2 research outputs found
Function of Endothelin-A – and Endothelin-B-receptors in the ET-1 response in glomerular arterioles of the mouse
Das Endothelinsystem hat fĂĽr die physiologische Funktion der Niere und fĂĽr die
Entstehung von Nierenerkrankungen eine groĂźe Bedeutung. Endothelineffekte an
der Niere werden ĂĽber zwei Rezeptortypen, den ETA-Rezeptor und den ETB-
Rezeptor, vermittelt. ETA-Rezeptoren und ETB-Rezeptoren sind auf der glatten
Muskelzelle exprimiert, wo sie vasokonstriktorisch wirken können. ETB-
Rezeptoren sind zudem auf der Endothelzelle exprimiert und vermitteln eine
Vasodilatation. Ziel der Studie war es, die differentielle Beteiligung der
Endothelinrezeptoren auf die Endothelin-1 induzierte vaskuläre Kontraktiliät
der afferenten und efferenten Arteriolen darzustellen. Wir verwendeten das
Modell der rescued-ETB-Rezeptor-defizienten Maus. Diese Mäuse haben keinen
funktionsfähigen renal vaskulären ETB-Rezeptor. Die Gefäßreaktivität
isolierter glomerulärer Arteriolen wurde mit Hilfe eines
MikroperfusionsmeĂźplatzes untersucht: Arteriolen mit Glomerulus wurden unter
Verwendung von Halte- und Perfusionspipetten perfundiert und die
Gefäßdurchmesseränderungen wurden videomikroskopisch aufgezeichnet. Wirkstoffe
wurden in die Badlösung appliziert. Die Analyse der Durchmesseränderungen
erfolgte computergestĂĽtzt. In afferenten Arteriolen -fĂĽhrte die kumulative
Endothelin-1-Applikation zu einer dosisabhängigen und ähnlich starken
Vasokonstriktion in Wildtypen und in rescued-ETB-Rezeptor-defizienten Mäusen.
-Selektive ETA-Rezeptor-Blockade hob den vasokonstriktorischen
Endothelin-1-Effekt in Wildtypen und in rescued-ETB-R-defizienten Mäusen auf.
-Kumulative ETB-Rezeptor-Stimulation fĂĽhrte zu keiner Ă„nderung der luminalen
Durchmesser in Wildtypen und in rescued-ETB-Rezeptor-defizienten Mäusen.
-Unspezifische Blockade der NO-Synthase änderte die arterioläre Antwort in
Wildtypen und in rescued-ETB-Rezeptor-defizienten Mäusen auf
Endothelin-1-Applikation nicht signifikant. -ETA-Rezeptor- und NO-Synthase-
Blockade beeinflussten den basalen Durchmesser in Wildtypen und in rescued-
ETB-Rezeptor-defizienten Mäusen nicht signifikant. In efferenten Arteriolen
-fĂĽhrte die kumulative Endothelin-1-Applikation zu einer
konzentrationsabhängigen Konstriktion in Wildtypen und in rescued-ETB-
Rezeptor-defizienten Mäusen, welche in Wildtypen signifikant stärker war als
in rescued-ETB-Rezeptor-defizienten Mäusen. -Während selektiver ETA-Rezeptor-
Blockade war die Endothelin-1 vermittelte Vasokonstriktion in den Wildtypen
abgeschwächt und in rescued-ETB-Rezeptor-defizienten Mäusen vollständig
aufgehoben. -Kumulative ETB-Rezeptor-Aktivierung fĂĽhrte zu einer
Vasokonstriktion in Wildtypen, während es keinen Effekt in den rescued-ETB-
Rezeptor-defizienten Mäusen hatte. -Während Blockade der NO-Synthase war die
vasokonstriktorische Antwort auf kumulative Endothelin-1-Applikation in
Wildtypen und in rescued-ETB-Rezepto- defizienten Mäusen signifikant stärker
als ohne NO-Synthase-Blockade. -Selektive ETA-Rezeptor-Blockade veränderte den
basal arteriolären Durchmesser nicht. -Blockade der NO-Synthase reduzierte den
basalen Durchmesser in Wildtypen. Afferente Arteriolen kontrahierten auf
kumulative Endothelin-1-Applikation stärker als efferente Arteriolen in
Wildtypen. Die funktionellen Ergebnisse unterstĂĽtzen die Annahme eines
speziesspezifisch variabel ausgeprägten Endothelinsystems. Diese
Speziesspezifität bezieht sich auf die differentielle Beteiligung von ETA- und
ETB-Rezeptoren an der Vasokonstriktion beziehungsweise Vasodilatation
glomerulärer Arteriolen. Unsere Befunde weisen erstmalig auf eine dilatative
Wirkung von ETA-Rezeptoren in diesen Gefäßen hin. Die Arbeit leistet einen
Beitrag zum Verständnis der Funktion von Endothelinrezeptoren im Bereich der
glomerulären Gefäße, der Effekte von Endothelin auf die Nierenperfusion und
auf die glomeruläre Filtrationsrate in der Maus.Endothelins play an important role in the physiology and pathophysiology of
the kidney. In the kidney endothelins mediate their effects by two receptors:
The ETA-receptor and the ETB-receptor. ETA- and ETB-receptors are expressed on
smooth muscle cells, where they act to induce vasoconstriction. ETB-receptors
are also expressed on endothelial cells, where they can mediate vasodilation.
