8 research outputs found
Resistenz von bei Harnweginfektionen isolierten Enterobacteriaceae gegen Chinolone, Trimethoprim/Sulfamethoyxazol und Aminoglycoside in Azerbaijan, Iran
Aim: Antibiotic susceptibility patterns help to select appropriate empirical treatments of urinary tract infections (UTIs). This study aimed to investigate antibiotic resistance among Enterobacteriaceae isolated from UTIs in Azerbaijan, Iran.Methods: This study was carried out during 2016 in hospitals located in Tabriz, Urmia, and Khoy. Midstream urine specimens were cultured and identified by the standard methods. Susceptibility testing was carried out using the disk diffusion agar method for cefotaxime, ceftazidime, ceftriaxone, cefoxitin, imipenem, meropenem, ertapenem, cefepime, ampicillin, cefazolin, cefuroxime, aztreonam, nitrofurantoin, and fosfomycin and the agar dilution method for MIC determination of aminoglycosides, quinolones, sulfamethoxazole, and trimethoprim. Results: A total of 219 non-duplicated Enterobacteriaceae were isolated from UTIs. According to the agar dilution assay, the following resistance rates were determined: trimethoprim/sulfamethoxazole (co-trimoxazole) 69.8%, nalidixic acid 68.9%, ciprofloxacin 66.2%, levofloxacin 58.5%, tobramycin 47.9%, kanamycin 39.3%, gentamicin 27.8%, and amikacin 5.5%. High levels of resistance were observed to trimethoprim (78.5%), sulfamethoxazole (88.1%), ampicillin (86.3%), and cephazoline (79.4%). Conclusion: The most effective agents against Enterobacteriaceae were fosfomycin, carbapenems, and amikacin. Quinolones, trimethoprim and sulfamethoxazole are not appropriate for empirical therapy due to high levels of resistance. Amikacin is more effective among aminoglycosides and may be more effective, in complicated cases, when used in combination with fosfomycin and carbapenems.Zielsetzung: Antibiotika-Suszeptibilitätsmuster unterstützen die Auswahl von Antibiotika zur empirischen Behandlung von Harnweginfektionen (HWI). Daher sollte die Antibiotikaresistenz von bei Harnweginfektionen in Azerbaijan isolierten Enterobacteriaceae untersucht werden. Methode: Die Studie wurde in 2016 in Krankenhäusern in Tabriz, Urmia und Khoy durchgeführt. Mittelstrahlurin wurde mittels üblicher Technik kultiviert. Die Resistenztestung wurde für Cefotaxim, Ceftazidim, Ceftriaxon, Cefoxitin, Imipenem, Meropenem, Ertapenem, Cefepim, Ampicillin, Cefazolin, Cefuroxime, Aztreonam, Nitrofurantoin und Fosfomycin mit dem Plättchentest, für Aminoglycoside, Chinolone, Sulfamethoxazol und Trimethoprim im Agardiffusionstest mittels Bestimmung der MHK durchgeführt.Ergebnisse: Bei 219 verschiedenen Enterobacteriaceae spp. wurden folgende Resistenzraten ermittelt: Trimethoprim/Sulfamethoxazol (Cotrimoxazol) 69,8%, Nalidixinsäure 68,9%, Ciprofloxacin 66,2%, Levofloxacin 58,5%, Tobramycin 47,9%, Kanamycin 39,3%, Gentamicin 27,8% und Amikacin 5,5%. Hohe Resistenzraten wurden bei Sulfamethoxazol 88,1%, Ampicillin 86,3%, Cephazolin 79,4% und Trimethoprim 78,5% beobachtet.Schlussfolgerungen: Am wirksamsten erwiesen sich gegen Enterobacteriaceae spp. Fosfomycin, Carbapeneme und Amikacin. Chinolone, Trimethoprim and Sulfamethoxazol sind nicht geeignet zur empirischen Therapie. Unter den Aminoglycosiden ist Amikacin wirksamer und in Kombination mit Fosfomycin und Carbapenemen bei schweren Verlaufsformen möglicherweise noch wirksamer
