36 research outputs found

    Spatial competition between health care providers: effects of standardization

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    In the international health care literature there is a broad discussion on impacts of competition in health care markets. But aspects of standardization in regional health care markets with no price competition received comparatively little attention. We use a typical Hotelling-framework (reference case) to analyze a regional health care market with two health care providers competing in (vertical) quality after the scope of medical treatment is set (horizontal quality). We conclude, that in the reference case both health care provider will use vertical quality to separate from each other. In the next step (standardization case) we introduce one health care provider to be the standard leader in vertical quality. In the standardization case a more homogeneous supply can be expected. But, there is a higher possibility that the standard follower has to leave the regional health care market. --

    The Impact of Private versus Social Health Insurance on Offered Waiting Times in German Acute Care Hospitals

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    This paper shows that patients with private health insurance (PHI) are being offered significantly shorter waiting times than patients with statutory health insurance (SHI) in German acute hospital care. This behavior may be driven by the higher expected profitability of PHI relative to SHI holders. Further,we find that hospitals offering private insurees shorter waiting times as compared to SHI holders have a significantly better financial performance than those abstaining from or with less discrimination.Private health insurance, waiting time, German acute care hospitals

    Wo steht der Osten? Eine ökonomische Analyse anhand von Wohlfahrts- und Happinessindikatoren

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    German media repeatedly discuss the thesis, that residents in East Germany are dissatisfied with their life situation in comparison to those in West Germany. Therefore East Germans tend to moan. One intention of this essay is to answer the question, whether the East Germans are in fact dissatisfied with their life situation. Due to empirical evidence the question posed is to be answered with yes. The second intention is to examine the reasons for the discontent of residents in East Germany. For this purpose the analysis bases at first on classical economic indicators like the gros domestic product and the income. Secondly socio-economic operating figures like the development of life expectancy and the body size are considered. Third the social capital of a society as a welfare-affecting factor rounds off the analysis. --

    Qualitätswettbewerb zwischen deutschen Akutkrankenhäusern unter besonderer Berücksichtigung von DRG und Budgets

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    Die Rahmenbedingungen auf deutschen Krankenhausmärkten haben sich mit den neueren Gesetzesänderungen erheblich gewandelt. Insbesondere das neue fallpauschalengestützte Entgeltsystem bestimmt das Handeln der Krankenhäuser bei gleichzeitig vorgegebenen Budgets. Durch diese Maßnahmen soll nach politischem Willen ein Qualitätswettbewerb installiert werden, der ein höchstmögliches Versorgungsniveau der Patienten gewährleisten soll. In der vorliegenden Arbeit wird zum einen untersucht, ob dieses Ziel mit den gesetzten ordnungspolitischen Vorgaben erreicht wird und welches Qualitätsniveau das einzelne Krankenhaus aus ökonomischer Sicht anstreben wird. Zum anderen wird danach gefragt, ob das industrieökonomische Kriterium der qualitativen Effizienz erfüllt wird. Im Rahmen der Analyse wird zunächst ein oligopolistischer Akutkrankenhausmarkt für eine definierte, vollstationäre Behandlung als Referenzszenario modelliert. Es werden sowohl die krankenhausindividuelle als auch die gesamte Nachfrage nach definierten Krankenhausdienstleistungen in Abhängigkeit vom Parameter Qualität vorgestellt. Anschließend werden aufgrund des Modells Aussagen zum Zielerreichungsgrad hinsichtlich der genannten Kriterien gemacht. Hierbei zeigt sich, dass sich die Qualitäten der Krankenhäuser ausschließlich nach den jeweiligen Budgets richten. Weder das politische Ziel der höchstmöglichen Qualität noch das volkswirtschaftliche Ziel der qualitativen Effizienz werden unter den Vorgaben verwirklicht. Ganz im Gegenteil kommt es zu einem politisch, vom Gesetzgeber willkürlich vorgegebenen Qualitätsniveau. Krankenhäuser mit einem höheren Qualitätsniveau als dem gewollten werden durch Verluste sanktioniert. Stationäre Einrichtungen mit einem niedrigeren Niveau werden zumindest kurzfristig durch zusätzliche Gewinne belohnt, langfristig jedoch durch einen Kapazitätsabbau bestraft. Abschließend werden wirtschaftspolitische Empfehlungen gegeben, wobei insbesondere Eigenbeteiligungen sowie flexible Fallpauschalen vorgeschlagen und diskutiert werden. In diesem Zusammenhang wird sich gegen die Budgetierung nach aktuellem Muster ausgesprochen

    The influence of insurance status on waiting times in German acute care hospitals: an empirical analysis of new data

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>There is an ongoing debate in Germany about the assumption that patients with private health insurance (PHI) benefit from better access to medical care, including shorter waiting times (Lüngen et al. 2008), compared to patients with statutory health insurance (SHI).</p> <p>Problem</p> <p>Existing analyses of the determinants for waiting times in Germany are a) based on patient self-reports and b) do not cover the inpatient sector. This paper aims to fill both gaps by (i) generating new primary data and (ii) analyzing waiting times in German hospitals.</p> <p>Methods</p> <p>We requested individual appointments from 485 hospitals within an experimental study design, allowing us to analyze the impact of PHI versus SHI on waiting times (Asplin et al. 2005).</p> <p>Results</p> <p>In German acute care hospitals patients with PHI have significantly shorter waiting times than patients with SHI.</p> <p>Conclusion</p> <p>Discrimination in waiting times by insurance status does occur in the German acute hospital sector. Since there is very little transparency in treatment quality in Germany, we do not know whether discrimination in waiting times leads to discrimination in the quality of treatment. This is an important issue for future research.</p
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