8 research outputs found
G-CSF Prevents the Progression of Structural Disintegration of White Matter Tracts in Amyotrophic Lateral Sclerosis: A Pilot Trial
Background: The hematopoietic protein Granulocyte-colony stimulating factor (G-CSF) has neuroprotective and regenerative properties. The G-CSF receptor is expressed by motoneurons, and G-CSF protects cultured motoneuronal cells from apoptosis. It therefore appears as an attractive and feasible drug candidate for the treatment of amyotrophic lateral sclerosis (ALS). The current pilot study was performed to determine whether treatment with G-CSF in ALS patients is feasible.Methods: Ten patients with definite ALS were entered into a double-blind, placebo-controlled, randomized trial. Patients received either 10 mu g/kg BW G-CSF or placebo subcutaneously for the first 10 days and from day 20 to 25 of the study. Clinical outcome was assessed by changes in the ALS functional rating scale (ALSFRS), a comprehensive neuropsychological test battery, and by examining hand activities of daily living over the course of the study (100 days). The total number of adverse events (AE) and treatment-related AEs, discontinuation due to treatment-related AEs, laboratory parameters including leukocyte, erythrocyte, and platelet count, as well as vital signs were examined as safety endpoints. Furthermore, we explored potential effects of G-CSF on structural cerebral abnormalities on the basis of voxel-wise statistics of Diffusion Tensor Imaging (DTI), brain volumetry, and voxel-based morphometry.Results: Treatment was well-tolerated. No significant differences were found between groups in clinical tests and brain volumetry from baseline to day 100. However, DTI analysis revealed significant reductions of fractional anisotropy (FA) encompassing diffuse areas of the brain when patients were compared to controls. On longitudinal analysis, the placebo group showed significant greater and more widespread decline in FA than the ALS patients treated with G-CSF.Conclusions: Subcutaneous G-CSF treatment in ALS patients appears as feasible approach. Although exploratory analysis of clinical data showed no significant effect, DTI measurements suggest that the widespread and progressive microstructural neural damage in ALS can be modulated by G-CSF treatment. These findings may carry significant implications for further clinical trials on ALS using growth factors
Volume Estimation of the Thalamus Using Freesurfer and Stereology: Consistency between Methods
Freely available automated MR image analysis techniques are being increasingly used to investigate neuroanatomical abnormalities in patients with neurological disorders. It is important to assess the specificity and validity of automated measurements of structure volumes with respect to reliable manual methods that rely on human anatomical expertise. The thalamus is widely investigated in many neurological and neuropsychiatric disorders using MRI, but thalamic volumes are notoriously difficult to quantify given the poor between-tissue contrast at the thalamic gray-white matter interface. In the present study we investigated the reliability of automatically determined thalamic volume measurements obtained using FreeSurfer software with respect to a manual stereological technique on 3D T1-weighted MR images obtained from a 3 T MR system. Further to demonstrating impressive consistency between stereological and FreeSurfer volume estimates of the thalamus in healthy subjects and neurological patients, we demonstrate that the extent of agreeability between stereology and FreeSurfer is equal to the agreeability between two human anatomists estimating thalamic volume using stereological methods. Using patients with juvenile myoclonic epilepsy as a model for thalamic atrophy, we also show that both automated and manual methods provide very similar ratios of thalamic volume loss in patients. This work promotes the use of FreeSurfer for reliable estimation of global volume in healthy and diseased thalami. © Springer Science+Business Media, LLC 2012
Evaluation eines frühen interdisziplinären multimodalen Assessments für Patienten mit Schmerzen
Die Versorgung von Patienten mit Schmerzen und Chronifizierungsrisiko ist nach wie vor gekennzeichnet durch Über-, Fehl- und Unterversorgung. Das Projekt PAIN2020 (Innovationsfonds 01NVF17049) hat zum Ziel, durch die Einführung eines frühzeitigen, auf Schmerz spezialisierten interdisziplinären diagnostischen Ansatzes die ambulante Versorgung von Patienten im Hinblick auf Schmerzen und das Funktionsniveau zu verbessern. Im Rahmen einer randomisierten kontrollierten Studie werden bundesweit in 31 Einrichtungen der Regelversorgung mit einem schmerzspezialisierten Angebot Patientinnen und Patienten mit Risikofaktoren bei bestehenden Schmerzen einer frühen Schmerzdiagnostik zugeführt. Die Interventionsbedingung besteht dabei in einem interdisziplinären multimodalen Assessment mit den beteiligten Disziplinen Schmerzmedizin, Physiotherapie und Psychologie. Die Kontrollbedingung umfasst einen einmaligen Termin bei einem Schmerztherapeuten der Qualitätssicherungsvereinbarung Schmerzmedizin bzw. mit Zusatzbezeichnung spezielle Schmerztherapie. Patienten und Vorbehandler erhalten entsprechend der Befunde detaillierte Empfehlungen für eine weitere bedarfsgerechte Behandlung. Es sind zwei Evaluationsansätze geplant. Für den ersten beträgt die zu erreichende Nettofallzahl 3840 Patienten, deren klinische Daten (Deutscher Schmerzfragebogen, zusätzliche Skalen) längsschnittlich erhoben (Einschluss, drei und sechs Monate nach Diagnostik) und auf Grundlage eines Mehr-Ebenen-Modells ausgewertet werden. Im Rahmen eines zweiten Ansatzes werden diese klinischen Daten einerseits um Sekundärdaten der BARMER ergänzt sowie die Patienten des ersten Evaluationsansatzes mit BARMER-Versicherten gematcht, die an dem Projekt nicht teilgenommen haben. Die Auswertung übernimmt ein externes Evaluationsinstitut. Das Projekt startete im April 2018, die erste Patientin wurde im März 2019 in die Studie aufgenommen
Hyperon signatures in the PANDA experiment at FAIR
We present a detailed simulation study of the signatures from the sequential decays of the triple-strange pbar p -> Ω+Ω- -> K+ΛbarK- Λ -> K+pbarπ+K-pπ- process in the PANDA central tracking system with focus on hit patterns and precise time measurement. We present a systematic approach for studying physics channels at the detector level and develop input criteria for tracking algorithms and trigger lines. Finally, we study the beam momentum dependence on the reconstruction efficiency for the PANDA detector