36 research outputs found
Aktuelles zu Masern in Deutschland und weltweit (Datenstand: 01.08.2022)
Nachdem es in den Jahren 2017 bis 2019 zu einem globalen Wiederanstieg der Maserninzidenz gekommen war, sind die Masernfallzahlen in Deutschland seit Beginn der COVID-19-Pandemie stärker als die Fallzahlen anderer impfpräventabler Erkrankungen zurückgegangen. Dieser drastische Rückgang führt möglicherwei¬se hierzulande zu einer sinkenden Aufmerksamkeit hinsichtlich des Auftretens der Masern und dazu, die Gefahr neuerlicher Masernausbrüche zu unterschätzen. Der Beitrag stellt die aktuellen epidemiologischen Daten sowie neue Erkenntnisse zu Masern, ihrer Surveillance und zu den für die Masernelimination notwenigen Impfungen zusammen.Peer Reviewe
Aktuelle Epidemiologie von Bordetella parapertussis-Infektionen in Deutschland
Keuchhusten wird in den meisten Fällen durch Bordetella pertussis (B. pertussis) verursacht, seltener auch durch B. parapertussis. Seit 2013 besteht gemäß § 6 Infektionsschutzgesetz (IfSG) eine bundesweite Meldepflicht für den Krankheitsverdacht, die Erkrankung und den Tod durch B. pertussis oder B. parapertussis (sog. Arztmeldepflicht) sowie für den direkten Nachweis der beiden Erreger und den indirekten Nachweis von B. pertussis (§ 7 IfSG, sog. Labormeldepflicht). Im Zuge der COVID-19-Pandemie und den damit verbundenen Infektionsschutzmaßnahmen war ein deutlicher Rückgang der Keuchhustenfallzahlen in Deutschland zu beobachten. Während die B. per-tussis-Fallzahlen derzeit weiterhin unter dem präpandemischen Niveau verbleiben, lässt sich seit dem vierten Quartal 2022 eine deutliche Zunahme von B. parapertussis-Erkrankungen beobachten, die die präpandemischen Fallzahlen übertrifft. Ursachen hierfür sind wahrscheinlich u. a. ein Nachholeffekt nach der COVID-19-Pandemie, ein verändertes Diagnostikverhalten und das Fehlen einer ausreichend wirksamen Impfung.Peer Reviewe
Seroprevalence of Measles-, Mumps-, and Rubella-specific antibodies in the German adult population – cross-sectional analysis of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1)
Background:
The WHO European Region targets the elimination of measles, rubella, and the congenital rubella syndrome and welcomes mumps elimination via the joint MMR vaccine. In a push towards this elimination goal, Germany introduced a recommendation on MMR vaccination for adults in 2010 to prevent increasing numbers of measles cases among adults and to strengthen herd immunity.
Methods:
The prevalence of anti-measles, -mumps, and -rubella IgG antibodies was analysed in 7,115 participants between the ages of 18 and 79 years in the German Health Interview and Examination Survey. Risk factors of seronegativity of adults born 1970 or later were determined.
Findings:
The seroprevalence of anti-measles IgG antibodies was more than 97% in adults born before 1965 and less than 90% in adults born afterwards. Prevalence and GMTs declined with later years of birth. Seronegativity was associated with two-sided migration background and region of residence in East Germany. For anti-mumps IgG antibodies, the seroprevalence was less than 90% in almost all age groups. Prevalence and GMTs declined with later years of birth. Seronegativity was not associated with any socio-demographic factor. Anti-rubella IgG seropositivity was found in more than 90% of adults born before 1985. GMTs declined in younger age groups. Seronegativity was associated with birth between 1980 and 1993 and male gender. High socio-economic status lowered the odds of being seronegative.
Interpretation:
These data reinforce the implementation of the vaccination recommendation for adults and provide the basis for further evaluation of this measure.
