4 research outputs found
Copper to Zinc Ratio as Disease Biomarker in Neonates with Early-Onset Congenital Infections
Copper (Cu) and zinc (Zn) are essential trace elements for regular
development. Acute infections alter their metabolism, while deficiencies
increase infection risks. A prospective observational case-control study was
conducted with infected (n = 21) and control (n = 23) term and preterm
newborns. We analyzed trace element concentrations by X-ray fluorescence, and
ceruloplasmin (CP) by Western blot. Median concentration of Cu at birth (day
1) was 522.8 [387.1â679.7] ÎŒg/L, and Zn was 1642.4 ± 438.1 ÎŒg/L. Cu and Zn
correlated positively with gestational age in control newborns. Cu increased
in infected newborns from day 1 to day 3. CP correlated positively to Cu
levels at birth in both groups and on day 3 in the group of infected neonates.
The Cu/Zn ratio was relatively high in infected newborns. Interleukin (IL)-6
concentrations on day 1 were unrelated to Cu, Zn, or the Cu/Zn ratio, whereas
C-reactive protein (CRP) levels on day 3 correlated positively to the Cu/Zn
-ratio at both day 1 and day 3. We conclude that infections affect the trace
element homeostasis in newborns: serum Zn is reduced, while Cu and CP are
increased. The Cu/Zn ratio combines both alterations, independent of
gestational age. It may, thus, constitute a meaningful diagnostic biomarker
for early-onset infections. View Full-Tex
Selenium status in neonates with connatal infection
Einleitung Selen (Se) ist ein essentielles Spurenelement und ein notwendiger
Bestandteil fĂŒr die Biosynthese von Selenoproteinen, deren Funktionen sich
ĂŒber Redox-Homöostase, SchilddrĂŒsenhormonmetabolismus, Spermatogenese und
viele weitere physiologische Funktionen erstrecken. Der gröĂte Teil des im
Blut zirkulierenden Se ist in Form von Selenocystein an Selenoprotein P (SePP)
gebunden, ein Transport-Glykoprotein und wichtiger Biomarker fĂŒr den Se-
Status. Der Se-Status erwachsener Menschen wird negativ von infektiösen
Erkrankungen beeinflusst, und ein niedriger Se-Spiegel ist mit erhöhter
MortalitĂ€t assoziiert. Es ist nicht bekannt, ob Ăhnliches auch fĂŒr Neugeborene
gilt, die aufgrund des unreifen Immunsystems ein erhöhtes Risiko fĂŒr
Infektionen haben. Wir haben die Hypothese aufgestellt, dass eine Infektion in
den frĂŒhen Lebenstagen einen negativen Einfluss auf den unreifen Se-Haushalt
hat. Methodik Wir fĂŒhrten eine observative Fall-Kontroll Studie durch
(02/2013-04/2014). Eingeschlossen wurden Neugeborene zweier SĂ€uglings-
Intensivstationen der Charité-UniversitÀtsmedizin-Berlin. Vierundvierzig
Kinder erfĂŒllten die Einschlusskriterien und wurden in eine Kontroll- (n=23)
und eine Infektionsgruppe (n=21) eingeteilt. Die Konzentrationen von Se bzw.
SePP wurden mit Totalreflexions-Röntgenfluoreszenz-Spektroskopie bzw. ELISA
gemessen. Die Messungen erfolgten fĂŒr beide Gruppen anhand von Restblutproben,
die am Tag der Geburt (d1), und fĂŒr die Infektionsgruppe zusĂ€tzlich 48 Stunden
spĂ€ter (d3), fĂŒr Routineuntersuchungen abgenommen wurden. Ergebnisse Die
Analysen dieser Proben zeigen, dass eine signifikante Korrelation zwischen den
Konzentrationen von Se und SePP (b=0,025, rp=0,78***) gegeben ist. Mit einer
Blutkonzentration von unter 20”g/l konnten wir bei fĂŒnf Neugeborenen ein
signifikantes Selendefizit feststellen (Infektionsgruppe:4, Kontrollgruppe:1).
