11 research outputs found
Krebsregistrierung heute: zwischen Epidemiologie, Qualitätssicherung und Forschung
Die Rolle der Krebsregister hat in Deutschland über
die Jahrzehnte einen deutlichen Wandel erfahren:
Ging es zunächst vor allem um die Aufgabe, im Sinne
von „Cancer Control“ die Entwicklung der Inzidenz
von Krebserkrankungen im Blick zu behalten,
haben sich die Register inzwischen zu Instrumenten
der Evaluation von Präventions- und Früherkennungsmaßnahmen
und der Beschreibung der Ergebnisqualität
der Versorgung entwickelt. Inzwischen
sind Krebsregister in ganz Deutschland flächendeckend
tätig und zuständig für die
Qualitätssicherung der onkologischen Versorgung.
Neben Auswertungen auf Bevölkerungsebene werden
auch einrichtungsbezogene Daten verglichen
und analysiert. Gleichzeitig hat der inzwischen
deutlich erweiterte Datensatz ein großes Potenzial
für verschiedene Bereiche der Forschung. Ein aktueller
Gesetzentwurf des Bundes will die Rahmenbedingungen
für die wissenschaftliche Nutzung weiter
verbessern. Der vorliegende Artikel beschreibt
die wichtigsten Perspektiven und Ziele für die
Krebsregistrierung in Deutschland
Krebsepidemiologische Daten im Internet
Die Suche nach krebsepidemiologischen Daten im World Wide Web ist nicht immer einfach. Die Angebote sind verstreut und die Quellen oft nicht eindeutig. Der Artikel gibt eine kurze Übersicht über die wichtigsten Informationsangebote, die verlässliche Daten für Deutschland und Europa bereitstellen. Vorgestellt werden die Websites des Zentrums für Krebsregisterdaten (ZfKD), der Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V. (GEKID) und 2 Portale der International Agency for Research on Cancer (IARC). In Kombination ergeben diese ein umfassendes Bild über die Verteilung von Krebserkrankungen in Deutschland und Europa.Finding reliable data about cancer epidemiology on the World Wide Web is not an easy task. Information is often scattered, and sources are not always clear. This article gives a short overview of the most important websites that provide reliable data for Germany and Europe. Four internet sites are presented: The German Centre for Cancer Registry Data (ZfKD), the Association of Population-Based Cancer Registries in Germany (GEKID), and two different websites created by the International Agency for Research on Cancer (IARC). In combination, they provide comprehensive information about the distribution of cancer in Germany and Europe
Bericht zum Krebsgeschehen in Deutschland 2016
Der „Bericht zum Krebsgeschehen in Deutschland“ stellt Informationen und Auswertungsergebnisse über Krebserkrankungen dar und beleuchtet Aspekte der Epidemiologie, der Versorgung, individueller und gesellschaftlicher Krankheitsfolgen sowie Möglichkeiten und Aktivitäten zur primären Prävention und Früherkennung von Krebs. Dabei führt er vielfältige und detaillierte Informationen aus verschiedenen Datenquellen zusammen. Eine wesentliche Entwicklung ist die zunehmende Zahl der Menschen, die in Deutschland mit Krebs oder nach einer überstandenen Krebserkrankung leben. Ein Anstieg der jährlichen Neuerkrankungen aufgrund des demographischen Wandels geht dabei einher mit kontinuierlichen Verbesserungen der Versorgung, die ein längeres Leben mit oder nach Krebs ermöglichen. Auf der anderen Seite bieten lebensstilbedingte Krebsrisikofaktoren wie Tabak- und Alkoholkonsum, Übergewicht, Bewegungsmangel oder exogene Einflussfaktoren wie UV-Strahlung ein erhebliches Potenzial zur Verringerung der Häufigkeit von Krebserkrankungen. Dies unterstreicht die Bedeutung von gut abgestimmten, langfristig angelegten Maßnahmen zur primären Prävention und Gesundheitsförderung. Der vorliegende Bericht ist die erste Ausgabe einer neuen Reihe des Zentrums für Krebsregisterdaten im Robert Koch-Institut und wird künftig alle fünf Jahre erscheinen
Consideration of specific key points improves outcome of decompression treatment in patients with endocrine orbitopathy: pre-/post-OP comparison and biomechanical simulation
Endocrine orbitopathy is typically treated by resecting orbital walls. This procedure reduces intraorbital pressure by releasing intraorbital tissue, effectively alleviating the symptoms. However, selection of an appropriate surgical plan for treatment of endocrine orbitopathy requires careful consideration because predicting the effects of one-, two-, or three-wall resections on the release of orbital tissues is difficult. Here, based on our experience, we describe two specific orbital sites ('key points') that may significantly improve decompression results. Methodological framework of this work is mainly based on comparative analysis pre- and post-surgery tomographic images as well as image- and physics-based simulation of soft tissue outcome using the finite element modelling of mechanical soft tissue behaviour. Thereby, the optimal set of unknown modelling parameters was obtained iteratively from the minimum difference between model predictions and post-surgery ground truth data. This report presents a pre-/post-surgery study indicating a crucial role of these particular key points in improving the post-surgery outcome of decompression treatment of endocrine orbitopathy which was also supported by 3D biomechanical simulation of alternative two-wall resection plans. In particular, our experimental results show a nearly linear relationship between the resection area and amount of tissue released in the extraorbital space. However, a disproportionately higher volume of orbital outflow could be achieved under consideration of the two special key points. Our study demonstrates the importance of considering natural biomechanical obstacles to improved outcomes in two-wall resection treatment of endocrine orbitopathy. Further investigations of alternative surgery scenarios and post-surgery data are required to generalize the insights of this feasibility study
