1,049 research outputs found

    Pitfalls in blood pressure measurement in daily practice

    Get PDF
    Background. Accurate blood pressure (BP) readings and correctly interpreting the obtained values are of great importance. However, there is considerable variation in the different BP measuring methods suggested in guidelines and used in hypertension trials. Objective. To compare the different methods used to measure BP; measuring once, the method used for a large study such as the UKPDS, and the methods recommended by various BP guidelines. Methods. In 223 patients with type 2 diabetes from five family practices BP was measured according to a protocol to obtain the following data: A = first reading, B = mean of two initial readings, C = at least four readings and the mean of the last three readings with less than 15% coefficient of variation difference, D = mean of the first two consecutive readings with a maximum of 5 mm Hg difference. Mean outcomes measure is the mean difference between different BP measuring methods in mm Hg. Results. Significant differences in systolic/diastolic BP were found between A and B [mean difference (MD) systolic BP 1.6 mm Hg, P < 0.001], B and C (MD 5.7/2.8 mm Hg, P < 0.001), B and D (MD 6.2/2.8 mm Hg, P < 0.001), A and C (MD 7.3/3.3 mm Hg), and A and D (MD 7.9/3.0 mm Hg, P < 0.001). Conclusion. Different methods to assess BP during one visit in the same patient lead to significantly different BP readings and can lead to overestimation of the mean BP. These differences are clinically relevant and show a gap between different methods in trials, guidelines and daily practice

    Symptoms and functional status of patients with disseminated cancer visiting outpatient departments

    Get PDF
    Considerable research has focused on pain and other symptoms in terminal cancer patients referred to hospices and palliative care services. These patients differ from Dutch cancer patients in the palliative stage of their disease because the latter are cared for by general practitioners at home and medical specialists in outpatient departments. To clarify the experience of these Dutch patients, a study was started to investigate the prevalence and severity of pain and other symptoms as well as the functional status of consecutive patients visiting oncology outpatient departments for follow-up. After randomization, one group (I) of patients was interviewed at home by a general practitioner using structured questionnaires. The other group (II) received the questionnaires by mail, and scored the symptoms independently. The results of the symptom assessment show that patients in groups I and II suffered 2.4 (SD = 1.7) and 2.8 (SD = 2.0) symptoms, respectively. Between 30% and 40% of all patients reported constipation, nausea, loss of appetite, coughing, and dyspnea. These percentages were 50% lower when only moderate, severe, or extremely distressing symptoms were included. Sixty percent of all patients had pain, and 20% indicated a daytime pain score of 5 or greater on a scale of 0 to 10. Functional status was measured by the COOPWONCA charts; the mean score for the charts "physical fitness" and "daily activities" was 1.5 points lower for cancer patients than a random sample from the community of the same age and gender. The findings of this study should motivate doctors to put more energy in symptom assessment and interventions in palliative care. Record 29 of 32 - SilverPlatter MEDLINE(R)

