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    Early right ventricular systolic dysfunction in patients with systemic sclerosis without pulmonary hypertension: a Doppler Tissue and Speckle Tracking echocardiography study

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Isovolumetric acceleration (IVA) is a novel tissue Doppler parameter for the assessment of systolic function. The aim of this study was to evaluate IVA as an early parameter for the detection of right ventricular (RV) systolic dysfunction in patients with systemic sclerosis (SSc) without pulmonary hypertension.</p> <p>Methods</p> <p>22 patients and 22 gender- and age-matched healthy subjects underwent standard echocardiography with tissue Doppler imaging (TDI) and speckle tracking strain to assess RV function.</p> <p>Results</p> <p>Tricuspid annular plane systolic excursion (TAPSE) (23.2 ± 4.1 mm vs. 26.5 ± 2.9 mm, p < 0.006), peak myocardial systolic velocity (Sm) (11.6 ± 2.3 cm/s vs. 13.9 ± 2.7 cm/s, p = 0.005), isovolumetric contraction velocity (IVV) (10.3 ± 3 cm/s vs. 14.8 ± 3 cm/s, p < 0.001) and IVA (2.3 ± 0.4 m/s<sup>2 </sup>vs. 4.1 ± 0.8 m/s<sup>2</sup>, p < 0.001) were significant lower in the patient group. IVA was the best parameter to predict early systolic dysfunction with an area under the curve of 0.988.</p> <p>Conclusion</p> <p>IVA is a useful tool with high-predictive power to detect early right ventricular systolic impairment in patients with SSc and without pulmonary hypertension.</p

    Early right ventricular systolic dysfunction in patients with systemic sclerosis without pulmonary hypertension

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    Untersucht wurde die Funktion des rechten Ventrikels mittels neuer echokardiografischer Methoden bei Patienten mit Systemischer Sklerose ohne pulmonalarterielle Hypertonie. Die Systemische Sklerose ist eine Bindegewebserkrankung, die häufig mit einer Herzbeteiligung einhergeht, welche anfangs meist asymptomatisch ist. Die Entwicklung neuerer echokardiografischer Methoden ermöglicht eine verbesserte Beurteilbarkeit des rechten Ventrikels. Die isovolumetrische Akzelerationszeit ist ein neuer Gewebedoppler-Parameter, mit Hilfe dessen die systolische Funktion eingeschätzt werden kann. Unsere Studie soll dazu beitragen, eine frühzeitige systolische Funktionsstörung des rechten Ventrikels zu identifizieren, um in Zukunft solche Patienten rechtzeitig medikamentös therapieren zu können. In der vorliegenden Arbeit wurden 22 Sklerodermie-Patienten im Vergleich zu 22 gesunden Kontrollprobanden mittels konventioneller und neuer echokardiografischer Methoden, wie dem Gewebedoppler und dem zweidimensionalen Strain, untersucht. Eine pulmonalarterielle Hypertonie wurde zuvor mittels Doppler-Echokardiografie ausgeschlossen. Diese Studie zeigte eine frühe rechtsventrikuläre systolische und diastolische Funktionsstörung bei Patienten mit Systemischer Sklerose ohne pulmonalarterielle Hypertonie, wobei diese Dysfunktion nur mittels Gewebedoppler und der auf der Analyse der Graupunkte der zweidimensionalen Echokardiografie beruhenden „2D Strain-Echokardiografie“ erfasst werden konnte. Die isovolumetrische Akzelerationszeit wurde mit der höchsten Sensitivität und Spezifität in der Ermittlung solcher Funktionsstörungen als bester Parameter evaluiert und zeichnet sich zudem durch eine geringe inter- und intraobserver Variabilität aus.Novel echocardiographic methods were used to examine the function of the right ventricle in patients with systemic sclerosis without pulmonary hypertension. Systemic sclerosis is a connective tissue disease often associated with myocardial involvement which is mostly asymptomatic in the beginning. The development of new echocardiographic methods improved the assessment of the right ventricle. Isovolumetric acceleration is a novel tissue Doppler parameter for the assessment of systolic function. The aim of this study was to enable the early detection of right ventricular systolic dysfunction to facilitate the medical treatment of such patients in time. 22 patients and 22 gender- and age-matched healthy subjects underwent standard and novel echocardiographic methods such as tissue Doppler imaging and two dimensional strain. Pulmonary hypertension was excluded before by Doppler echocardiography. This study demonstrated an early right ventricular systolic and diastolic dysfunction in patients with systemic sclerosis without pulmonary hypertension which was only detected by tissue Doppler imaging and two dimensional strain. Isovolumetric acceleration was evaluated as the most sensitive and specific parameter with a low intra- and interobserver variability to detect right ventricular systolic dysfunction
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