16 research outputs found

    Smartphones jetzt noch smarter? - Möglichkeit des Einsatzes als „Dosiswarner“.

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    Ziel: Die Möglichkeit, mit den in den Kameras von Smartphones verwendeten (CMOS-)Chips neben sichtbarem Licht auch andere elektromagnetische Strahlung zu registrieren, führte zu der Entwicklung von Apps zur Messung ionisierender Strahlung. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Genauigkeit dieser Messmethode exemplarisch zu überprüfen und mögliche Anwendungsbereiche zu identifizieren. Material und Methoden: Es wurden 2 Apps auf 2 Hardwareplattformen im Vergleich zu einem geeichten Ionisationsmessgerät und einem elektronischen Personendosimeter getestet. Zur Erstellung der Kalibrierungskurve dienten Dosisraten zwischen 12 700 µSv/h und 5,7 µSv/h. Der Einsatz der Apps für die Messung der Streustrahlung eines C-Bogens erfolgte an einem Alderson-Rando-Phantom. Ergebnisse: Während eine App sich als unbrauchbar erwies, ergaben sich bei der anderen folgende Messwerte: Die seitlich am Phantom gemessene Streustrahlung lag mit 117 µSv/h (2 m Abstand) bis 5910 µSv/h (0,3 m Abstand) jeweils ca. um den Faktor 1,4 unterhalb der mit der Ionisationsmesskammer ermittelten Werte. Auf Höhe der Schilddrüse eines Untersuchers wurden 4200 - 4400 µSv/h gemessen. Bei geringem Abstand zum Phantom zeigte sich eine starke Winkelabhängigkeit der Messergebnisse. In 0,3 m Abstand war bei einem Abkippen des Smartphones um 45° nach unten eine Abnahme von 3000 µSv/h auf 972 µSv/h, nach oben eine Zunahme auf 5000 µSv/h zu verzeichnen. Im Abstand von 1 m war dieser Effekt deutlich schwächer. Schlussfolgerung: Es konnte gezeigt werden, dass ein Nachweis ionisierender Strahlung mit Smartphone-Kameras prinzipiell möglich ist. Trotz überraschend guter Messergebnisse ist die Genauigkeit aufgrund starker Winkelabhängigkeit für die Personendosimetrie nicht ausreichend. Eine qualitative Aussage im Sinne eines Dosiswarners ist jedoch möglich

    Predictive Parameters in Patients Undergoing Percutaneous Hepatic Perfusion with Melphalan for Unresectable Liver Metastases from Uveal Melanoma: A Retrospective Pooled Analysis

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    Purpose The aim of this study was to identify positive predictors for survival in uveal melanoma (UM) patients treated with percutaneous hepatic perfusion with melphalan (M-PHP), by retrospectively pooling data from three centers.Materials and Methods Retrospective analysis including patients ( >= 18 years) treated with M-PHP between February 2014 and December 2019 for unresectable liverdominant or liver-only metastases from UM. Predictors for OS were assessed using uni- and multivariate analyses. Other study outcome measures were response rate, progression-free survival (PFS), liver progression-free survival (LPFS), overall survival (OS) and complications according to CTCAEv5.0.Results In total, 101 patients (47.5% males; median age 59.0 years) completed a minimum of one M-PHP. At a median follow-up time of 15.0 months, complete response (CR), partial response (PR), stable disease (SD) and progressive disease were seen in five (5.0%), 55 (54.5%), 30 (29.7%) and 11 (10.9%) patients, respectively, leading to a 89.1% disease control rate. Median PFS, LPFS and OS were 9.0, 11.0 and 20.0 months, respectively. Survival analyses stratified for radiological response demonstrated significant improved survival in patients with CR or PR and SD category. Treatment of the primary tumor with radiotherapy, >= 2 M-PHP and lactate dehydrogenase (LDH) 1 M-PHP cycles are associated with improved OS.Radiolog

    Predictive Parameters in Patients Undergoing Percutaneous Hepatic Perfusion with Melphalan for Unresectable Liver Metastases from Uveal Melanoma: A Retrospective Pooled Analysis

    No full text
    Purpose The aim of this study was to identify positive predictors for survival in uveal melanoma (UM) patients treated with percutaneous hepatic perfusion with melphalan (M-PHP), by retrospectively pooling data from three centers.Materials and Methods Retrospective analysis including patients ( >= 18 years) treated with M-PHP between February 2014 and December 2019 for unresectable liverdominant or liver-only metastases from UM. Predictors for OS were assessed using uni- and multivariate analyses. Other study outcome measures were response rate, progression-free survival (PFS), liver progression-free survival (LPFS), overall survival (OS) and complications according to CTCAEv5.0.Results In total, 101 patients (47.5% males; median age 59.0 years) completed a minimum of one M-PHP. At a median follow-up time of 15.0 months, complete response (CR), partial response (PR), stable disease (SD) and progressive disease were seen in five (5.0%), 55 (54.5%), 30 (29.7%) and 11 (10.9%) patients, respectively, leading to a 89.1% disease control rate. Median PFS, LPFS and OS were 9.0, 11.0 and 20.0 months, respectively. Survival analyses stratified for radiological response demonstrated significant improved survival in patients with CR or PR and SD category. Treatment of the primary tumor with radiotherapy, >= 2 M-PHP and lactate dehydrogenase (LDH) 1 M-PHP cycles are associated with improved OS
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