    Minimumloon, uitkeringsniveau en arbeidsschaarste in de euregio Maas-Rijn

    Get PDF

    Untersuchungen zur Wechselwirkung von Surfactant Protein A mit Liposomen

    Get PDF
    Die Lungen werden von einem oberflächenaktiven Gemisch, dem Surfactant ausgekleidet, das für die Regulation der Oberflächenspannung der Alveolen und die Immunabwehr der Lunge von Bedeutung ist. Bestandteile des Surfactants sind zu 90% Lipide und zu 10% vier durchalphabetisierte Surfactantproteine A bis D, von denen SP-A das mengenmäßig häufigste darstellt. Die Funktionen dieses Proteins liegen vermutlich in der Surfactanthomöostase und dabei im Phospholipid-Turnover der Hauptkomponente des Surfactants Dipalmitoylphosphatidylcholin (DPPC) und als Collektin in der Immunabwehr. In vitro ist die SP-A induzierte, calciumabhängige Liposomenaggregation eine charakteristische Eigenschaft des Proteins. In der vorliegenden Arbeit wurde die Wechselwirkung von SP-A mit Phospholipidliposomen mit der Resonant Mirror Spektroskopie und der Nah-Infrarot-Lichtstreuung untersucht. Durch den vergleichenden Einsatz der kinetischen Methoden ist es möglich, die Bindung von SP-A an Liposomen von der Aggregationsreaktion zu unterscheiden. Es konnte erstmals gezeigt werden, daß beide Reaktionen von mikromolaren Calciumkonzentrationen abhängig sind, die halbmaximale Reaktion erfolgt bei freien Calciumkonzentrationen < 20 µM. Die Ca2+-induzierte Interaktion zwischen SP-A und Liposomen zeigt eine hohe Kooperativität und ist durch Zugabe von Calciumchelatoren reversibel. Die Dissoziation der Liposomenbindung erfolgt schneller als der Zerfall der Aggregate (0,3 s vs. 30 s). Es sind zwei Konformationen des SP-A zu unterscheiden, eine lipidbindende Form in Gegenwart von Calcium und eine nichtbindende Form. Neben Calcium können auch mikromolare Strontium- und Bariumkonzentrationen die Konformationsänderung induzieren, Magnesium hingegen nicht. Die Liposomenbindung und nachfolgende Aggregation erfolgt bei SP-A von Rind, Ratte und Schaf in gleicher Weise in Abhängigkeit von mikromolaren Calciumkonzentrationen. Die Bindungseigenschaften des SP-A zeigen eine Abhängigkeit von der Art des verwendeten Phospholipids. Dabei zeigt sich eine "Affinität", im Sinne einer verstärkten Wechselwirkung mit DPPC, aber die postulierte Spezifität wurde in der kinetischen Analyse nicht bestätigt. SP-A interagiert bevorzugt mit Phospholipiden, die langkettige, gesättigte Fettsäureseitenketten besitzen (DPPC, Distearoylphosphatidylcholin), sowie mit Phosphatidylcholin und ähnlichen Kopfgruppen (Sphingomyelin, Phosphatidylinositol). Da neben den Kopfgruppen auch die Seitenketten bei der Erkennung durch das Protein bedeutsam sind, liegt nahe, daß die Packungsdichte der Lipidmoleküle in den Liposomen für die Interaktion wichtig ist. Die Ergebnisse werden als reversible, sequentielle Reaktionsfolge interpretiert: Diese ist ein Modell für die mögliche Wirkung von SP-A bei der Surfactanthomöostase, indem das Protein als Lipidtransporter zwischen alveolärer Hypophase und Typ-II-Pneumozyten funktioniert und erklärt, wie SP-A und Liposomen gemeinsam in die Zelle aufgenommen und auf unterschiedlichen Wegen wieder ausgeschleust werden könnten.Surfactant protein A (SP-A) is crucial for lung function, including tubular myelin formation and lipid uptake by type II pneumocytes. Known properties of SP-A in vitro are ist Ca2+ dependent interaction with phospholipids and ist role in the aggregation of liposomes. To dissect and to analyze these processes, the SP-A was immobilized and liposome binding was measured by resonant mirror technique. Liposome aggregation was followed seperately by kinetic light scattering in suspensions. It was found that SP-A mediated binding and aggregation of liposomes depend on micromolar calcium concentrations in the range of < 20 µM, independent of the species (sheep, rat or cow) and of the phospholipid composition tested. The interaction between SP-A and liposomes shows cooperativity and reversibility. Liposomes dissociate from SP-A in < 0.3 s whereas disaggregation takes approx. 30 s. The interpretation of the results leads to a rapid and reversible reaction of three reactions: a cooperative Ca2+ dependent conformational change in SP-A, binding of Ca2+-bound SP-A to liposomes, and aggregation of the Ca2+/SP-A - bound liposomes. With palmitoyloleoylphosphatidylcholine (POPC), the complex formation proceeds two fold slower compared to DPPC, leading to a lower final equilibrium level of SP-A/lipid interaction. Regarding the phospholipid headgroups, phosphatidylinositol (PI) and sphingomyelin (SM) interact comparable to PC, whole less interaction is seen with phosphatidylethanolamine (PE) or phosphatidylserine (PS) or with phosphatidylglycerol (PG). Thus, both headgroup and fatty acid composition determine SP-A/phospholipid interaction. However, the protein has no high specificity, neither for the polar nor for the apolar moiety of phospholipids
    • …
    corecore