Funding:
The Federal Ministry of Health, Germany.Peer Reviewe
Pertussis-Impfquoten bei Erwachsenen in Deutschland
Hintergrund: Während in Deutschland seit 2001 eine Pertussis-Impfempfehlung für Risikogruppen besteht, wird erst seit 2009 von der Ständigen Impfkommission allen Erwachsenen die einmalige Pertussis-Impfung bei der nächsten fälligen Tetanus-Diphtherie-Auffrischimpfung empfohlen. Ziele dieser Studie waren: 1) Erhebung von Pertussis-Impfquoten bei Erwachsenen, 2) Abschätzung der Verwendungshäufigkeit tetanushaltiger Kombinationsimpfstoffe in Krankenhäusern. Methoden: Für 1) wurden Daten zweier bevölkerungsrepräsentativer Telefonsurveys unter Erwachsenen 2009/2010 analysiert (GEDA09: n = 21 262; GEDA10: n = 22 050). Einflussfaktoren des Pertussis-Impfstatus in Risikogruppen wurden mit logistischen Regressionsverfahren bestimmt. Für 2) wurde eine Befragung von 133 Krankenhausapotheken (betreuen 454 Krankenhäuser) für das Jahr 2007 durchgeführt. Ergebnisse: In GEDA10 hatten 5,9 % (95 %-Konfidenzintervall [KI] 5,5–6,3 %) der Befragten einen ausreichenden Pertussis-Impfschutz (Impfung in letzten 10 Jahren). Erwachsene, die einer Risikogruppe angehörten, hatten eine Impfquote von 10,7 % (95 %-KI 9,8–11,7 %). Mit höheren Pertussis-Impfquoten in Risikogruppen signifikant assoziiert waren u. a. Wohnort in den neuen Bundesländern und jüngeres Alter. Entgegen geltender Empfehlung wurden ca. 75 % der Tetanus-Impfungen in Notaufnahmen bzw. Stationen als monovalente Impfung verabreicht. Schlussfolgerungen: Angesichts hoher Pertussis-Inzidenzen und niedriger Durchimpfung in Risikogruppen und der Allgemeinbevölkerung ist die Steigerung der Pertussis-Impfquoten in Deutschland dringend geboten. Impfquotensteigernde Maßnahmen sollten unbedingt die impfende Ärzteschaft miteinbeziehen.Background: Pertussis vaccination for risk-groups (e. g. healthcare workers, employees of communal facilities, or persons with close contact to infants) has been recommended in Germany since 2001.  In 2009, single-dose acellular pertussis (ap) vaccination was recommended for all adults at the next tetanus-diphtheria (Td) booster. Study aims were to assess 1) pertussis vaccination coverage in adults, and 2) use of tetanus-containing combination vaccines in hospitals. Methods: For 1) we analysed data from two population-based telephone surveys conducted among adults in Germany in 2009/2010 (GEDA09: n = 21 262; GEDA10: n = 22 050). Factors associated with vaccination were identified by logistic regression analyses. For 2) a questionnaire survey of 133 hospital pharmacies serving 454 German hospitals was undertaken for the year 2007. Results: Overall, 5.9 % (95 % confidence interval [CI] 5.5–6.3 %) of GEDA10 participants reported up-to-date pertussis vaccination (ap-vaccination in past 10 years). In risk-groups, vaccination coverage was 10.7 % (95 %-CI 9.8–11.7 %). Residence in former East-Germany and younger age were independently associated with an adequate vaccination status. Contrary to prevailing recommendations, ~75 % of tetanus vaccines were administered as monovalent rather than Td- (or Tdap-)combination vaccines in hospitals. Conclusions: In light of high pertussis-incidence and low vaccination coverage in German adults, improvement of pertussis vaccine uptake is vital, e. g. through awareness campaigns targeting both physicians in private practice and hospitals
BNT162b2 vaccination reduced infections and transmission in a COVID-19 outbreak in a nursing home in Germany, 2021
Background
A SARS-CoV-2 outbreak was detected in a nursing home in February 2021 after residents and staff had received two doses of BNT162b2 vaccine in January 2021.
Methods
Nursing home staff, long-term residents and day-care receivers were included in a retrospective cohort study. We calculated attack rates (AR), secondary AR (SAR) and their 95% binomial confidence interval (CI), and we compared them using Fisher's exact test or chi-squared test, depending on the sample size. We used Poisson regression with robust error estimates to calculate vaccine effectiveness against SARS-COV-2 infections. We selected variables based on directed acyclic graphs. As a proxy for viral load at diagnosis, we compared the mean Ct values at diagnosis using t tests or Mann–Whitney U tests.
Results
The adjusted vaccine effectiveness against infection was 56% (95% CI: 15–77%, p = 0.04). Ct values at diagnosis were higher when intervals after receiving the second vaccination were longer (>21 vs. ≤21 days: 4.48 cycles, p = 0.08). The SAR was 67% lower in households of vaccinated (2/9 [22.2%]) than of unvaccinated infected staff (12/18 [66.7%]; p = 0.046). Vaccination rates were lowest among staff with close physical contact to care-receivers (46%). The highest AR in vaccinated staff had those working on wards (14%).
Conclusions
Vaccination reduced the risk for SARS-CoV-2 infection, viral load and transmission; however, non-pharmaceutical interventions remain essential to reduce transmission of SARS-CoV-2 infections, even for vaccinated individuals. Vaccination coverage of staff ought to increase reduction of infections among themselves, their household members and residents.Peer Reviewe
Corrigendum: Specifically increased rate of infections in children post measles in a high resource setting
Peer Reviewe
Specifically Increased Rate of Infections in Children Post Measles in a High Resource Setting
Objectives: Post-measles increased susceptibility to subsequent infections seems particularly relevant in low-resource settings. We tested the hypothesis that measles causes a specifically increased rate of infections in children, also in a high-resource setting.
Methods: We conducted a retrospective cohort study on a large measles outbreak in Berlin, Germany. All children with measles who presented to hospitals in Berlin were included as cases, children with non-infectious and children with non-measles infectious diseases as controls. Repeat visits within 3 years after the outbreak were recorded.
