45 research outputs found

    T1 mapping in cardiac MRI

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    Quantitative myocardial and blood T1 have recently achieved clinical utility in numerous pathologies, as they provide non-invasive tissue characterization with the potential to replace invasive biopsy. Native T1 time (no contrast agent), changes with myocardial extracellular water (edema, focal or diffuse fibrosis), fat, iron, and amyloid protein content. After contrast, the extracellular volume fraction (ECV) estimates the size of the extracellular space and identifies interstitial disease. Spatially resolved quantification of these biomarkers (so-called T1 mapping and ECV mapping) are steadily becoming diagnostic and prognostically useful tests for several heart muscle diseases, influencing clinical decision-making with a pending second consensus statement due mid-2017. This review outlines the physics involved in estimating T1 times and summarizes the disease-specific clinical and research impacts of T1 and ECV to date. We conclude by highlighting some of the remaining challenges such as their community-wide delivery, quality control, and standardization for clinical practice

    Veränderung des Gefäßwiderstandes der A. Basilaris bei Hörsturzpatienten im Langzeitverlauf

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    Hinsichtlich der Genese des Hörsturzes werden unter anderem vaskuläre Faktoren diskutiert. In der Literatur wird über Veränderungen des Gefäßwiderstandes der Arteria basilaris durch akustische Reize berichtet. In einer vorangegangenen Studie konnten signifikante Veränderungen dieses Gefäßwiderstandes bei Patienten mit akutem Hörsturz während einer rheologischen Infusionstherapie mit Kortison, Pentoxifyllin und HES über 8 Tage nachgewiesen werden. In einer zweiten Studie wurden nun anhand dieses Patientenkollektivs Veränderungen des Gefäßwiderstandes im Langzeitverlauf untersucht. Hierfür wurde bei 77 der 114 Hörsturzpatienten aus der ersten Studie nach 2 Jahren der Basilariswiderstand mittels transkranieller Farbdopplersonographie bestimmt (Siemens Sonoline Elegra, 2,5 MHz). Zudem wurden die Patienten durch Vergleich des aktuellen Tonaudiogramms mit dem Befund zu Beginn der Hörsturztherapie in 3 Klassen eingeteilt: Vollremission (n=17), Teilremission (n=45) und fehlende Remission (n=15). Es zeigte sich, dass der Widerstand bei allen Hörsturzpatienten zu jedem Zeitpunkt weit über den Normalwerten lag. Die Patientengruppe ohne Remission hatte sowohl zu Beginn der Therapie als auch nach 2 Jahren den höchsten Widerstand. Bei der Gruppe der Vollremission kam es im Zeitraum zwischen 4 Wochen und 2 Jahren nach Infusionsende zu einer signifikanten Widerstandsreduktion auf Werte, welche im Vergleich mit den beiden anderen Gruppen deutlich geringer waren, jedoch weiterhin über den Normalwerten lagen. Als Ursache für diese Ergebnisse können sowohl eine Hochregulation des Sympathikustonus als auch primär vaskuläre Faktoren diskutiert werden

    The role of facts and HVDC in the future pan-European transmission system development

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    The present paper focuses on FACTS (Flexible Alternating Current Transmission System) and HVDC (High Voltage Direct Current) transmission technologies. Particular attention is paid to different specific technical, economic and environmental features of these power electronics-based devices. Final aim of the paper is the investigation of the role that FACTS and HVDC may play towards the development of the future pan-European transmission system
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