75 research outputs found

    Indikation und Technik der zervikalen Lymphadenektomie

    No full text

    Lokalrezdive und "cell-seeding" nach der Resektion benigner Phäochromocytome und Paragangliome

    No full text

    Perioperative diagnostics of patients referred for radioiodine therapy of differentiated thyroid carcinoma: referral center experience in an iodine-insufficient country

    Get PDF
    PURPOSE: The interdisciplinary “Martinique-Principles” of four international professional societies concerned with the patient management of differentiated thyroid cancer (DTC) patients were agreed upon. Differences in perioperative diagnostics can lead to differences in clinical decision founding regarding the treatment of thyroid carcinoma. Our aim was to analyze the perioperative diagnostics of patients referred for postoperative I-131 therapy of DTC. METHODS: We retrospectively examined the data of 142 patients who were referred to our center for the first course of postsurgical I-131 therapy. We extracted data on perioperative diagnostics. RESULTS: Fine-needle biopsy (FNB) was performed in 27/142 patients. In 17 patients, FNB yielded findings suspicious of malignancy, in 3 patients a follicular lesion was reported. An intraoperative frozen section analysis was performed in 79/142 patients. 5/63 patients showed already a cytologically proven malignancy. In 10/79 patients, the frozen section had a nonmalignant result, although DTC was found on final assessment. In 2/79 patients, frozen section analysis was indecisive, although the final report confirmed DTC. In the remaining 67 patients, frozen section yielded DTC. CONCLUSIONS: There is room for improvement in perioperative diagnostics surrounding thyroid surgery, currently many procedures are performed without adequate information on potential presence of thyroid cancer. More frequent use of FNB might be able to decrease the number of unnecessary thyroid surgeries, increased use of frozen section might decrease the number of second operations and might contribute to less discordance between experts in the field of DTC treatment

    Risikofaktoren fĂĽr laryngeale Intubationsgranulome

    No full text
    Hintergrund: Postoperativ können ausgeprägte Stimmlippeneinblutungen (BL) und Schleimhautschwellungen/Intubationsgranulome (IG) durch ein mechanisches Trauma bei einer endotrachealen Intubation oder prolongierter Beatmungsdauer entstehen und therapiebedürftige Dysphonien und teilweise auch Schluckstörungen verursachen.Material und Methoden: Es erfolgte eine retrospektive Datenanalyse aus einer vorausgegangenen Studie (LiON-Studie; Clinical-Trials.gov NCT 02943980), um potentielle anästhesiologische Risikofaktoren für BL und IG festzustellen. Es wurden 260 Patienten sowohl laryngostroboskopisch als auch aerodynamisch, auditiv-perzeptiv und mittels VHI 12 untersucht, die sich einem Eingriff an der Schilddrüse unter einer Allgemeinanästhesie unterzogen haben. Die statistische Auswertung erfolgte hinsichtlich Median (IQR [Interquartilrange]), Absolutzahlen, Multiple lineare Regression, Chi-Quadrat Test, Signifikanzniveau p=2 Intubationsversuchen, einer OP-Dauer >60 min., einer Intubationserfahrung von <100 (DL)/<10 (IVL) Anwendungen und einer unvollständigen Neuromuskulären Blockade. Die Inzidenz von BL und IG war deutlich niedriger bei Verwendung der Intubations-Videolaryngoskopie (IVL). Die Atemwegssicherung war mit der direkten Laryngoskopie (DL) signifikant schwieriger, verglichen mit der IVL.Fazit: Eine fundierte anästhesiologische Vorbereitung und Durchführung kann die Inzidenz von Intubationsgranulomen und somit die Patientensicherheit erhöhen. Ebenso können Folgegesundheitskosten durch notwendige anschließende logopädische Stimm-/Schlucktherapie reduziert werden

    Lebertransplantation bei Lebermetastasen von neuroendokrinen Pankreastumoren: Systematischer LiteraturĂĽberblick

    No full text
    • …
    corecore