21 research outputs found

    Impairment of Vowel Articulation as a Possible Marker of Disease Progression in Parkinson's Disease

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    Purpose: The aim of the current study was to survey if vowel articulation in speakers with Parkinson’s disease (PD) shows specific changes in the course of the disease. Method: 67 patients with PD (42 male) and 40 healthy speakers (20 male) were tested and retested after an average time interval of 34 months. Participants had to read a given text as source for subsequent calculation of the triangular vowel space area (tVSA) and vowel articulation index (VAI). Measurement of tVSA and VAI were based upon analysis of the first and second formant of the vowels /a/, /i/and /u / extracted from defined words within the text. Results: At first visit, VAI values were reduced in male and female PD patients as compared to the control group, and showed a further decrease at the second visit. Only in female Parkinsonian speakers, VAI was correlated to overall speech impairment based upon perceptual impression. VAI and tVSA were correlated to gait impairment, but no correlations were seen between VAI and global motor impairment or overall disease duration. tVSA showed a similar reduction in the PD as compared to the control group and was also found to further decline between first and second examination in female, but not in male speakers with PD. Conclusions: Measurement of VAI seems to be superior to tVSA in the description of impaired vowel articulation and its further decline in the course of the disease in PD. Since impairment of vowel articulation was found to be independent fro

    Reduzierte Grundfrequenzvariationsbreite (GFVB) als ein Charakteristikum der Dysprosodie beim idiopathischen Parkinson-Syndrom

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    Unabhängig von Krankheitsdauer oder Ausprägungstyp der Erkrankung findet man bei Patienten mit IPS eine Einschränkung der GFVB, die wiederum einen quantifizierbaren Parameter der Dysprosodie als Bestandteil der parkinsontyp. hypokinetischen Dysarthrie darstellt. Die GFVB zeigt sich vom Geschlecht und dem Lebensalter beeinflusst. Alle IPS-Patienten bieten eine höhere GFVB beim "forcierten" Sprechen (Lesetext) als bei der Spontansprache, auch wenn es signifikante Unterschiede zu den Kontrollpersonen gibt, so dass ein Einfluss von Aktivierung und Motivation anzunehmen ist. Das fehlende Ansprechen der Messparameter auf die einmalige L-Dopa-Gabe lässt den Schluss zu, dass die parkinsontypische Dysprosodie nicht allein in einem dopaminergen Defizit begründet liegt, jedoch konnte ein Langzeit-Einfluss in dieser Untersuchung nicht beurteilt werden. Ein THS-Einfluss konnte in einem kleine Patientenkollektiv gezeigt werden

    Paroxysmal belching: Epileptic or nonepileptic?

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    The prevalence and localizing value of ictal belching are yet unknown. We present the case of a patient with medically refractory focal epilepsy with simple and complex partial seizures, as well as generalized seizures. One presumed seizure type comprised frequent episodes of repetitive belching. Video-EEG monitoring during these attacks showed no ictal changes. The belching episodes were inducible and terminable through suggestion. The diagnosis of excessive supragastric belching, a previously described psychogenic condition, was made

    Tele-Epileptologie Ruhr: Zwischenevaluation eines telemedizinischen Modellprojektes

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    <jats:title>Zusammenfassung</jats:title><jats:sec> <jats:title>Hintergrund</jats:title> <jats:p>Diagnose und Behandlung von Patienten mit Epilepsie oder anderen anfallsartig auftretenden Symptomen erfordert in manchen Situationen Spezialistenwissen. Um dieses auch Abteilungen ohne eigene spezialisierte Epileptologen zur Verfügung stellen zu können, wurde im Rahmen des Modellprojektes Tele-Epileptologie Ruhr (TE Ruhr) eine telemedizinische Infrastruktur zum patientenbezogenen Austausch zwischen allgemeinneurologischen Akutkliniken bzw. ausländischen Epilepsiezentren und der Ruhr-Epileptologie, Bochum, geschaffen.</jats:p> </jats:sec><jats:sec> <jats:title>Methoden</jats:title> <jats:p>Die TE Ruhr ist eine multizentrische, prospektive Pilotstudie. Die telemedizinische Kommunikation inklusive Austausch von Untersuchungsdaten läuft über ein Webtool (rein webbasierte Anwendung). Es wurden Kliniken angeschlossen, mit denen bereits im Vorfeld eine Kooperation bestand. Patienten wurden nach Maßgabe der behandelnden Ärzte nach schriftlicher Einwilligung eingeschlossen. Die Zwischenevaluation wurde mit verantwortlichen Ärzten in den Kliniken per Fragebogen im Rahmen eines Telefoninterviews erstellt.</jats:p> </jats:sec><jats:sec> <jats:title>Ergebnisse</jats:title> <jats:p>Zum Zeitpunkt der Befragung waren 8 regionale und 4 internationale Partnerkliniken angeschlossen. Die befragten Ärzte bewerten das Gesamtprojekt inklusive der technischen Realisierung mit einer Durchschnittsnote von 2,1 (1–4 auf einer Schulnotenskala von 1–6). Alle Befragten sehen einen Nutzen der TE Ruhr eher für Einzelfälle als für Routinevorstellungen. Wichtig für die Teilnehmer ist eine einfache und schnelle Bedienung der Konsilplattform.</jats:p> </jats:sec><jats:sec> <jats:title>Diskussion</jats:title> <jats:p>Die Zwischenanalyse des Modellprojekts TE Ruhr hat gezeigt, dass die technische Etablierung einer teleepileptologischen Konsilplattform erfolgreich möglich ist. Die Ergebnisse machen über das konkrete Projekt hinaus deutlich, wo technische und organisatorische Herausforderungen telemedizinischer Anwendungen liegen und wie diesen begegnet werden kann.</jats:p> </jats:sec&gt

    Male participants' characteristics and results.

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    <p>n.s. = not significant; S.D. = standard deviation; Hz = hertz.</p><p>UPDRS III = Unified Parkinson's Disease Rating Scale/Motor Score.</p><p>VAI = vowel articulation index; tVSA = triangular vowel space area.</p

    Female participants' characteristics and results.

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    <p>n.s. = not significant; S.D. = standard deviation; Hz = hertz.</p><p>UPDRS III = Unified Parkinson's Disease Rating Scale/Motor Score.</p><p>VAI = vowel articulation index; tVSA = triangular vowel space area.</p

    Comparison of triangular vowel space area (tVSA) at first (tVSA_t0) and second (tVSA_t1) examination.

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    <p>PD = Parkinson's disease; contr = control group; m = male; f = female. * = p<0.05; ** = p<0.01.</p

    Male participants: average formant frequency values which were the source for the calculation of VAI and tVSA (table 3).

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    <p>Male participants: average formant frequency values which were the source for the calculation of VAI and tVSA (<a href="http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0032132#pone-0032132-t003" target="_blank">table 3</a>).</p

    Female participants: average formant frequency values which were the source for the calculation of VAI and tVSA (table 4).

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    <p>Female participants: average formant frequency values which were the source for the calculation of VAI and tVSA (<a href="http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0032132#pone-0032132-t004" target="_blank">table 4</a>).</p

    Comparison of vowel articulation index (VAI) at first (VAI_t0) and second (VAI_t1) examination.

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    <p>PD = Parkinson's disease; contr = control group; m = male; f = female. ** = p<0.01.</p
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