18 research outputs found

    Age- and region-specific hepatitis B prevalence in Turkey estimated using generalized linear mixed models: a systematic review

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    Toy M, Önder FO, Wörmann T, et al. Age- and region-specific hepatitis B prevalence in Turkey estimated using generalized linear mixed models: a systematic review. BMC infectious diseases. 2011;11(1): 337.BACKGROUND: To provide a clear picture of the current hepatitis B situation, the authors performed a systematic review to estimate the age- and region-specific prevalence of chronic hepatitis B (CHB) in Turkey. METHODS: A total of 339 studies with original data on the prevalence of hepatitis B surface antigen (HBsAg) in Turkey and published between 1999 and 2009 were identified through a search of electronic databases, by reviewing citations, and by writing to authors. After a critical assessment, the authors included 129 studies, divided into categories: 'age-specific'; 'region-specific'; and 'specific population group'. To account for the differences among the studies, a generalized linear mixed model was used to estimate the overall prevalence across all age groups and regions. For specific population groups, the authors calculated the weighted mean prevalence. RESULTS: The estimated overall population prevalence was 4.57, 95% confidence interval (CI): 3.58, 5.76, and the estimated total number of CHB cases was about 3.3 million. The outcomes of the age-specific groups varied from 2.84, (95% CI: 2.60, 3.10) for the 0-14-year olds to 6.36 (95% CI: 5.83, 6.90) in the 25-34-year-old group. CONCLUSION: There are large age-group and regional differences in CHB prevalence in Turkey, where CHB remains a serious health problem

    Klimawandel und Gesundheit: Grundlagen und Herausforderungen für den Public Health-Sektor

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    Krämer A, Wörmann T, Jahn HJ. Klimawandel und Gesundheit: Grundlagen und Herausforderungen für den Public Health-Sektor. In: Jahn HJ, Krämer A, Wörmann T, eds. Klimawandel und Gesundheit : internationale, nationale und regionale Herausforderungen und Antworten. Springer-Lehrbuch. Berlin: Springer; 2013: 1-24

    Klimawandel und Gesundheit - Internationale, nationale und regionale Herausforderungen und Antworten

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    Jahn HJ, Krämer A, Wörmann T, eds. Klimawandel und Gesundheit - Internationale, nationale und regionale Herausforderungen und Antworten. Springer Lehrbuch. Berlin, Heidelberg: Springer; 2013

    Serological and Sociodemographic Differences in HBV-Patients with and without Migration Background

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    Wörmann T, Prüfer-Krämer L, Krämer A. Serologische und soziodemografische Unterschiede bei HBV-Patienten mit und ohne Migrationshintergrund : ein Beitrag zur Versorgungsforschung. Zeitschrift für Gastroenterologie. 2010;48(05):533-541.Background: It is estimated that 0.5 to 1% of the total German population is chronically infected with the hepatitis B virus (HBV) This means that approximately 500 000 chronically infected individuals live in Germany and that around 10% of them need antiviral treatment According to an epidemiological calculation, around 42% of them are migrants The aim of our study was to gather more information on socio-demographic features of HBV patients and the sero-epidemological status and treatment of these patients. Methods: Data collection was carried out in hepatological practices and outpatient clinics in Germany We collected data from adult patients with chronic hepatitis B by studying their patient records and interviewing the patients and the responsible physicians Results: Data of 160 patients from 20 different facilities could be collected. 57 5% of them were male, mean age was 43.7 (range. 19-81 years). 61 (38.1%) were Germans without a migration background, 82 (51.3%) were first generation migrants and 17 (10 6%) second generation migrants. We detected significant differences in the level of professional training and employment status between participants with and without migration background. Only 3% of migrants had a university degree compared to 36.1% of patients without migration background. In addition, more migrants were unemployed (38.9% vs 196%) From all participants 72 4% were HBeAg-negative. 111 (69 4%) of all patients received a hepatitis B specific treatment at the time they were interviewed, most of them adefovir (41 5%) or lamivudin (35.4%) alone. Discussion: The estimated high HBV prevalence in migrants from countries with intermediate to high prevalence is reflected in the high number of patients with migration background in hepatological practices and outpatient clinics. To avoid further HBV infections in this population group and to reduce the HBV prevalence in Germany, the effect of further interventions, like a general HBV screening of all new incoming migrants from intermediate or high endemic areas, their vaccination and if necessary treatment, have to be testedHintergrund: In Deutschland sind zwischen 0,5 und 1 % der Bevölkerung chronisch mit dem Hepatitis-B-Virus (HBV) infiziert. Das entspricht ca. 500 000 Menschen, von denen mindestens 10 % behandlungsbedürftig sind. Nach epidemiologischen Schätzungen sind etwa 42 % davon Migranten. Ziel unserer Studie war, soziodemografische, sero-epidemiologische und versorgungsmedizinische Daten von HBV-Patienten zu erheben und zu analysieren. Methoden: Mittels Aktenstudium und Befragung von Patienten und den behandelnden Ärzten wurden in hepatologischen Behandlungszentren die Daten von erwachsenen Patienten mit chronischer Hepatitis B erhoben. Ergebnisse: Aus 20 verschiedenen hepatologischen Einrichtungen wurden 160 Patienten rekrutiert. 57,5 % davon waren Männer, das Durchschnittsalter lag bei 43,7 Jahren (19 - 81 Jahre). 61 (38,1 %) waren Deutsche ohne Migrationshintergrund, 82 (51,3 %) Migranten der ersten und 17 (10,6 %) Migranten der zweiten Generation. Hinsichtlich des erreichten Ausbildungsabschlusses und der Erwerbstätigkeit bestanden signifikante Unterschiede zwischen Patienten mit und ohne Migrationshintergrund: Nur 3 % der Migranten verfügten über einen FH-/Uni-Abschluss (vs. 36,1 % bei Nichtmigranten) und Migranten waren zu einem höheren Anteil arbeitslos (38,9 % vs. 19,6 %). 72,4 % aller Studienteilnehmer waren HBeAg-negativ. 111 Patienten (69,4 %) erhielten zum Befragungszeitpunkt eine antivirale Therapie; am häufigsten waren dabei Monotherapien mit Adefovir (41,5 %) oder Lamivudin (35,4 %). Diskussion: Die geschätzte hohe Prävalenz bei Migranten aus Ländern mit höherer HBV-Prävalenz spiegelt sich in einem hohen Migrantenanteil bei HBV-Patienten in hepatologischen Ambulanzen wider. Um weiteren Infektionen in dieser Bevölkerungsgruppe vorzubeugen und somit auch die Prävalenz der chronischen HBV in Deutschland zu verringern, sollte in zukünftigen Studien der Effekt weiterer Interventionen, wie z. B. einem generellen HBV-Screening aller neu einreisenden Migranten aus mittel- und hochendemischen Gebieten, sowie deren Impfung bzw. wenn nötig Therapie untersucht werden

