3 research outputs found
Outcomes of posterior lumbar interbody fusion with Pedicle Screw fixation using two different Types of Titan Cages
Titel 1
1\. Einleitung 6
2\. Herleitung der Aufgabenstellung 21
3\. Methodik 22
4\. Ergebnisbeschreibung 34
5\. Diskussion 47
6\. Zusammenfassung 57In dieser retrospektiven Studie wurden 40 Patienten mit einer monosegmentalen
lumbalen degenerativen Spondylolisthese nach dorsaler
Pedikelschraubenfixierung und nach Implantation zweier unterschiedlicher
Titan-Cages in PLIF-Technik untersucht. Es sollten die radiologischen und die
klinischen Ergebnisse etwa zwei Jahre nach der Implantation der Cage evaluiert
und verglichen werden. Vom 01.01.2000 bis zum 31.12.2002 wurden 50 Patienten
mit einer monosegmentalen degenerativen Spondylolisthese operativ in der
Neurochirurgischen Abteilung der Charité versorgt. 40 dieser Patienten konnten
in die Studie eingeschlossen werden. 17 der Patienten wurden mit einem
O.I.C. -Titan Cage von Stryker und 23 mit einem Prospace -Cage von Aesculap
versorgt und bildeten somit die zwei zu untersuchenden Gruppen. Beim O.I.C
Cage handelt es sich um einen sogenannten open box -Cage aus Titan, und beim
Prospace der Firma Aesculap handelt es sich um einen closed box -Cage, der
mit einer oberflächenvergrößernden Plasmaporeschicht bezogen ist. Die beiden
Patientengruppen unterschieden sich bezĂĽglich der Basischarakteristika und
bezĂĽglich der Verteilung der operierten Segmente nicht signifikant. Im
Durchschnitt 23 Monate nach der Operation wurden Röntgenfunktionsaufnahmen und
Dünnschicht¬computertomographie-Aufnahmen der Lendenwirbelsäule angefertigt.
Ebenso wurde der funktionelle Status anhand der VAS und anhand des ODI erhoben
und eine ausfĂĽhrliche neurologische Untersuchung durchgefĂĽhrt. In der
Auswertung der radiologischen Untersuchungen nach streng definierten
Fusionskriterien zeigten 32 von 40 Patienten zwei Jahre nach der Operation
eine solide Fusion. Sechs der acht Patienten, die keine solide Fusion zeigten,
sind mit einem Prospace der Firma Aesculap versorgt worden. Zwei der
Patienten, die die Fusionskriterien nicht erfĂĽllten, wurden mit einem O.I.C.
Cage von Stryker behandelt. Zwei der mit einem Prospace Cage behandelten
Patienten zeigten in der Computertomographie und in der Röntgenaufnahme der
Lendenwirbelsäule eine Aufhellung um den Cage ( Lucencie ) und ebenfalls zwei
der mit einem Aesculap Cage versorgten Patienten zeigten einen Cageeinbruch in
den radiologischen Aufnahmen. 9 Patienten zeigten vor der Operation und kein
Patient nach der Operation eine lumbale Segmentinstabilität in
Röntgenfunktionsaufnahmen der Lendenwirbelsäule. Klinisch zeigte sich zwei
Jahre nach der Operation kein signifikanter Unterschied im Vergleich des
neurologischen und des funktionellen Status der beiden Patienten¬gruppen. Alle
Patienten wĂĽrden die Operation wiederholen und 35 Patienten geben eine
Verbesserung Ihrer Lebensqualität nach der Operation an. Zusammenfassend
erzielte der Prospace der Firma Aesculap radiologisch eine geringere
Fusionsrate von 74% im Vergleich zu einer vom O.I.C. Cage von Stryker
erzielten Fusionsrate von 88%. Klinisch manifestierte sich dieser Unterschied
in dieser Studie nicht, da kein signifikanter Unterschied im neurologischen
und im funktionellen Resultat der Patienten zu messen war.This is a retrospective study of 40 patients, who had a monosegmental lumbar
degenerative spondylolisthesis treated by monosegmental posterior lumbar
interbody fusion (PLIF) using two different types of titan cages and pedicle
screw fixation. The objective was to evaluate the radiographic and clinical
results of these patients treated with posterior lumbar interbody fusion and
pedicle screw fixation either by using the Prospace Titan Cage of Aesculap or
the O.I.C Titan Cage of Stryker. 50 patients with monosegmental degenerative
spondylolisthesis were operated between the 1.1.2001 and the 31.12.2002 in the
department of neurosurgery in the Charite in berlin. 40 of these patients were
followed for an average of 23 months after operation. Radiographic findings
and clinical and functional results, measured with the Owestry Disability
Score and the Visual Analog Scale, were evaluated 2 years after the operation.
Based on stringent radiographic fusion criteria 32 of 40 patients showed 2
years after operation solid bony fusion in static CT scanning and in dynamic
and static X-ray examination. Six of the eight patients who didn t show solid
fusion belonged to the group of patients who were treated with the Prospace
Titan Block cage from Aesculap. Two patients who did not match the fusion
criteria were treated with an O.I.C Cage from Stryker. Two of the patients
treated with the Aesculap Cage showed a lucenci around the Cage in the x ray
and in the CT scan and also two patients treated with the Aesculap cage showed
a cage migration in the radiological examination. In the functional X-ray
examination 19 Patients showed a segmental instability before the operation
and no patient showed instability after the operation. Clinically there was no
difference in the outcome between the patients treated with a Prospace Titan
Block or with a open Box Titan Cage measured with the ODI or with the VAS. All
the 40 patients improved in their neurological deficits and would repeat the
operation retrospectively. 35 patients feel a significant melioration of their
daily life quality
The short- and mid-term effect of dynamic interspinous distraction in the treatment of recurrent lumbar facet joint pain
Owing to failure to achieve positive long-term effects, the currently performed treatment methods for lumbar facet joint syndrome (LFJS) are still under debate. Interspinous distraction devices unload the facet joints. Thus, these devices might be an alternative surgical treatment method for LFJS. The aim of this study was to evaluate the clinical and radiological outcome of an interspinous distraction device for the treatment of LFJS. Subjects had verified single level LFJS at level L4–5. They received percutaneous facet joint denervation (PFJD). If pain persisted, they were offered implantation of an interspinous device (Coflex) and/or repeat PFJD. Clinical and radiological outcome was determined before and after PFJD or surgery up to 2 years afterwards in all cases. Forty-one patients with LFJS at L4–5 underwent PFJD. Twenty patients with persisting pain underwent a subsequent surgery for implantation of an interspinous device. Five patients with recurrent pain at 6–12 months opted for an additional PFJD. Three obese patients (body weight >100 kg) had persistent pain at 3 months after surgery and received additionally dorsal semi-dynamic stabilization. The clinical outcome improved significantly in the surgically treated patients; however, it did not differ compared with patients receiving PFJD only after 24 months. Radiological evaluation revealed a restricted range of motion (ROM) of the operated and an elevated ROM of the adjacent segment. Surgical or device-related complications were not observed. In conclusions, the implantation of an interspinous Coflex device in case of recurrent facet joint pain succeeds to improve facet joint pain in clinical short-and mid-term settings. However, it does not exceed the outcome of denervated patients