Auch zeigten drei Kinder der Infektionsgruppe einen starken SePP Mangel
(<0,5mg/l). Die univariate Analyse zeigt eine signifikant erniedrigte SePP-
und Se-Konzentration der Infektionsgruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe (Se:
p=0,027, b=â8,584, 95%CI â16,143, â1,026; SePPsqrt: p=0,045, b=â 0,125, 95%CI
â0,247, â0,003). Auch zeigte sich, dass die SePP-Spiegel der Infektionsgruppe,
unter der antibiotischen Therapie, von d1 (1,03mg/l, SD=0,10mg/l) auf d3
(1,34mg/l, SD=0,10mg/l) signifikant (p<0,001) anstiegen, die Se-Spiegel jedoch
unverÀndert blieben. Die dazu korrespondierende Untersuchung der
Antibiotikaspiegel zeigte eine negative Korrelation zwischen der Se- und der
Gentamicin-Konzentration im Blut der Infektionsgruppe (rp=0,500*).
Schlussfolgerung Die Kombination aus Se und SePP zeigt sich als guter
Indikator fĂŒr den Se-Status von Neugeborenen. Sowohl eine Infektion als auch
die Therapie mit Aminoglykosiden haben einen negativen Einfluss auf den Se-
Status. Wie auch schon in Vitro gezeigt wurde, deuten unsere Ergebnisse darauf
hin, dass Aminoglykoside den Einbau von Se in SePP stören. Hieraus ergibt
sich, dass unter Aminoglykosid-Antibiose die Bestimmung des Selenstatus
schwierig ist, da selenarme SePP-Formen gebildet werden. Es bleibt zu
bestimmen, ob eine adjuvante Selensupplementation diese Problematik aufheben
kann und zu einer verbesserten Prognose fĂŒhrt.Introduction Selenium (Se) is an essential trace element, important for the
biosynthesis of selenoproteins, which are important for various function of
the body including redox homeostasis, thyroid hormone metabolism,
spermatogenesis and other essential physiological pathways. The major fraction
of circulating Se is bound to the selenocystein-containing selenoprotein P
(SePP), which acts as an important transport protein and biomarker of the Se-
status. Infectious diseases impair the Se-status of adults and are associated
with an increased risk for mortality. Whether the same applies to neonates,
who are at an increased risk for infections due to an immature immune system,
is unknown. We hypothesised that an infection during the early days of life
negatively affects the Se-status of neonates. Methods We conducted an
observational case-control study (02/2013-04/2014). We included neonates from
two intensive care units of the Charité-UniversitÀtsmedizin-Berlin. Forty-four
neonates met the inclusion criteria and were assigned to the control- (n=23)
and the infection-group (n=21), respectively. The concentrations of Se and
SePP were measured by total-reflection-X-ray-fluorescence-analysis and ELISA,
respectively. The measurements were conducted from residual blood samples from
the routine analysis, collected at day of birth (d1), and a second sample was
collected from the infection group 48 hours later (d3). Results We identified
a significant correlation between Se and SePP concentrations (b=0,025,
rp=0,78***). Five neonates showed a significant Se deficiency with a Se blood
concentration below 20 ”g/l (infection group:4, control group:1), and three
children from the infection-group had a SePP deficiency (<0.5mg/l). The
univariate analysis indicated a significantly decreased concentration of SePP
and Se in the infection-group as compared to the control group. Additionally,
we observed a significant increase of SePP under antibiotic therapy from d1
(1.03mg/l, SD=0.10mg/l) to d3 (1.34mg/l, SD=0.10mg/l), however the Se
concentration remained unchanged. This finding indicates the biosynthesis of
Se-poor SePP variants. We also found a significant negative correlation
between the concentration of Se and Gentamicin in the blood of the infected
neonates (rp=0.500*), supporting this hypothesis. Conclusion The combination
of both, Se and SePP concentrations, provides a good assessment of the Se-
status of neonates. Both, an ongoing infection and the therapy with
aminoglycosides negatively affect the Se-status. As it could be shown in
vitro, our results indicate that aminoglycosides impair the incorporation of
Se into SePP, giving rise to Se-poor SePP variants. It remains to be
determined whether an adjuvant Se supplementation is suitable to overcome this
disturbance of Se-status and SePP-dependent Se transport during infection