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Clinical Characterization of Symptomatic Microangiopathic Brain Lesions
Background: Microangiopathic brain lesions can be separated in diffuse lesions â leukoaraiosis â and focal lesions â lacunes. Leukoaraiosis and lacunes are caused by common cerebrovascular risk factors, but whether they represent a common entity is not sufficiently investigated. The present study aimed to determine the clinical profiles associated with the extent of leukoaraiosis and lacunes. Methods: Sixty-four consecutive patients with acute microangiopathic stroke were studied. Leukoaraiosis and lacunes were stratified according to their MRI-based extent. Standardized clinical assessment included clinical syndromes, cerebrovascular risk factors, cognitive performance, retinal imaging, ultrasonography, blood, and urine parameters. Results: Different clinical profiles for leukoaraiosis and lacunes were found. Regarding leukoaraiosis, the cognitive scores (SISCO, mini mental score examination, mental examination) and the presence of hyperlipidemia decreased as the severity of leukoaraiosis increased. Univariate and multivariate analysis revealed that these cognitive score values as well as the presence of hyperlipidemia correlated significantly with no or only mild leukoaraiosis. Regarding lacunes, the percentage of migraine, previous stroke events, hydrocephalus, left ventricular hypertrophy, and a higher National Institutes of Health Stroke Scale increased as the number of lacunar lesions increased. Statistical analysis revealed that these parameters correlated not significantly with the number of lacunes. Conclusions: The findings suggests that leukoaraiosis and lacunes are different microangiopathic entities potentially requiering different treatment concepts
Validity of Magnetic Resonance Imaging with Superparamagnetic Iron Oxide in Atherosclerotic Wall Lesions in Rabbits
Inhaltsverzeichnis
Einleitung
Material und Methoden
Ergebnisse
Diskussion
Zusammenfassung
Abbildungen
AbkĂŒrzungsverzeichnis
Literaturverzeichnis
DanksagungDie Experimente demonstrieren die SPIO-AnhÀufung in den atherosklerotischen
Plaques der Aorta der WHHL-Kaninchen. Auf der Basis des Vergleiches von MRT
und Histologie zeigt der MRT-Befund des lokalen Signalverlustes die
Anwesenheit von Eisenteilchen in der Aortenwand. Das Kontrastmittel ist sowohl
in den Endothelialzellen als auch in den Makrophagen inkorporiert und hÀuft
sich in der Intima der atherosklerotischen LĂ€sion an. Die Beobachtung, dass
sich die endotheliale PermeabilitĂ€t fĂŒr SPIO an einigen Stellen stĂ€rker erhöht
hat, sowie die Beobachtung, dass SPIO von den Makrophagen aufgenommen wird
lÀsst vermuten, dass SPIO eine AffinitÀt zur aktiven atherosklerotischen
LĂ€sion hat. Die Art WHHL-Kaninchen hat eine spontane Mutation, die zum Mangel
an Rezeptoren fĂŒr Lipoproteine mit niedriger Dichte an der Zellmembran fĂŒhrt,
und das Ergebnis ist eine HypercholesterolÀmie und eine HyperglyzeridÀmie.
Dieses Tiermodell fĂŒr Atherosklerose wurde fĂŒr den Versuch ausgewĂ€hlt, weil es
sowohl den frĂŒhen, als auch den fortgeschrittenen Stadien der menschlichen
Krankheit entspricht und weil es die DurchfĂŒhrung immunhistologischer
Untersuchungen erlaubt. Obwohl die Pathogenese der Atherosklerose nicht
komplett geklÀrt ist, ist die gestörte endotheliale Funktion ein
SchlĂŒsselfaktor, der die Atherosklerose induziert und entwickelt. Die
histologischen Befunde in der Intima lassen auch vermuten, dass SPIO-
AnhÀufungen wirklich die entsprechenden pathogenetischen Mechanismen der
Atherosklerose ausdrĂŒcken. Diese beruhen auf der Zellzusammensetzung der
anhÀufenden Stellen und ihrer histologischen Art. Der histologische Befund,
der in diesem Versuch beobachtet wurde, ist gekennzeichnet durch eine homogene
sub-endotheliale Matrix mit zahlreichen Eisen-geladenen Zellen und eine
Verdickung von mehr als fĂŒnf Zellen. Dieser Befund wurde frĂŒher in der
Literatur als eine fortgeschrittene LĂ€sion bezeichnet und als eine
subendotheliale Plasmainsudation interpretiert. Deshalb kann eine Zunahme des
subendothelialen SPIO Merkmal fĂŒr eine erhöhte PermeabilitĂ€t sein. Aufgrund
