85 research outputs found

    Cranial and ventricular size following shunting or endoscopic third ventriculostomy (ETV) in infants with aqueductal stenosis: further insights from the International Infant Hydrocephalus Study (IIHS)

    Get PDF
    Purpose: The craniometrics of head circumference (HC) and ventricular size are part of the clinical assessment of infants with hydrocephalus and are often utilized in conjunction with other clinical and radiological parameters to determine the success of treatment. We aimed to assess the effect of endoscopic third ventriculostomy (ETV) and shunting on craniometric measurements during the follow-up of a cohort of infants with symptomatic triventricular hydrocephalus secondary to aqueductal stenosis. Methods: We performed a post hoc analysis of data from the International Infant Hydrocephalus Study (IIHS)—a prospective, multicenter study of infants (\u3c 24 months old) with hydrocephalus from aqueductal stenosis who were treated with either an ETV or shunt. During various stages of a 5-year follow-up period, the following craniometrics were measured: HC, HC centile, HC z-score, and frontal-occipital horn ratio (FOR). Data were compared in an analysis of covariance, adjusting for baseline variables including age at surgery and sex. Results: Of 158 enrolled patients, 115 underwent an ETV, while 43 received a shunt. Both procedures led to improvements in the mean HC centile position and z-score, a trend which continued until the 5-year assessment point. A similar trend was noted for FOR which was measured at 12 months and 3 years following initial treatment. Although the values were consistently higher for ETV compared with shunt, the differences in HC value, centile, and z-score were not significant. ETV was associated with a significantly higher FOR compared with shunting at 12 months (0.52 vs 0.44; p = 0.002) and 3 years (0.46 vs 0.38; p = 0.03) of follow-up. Conclusion: ETV and shunting led to improvements in HC centile, z-score, and FOR measurements during long-term follow-up of infants with hydrocephalus secondary to aqueductal stenosis. Head size did not significantly differ between the treatment groups during follow-up, however ventricle size was greater in those undergoing ETV when measured at 1 and 3 years following treatment

    Head of State of Exception

    Get PDF
    During the escalation of the “German Autumn” in 1977 the Federal German government resorted to a specific form of crisis management that had been described as an undeclared state of exception. It was Federal chancellor Helmut Schmidt in the first place who oversaw the anti-terrorist measures in the situation room where the executive branch ruled for six weeks beyond any parliamentary control. This article examines the role that Helmut Schmidt had played for the creation of a “subjective state of exception” (Julius Hatschek) and how this could be seen as stemming from Schmidt’s earlier experiences and handling of crisis situations dating back to the 1960s. In this regard it has to be asked with Giorgio Agamben, if in the West German case, the state of exception had become the rule

    GrippeWeb-Wochenbericht KW 22

    No full text
    Die fĂŒr die Bevölkerung in Deutschland geschĂ€tzte Gesamt-ARE-Rate befand sich von der 17. Kalenderwoche (KW) bis zur 20. KW auf einem relativ stabilen Niveau. In der 21. KW ist die ARE-Rate auf 4,8 % gesunken und blieb in der 22. KW stabil zur Vorwoche. Dabei ist die ARE-Rate bei den 5- bis 14-JĂ€hrigen und den 35- bis 59- JĂ€hrigen gesunken und in den anderen Altersgruppen gestiegen. Die Gesamt-ILI-Rate ist mit 0,8 % in der 22. KW im Vergleich zur Vorwoche gesunken. Die Gesamt-ARE-Rate lag in der 22. KW 2023 im oberen und die Gesamt-ILI-Rate im mittleren Wertebereich der vorpandemischen Jahre zu dieser Zeit. Die fĂŒr die Bevölkerung in Deutschland geschĂ€tzten Raten fĂŒr die 22. KW 2023 beruhen auf den Angaben von 5.742 GrippeWeb-Teilnehmenden, von diesen meldeten 270 eine ARE und 48 eine ILI (Datenstand: 6.6.2023, 0:00 Uhr). Durch Nachmeldungen, die bis zu vier Wochen lang möglich sind, können sich noch Änderungen ergeben

    GrippeWeb-Wochenbericht KW 19

    No full text
    Nachdem die fĂŒr die Bevölkerung in Deutschland geschĂ€tzte Gesamt-ARE-Rate von der 9. Kalenderwoche (KW) bis zur 16. KW gesunken war, stieg die Rate in der 17. KW 2023 wieder an und ist seitdem relativ stabil. Im Vergleich zur Vorwoche ist die Gesamt-ARE-Rate in der 19. KW leicht gesunken (5,7 %; Vorwoche: 6,0 %). Dabei ist die ARE-Rate bei den Kleinkindern bis 4 Jahren leicht gestiegen, in den anderen Altersgruppen ab 5 Jahren ist die ARE-Rate stabil geblieben oder gesunken. Die Gesamt-ILI-Rate ist mit 1,1 % in der 19. KW im Vergleich zur Vorwoche stabil geblieben. Die Gesamt-ARE-Rate lag in der 19. KW 2023 ĂŒber dem Wertebereich der vorpandemischen Jahre zu dieser Zeit, die Gesamt-ILI-Rate lag im oberen Wertebereich. Die fĂŒr die Bevölkerung in Deutschland geschĂ€tzten Raten fĂŒr die 19. KW 2023 beruhen auf den Angaben von 6.004 GrippeWeb-Teilnehmenden, von diesen meldeten 345 eine ARE und 73 eine ILI (Datenstand: 16.5.2023, 0:00 Uhr). Durch Nachmeldungen, die bis zu vier Wochen lang möglich sind, können sich noch Änderungen ergeben
    • 

    corecore