6 research outputs found

    siRNA basierter Screen zur Identifikation neuer Imatinib-Resistenzmechanismen bei chronischer myeloischer Leukämie

    Get PDF
    Resistenz gegenüber IM stellt ein klinisches relevantes und in den zugrunde liegenden Mechanismen bislang nur teilweise verstandenes Problem dar. Um mögliche Ursachen für eine Resistenzentwicklung zu finden, bedienten wir uns eines shRNA basierten Screen mit der von Brummelkamp et al. 2002 etablierten NKI-Library. K562-wt wurden mit der Library und Kontroll-Vektoren transfiziert und mit 750 nM IM drei Wochen inkubiert. Es konnten insgesamt vier Gene isoliert werden: Tanscriptional regulating factor 1 (TRERF1), ein Transkriptionsfaktor, der primär im Zusammenhang mit Steroidhormonsynthese und Tamoxifenresistenz bei Mamm- akarzinom beschrieben ist. BCL2-like Protein 11 (Bim, Bcl-2 interacting mediator of cell death), ein Protein der Bcl-2 Familie, welches Apoptose regelt und als Resistenzmechanismus gegenüber IM beschrieben ist. Seizure-Related 6 Homolog (Mouse)-Like 2 (SEZ6L2) ist ein Oberflächenprotein, dessen Gen auf dem Chromosom 16p11.2 lokalisiert ist und von welchem angenommen wird, dass es Kandidatengene für Erkrankungen des autistischen Formenkreises (autism spectrum disorders [ASD]) beinhaltet. Homo sapiens Enhancer of Zeste Homolog 1 (Drosophila) (EZH1) ist ein Gen der Polycomp Gruppe (PcG). Proteine dieser Gruppe sind an der epigenetischen Regulation in der Embryonalentwicklung durch Methylierung des Histon H3 am Lysin-Rest 27 (H3K27) beteiligt

    siRNA basierter Screen zur Identifikation neuer Imatinib-Resistenzmechanismen bei chronischer myeloischer Leukämie

    No full text
    Resistenz gegenüber IM stellt ein klinisches relevantes und in den zugrunde liegenden Mechanismen bislang nur teilweise verstandenes Problem dar. Um mögliche Ursachen für eine Resistenzentwicklung zu finden, bedienten wir uns eines shRNA basierten Screen mit der von Brummelkamp et al. 2002 etablierten NKI-Library. K562-wt wurden mit der Library und Kontroll-Vektoren transfiziert und mit 750 nM IM drei Wochen inkubiert. Es konnten insgesamt vier Gene isoliert werden: Tanscriptional regulating factor 1 (TRERF1), ein Transkriptionsfaktor, der primär im Zusammenhang mit Steroidhormonsynthese und Tamoxifenresistenz bei Mamm- akarzinom beschrieben ist. BCL2-like Protein 11 (Bim, Bcl-2 interacting mediator of cell death), ein Protein der Bcl-2 Familie, welches Apoptose regelt und als Resistenzmechanismus gegenüber IM beschrieben ist. Seizure-Related 6 Homolog (Mouse)-Like 2 (SEZ6L2) ist ein Oberflächenprotein, dessen Gen auf dem Chromosom 16p11.2 lokalisiert ist und von welchem angenommen wird, dass es Kandidatengene für Erkrankungen des autistischen Formenkreises (autism spectrum disorders [ASD]) beinhaltet. Homo sapiens Enhancer of Zeste Homolog 1 (Drosophila) (EZH1) ist ein Gen der Polycomp Gruppe (PcG). Proteine dieser Gruppe sind an der epigenetischen Regulation in der Embryonalentwicklung durch Methylierung des Histon H3 am Lysin-Rest 27 (H3K27) beteiligt

    Chemotherapy-Based Stem Cell Mobilization Does Not Result in Significant Paraprotein Reduction in Myeloma Patients in the Era of Novel Induction Regimens.

    No full text
    Novel induction agents markedly improved remission rates in multiple myeloma (MM), and the continued use of chemotherapy for CD34 stem cell mobilization (SCM) has been questioned. We examined the additional effect of chemotherapy in SCM regarding remission status/morbidity. We reviewed 236 consecutive MM patients (aged 36 to 75 years) with first autologous stem cell transplantation from January 2009 to March 2016 after chemotherapy-based SCM. Responses were measured by changes in intact Ig and free light chain levels before and after chemomobilization (International Myeloma Working Group [IMWG] criteria). Most patients (225/236, 95.3%) received novel induction regimens, which were bortezomib-based (n = 223) and/or lenalidomide-based (n = 19). Most patients (170/190, 89.5%) achieved at least partial remission postinduction and pre-SCM. Stem cells were mobilized with granulocyte colony-stimulating factor and cyclophosphamide-based (212/227, 93.4%) or etoposide-based (15/227, 6.6%) regimens. There were insignificant changes in serum Ig and free light chain levels before and after chemomobilization either in the whole cohort or subgroups. Significant improvements of the IMWG remission status were documented in only 7 of 236 patients (3.0%). Sixty-seven patients (28.4%) developed chemotherapy-related complications (neutropenic fever, sepsis, and others), resulting in 9 hospitalizations (3.8%). Our study suggests that although causing significant morbidity, chemotherapy-based mobilization fails to improve remission status. The value of incorporating additional chemotherapy for SCM is thus not evident

    Central venous catheter-related infections in hematology and oncology: 2020 updated guidelines on diagnosis, management, and prevention by the Infectious Diseases Working Party (AGIHO) of the German Society of Hematology and Medical Oncology (DGHO)

    No full text
    Cancer patients frequently require central venous catheters for therapy and parenteral nutrition and are at high risk of central venous catheter-related infections (CRIs). Moreover, CRIs prolong hospitalization, cause an excess in resource utilization and treatment cost, often delay anti-cancer treatment, and are associated with a significant increase in mortality in cancer patients. We therefore summoned a panel of experts by the Infectious Diseases Working Party (AGIHO) of the German Society of Hematology and Medical Oncology (DGHO) and updated our previous guideline on CRIs in cancer patients. After conducting systematic literature searches on PubMed, Medline, and Cochrane databases, video- and meeting-based consensus discussions were held. In the presented guideline, we summarize recommendations on definition, diagnosis, management, and prevention of CRIs in cancer patients including the grading of strength of recommendations and the respective levels of evidence. This guideline supports clinicians and researchers alike in the evidence-based decision-making in the management of CRIs in cancer patients
    corecore