der positiven Korrelation von MRT-Darstellung und histologischen Schnitten auf
einem identischen Niveau der Aorta scheint es, dass der MRT-Befund in einem
Gebiet mit einem Signalverlust in der Aortenbahn klar abgegrenzt ist und ein
Marker fĂŒr die EisenanhĂ€ufung ist. Die MRT bewies sich als effektiv fĂŒr die
Entdeckung von kleinen fokalen EisenanhÀufungen in der Kaninchenaorta ohne
eine intravaskulÀre Spirale. Die Auswertung der MRT-Untersuchungen von ex vivo
AortenprĂ€paraten erlaubt den direkten Vergleich einer groĂen Anzahl von 0,5 mm
dĂŒnnen MRT-Schichten mit anatomisch korrespondierenden histologischen
Schnitten und Radiographien. Ein solcher Vergleich war zwischen der in vivo-
MRT und ex vivo Histologie nicht möglich, da die anatomische Zuordnung mit in
vivo Bildern nicht zuverlÀssig ist. Diese Auswertung der ex vivo-MRT-Bilder
gestattete, die Richtigkeit der eisenoxidverstÀrkten Plaque-MRT und die
Reproduzierbarkeit der Aussagen zweier Auswerter gegen den Goldstandard
Histologie zu ĂŒberprĂŒfen. Post mortem findet sich eine hohe Robustheit
gegenĂŒber falsch-negativen Ergebnissen und eine Empfindichkeit der Methode
gegenĂŒber falsch-positiven Ergebnissen. Die gegenwĂ€rtige Untersuchung zeigt,
dass Verkalkungen nur zu einem sehr geringen Anteil zu falsch-positiven MRT-
Befunden fĂŒhren und dass in der Mehrzahl der falsch-positiven Ergebnisse keine
eindeutige Ursache nachgewiesen werden kann. Bei weiterer Optimierung der
eisenoxidverstÀrkten Plaque-MRT sollte versucht werden, die Zahl falsch-
positiver Resultate zu reduzieren. Unter BerĂŒcksichtigung der Begrenzungen des
Tiermodells und des Experimentes werden die hier vorgestellen Ergebnisse von
der Autorin jedoch grundsÀtzlich positiv beurteilt und rechtfertigen eine
weitere Entwicklung der eisenoxid-verstÀrkten Plaque-MRT zur Anwendung am
Menschen.Summary The experiments show an accumulation of superparamagnetic iron oxide
(SPIO) in aortic atherosclerotic plaques in Watanabe hereditary hyperlipidemia
(WHHL) rabbits. Iron particles in aortic walls caused local signal loss, which
was confirmed by histology. SPIO was incorporated by endothelial cells and
macrophages and accumulated in active atherosclerotic lesions. WHHL-rabbits
show a spontaneous gene mutation leading to a low density lipoproteine
receptor deficiency and high cholesterol als well as high glycerides. Because
of its similarity to atherosclerotic lesions in humans, we chose this model.
Although the pathogenesis of atherosclerosis is not totally revealed,
misfunction of endothelium seems to be a main factor inducing and developing
atherosclerosis. Accumulation of SPIO demonstrates corresponding pathogenetic
mechanisms of atherosclerosis as was confirmed by histologic findings in
intimal layers. Histologic findings show a homogeneous subendothelial matrix
with multiple iron-loaded cells and a thickening of subendothelial layers.
This finding was formerly characterized as advanced lesion and interpreted as
subendothelial plasmatic insudation. The increase of subendothelial SPIO can
be an indicator of elevated permeability. Magnetic resonance imaging (MRI)
showed a high sensitivity for small focal iron oxide accumulations in aortic
walls of rabbits without use of an intravascular coil. Evaluation of ex vivo
aortic specimens in MRI permit a direct comparison of a large amount of 0.5 mm
thin MR slices with corresponding histologic specimens and radiographs. A
comparison of in vivo-MRI and ex vivo histology was not possible because of
unreliable anatomic correlation with in vivo images. The evaluation of ex vivo
MRI images allowed to verify the accuracy of iron oxide enhanced MRI of
plaques and reproducibility of the results of two readers in comparison with
histology as gold-standard. Calcifications lead to a small amount of false-
positive MRI findings but the majority of false-positive findings remains
unclear. Further optimization of SPIO-MRI should lead to a reduction of false-
positive findings. Our results legitimate further research and development of
iron-oxide enhanced MRI of atherosclerotic plaques in humans