The aim of this study was to investigate the differential involvement of the
endothelin-receptors on the Endothelin-1 mediated vascular contractility of
the afferent and efferent arterioles. We used the model of the rescued-ETB-
receptor-deficient mice. These mice lack a functional renal vascular ETB-
receptor. The vascular reactivity of the isolated glomerular arterioles was
investigated using the technique of microperfusion. Arterioles with intact
glomeruli were pefused with the help of holding- and perfusionpipettes. The
changes in the luminal diameter of the vessels were documented with
videomicroscopy. Different drugs were added to the bath solution. The changes
of luminal diameter were analyzed with specific computer programs. In afferent
arterioles -cumulative Endothelin-1-application led to a dose-dependet and
strong vasoconstriction in both wildtypes and rescued-ETB-receptor-deficient
mice. -Selective blocking of the ETA-receptor abolished the vasoconstrictory
effect of Endothelin-1 in wildtypes and rescued-ETB-receptor-deficient mice.
-Cumulative ETB-receptor-stimulation did not change the luminal diameter in
wildtypes and rescued-ETB-receptor-deficient mice. -NO-Synthase-blockade did
not significantly change the arteriolar response to Endothelin-1-application
of wildtypes and rescued-ETB-receptor-deficient mice. -ETA-receptor- and NO-
Synthase blockade did not significantly influence the basal luminal diameter
in wildtypes and rescued-ETB-receptor-deficient mice. In efferent arterioles
-cumulative Endothelin-1-application led to a dose dependent vasoconstriction
in wildtypes and rescued-ETB-receptor-deficient mice. The effect in wildtype
mice was significantly stronger than in rescued-ETB-receptor-deficient mice.
-A selective block of the ETA-receptor decreased the Endothelin-1 mediated
vasoconstrictory response in wildtypes and abolished the Endothelin-1 mediated
vasoconstrictory response in rescued-ETB-receptor-deficient mice. -Cumulative
ETB-receptor-stimulation led to a vasoconstriction in wildtypes but had no
effect in rescued-ETB-receptor-deficient mice. -The vasoconstrictory response
to cumulative Endothelin-1-application in wildtypes and rescued-ETB-receptor-
deficient mice was significantly stronger during NO-Synthase-blockade than it
was without NO-Synthase-blockade. -Selective ETA-receptor-blockade did not
change the basal arteriolar diameter. -NO-Synthase-blockade reduced the basal
arteriolar diameter in wildtypes. The vasoconstriction to cumulative
Endothelin-1-application was stronger in afferent than in efferent arterioles.
The functional results support the assumption of species specific, variabel
expression of the endothelin system. This species specificity refers to the
differential contribution of the ETA- and ETB-receptor on vasoconstriction and
vasodilation of glomerular arterioles. Our results point for the first time to
a dilatory effect of the ETA-receptor in these vessels. This study contributes
for the understanding of the function of endothelin receptors in glomerular
vessels, the effects of endothelin on the perfusion of the kidney and on the
glomerular filtration rate in the mouse
Second degree AV block and severely impaired contractility in cardiac myxedema
The heart is a major target organ for thyroid hormone action. Severe overt hypothyroidism can result in diastolic hypertension, lowered cardiac output, impaired left ventricular contractility and diastolic relaxation, pericardial effusion and bradycardia. However, the function of the atrial pacemaker is usually normal and the degree by which the heart rate slows down is often modest. Here we report the case of a 20 year old male Caucasian with severe overt hypothyroidism. He presented with syncopation due to second degree atrioventricular block type Mobitz 2 and heart failure with reduced ejection fraction (38 %). Laboratory testing revealed a severe overt hypothyroidism with markedly elevated TSH (>100 mIU/L) and reduced fT3 and fT4 levels. The condition was caused by hypothyroid Graves’ disease (Graves’ disease with Hashimoto component). Although magnetic resonance imaging of the heart demonstrated decreased cardiac contractility and pericardial effusion, suggesting peri-myocarditis, plasma levels for BNP and troponin I were low. A possible infectious cause was unlikely, since testing for cardiotropic viruses was negative. The patient was treated with intravenous levothyroxine and after peripheral euthyroidism had been achieved, left ventricular ejection fraction returned to normal and pericardial effusion dissolved. Additionally, bradycardiac episodes abated, although intermittent second degree AV block was still occasionally present during the night. In conclusion, overt hypothyroidism may be associated by cardiac myxedema affecting both electrophysiology and contractility, observations that underscore the necessity of thyroid testing in different phenotypes of heart failure