oder 4. diverse Datenquellen und moderne Auswertungstechnologien zusammenführen wollen. Doch nun kommt es zu einem komplexen Ringschluss. Einerseits suchen die in dieser Arbeit thematisierten digitalen Gesundheitsinnovationen Wege zur Defragmentierung der Informationssystemlandschaften. Andererseits ist ihre eingeschränkte Erfolgsquote u.a. in eben jener bestehenden Fragmentierung begründet, die sie aufzulösen suchen. Mit diesem Erkenntnisgewinn eröffnet sich der zweite Forschungsstrang dieser Arbeit, der sich mit der Eigenschaft der 'Interoperabilität' intensiv auseinandersetzt. Er untersucht, wie diese Eigenschaft eine zentrale Rolle für Innovationsvorhaben in der Digital Health Domäne einnehmen soll. Denn Interoperabilität beschreibt, vereinfacht ausgedrückt, die Fähigkeit von zwei oder mehreren Systemen miteinander gemeinsame Aufgaben zu erfüllen. Sie repräsentiert somit das Kernanliegen der identifizierten Zielstellungen und ist Dreh- und Angelpunkt, wenn eine entwickelte Lösung in eine konkrete Zielumgebung integriert werden soll. Von einem technisch-dominierten Blickwinkel aus betrachtet, geht es hierbei um die Gewährleistung von validen, performanten und sicheren Kommunikationsszenarien, sodass die o.g. Informationsflussbrüche zwischen technischen Teilsystemen abgebaut werden. Ein rein technisches Interoperabilitätsverständnis genügt jedoch nicht, um die Vielfalt an Diffusionsbarrieren von digitalen Gesundheitsinnovationen zu umfassen. Denn beispielsweise das Fehlen adäquater Vergütungsoptionen innerhalb der gesetzlichen Rahmenbedingungen oder eine mangelhafte Passfähigkeit für den bestimmten Versorgungsprozess sind keine rein technischen Probleme. Vielmehr kommt hier eine Grundhaltung der Wirtschaftsinformatik zum Tragen, die Informationssysteme - auch die des Gesundheitswesens - als sozio-technische Systeme begreift und dabei Technologie stets im Zusammenhang mit Menschen, die sie nutzen, von ihr beeinflusst werden oder sie organisieren, betrachtet. Soll eine digitale Gesundheitsinnovation, die einen Mehrwert gemäß der o.g. Zielstellungen verspricht, in eine existierende Informationssystemlandschaft der Gesundheitsversorgung integriert werden, so muss sie aus technischen sowie nicht-technischen Gesichtspunkten 'interoperabel' sein. Zwar ist die Notwendigkeit von Interoperabilität in der Wissenschaft, Politik und Praxis bekannt und auch positive Bewegungen der Domäne hin zu mehr Interoperabilität sind zu verspüren. Jedoch dominiert dabei einerseits ein technisches Verständnis und andererseits bleibt das Potential dieser Eigenschaft als Leitmotiv für das Innovationsmanagement bislang weitestgehend ungenutzt. An genau dieser Stelle knüpft nun der Hauptbeitrag dieser Doktorarbeit an, in dem sie eine sozio-technische Konzeptualisierung und Kontextualisierung von Interoperabilität für künftige digitale Gesundheitsinnovationen vorschlägt. Literatur- und expertenbasiert wird ein Rahmenwerk erarbeitet - das Digital Health Innovation Interoperability Framework - das insbesondere Innovatoren und Innovationsfördernde dabei unterstützen soll, die Diffusionswahrscheinlichkeit in die Praxis zu erhöhen. Nun sind mit diesem Framework viele Erkenntnisse und Botschaften verbunden, die ich für diesen Prolog wie folgt zusammenfassen möchte: 1. Um die Entwicklung digitaler Gesundheitsinnovationen bestmöglich auf eine erfolgreiche Integration in eine bestimmte Zielumgebung auszurichten, sind die Realisierung eines neuartigen Wertversprechens sowie die Gewährleistung sozio-technischer Interoperabilität die zwei zusammenhängenden Hauptaufgaben eines Innovationsprozesses. 2. Die Gewährleistung von Interoperabilität ist eine aktiv zu verantwortende Managementaufgabe und wird durch projektspezifische Bedingungen sowie von externen und internen Dynamiken beeinflusst. 3. Sozio-technische Interoperabilität im Kontext digitaler Gesundheitsinnovationen kann über sieben, interdependente Ebenen definiert werden: Politische und regulatorische Bedingungen; Vertragsbedingungen; Versorgungs- und Geschäftsprozesse; Nutzung; Information; Anwendungen; IT-Infrastruktur. 4. Um Interoperabilität auf jeder dieser Ebenen zu gewährleisten, sind Strategien differenziert zu definieren, welche auf einem Kontinuum zwischen Kompatibilitätsanforderungen aufseiten der Innovation und der Motivation von Anpassungen aufseiten der Zielumgebung verortet werden können. 5. Das Streben nach mehr Interoperabilität fördert sowohl den nachhaltigen Erfolg der einzelnen digitalen Gesundheitsinnovation als auch die Defragmentierung existierender Informationssystemlandschaften und trägt somit zur Verbesserung des Gesundheitswesens bei. Zugegeben: die letzte dieser fünf Botschaften trägt eher die Färbung einer Überzeugung, als dass sie ein Ergebnis wissenschaftlicher Beweisführung ist. Dennoch empfinde ich diese, wenn auch persönliche Erkenntnis als Maxim der Domäne, der ich mich zugehörig fühle - der IT-Systementwicklung des Gesundheitswesens