    Klimawandel und Gesundheit - Internationale, nationale und regionale Herausforderungen und Antworten

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    Jahn HJ, Krämer A, Wörmann T, eds. Klimawandel und Gesundheit - Internationale, nationale und regionale Herausforderungen und Antworten. Springer Lehrbuch. Berlin, Heidelberg: Springer; 2013

    Klimawandel und Gesundheitssystem: Über die Schwierigkeiten der Anpassung an neue Herausforderungen

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    Gerlinger T. Klimawandel und Gesundheitssystem: Über die Schwierigkeiten der Anpassung an neue Herausforderungen. In: Jahn HJ, Krämer A, Wörmann T, eds. Klimawandel und Gesundheit. Internationale, nationale und regionale Herausforderungen und Antworten. Berlin, Heidelberg: Springer; 2013: 113-122

    Infektionen mit HTLV-I und HTLV-II

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    Krämer A, Wörmann T. Infektionen mit HTLV-I und HTLV-II. In: Löscher T, Burchard G-D, eds. Tropenmedizin in Klinik und Praxis. Mit Reise- und Migrationsmedizin. 4th ed. Stuttgart: Thieme; 2010: 363-372

    Health Care of Drug Substitution Patients in Germany: HIV-Diagnostic and Treatment

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    Wörmann T, Jahn HJ, Prüfer-Krämer L, Krämer A. Versorgung von Substitutionsklienten in Deutschland: HIV-Diagnostik und -Therapie. Suchttherapie. 2010;11(02):89-99.The aim of this study was to analyse quantitative and qualitative features in health care concerning HIV-infections in opioid agonist maintenance treatment (ST) clients in Germany. Possible rural-urban differences were analysed. ST providing practitioners were interviewed by means of standardised questionnaires. Data of 249 practitioners who cared for 10535 ST-clients, were analysed. The HIV prevalence was 5.9%. At the beginning of ST about one-third of the clients have not been tested for HIV by the practitioners. Another question regarding HIV-screening during ST showed that 26.7% of the practitioners tested their ST-clients for HIV only at the beginning of ST. The comparisons between rural and urban health care resulted in significant differences in terms of knowledge about HIV-treatment, availability of HIV-specific health care facilities and the existence of HIV-treatment quality circles. Obligatory guidelines for HIV testing at the beginning and during the ST are desirable. Additionally the health care for HIV positive ST-clients in rural areas should be improved.Ziel dieser Studie war es, quantitative und qualitative Versorgungsunterschiede bezüglich HIV-Infektionen bei Substitutionsklienten in Deutschland zu untersuchen. Dabei wurden mögliche Stadt-Land-Unterschiede analysiert. Insgesamt standen für die Auswertung die Angaben von 249 substituierenden Ärzten, die mittels eines standardisierten Fragebogens erhoben wurden, zur Verfügung. Die Ärzte betreuten 10 535 Substitutionsklienten. Die berichtete HIV-Prävalenz betrug 5,9%. Bei etwa einem Drittel der Klienten hatten die Ärzte zu Beginn der Substitutionsbehandlung keinen HIV-Test durchgeführt. Bei einer Frage zur Testpraxis im Verlauf der Substitutionsbehandlung gaben 26,7% der Ärzte an, ihre Substitutionsklienten nur zu Beginn der Substitutionsbehandlung auf HIV zu testen. In ländlichen Regionen war der Wissensstand zur HIV-Therapie niedriger, die Verfügbarkeit von auf HIV spezialisierten Einrichtungen sowie das Angebot an HIV-Qualitätszirkeln geringer als in größeren Städten. Aus den Ergebnissen ergibt sich die Forderung nach verbindlichen Richtlinien zur Durchführung von HIV-Tests im Verlauf von Substitutionsbehandlungen und nach einer adäquaten Versorgung von HIV-positiven Substitutionsklienten in ländlichen Gebieten

    Infectious diseases and testing behaviour in patients getting substitution treatment in Germany

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    Wörmann T, Jahn HJ, Prüfer-Krämer L, Krämer A. Infectious diseases and testing behaviour in patients getting substitution treatment in Germany. The European Journal of Public Health. 2010;20:207-208

    Klimawandel und Infektionskrankheiten

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    Prüfer-Krämer L, Krämer A. Klimawandel und Infektionskrankheiten. In: Jahn HJ, Krämer A, Wörmann T, eds. Klimawandel und Gesundheit : internationale, nationale und regionale Herausforderungen und Antworten. Springer-Lehrbuch. Berlin: Springer; 2013: 99-112
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