14 research outputs found

    Adjustment disorders: prevalence in a representative nationwide survey in Germany

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    Objectives: This is the first study to estimate the prevalence of adjustment disorder (AjD) in the general population. A new conceptualisation of AjD as a stress response syndrome was applied, which allowed AjD to be assessed directly from its symptom profile, including intrusive, avoidance and failure-to-adapt symptoms (Maercker et al., Psychopathology 40:135-146, 2007). Methods: Prevalence rates of distressing life events and AjD were estimated from a representative sample of the German general population (n=2,512) with a broad age range (14-93years). A questionnaire including a life events checklist and self-rating questions that assessed AjD symptoms and symptom duration were personally handed out by an interviewer. Results: The prevalence of AjD fulfilling the criterion of clinically significant impairment was 0.9%; a further 1.4% of the sample was diagnosed with AjD without fulfilling the impairment criterion. In ~72.5% of AjD cases, symptoms had developed 6-24months prior to assessment. AjD was most often associated with acute events such as moving or chronic stressors such as serious illness, conflicts at the respondent's job or with friends or neighbours (with ~5% conditional probability each). Conclusions: The results correspond with the few other studies that have examined the prevalence of AjD, even though a new conceptualisation of the disorder was used. Explorative results regarding the duration of AjD syndromes and symptoms call for further redefinition and empirical investigation of this under-researched mental conditio

    Gibt es Posttraumatische Belastungsstörungen bei älteren Schweizerinnen und Schweizern?

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    To date, there is only one representative study providing epidemiological data on posttraumatic stress disorder (PTSD) in Switzerland, showing zero or fairly low prevalences for PTSD in Switzerland [1]. However in a representative study with elderly people (65–96 years) living in Zurich, we recently reported prevalences of 0.7% for full PTSD according to DSM-IV criteria and 4.2% for partial PTSD using clinical interviews as well as questionnaires [2]. In this paper we present trauma constellations of this sample in a case-related and detailed way. 36% of the sample indicated having experienced at least one potentially traumatizing event; primarily severe accidents, physical violence and war-related events. Three of four participants suffered from PTSD due to war-related events or political persecution – they were all naturalized persons and had immigrated to Switzerland from different European countries. For participants with partial PTSD, traumas such as severe accidents, violence, and war-related events occurred almost equally frequent. In the discussion we point out that for the clinical routine both full and partial PTSD should be assessed as full PTSD diagnosis according to the more liberal criteria defined by ICD-10. Furthermore we draw attention to the great number of Swiss with war-related experiences stemming from different immigration waves and their specific therapeutic needs

    Posttraumatic stress reactions in dyads following severe traumatic brain injury : focus on interpersonal processes

