29 research outputs found

    Type 2 Endoleaks: The Diagnostic Performance of Non-Specialized Readers on Arterial and Venous Phase Multi-Slice CT Angiography.

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    PURPOSE: To define the diagnostic precision of non-specialized readers in the detection of type 2 endoleaks (T2EL) in arterial versus venous phase acquisitions, and to evaluate an approach for radiation dose reduction. METHODS: The pre-discharge and final follow-up multi-slice CT angiographies of 167 patients were retrospectively analyzed. Image data were separated into an arterial and a venous phase reading set. Two radiology residents assessed the reading sets for the presence of a T2EL, feeding vessels, and aneurysm sac size. Findings were compared with a standard of reference established by two experts in interventional radiology. The effective dose was calculated. RESULTS: Overall, experts detected 131 T2ELs, and 331 feeding vessels in 334 examinations. Persistent T2ELs causing aneurysm sac growth > 5 mm were detected in 20 patients. Radiation in arterial and venous phases contributed to a mean of 58.6% and 39.0% of the total effective dose. Findings of reader 1 and 2 showed comparable sensitivities in arterial sets of 80.9 versus 85.5 (p = 0.09), and in venous sets of 73.3 versus 79.4 (p = 0.15), respectively. Reader 1 and 2 achieved a significant higher detection rate of feeding vessels with arterial compared to venous set (p = 0.04, p < 0.01). Both readers correctly identified T2ELs with growing aneurysm sac in all cases, independent of the acquisition phase. CONCLUSION: Arterial acquisitions enable non-specialized readers an accurate detection of T2ELs, and a significant better identification of feeding vessels. Based on our results, it seems reasonable to eliminate venous phase acquisitions

    Einfluss von Patientenvorbereitung und Kontrastmittel auf die Höhe der Herzfrequenz bei der CT des Herzens : Eine prospektive Studie aus radiologietechnologischer Perspektive

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    Zielsetzung: Hohe Herzfrequenzen (HF) während der CT-Angiographie (CTA) der Koronarien nehmen Einfluss auf Bildqualität und Patientendosis. Gründe für hohe HF können Ängste der Patienten und der Kontrastmittel-Bolus sein. Ob RadiologietechnologInnen einen Beitrag zur Erreichung der Zielfrequenz (HF65 bpm) leisten können, soll evaluiert werden. Methode: Bei 122 konsekutiven, prospektiv randomisierten Patienten wurde die Höhe der HF nach (1) Patienteninformation (persönliches Gespräch versus standardisiertes Informationsblatt) im Calzium-Scoring (CALZ), sowie während Applikation von (2) Kontrastmittel (Iomeprol 400mgJ/ml versus Iodixanol 320mgJ/ml) in der CTA gemessen. Als Ziel wurde eine HF65bpm definiert. Ergebnisse: 69% (n=84) erreichten die Zielherzfrequenz (65bpm) im CALZ. Von diesen 84 Patienten HF65 CALZ erreichten 66 (78%) auch während CTA die Zielherzfrequenz. Eine HF65bpm im CALZ stellte somit einen positiven Prädiktor für das Erreichen der HF65 während CTA dar. 22 (18%) Patienten mit HF>65bpm im CALZ erhielten eine i.v. Betablocker-Medikation. Davon erhielten 32% (n=7) zu 68% (n=15) eine Prämedikation in Abhängigkeit von der vorangegangenen Information (p0,05) bestand zwischen Iomeprol und Iodixanol in der CTA beim Vergleich der HF-Mittelwerte (n=122). Allerdings zeigte sich ein signifikanter HF-Anstieg mit Iomeprol (p=0,0001) in Bezug auf die individuelle HF zwischen CALZ und HF-CTA. Iodixanol zeigte diesbezüglich keine Signifikanz (p>0,05). Zusammenfassung: HF65bpm während CALZ war ein Prädiktor für HF65bpm während CTA. Die persönliche Patienteninformation zeigte an Patienten unter Stress eine positive Wirkung auf die HF im CALZ. Bei der Anwendung von Iomeprol stieg die HF mit Iodixanol konnte kein signifikanter HF-Anstieg während der CTA nachgewiesen werden. Weitere Studien an größeren Kollektiven zur Klärung des klinischen Benefit sind angezeigt.Objective: High heart rates (HR) are related to image quality and patient dose in computed tomography of the coronary arteries (CTA). Patient anxiety and contrast bolus may explain high HR. The question is whether radiographers make a contribution to receive the goal heart rate (HR65 bpm). Methods: In 122 consecutive prospective randomized patients HR after (1) patient information (one-to-one talk versus information-handout) in calcium scoring (CALC), and (2) during contrast application (Iomeprol 400mgI/ml versus Iodixanol 320mgI/mg) in CTA were measured. Goal heart rate - HR65bpm was defined. Results: 69% (n=84) patients received the goal HR65bpm in CALC. Among these 84 patients with CALZ-HR65bpm 66 (78%) also received the goal heart rate in CTA. Therefore HR65bpm in CALZ was a positive predictor for HR65bpm in CTA. 22 (18%) patients with HR>65bpm in CALC required i.v. betablocker medication. Among these 32% (n=7) in relation to 68% (n=15) received a premedication depending on the information before (p0,05) to HR-mean value was to notice with Iomeprol and Iodixanol in CTA (n=122). But a significant result with Iomeprol to HR increase (p=0,0001) in relation to individual HR in CALZ and HR in CTA was to notice. However there was no significance with Iodixanol (p>0,05). Conclusion: HR65bpm in CALZ was a significant predictor for HR65bmp in CTA. One-to-one talk with the patient before investigation showed a positive effect to HR-CALZ in patients with stress. With Iomprol HR increased in CTA but no significant HR increase was to notice with iodixanol. Evaluations in higher population might show clinical benefit.Wien, FH Campus Wien, Masterarb., 2010(VLID)315615
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