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Arthroscopy vs. MRI for a detailed assessment of cartilage disease in osteoarthritis: diagnostic value of MRI in clinical practice
<p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>In patients with osteoarthritis, a detailed assessment of degenerative cartilage disease is important to recommend adequate treatment. Using a representative sample of patients, this study investigated whether MRI is reliable for a detailed cartilage assessment in patients with osteoarthritis of the knee.</p> <p>Methods</p> <p>In a cross sectional-study as a part of a retrospective case-control study, 36 patients (mean age 53.1 years) with clinically relevant osteoarthritis received standardized MRI (sag. T1-TSE, cor. STIR-TSE, trans. fat-suppressed PD-TSE, sag. fat-suppressed PD-TSE, Siemens Magnetom Avanto syngo MR B 15) on a 1.5 Tesla unit. Within a maximum of three months later, arthroscopic grading of the articular surfaces was performed. MRI grading by two blinded observers was compared to arthroscopic findings. Diagnostic values as well as intra- and inter-observer values were assessed.</p> <p>Results</p> <p>Inter-observer agreement between readers 1 and 2 was good (kappa = 0.65) within all compartments. Intra-observer agreement comparing MRI grading to arthroscopic grading showed moderate to good values for readers 1 and 2 (kappa = 0.50 and 0.62, respectively), the poorest being within the patellofemoral joint (kappa = 0.32 and 0.52). Sensitivities were relatively low at all grades, particularly for grade 3 cartilage lesions. A tendency to underestimate cartilage disorders on MR images was not noticed.</p> <p>Conclusions</p> <p>According to our results, the use of MRI for precise grading of the cartilage in osteoarthritis is limited. Even if the practical benefit of MRI in pretreatment diagnostics is unequivocal, a diagnostic arthroscopy is of outstanding value when a grading of the cartilage is crucial for a definitive decision regarding therapeutic options in patients with osteoarthritis.</p
Behandlung von Schilddrüsenknoten in der HNO: Die Feinnadelpunktion als zentrale Kompetenz
Die zytologische Beurteilung von Schilddrüsenknoten liefert zusammen mit dem sonografischen Befund oft den entscheidenden Hinweis zu deren Dignität und erlaubt häufig ein Beobachten von unklaren Befunden.Zervikale Feinnadelpunktionen unter sonografischer Kontrolle sind in der HNO-Heilkunde fest etabliert und werden neben Schilddrüsenveränderungen insbesondere bei Raumforderungen der Speicheldrüsen und malignomverdächtigen zervikalen Lymphknoten angewandt. Wir beschreiben zwei gebräuchliche Techniken, die Kapillar- und die Aspirationsmethode, und diskutieren die Vor- und Nachteile dieser beiden Methoden anhand von Beispielen und Auswertungen aus unserer Klinik. Weiterhin wird die von der European Thyroid Association empfohlene zytologische Klassifikation mit den sich daraus ergebenden therapeutischen Konsequenzen wiedergegeben.In Deutschland werden Schilddrüsenoperationen deutlich häufiger als im internationalen Vergleich durchgeführt, ohne dass eine höhere Inzidenz von malignen Diagnosen dies rechtfertigen würde. Die flächendeckende Anwendung der zytologischen Diagnostik ist daher wünschenswert und erlaubt in den Händen des HNO-Arztes bzw. Kopf-Hals-Chirurgen eine umfassende Betreuung des Patienten vom Erstkontakt bis zur möglichen Operation.Der Erstautor gibt keinen Interessenkonflikt an