Das Zentrum für Krebsregisterdaten (ZfKD) im Robert Koch-Institut (RKI) in Berlin
Krebserkrankungen stellen in Deutschland die zweithäufigste Todesursache dar. Zur Beschreibung der Krebsbelastung in der deutschen Bevölkerung ist die Erhebung und Auswertung von Daten über Auftreten und Häufigkeiten von Krebserkrankungen durch die epidemiologischen Krebsregister der Länder wesentliche Grundlage. Um valide Aussagen zur Krebshäufigkeit auf Bundesebene zu erhalten, wurde 1983 im Robert Koch-Institut (RKI) die „Dachdokumentation Krebs“ als zentrale Auswertungsstelle für die Daten dieser Krebsregister eingerichtet. Nach Inkrafttreten des Bundeskrebsregisterdatengesetzes (BKRG) im August 2009 setzt das „Zentrum für Krebsregisterdaten“ (ZfKD) am RKI die Arbeit der „Dachdokumentation Krebs“ mit erweitertem Aufgabenspektrum fort. Künftig werden auch regelmäßig Ergebnisse zu Überlebensraten, Prävalenzen und Verteilung der Tumorstadien veröffentlicht. Neu etabliert wird ein länderübergreifender Datenabgleich zur Identifizierung von Mehrfachübermittlungen. Weitere Aufgaben des ZfKD sind der Ausbau einer interaktiven Internetplattform und die Bereitstellung von Datensätzen für externe Wissenschaftler, um die Nutzung der Krebsregisterdaten für die epidemiologische Forschung zu fördern. Auch soll das Informationsangebot für die interessierte Öffentlichkeit erweitert werden.Cancer represents the second most common cause of death in Germany. The country’s federal states operate regional population-based cancer registries that collect and analyze data on cancer patients. This provides an essential basis for describing the cancer burden in the German population. In order to obtain valid and reliable information on cancer incidence at the national level, the Robert Koch Institute (RKI) set up the Federal Cancer Surveillance Unit in 1983 as a central institution for evaluating this cancer registry data. In August 2009, when the Federal Cancer Registry Data Act (BKRG) came into force, the Center for Cancer Registry Data (ZfKD) at the RKI took over the work of the Cancer Surveillance Unit with a broader remit. In the future, it will also regularly publish findings on survival, prevalence, and tumor stage distribution. A newly established record linkage process will help identify multiple submissions from the federal states. Further innovations and new tasks of the ZfKD include expanding an interactive Internet platform and encouraging a more intensive use of cancer registry data for epidemiological research by providing datasets to external scientists. The range of information available to the interested public is also to be expanded
EMC10 (Endoplasmic Reticulum Membrane Protein Complex Subunit 10) Is a Bone Marrow-Derived Angiogenic Growth Factor Promoting Tissue Repair After Myocardial Infarction
BACKGROUND: Clinical trials of bone marrow cell-based therapies after acute myocardial infarction (MI) have produced mostly neutral results. Treatment with specific bone marrow cell-derived secreted proteins may provide an alternative biological approach to improving tissue repair and heart function after MI. We recently performed a bioinformatic secretome analysis in bone marrow cells from patients with acute MI and discovered a poorly characterized secreted protein, EMC10 (endoplasmic reticulum membrane protein complex subunit 10), showing activity in an angiogenic screen. METHODS: We investigated the angiogenic potential of EMC10 and its mouse homolog (Emc10) in cultured endothelial cells and infarcted heart explants. We defined the cellular sources and function of Emc10 after MI using wild-type, Emc10-deficient, and Emc10 bone marrow-chimeric mice subjected to transient coronary artery ligation. Furthermore, we explored the therapeutic potential of recombinant Emc10 delivered by osmotic minipumps after MI in heart failure-prone FVB/N mice. RESULTS: Emc10 signaled through small GTPases, p21-activated kinase, and the p38 mitogen-activated protein kinase (MAPK)-MAPK-activated protein kinase 2 (MK2) pathway to promote actin polymerization and endothelial cell migration. Confirming the importance of these signaling events in the context of acute MI, Emc10 stimulated endothelial cell outgrowth from infarcted mouse heart explants via p38 MAPK-MK2. Emc10 protein abundance was increased in the infarcted region of the left ventricle and in the circulation of wild-type mice after MI. Emc10 expression was also increased in left ventricular tissue samples from patients with acute MI. Bone marrow-derived monocytes and macrophages were the predominant sources of Emc10 in the infarcted murine heart. Emc10 KO mice showed no cardiovascular phenotype at baseline. After MI, however, capillarization of the infarct border zone was impaired in KO mice, and the animals developed larger infarct scars and more pronounced left ventricular remodeling compared with wild-type mice. Transplanting KO mice with wild-type bone marrow cells rescued the angiogenic defect and ameliorated left ventricular remodeling. Treating FVB/N mice with recombinant Emc10 enhanced infarct border-zone capillarization and exerted a sustained beneficial effect on left ventricular remodeling. CONCLUSIONS: We have identified Emc10 as a previously unknown angiogenic growth factor that is produced by bone marrow-derived monocytes and macrophages as part of an endogenous adaptive response that can be enhanced therapeutically to repair the heart after MI