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    ABSTRACT Intrapersonal theories about the adjustment to traumatic stress have recently been extended to account for the evident role of interpersonal processes related to trauma and posttraumatic stress disorder (PTSD). This PhD thesis reviews the current literature on the social aspects of traumatic stress. The theoretical background furthermore proposes to take over different perspectives on the social contexts of trauma survivors, and to exhaustively investigate single components of the complex interplay between intra- and interpersonal aspects of traumatic stress. Life- threatening medical events in general, and severe traumatic brain injury (TBI) as one example, can elicit posttraumatic stress (PTS) symptoms in a subgroup of patients and their significant others. These types of potentially traumatic events provide an appropriate context to study interpersonal processes after trauma. The three sub-studies of this cumulative PhD thesis followed two primary aims: (1) to study the impact of severe TBI on the patients’ significant others, and (2) to investigate the role of one particular type of social interaction following trauma: the disclosure of trauma-related thoughts and feelings. Sub-studies I and III examined symptoms of PTS in the patients’ significant others at short- and at long- term. Thereby, around half of the significant others endorsed clinically significant levels of PTS symptoms in the first weeks after the accident. However, across one year following the accident, only a small but substantial subgroup reported persistent stress reactions. Sub-studies II and III studied the association between problematic disclosure tendencies and psychological adaptation to the consequences of severe TBI in patients and their significant others. In line with previous research, both sub- studies found a substantial intrapersonal relationship between the two concepts. Moreover, Sub-study II detected an additional interpersonal association at the level of the patient-significant-other dyad. The findings are discussed against the background of current interpersonal theories of PTSD and chronic illnesses. Implications for clinical practise are derived with regard to the treatment of patients and significant others affected by the consequences of severe TBI, and with regard to the treatment of PTSD. To guide future research on interpersonal aspects of trauma and PTSD, and the disclosure of trauma concept in particular, a multiconstruct multimethod and multiperspective approach is presented at the end of this work. ZUSAMMENFASSUNG Die bisher überwiegend intrapersonell ausgerichteten Traumatheorien wurden in letzter Zeit erweitert, um der bedeutsamen Rolle von interpersonellen Prozessen im Zusammenhang mit Trauma und Posttraumatischer Belastungsstörung (PTBS) Rechnung zu tragen. Diese Dissertation fasst zunächst den aktuellen Wissensstand in Bezug auf soziale Aspekte von traumatischen Belastungen zusammen. Dabei wird vorgeschlagen, verschiedene Sichtweisen auf die sozialen Kontexte der Betroffenen einzunehmen, und dabei einzelne Komponenten des komplexen Zusammenspiels aus intra- und interpersonellen Aspekten der Traumaverarbeitung eingehend zu untersuchen. Lebensbedrohliche medizinische Ereignisse allgemein und schwere traumatische Hirnverletzung als ein Beispiel, können bei einem Teil der betroffenen Patienten und ihren Angehörigen zu Symptomen posttraumatischer Belastung führen. Diese Art potentiell traumatischer Ereignisse ist daher geeignet um traumabezogene interpersonelle Prozesse zu untersuchen. Mit den drei Substudien dieser kumulativen Dissertation wurden zwei übergeordnete Ziele verfolgt: (1) die Auswirkungen schwerer traumatischer Hirnverletzungen auf nahe Angehörige der Patienten zu eruieren, und (2) die Rolle einer speziellen Form sozialer Interaktion nach Trauma zu untersuchen: das Offenlegen (Disclosure) traumabezogener Gedanken und Gefühle. In den Substudien I und III wurde die kurz- und langfristig auftretende posttraumatische Belastungssymptomatik der Angehörigen erfasst. Während etwa die Hälfte der Angehörigen in den ersten Wochen nach dem Unfall klinisch auffällige Ausprägungen posttraumatischer Belastungssymptomatik aufwiesen, zeigte nur eine kleine aber dennoch bedeutsame Untergruppe, langfristig erhöhte Symptom-belastungen über den Verlauf eines Jahres. Mit den Substudien II und III wurde die Assoziation zwischen problematischen Disclosure-Tendenzen und der psychischen Anpassung an die Folgen schwerer traumatischer Hirnverletzungen bei Patienten und Angehörigen untersucht. Dabei wurden, im Einklang mit früheren Studien, substantielle intrapersonelle Zusammenhänge auf Seiten der Patienten und Angehörigen festgestellt. Darüber hinaus fanden wir in Substudie II einen zusätzlichen Effekt auf der Ebene der Patienten-Angehörigen-Dyade. Die Ergebnisse werden vor dem Hintergrund aktueller interpersoneller Theorien der PTBS sowie chronischer Erkrankungen diskutiert. Anschliessend werden Implikationen der Studienergebnisse für die klinische Praxis abgeleitet, einerseits in Bezug auf die Behandlung von Patienten und deren nahe Angehörige nach schwerer traumatischer Hirnverletzung, und andererseits bezüglich der Therapie der PTBS. Als eine Richtungsweisung für zukünftige Forschung zu interpersonellen Aspekten von Trauma und PTBS wird abschliessend am Beispiel des Disclosure-Konzepts ein Multi-Konstrukt-, multimethodaler und multiperspektivischer Ansatz vorgestellt

    Traumafolgestörungen nach Verkehrsunfällen

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    Risikofaktoren, Resilienz und posttraumatische Reifung

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    Diagnostik in der Traumatherapie

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    Dieser State-of-the-Art-Überblick fasst die Kenntnisse im Bereich Traumadefinition, Traumaarten, pathologische Traumafolgen, inoffizielle Diagnosen (z. B. Komplexe PTBS, Entwicklungstraumastörung), multimodale und Differenzialdiagnostik zusammen. Es wird ein Überblick über verfügbare diagnostische Erfassungsinstrumente gegeben (Klinische Interviews, Selbstbeurteilungsfragebogen, Screenings), wobei die bewährtesten dieser Instrumente genauer vorgestellt werden. Abschließend wird die Gestaltung der Untersuchungssituation durch den achtsamen Umgang mit Traumapatienten beschrieben

    Traumafolgestörungen nach Verkehrsunfällen

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    Risikofaktoren, Resilienz und posttraumatische Reifung

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