Resistenz von bei Harnweginfektionen isolierten Enterobacteriaceae gegen Chinolone, Trimethoprim/Sulfamethoyxazol und Aminoglycoside in Azerbaijan, Iran
Aim: Antibiotic susceptibility patterns help to select appropriate empirical treatments of urinary tract infections (UTIs). This study aimed to investigate antibiotic resistance among Enterobacteriaceae isolated from UTIs in Azerbaijan, Iran.Methods: This study was carried out during 2016 in hospitals located in Tabriz, Urmia, and Khoy. Midstream urine specimens were cultured and identified by the standard methods. Susceptibility testing was carried out using the disk diffusion agar method for cefotaxime, ceftazidime, ceftriaxone, cefoxitin, imipenem, meropenem, ertapenem, cefepime, ampicillin, cefazolin, cefuroxime, aztreonam, nitrofurantoin, and fosfomycin and the agar dilution method for MIC determination of aminoglycosides, quinolones, sulfamethoxazole, and trimethoprim. Results: A total of 219 non-duplicated Enterobacteriaceae were isolated from UTIs. According to the agar dilution assay, the following resistance rates were determined: trimethoprim/sulfamethoxazole (co-trimoxazole) 69.8%, nalidixic acid 68.9%, ciprofloxacin 66.2%, levofloxacin 58.5%, tobramycin 47.9%, kanamycin 39.3%, gentamicin 27.8%, and amikacin 5.5%. High levels of resistance were observed to trimethoprim (78.5%), sulfamethoxazole (88.1%), ampicillin (86.3%), and cephazoline (79.4%). Conclusion: The most effective agents against Enterobacteriaceae were fosfomycin, carbapenems, and amikacin. Quinolones, trimethoprim and sulfamethoxazole are not appropriate for empirical therapy due to high levels of resistance. Amikacin is more effective among aminoglycosides and may be more effective, in complicated cases, when used in combination with fosfomycin and carbapenems.Zielsetzung: Antibiotika-Suszeptibilitätsmuster unterstützen die Auswahl von Antibiotika zur empirischen Behandlung von Harnweginfektionen (HWI). Daher sollte die Antibiotikaresistenz von bei Harnweginfektionen in Azerbaijan isolierten Enterobacteriaceae untersucht werden. Methode: Die Studie wurde in 2016 in Krankenhäusern in Tabriz, Urmia und Khoy durchgeführt. Mittelstrahlurin wurde mittels üblicher Technik kultiviert. Die Resistenztestung wurde für Cefotaxim, Ceftazidim, Ceftriaxon, Cefoxitin, Imipenem, Meropenem, Ertapenem, Cefepim, Ampicillin, Cefazolin, Cefuroxime, Aztreonam, Nitrofurantoin und Fosfomycin mit dem Plättchentest, für Aminoglycoside, Chinolone, Sulfamethoxazol und Trimethoprim im Agardiffusionstest mittels Bestimmung der MHK durchgeführt.Ergebnisse: Bei 219 verschiedenen Enterobacteriaceae spp. wurden folgende Resistenzraten ermittelt: Trimethoprim/Sulfamethoxazol (Cotrimoxazol) 69,8%, Nalidixinsäure 68,9%, Ciprofloxacin 66,2%, Levofloxacin 58,5%, Tobramycin 47,9%, Kanamycin 39,3%, Gentamicin 27,8% und Amikacin 5,5%. Hohe Resistenzraten wurden bei Sulfamethoxazol 88,1%, Ampicillin 86,3%, Cephazolin 79,4% und Trimethoprim 78,5% beobachtet.Schlussfolgerungen: Am wirksamsten erwiesen sich gegen Enterobacteriaceae spp. Fosfomycin, Carbapeneme und Amikacin. Chinolone, Trimethoprim and Sulfamethoxazol sind nicht geeignet zur empirischen Therapie. Unter den Aminoglycosiden ist Amikacin wirksamer und in Kombination mit Fosfomycin und Carbapenemen bei schweren Verlaufsformen möglicherweise noch wirksamer
