160 research outputs found

    Photodynamische Suppression von Enterococcus faecalis mit dem Photosensitizer mTHPC

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    Einleitung: Bei persistierenden endodontischen Infektionen wird häufig Enterococcus faecalis (E.f.) nachgewiesen. Die antimikrobielle photodynamische Therapie (aPDT) ist eine moderne Alternative zu bestehenden antibakteriellen Behandlungsmethoden. Ziel dieser In-Vitro-Studie war es, die antibakterielle Wirkung des in Liposomen angereicherten Photosensitizers mTHPC auf E.f. zu prüfen. Materialien und Methoden: E.f. wurde in Schaedler-Flüssigmedium für 24 Stunden kultiviert, anschließend isoliert und auf eine optische Dichte von 0,3 eingestellt. Es folgte die Zugabe von 10, 30 und 50 µM mTHPC sowie eine Dunkelinkubation für 15 min. Um eine Bakteriensuppression in der Testgruppe zu erreichen, wurde die mit mTHPC versetzte Suspension mit Licht eines Diodenlasers in unterschiedlichen Energiedichten (25, 50, 75 und 100J/cm2) bestrahlt. Als Kontrollgruppen dienten: a) bakterielle Suspension ohne Behandlung b) bakterielle Suspension bestrahlt mit Laserlicht c) bakterielle Suspension mit mTHPC ohne Bestrahlung (Dunkeltoxizität). Es wurden Verdünnungsreihen aller Gruppen bis 10-6 hergestellt. Nach anaerober Kultivierung auf sterilen Agar-Platten für 2 Tage erfolgte die Ermittlung der Kolonie bildenden Einheiten (KBL/ml). Ergebnisse: Bei einer mTHPC-Endkonzentration von 50µM (Energiedichte 100J/cm2) wurde E.f. vollständig suppremiert. Bei Endkonzentrationen von 10 und 30µM konnte unter Verwendung der gleichen Energiedichte (100 J/cm2) eine Verringerung des Bakterienwachstums um den Faktor 10-5 ermittelt werden. Die Applikation von Laserlicht ohne Photosensitizer zeigte keinen Einfluss auf das Wachstum. Es konnte eine geringfügige Dunkeltoxizität des mTHPC gegenüber der unbehandelten Kontrollgruppe festgestellt werden. Schlussfolgerung: Die vorliegenden Ergebnisse zeigen, dass dieses aPDT-Verfahren eine Therapieoption bei persistierenden endodontischen Infektionen mit Enterococcus faecalis darstellen könnte

    HOW BLOCKCHAIN FACILITATES SMART CITY APPLICATIONS– DEVELOPMENT OF A MULTI-LAYER TAXONOMY

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    A decade after Sathosi Nakamoto published his famous whitepaper, blockchain technology (BT) has started to become widely recognized and used beyond the cryptocurrency Bitcoin. While the financial sector is the most prominent adopter of the technology, numerous other fields of application for the ground-breaking innovation are discussed by researchers and practitioners alike. One key area in which blockchain-based applications are expected to drive radical and disruptive innovation is smart cities. BT provides unique benefits which smart cities can leverage to improve quality of life, adminis-trative processes, and environmental sustainability. However, due to the entrepreneurial dynamics and abundant fields of application for BT in smart cities, an integrated and boundary-spanning analysis is lacking. Thus, our paper aims at analysing how BT is used in different smart city business models to present a multi-layer taxonomy. For this purpose, we identified a global sample of 80 startups which offer products or services for smart cities and examined their business models. The paper explores economic and technological characteristics of blockchain based smart city applications. These unique insights will be useful for researchers, practitioners, and regulators

    Implementation of a dermatoscopy curriculum during residency at Augsburg University Hospital in Germany

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    Background and objectives To date, there is no structured program for dermatoscopy training during residency in Germany. Whether and how much dermatoscopy training is acquired is left to the initiative of each resident, although dermatoscopy is one of the core competencies of dermatological training and daily practice. The aim of the study was to establish a structured dermatoscopy curriculum during residency at the University Hospital Augsburg. Patients and methods An online platform with dermatoscopy modules was created, accessible regardless of time and place. Practical skills were acquired under the personal guidance of a dermatoscopy expert. Participants were tested on their level of knowledge before and after completing the modules. Test scores on management decisions and correct dermatoscopic diagnosis were analyzed. Results Results of 28 participants showed improvements in management decisions from pre- to posttest (74.0% vs. 89.4%) and in dermatoscopic accuracy (65.0% vs. 85.6%). Pre- vs. posttest differences in test score (7.05/10 vs. 8.94/10 points) and correct diagnosis were significant (p < 0.001). Conclusions The dermatoscopy curriculum increases the number of correct management decisions and dermatoscopy diagnoses. This will result in more skin cancers being detected, and fewer benign lesions being excised. The curriculum can be offered to other dermatology training centers and medical professionals

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