    Using machine learning to predict pathogenicity of genomic variants throughout the human genome

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    Geschätzt mehr als 6.000 Erkrankungen werden durch Veränderungen im Genom verursacht. Ursachen gibt es viele: Eine genomische Variante kann die Translation eines Proteins stoppen, die Genregulation stören oder das Spleißen der mRNA in eine andere Isoform begünstigen. All diese Prozesse müssen überprüft werden, um die zum beschriebenen Phänotyp passende Variante zu ermitteln. Eine Automatisierung dieses Prozesses sind Varianteneffektmodelle. Mittels maschinellem Lernen und Annotationen aus verschiedenen Quellen bewerten diese Modelle genomische Varianten hinsichtlich ihrer Pathogenität. Die Entwicklung eines Varianteneffektmodells erfordert eine Reihe von Schritten: Annotation der Trainingsdaten, Auswahl von Features, Training verschiedener Modelle und Selektion eines Modells. Hier präsentiere ich ein allgemeines Workflow dieses Prozesses. Dieses ermöglicht es den Prozess zu konfigurieren, Modellmerkmale zu bearbeiten, und verschiedene Annotationen zu testen. Der Workflow umfasst außerdem die Optimierung von Hyperparametern, Validierung und letztlich die Anwendung des Modells durch genomweites Berechnen von Varianten-Scores. Der Workflow wird in der Entwicklung von Combined Annotation Dependent Depletion (CADD), einem Varianteneffektmodell zur genomweiten Bewertung von SNVs und InDels, verwendet. Durch Etablierung des ersten Varianteneffektmodells für das humane Referenzgenome GRCh38 demonstriere ich die gewonnenen Möglichkeiten Annotationen aufzugreifen und neue Modelle zu trainieren. Außerdem zeige ich, wie Deep-Learning-Scores als Feature in einem CADD-Modell die Vorhersage von RNA-Spleißing verbessern. Außerdem werden Varianteneffektmodelle aufgrund eines neuen, auf Allelhäufigkeit basierten, Trainingsdatensatz entwickelt. Diese Ergebnisse zeigen, dass der entwickelte Workflow eine skalierbare und flexible Möglichkeit ist, um Varianteneffektmodelle zu entwickeln. Alle entstandenen Scores sind unter cadd.gs.washington.edu und cadd.bihealth.org frei verfügbar.More than 6,000 diseases are estimated to be caused by genomic variants. This can happen in many possible ways: a variant may stop the translation of a protein, interfere with gene regulation, or alter splicing of the transcribed mRNA into an unwanted isoform. It is necessary to investigate all of these processes in order to evaluate which variant may be causal for the deleterious phenotype. A great help in this regard are variant effect scores. Implemented as machine learning classifiers, they integrate annotations from different resources to rank genomic variants in terms of pathogenicity. Developing a variant effect score requires multiple steps: annotation of the training data, feature selection, model training, benchmarking, and finally deployment for the model's application. Here, I present a generalized workflow of this process. It makes it simple to configure how information is converted into model features, enabling the rapid exploration of different annotations. The workflow further implements hyperparameter optimization, model validation and ultimately deployment of a selected model via genome-wide scoring of genomic variants. The workflow is applied to train Combined Annotation Dependent Depletion (CADD), a variant effect model that is scoring SNVs and InDels genome-wide. I show that the workflow can be quickly adapted to novel annotations by porting CADD to the genome reference GRCh38. Further, I demonstrate the integration of deep-neural network scores as features into a new CADD model, improving the annotation of RNA splicing events. Finally, I apply the workflow to train multiple variant effect models from training data that is based on variants selected by allele frequency. In conclusion, the developed workflow presents a flexible and scalable method to train variant effect scores. All software and developed scores are freely available from cadd.gs.washington.edu and cadd.bihealth.org
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