Results: We included 250 cases, 502 non-infectious, and 498 infectious disease controls. The relative risk for cases for the diagnosis of an infectious disease upon a repeat visit was 1.6 (95% CI 1.4–2.0, p < 0.001) vs. non-infectious and 1.3 (95% CI 1.1–1.6, p = 0.002) vs. infectious disease controls. 33 cases (27%), 35 non-infectious (12%) and 57 (18%) infectious disease controls presented more than three times due to an infectious disease (p = 0.01, and p = 0.02, respectively). This results in a relative risk of more than three repeat visits due to an infection for measles cases of 1.8 (95% CI 1.3–2.4, p = 0.01), and 1.4 (95% CI 1.0–1.9, p = 0.04), respectively.
Conclusion: Our study demonstrates for the first time in a high-resource setting, that increased post-measles susceptibility to subsequent infections in children is measles-specific—even compared to controls with previous non-measles infections.Peer Reviewe
Wissenschaftliche Begründung der STIKO zur Grundimmunisierung von Personen ≥ 18 Jahre mit dem COVID-19-Impfstoff Nuvaxovid von Novavax
Nuvaxovid, ein adjuvantierter Proteinimpfstoff der Firma Novavax, ist seit dem 20.12.2021 in der EU für die Grundimmunisierung gegen COVID-19 zugelassen. Die Verfügbarkeit dieses Impfstoffs ist für Ende Februar 2022 angekündigt. Die STIKO empfiehlt die Grundimmunisierung mit Nuvaxovid für Personen ≥ 18 Jahre mit 2 Impfstoffdosen von je 5 μg des SARS-CoV-2-Spikeproteins im Abstand von mindestens 3 Wochen. Der Impfstoff ist bisher nicht für die Auffrischimpfung zugelassen.Peer Reviewe
Hot Spot: Epidemiologie der Masern und Röteln in Deutschland und Europa
Die Elimination der Masern und Röteln bis 2015 ist erklärtes Ziel der Europäische Region der WHO (WHO/Europa). Molekular-epidemiologische Studien tragen dazu bei, Fortschritte hinsichtlich der Elimination zu bewerten. Seit 1991 ist in der WHO/Europa die Maserninzidenz gesunken. Dieser Erfolg wurde durch Routineimpfungen und zusätzliche breite Impfaktionen möglich. In vielen westeuropäischen Ländern bleibt die Elimination der Masern und Röteln jedoch eine große Herausforderung; es kommt weiterhin zu Ausbrüchen mit teilweise lang anhaltenden Transmissionsketten und internationalem Export. In Deutschland sind Ausbrüche auf eine zu hohe Zahl von Ungeschützten in bestimmten Bevölkerungsgruppen zurückzuführen. Im Jahr 2011 wurden mehr als 1600 Fälle (Inzidenz 19,7 pro 1.000.000 Einwohner, Meldedaten des Robert Koch-Instituts), in 2012 lediglich 167 Fälle (2 pro 1.000.000 Einwohner) übermittelt. Ob dieser Trend aufgrund verbesserter Impfquoten bestehen bleiben wird oder die Fallzahlen durch eine erneute Akkumulation empfänglicher Personen wieder steigen, bleibt abzuwarten. Zurzeit liegen für Deutschland noch keine repräsentativen Daten zu Rötelnfällen vor; Daten aus den östlichen Bundesländern (ÖBL) geben aber wichtige Hinweise. Daten zu Ausbrüchen werden selten übermittelt. Die deutschlandweite Meldepflicht der Röteln und konnatalen Röteln nach § 6 und § 7 Infektionsschutzgesetz (IfSG) ist in Deutschland seit März 2013 gesetzlich vorgeschrieben. Dadurch wird in den nächsten Jahren eine validere Einschätzung der Rötelnepidemiologie in Deutschland möglich werden, wenn auch eine möglicherweise erhebliche Untererfassung der Rötelnfälle zu erwarten ist.The elimination of measles and rubella by 2015 is an important goal set by the World Health Organization European Region (WHO/Europa). Since 1991, the incidence of measles in WHO/Europa declined owing to routine childhood vaccination and supplementary immunization activities in the region. However, in many countries of Western Europe elimination of measles and rubella remains a challenge, and every year there are outbreaks with partly long-lasting transmission chains and dissemination of the virus internationally. In Germany, outbreaks occur because of the high proportion of susceptible individuals in specific population groups. In 2011, over 1,600 cases were reported (19.7 per 1,000,000 inhabitants, data from the Robert Koch Institute) whereas in 2012 only 167 cases were reported to the Robert Koch Institute (2 per 1,000,000 inhabitants). It is unclear whether the declining trend will continue in the following years due to improved vaccination coverage or whether number of cases will rise again because of the accumulation of susceptible groups. In Germany, there are currently no representative, country-wide data on rubella; however, data from the eastern federal states provide important epidemiological insights. Outbreaks are seldom reported, but statutory notification of rubella and congenital rubella syndrome was implemented in March 2013. As a result, it will be possible to better assess the epidemiology of rubella in Germany, although a considerable underreporting of rubella cases is anticipated